Orgelmuziek in de eredienst

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:Dus een ongeoefend orgelspel kan goed genoeg zijn voor de erediensten.
Dat is inderdaad het gevaar als je 1 Kor. 1: 27-28 gaat misbruiken als norm voor de kerkmuziek.
Dan houd ik het toch maar liever bij Psalm 92, "een voorbedacht lied". Daar is over nagedacht, dat is voorbereid en geoefend.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Dodo »

Ik vergelijk het wel eens met de aankleding van de kerk. Zouden we tevreden zijn met gordijnen die niet goed sluiten, niet passen qua kleur, die slordig gemaakt zijn. Ik denk het niet.
Waarom zou je dan genoegen nemen met slordig of makkelijk orgelspel?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Terri »

Adagio schreef:
Mee eens dat muziek tijdens de erediensten begrijpelijk en eenvoudig moet zijn (dit laat onverlet dat voor de dienst van God het beste niet goed genoeg is, dus geen orgelspel dat men niet (goed) beheerst of slecht geoefend heeft).
Met de reformatie werden de kerkdiensten immers ook minder elitair. Er kwam bijvoorbeeld later een Bijbel in de volkstaal in plaats van het Latijn; en langzamerhand werd het belang ingezien van samenzang in plaats van koorzang.

Paulus was een geleerde vanaf zijn jonge jaren, toch kreeg hij later een andere wijsheid: "Het dwaze der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij de wijzen beschamen zou; en het zwakke der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij het sterke zou beschamen; en het onedele der wereld en het verachte heeft God uitverkoren, en hetgeen niets is, opdat Hij hetgeen iets is, teniet zou maken".
Volgens mij zegt Adagio juist dat ongeoefend orgelspel niet voldoende is.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Maanenschijn »

Vergeten we niet dat er in sommige gemeenten de spoeling van organisten dun is? Soms kan dan eenvoudig orgelspel het hoogst haalbare zijn.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Hendrikus »

Maanenschijn schreef:Vergeten we niet dat er in sommige gemeenten de spoeling van organisten dun is? Soms kan dan eenvoudig orgelspel het hoogst haalbare zijn.
Eenvoudig orgelspel kan ook verzorgd orgelspel zijn.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Maanenschijn »

Hendrikus schreef:
Maanenschijn schreef:Vergeten we niet dat er in sommige gemeenten de spoeling van organisten dun is? Soms kan dan eenvoudig orgelspel het hoogst haalbare zijn.
Eenvoudig orgelspel kan ook verzorgd orgelspel zijn.
Geheel eens. Mijn opmerking was meer naar aanleiding van een kort gesprekje wat ik had na een organistendag. Tijdens die dag was natuurlijk het beste-is-bijna-nog-niet-goed-genoeg thema ruim aan bod gekomen. De dag had voor een organiste die de koralen van Drenth en Worp netjes kon spelen en als voorspel de eerste regel speelde, het gevoel gegeven dat haar spel ver onder de maat was. Hoewel verzorgd, toch zeer eenvoudig en zeker niet als beste gewaardeerd. Ze is overigens ook nooit meer op een dergelijke dag geweest, heb ik begrepen.

Vandaar mijn opmerking.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door GerefGemeente-lid »

Maanenschijn schreef:
Hendrikus schreef:
Maanenschijn schreef:Vergeten we niet dat er in sommige gemeenten de spoeling van organisten dun is? Soms kan dan eenvoudig orgelspel het hoogst haalbare zijn.
Eenvoudig orgelspel kan ook verzorgd orgelspel zijn.
Geheel eens. Mijn opmerking was meer naar aanleiding van een kort gesprekje wat ik had na een organistendag. Tijdens die dag was natuurlijk het beste-is-bijna-nog-niet-goed-genoeg thema ruim aan bod gekomen. De dag had voor een organiste die de koralen van Drenth en Worp netjes kon spelen en als voorspel de eerste regel speelde, het gevoel gegeven dat haar spel ver onder de maat was. Hoewel verzorgd, toch zeer eenvoudig en zeker niet als beste gewaardeerd. Ze is overigens ook nooit meer op een dergelijke dag geweest, heb ik begrepen.

Vandaar mijn opmerking.
Ooit was ik eens in de GG van Enter in een dienst bij ds. Moerkerken. Er begeleidde toen een meisje van misschien amper 15-16 jaar de samenzang. Hoewel zeer eenvoudig, zal ik het mijn leven lang nooit meer vergeten. Er werd met het hart gespeeld.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Henk J »

Ooit eens ergens in den lande bij een jongerenavond geweest. Daar werdt ook de samenzang begeleidt, of beter gezegd gehinderd door het orgelspel. Maar er zou orgel gespeeld worden bij de samenzang.....
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Geytenbeekje »

Maanenschijn schreef:Vergeten we niet dat er in sommige gemeenten de spoeling van organisten dun is? Soms kan dan eenvoudig orgelspel het hoogst haalbare zijn.
Ze kunnen niet buiten de gemeente iemand krijgen?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Hendrikus »

Het lastige van dit onderwerp is natuurlijk wel dat iedereen er verstand van heeft. Nou ja, dat iedereen er een mening over heeft.
Net als de koster -die voor de één te koud en voor de ander te warm stookt- kan ook de organist het nooit goed doen. Er is altijd wel iemand die vindt dat het helemaal anders zou moeten. Je zult maar organist zijn, of koster, of dominee, of moderator van een forum... ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Henk J »

Geytenbeekje schreef:
Maanenschijn schreef:Vergeten we niet dat er in sommige gemeenten de spoeling van organisten dun is? Soms kan dan eenvoudig orgelspel het hoogst haalbare zijn.
Ze kunnen niet buiten de gemeente iemand krijgen?
Ik snap wel dat je liever organisten uit de eigen gemeente hebt. Op zich best wel te begrijpen.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Geytenbeekje »

Henk J schreef:
Geytenbeekje schreef:
Maanenschijn schreef:Vergeten we niet dat er in sommige gemeenten de spoeling van organisten dun is? Soms kan dan eenvoudig orgelspel het hoogst haalbare zijn.
Ze kunnen niet buiten de gemeente iemand krijgen?
Ik snap wel dat je liever organisten uit de eigen gemeente hebt. Op zich best wel te begrijpen.
Snap ik ook wel hoor, maar kan een oplossing zijn. Tot en hand-en-voet zijn is ook iets goeds natuurlijk.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door DDD »

@Hendrikus:
Dat is helemaal niet erg. Je moet er gewoon rekening mee houden dat er veel relevante persoonlijke voorkeuren zijn, en dat je dus je eigen zin niet in extreme mate kunt doordrukken. Naast kwaliteitsoordelen zijn er smaakgebonden voorkeuren, en het is fijn als in een gemeente niet iedere organist al zijn hobby's uitleeft, als hij weet dat dat een ander stoort.

En verder moeten gemeenteleden het gewoon doen met wat er beschikbaar is.

@Henk J:
Waarom?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Naast kwaliteitsoordelen zijn er smaakgebonden voorkeuren, en het is fijn als in een gemeente niet iedere organist al zijn hobby's uitleeft, als hij weet dat dat een ander stoort.
Eens. Alleen is kerkmuziek voor sommige mensen een vak: die hebben er voor doorgeleerd. Da's toch wat anders dan je hobby uitleven ;)
Maar dienstbaar zijn kan ook onderdeel zijn van je vak, absoluut.
~~Soli Deo Gloria~~
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door GerefGemeente-lid »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:Naast kwaliteitsoordelen zijn er smaakgebonden voorkeuren, en het is fijn als in een gemeente niet iedere organist al zijn hobby's uitleeft, als hij weet dat dat een ander stoort.
Eens. Alleen is kerkmuziek voor sommige mensen een vak: die hebben er voor doorgeleerd. Da's toch wat anders dan je hobby uitleven ;)
Maar dienstbaar zijn kan ook onderdeel zijn van je vak, absoluut.
Er zijn ook mensen die van hun hobby hun werk hebben gemaakt, beste @Hendrikus. :) ;)
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie