Orgelmuziek in de eredienst

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
eilander schreef:Dat is niet helemaal antwoord op mijn vraag, maar ik begrijp het.
Waardeer je de kwalificatie 'profeet op de orgelbank' trouwens louter negatief?
Niet per se, niet op voorhand. Maar het is zo'n term waar mensen soms mee op de loop gaan.
Zorg nou eerst eens dat alle noten recht onder elkaar staan, dat de harmonisatie klopt, dat er gewoon proper en verzorgd wordt gespeeld, bij voorkeur uit een boek. En als dat allemaal op orde is, en je ziet kans om daarbovenop ook nog iets toe te voegen waaruit blijkt dat je tijdens de preek echt hebt geluisterd, dan is dat een mooie plus. Maar de basis is gewoon dat je ambachtelijk gedegen werk levert.
Geheel eens.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:
eilander schreef:Zou het niet vaak zo zijn dat de eisen aan een organist vooral minder zijn in kerken waar geen universitaire opleiding voor een predikant wordt vereist?
En je kunt ook gemakkelijk andersom redeneren: de vrijheid van wat er gespeeld mag worden (literatuur, al te frivole bewerkingen, gezangen) is daar juist beperkter. Gevolg is meer eenheidsworst en minder eigen stempel op de kerkdienst.
Het verhaal van Mara past precies in de context die Reitsma schetst:
Mara schreef: Ik vind het altijd mooi als de organist direkt na het Amen, een passend stuk speelt. Als voorbereiding op de Psalm die we gaan zingen. Dan is het vaak een heel ander stuk, een bewerking van een gezang of zo. Maar dan ben je voor mij een goede organist. :)
Daar neemt de organist dus de vrijheid om een persoonlijke reactie op de preek te geven. Je hoort soms mensen spreken over "het preekje na de preek", en dan bedoelen ze dit soort "toepasselijk" orgelspel. En zo komen mensen ertoe om te spreken over de "profeet op de orgelbank". Wat Reitsma betoogt, is dus in feite: aan de dominee stellen jullie zulke hoge eisen, maar die profeet op de orgelbank kan zo maar z'n gang gaan. Beetje vreemd, toch?
Welnee, geen preekje na de preek. Aanvulling OP de preek, mooie orgelmuziek verstoort je overpeinzing niet.
Toen ik bij mijn oom en tante logeerde - oom was koster - kwam de organist op zaterdagmiddag vaak oefenen. Kennelijk waren die predikanten heel vroeg met het inleveren van hun briefjes. ;)
Ik zag als kind hoe serieus die man daarmee omging en hoeveel gevoel hij erin legde.
Hendrikus schreef:Maar de basis is gewoon dat je ambachtelijk gedegen werk levert.
De bakker vindt het ook fijn als ik zeg dat zijn brood het allerlekkerst is. Ik neem aan dat jij ook je hart in je orgelspel legt, als het ware. Ik weet wel zoveel van muziek dat ik voel als iemand het met hart en ziel doet en niet gewoon de noten van papier overbrengt als klanken.
Je zou zelfs moeten kunnen horen dat de organist geraakt was door de preek.
Zeeuwse huisvrouw schreef:Wanneer een organist met zijn orgelspel geestelijk aansluit op de preek ervaar ik dat altijd als een "amen"op de preek, daar wordt je zo warm van in je hart, dan zou je terwijl je de kerk uitloopt wel mee willen zingen.
Precies. Jij begrijpt het ook. :)
eilander schreef:Ik ben blij dat iemand nog opmerkt wat er aan het eind van de dienst wordt gespeeld
Echt waar? Krijg je dit nooit te horen dan?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:Ik ben blij dat iemand nog opmerkt wat er aan het eind van de dienst wordt gespeeld
Echt waar? Krijg je dit nooit te horen dan?
Zeer zelden in elk geval.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:
eilander schreef:Ik ben blij dat iemand nog opmerkt wat er aan het eind van de dienst wordt gespeeld
Echt waar? Krijg je dit nooit te horen dan?
Zeer zelden in elk geval.
In de kerk is men heel vaak geneigd om het negatieve te benoemen, dat wat er niet goed gaat.
Ik heb me daar ook wel schuldig aan gemaakt. Maar ik probeer nu het positieve te zien en en daar een bijdrage aan te leveren door dat goede ook te benoemen, zoals het orgelspel.
Dus de organisten krijgen van mij regelmatig een :super en die is gemeend!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door olfie »

Mara schreef: Welnee, geen preekje na de preek. Aanvulling OP de preek, mooie orgelmuziek verstoort je overpeinzing niet.
Toen ik bij mijn oom en tante logeerde - oom was koster - kwam de organist op zaterdagmiddag vaak oefenen. Kennelijk waren die predikanten heel vroeg met het inleveren van hun briefjes. ;)
Ik zag als kind hoe serieus die man daarmee omging en hoeveel gevoel hij erin legde.
Zeeuwse huisvrouw schreef:Wanneer een organist met zijn orgelspel geestelijk aansluit op de preek ervaar ik dat altijd als een "amen"op de preek, daar wordt je zo warm van in je hart, dan zou je terwijl je de kerk uitloopt wel mee willen zingen.
Mara schreef:Precies. Jij begrijpt het ook. :)
dat
eilander schreef:Ik ben blij dat iemand nog opmerkt wat er aan het eind van de dienst wordt gespeeld. Ik denk er bijna altijd wel goed over na wat bij de preek past. Maar het wordt maar nauwelijks opgemerkt vrees ik.
Reken maar dat er nog op gelet wordt en dat gepaste aansluiting zeer zeker gewaardeerd wordt !
Verder zou ik hier veel over kunnen schrijven maar of dat sticht.. dus laat dat maar terzijde.

..en daarmee is voor mij alles wel gezegd.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: RE: Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
Mara schreef:
eilander schreef:Ik ben blij dat iemand nog opmerkt wat er aan het eind van de dienst wordt gespeeld
Echt waar? Krijg je dit nooit te horen dan?
Zeer zelden in elk geval.
Ik ook niet vaak. Af en toe.
Een tijdje geleden waren er mensen uit Zuid Afrika te gast. Na de dienst speelde ik het Zuid Afrikaanse volkslied. Die mensen zongen spontaan mee. Schitterend. Ik kreeg nog een hand en een papiertje met de hogepriesterlijke zegen. Dat vergeet ik niet snel meer.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: RE: Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:
Mara schreef:
eilander schreef:Ik ben blij dat iemand nog opmerkt wat er aan het eind van de dienst wordt gespeeld
Echt waar? Krijg je dit nooit te horen dan?
Zeer zelden in elk geval.
Wat mij nog wel eens overkomt: loop je na afloop van de dienst richting de parkeerplaats, fietst er iemand langs je die het lied fluit dat je als uitleidend orgelspel hebt gespeeld. Kijk, die heeft het dus wél opgepikt. :super
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Desiree »

Ik wel. Ik weet nog dat de dominee een beroep kreeg.. en dat de mensen verontrust waren. De organist speelde een prachtig naspel om de mensen op te beuren wellicht.

Keer daarop kreeg de dominee weer een beroep. Ik hoorde weer het naspel.. het was hetzelfde. De dominee dacht eerst te gaan, later weer niet. Ik zei tegen mijn man.. als het aan de organist ligt, blijft hij.

De dominee bleef. En ik dacht... zou de organist gewoon na elk beroep dit prachtige vers spelen? :)

Ik ging op zondag buurten in de 'lichte kerk'. Het was een indrukwekkende preek. Bij het uitgaan speelde de organist heel toepasselijk mijn allerliefste, heel veelzeggend lied. De organist had er goed over nagedacht. Het sloot heel goed aan. Prachtig!

Tja, ik ben nu eenmaal een vreemde..
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Jantje »

Naar aanleiding van het topic 'Welke muziek luister je nu?' vroeg ik me af of er in de reformatorische gezindte nog kerken zijn waar men niet bij een orgel zingt maar bij een harmonium. Weet iemand dat?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Hendrikus »

Jantje schreef:Naar aanleiding van het topic 'Welke muziek luister je nu?' vroeg ik me af of er in de reformatorische gezindte nog kerken zijn waar men niet bij een orgel zingt maar bij een harmonium. Weet iemand dat?
Avenhorn - maar ik denk niet dat je dat tot de reformatorische gezindte wilt rekenen. Een soortgelijk instrument vind je in de kerk van 's-Heerenhoek, die nu in het Openluchtmuseum Arnhem staat.
~~Soli Deo Gloria~~
GerGem
Berichten: 202
Lid geworden op: 13 nov 2013, 17:15
Locatie: Den Haag

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door GerGem »

Wie weet waar ik voorspel,koraal van psalm 20 uit het boek van Worp kan beluisteren ?
Ik heb het voor iemand nodig die niet goed noten kan lezen.

Graag berichtje
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Ditbenik »

Jantje schreef:Naar aanleiding van het topic 'Welke muziek luister je nu?' vroeg ik me af of er in de reformatorische gezindte nog kerken zijn waar men niet bij een orgel zingt maar bij een harmonium. Weet iemand dat?
Ik was gisteravond bij de uitvoering van een Oratorium. Daar werd begeleid door een vleugel en een harmonium. Die man heeft heel wat moeten trappen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Hendrikus »

Ditbenik schreef:
Jantje schreef:Naar aanleiding van het topic 'Welke muziek luister je nu?' vroeg ik me af of er in de reformatorische gezindte nog kerken zijn waar men niet bij een orgel zingt maar bij een harmonium. Weet iemand dat?
Ik was gisteravond bij de uitvoering van een Oratorium. Daar werd begeleid door een vleugel en een harmonium. Die man heeft heel wat moeten trappen.
Dan was het geen best harmonium. Op een goed harmonium is het trappen geen grote inspanning.
Welk oratorium was dat trouwens? Ik ken geen oratoria die met harmonium en piano worden begeleid. Bekendste voorbeeld waar dat wél gebeurt is natuurlijk de Petite Messe Solennelle van Rossini - maar dat is geen oratorium.

Maar om op de oorspronkelijke vraag terug te komen: het kerkje van 's-Heerenhoek in Zeeland had een kerkharmonium, opgesteld achter een pijpenfront. Het kerkje staat nu in het Openluchtmuseum in Arnhem. Ook het kerkgebouw Groene Toren in Avenhorn heeft zo'n zelfde type harmonium - maar die behoort nou niet tot de reformatorische gezindte.

Afbeelding
Kerkharmonium 's-Heerenhoek (thans in Nederlands Openluchtmuseum Arnhem)
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door -DIA- »

Ik zocht vanmorgen of ik nog ergens her oude orgel van de Noorderkerk te R. kon vinden.
Ik vond wel verschillende opnames van het nieuwe orgel via YouTube
Deze bijvoorbeeld. Oudejaarsavond. Je hoort eerst de klok van de Noorderkerk, daarna speelt Dick Slagman het uitleidend orgelspel na de laaiste dienst van het jaar. Oudejaarsavond wordt nogal het bekende Uren, dagen, maanden, jaren gespeeld.
Hier horen we eerst Psalm 39:3 en daarna Psalm 103:8
https://www.youtube.com/watch?v=MaZzLD19Guw
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Er zijn weinig zaken uit Katwijk die ik mis, maar de samenzang daar kan ik bij tijden nog wel missen:
Niet allerbeste voorbeeld maar toch: https://www.youtube.com/watch?v=LQi-JNi5imo
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie