Het zingen van onbekende psalmen

Johannes 3:16
Berichten: 910
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Johannes 3:16 »

Op de site van het RD kwam ik het volgende tegen:
Hoe leert een gemeente alle melodieën zingen?

In sommige gemeenten is het gebruik om voor de dienst alle psalmen op rij te zingen. Niet elke psalm gaat even soepel, maar door gewenning kan veel gewonnen worden. Organisten die met deze praktijk bekend zijn, zijn vaak positief.
Van een bepaalde gereformeerde gemeente die diensten uitzendt op kerkdienstgemist.nl en de psalmen op deze site vermeldt, heb ik een overzicht gemaakt van de gezongen psalmen in een jaar tijd. In de meeste gevallen ging er een predikant, kandidaat of student voor, die uit de hele breedte van het kerkverband komen.

Een aantal constateringen:
- Er werd gezongen uit 379 van de beschikbare 1.424 psalmverzen, wat neerkomt op 26%. Uit 73% van de psalmverzen werd dus niet gezongen.
- Er werd gezongen uit 111 van de beschikbare 150 psalmen, wat neerkomt op 74%. Uit 26% van de psalmen werd niet gezongen.
- 52 verzen werden in totaal 199 keer gezongen. In totaal werd er 613 keer uit de psalmen gezongen. Bijna 1 op de 3 psalmen werd dus gezongen uit 3,6% van het aantal beschikbare psalmverzen.

Wat zijn jullie gedachten hierover, nu blijkt dat er uit driekwart van de psalmverzen niet gezongen wordt en de psalmverzen die wel gezongen worden heel vaak uit een zeer klein aantal psalmen komt?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door -DIA- »

Johannes 3:16 schreef:Op de site van het RD kwam ik het volgende tegen:
Hoe leert een gemeente alle melodieën zingen?

In sommige gemeenten is het gebruik om voor de dienst alle psalmen op rij te zingen. Niet elke psalm gaat even soepel, maar door gewenning kan veel gewonnen worden. Organisten die met deze praktijk bekend zijn, zijn vaak positief.
Van een bepaalde gereformeerde gemeente die diensten uitzendt op kerkdienstgemist.nl en de psalmen op deze site vermeldt, heb ik een overzicht gemaakt van de gezongen psalmen in een jaar tijd. In de meeste gevallen ging er een predikant, kandidaat of student voor, die uit de hele breedte van het kerkverband komen.

Een aantal constateringen:
- Er werd gezongen uit 379 van de beschikbare 1.424 psalmverzen, wat neerkomt op 26%. Uit 73% van de psalmverzen werd dus niet gezongen.
- Er werd gezongen uit 111 van de beschikbare 150 psalmen, wat neerkomt op 74%. Uit 26% van de psalmen werd niet gezongen.
- 52 verzen werden in totaal 199 keer gezongen. In totaal werd er 613 keer uit de psalmen gezongen. Bijna 1 op de 3 psalmen werd dus gezongen uit 3,6% van het aantal beschikbare psalmverzen.

Wat zijn jullie gedachten hierover, nu blijkt dat er uit driekwart van de psalmverzen niet gezongen wordt en de psalmverzen die wel gezongen worden heel vaak uit een zeer klein aantal psalmen komt?
Ik las het eerder ook al. Het ligt soms ook aan de dominee. Sommige mijden (zo het lijkt) onbekende psalmen.
Volgens mij gaan wij wel het hele psalmboek door. Tussen de 'onbekende psalmen' zit een grote rijkdom aan stof voor elke omstandigheid.
Psalmen als psalm 11, 149, 82 enz. hoor je in sommige (nee de meeste!) diensten nooit.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Moderamen »

-DIA- schreef: Ik las het eerder ook al. Het ligt soms ook aan de dominee. Sommige mijden (zo het lijkt) onbekende psalmen.
Volgens mij gaan wij wel het hele psalmboek door. Tussen de 'onbekende psalmen' zit een grote rijkdom aan stof voor elke omstandigheid.
Psalmen als psalm 11, 149, 82 enz. hoor je in sommige (nee de meeste!) diensten nooit.
Ik ben blij dat sommige Psalmen worden overgeslagen. Natuurlijk is er rijkdom in de tekst (!), maar sommige melodieën zijn gewoon belabberd slecht zingbaar (zeker op hele noten), ergernis kan niet gezegend worden en slechte samenzang komt de eredienst ook niet ten goede. Het is inmiddels wel bewezen dat het vaker zingen van de onbekende melodieën niet helpt. Een revisie van onze psalmen is sowieso hard nodig (maar ben bang dat het nooit gebeurt), bepaalde melodieën zouden zeker veranderd moeten en kunnen worden. Dan is het hele probleem opgelost, zelfs dhr. L.M.P. Scholten heeft dat eens voorgesteld in het RD, wat -helaas- niet iedereen hem in dank afnam.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door eilander »

Moderamen schreef:
-DIA- schreef: Ik las het eerder ook al. Het ligt soms ook aan de dominee. Sommige mijden (zo het lijkt) onbekende psalmen.
Volgens mij gaan wij wel het hele psalmboek door. Tussen de 'onbekende psalmen' zit een grote rijkdom aan stof voor elke omstandigheid.
Psalmen als psalm 11, 149, 82 enz. hoor je in sommige (nee de meeste!) diensten nooit.
Ik ben blij dat sommige Psalmen worden overgeslagen. Natuurlijk is er rijkdom in de tekst (!), maar sommige melodieën zijn gewoon belabberd slecht zingbaar (zeker op hele noten), ergernis kan niet gezegend worden en slechte samenzang komt de eredienst ook niet ten goede. Het is inmiddels wel bewezen dat het vaker zingen van de onbekende melodieën niet helpt. Een revisie van onze psalmen is sowieso hard nodig (maar ben bang dat het nooit gebeurt), bepaalde melodieën zouden zeker veranderd moeten en kunnen worden. Dan is het hele probleem opgelost, zelfs dhr. L.M.P. Scholten heeft dat eens voorgesteld in het RD, wat -helaas- niet iedereen hem in dank afnam.
Bij ons worden ook wel de onbekendere psalmen gezongen, zoals 129 en 83. Ik vind dat positief, hoewel het best lastig is om de gemeentezang goed te begeleiden: voor de dienst even laten horen, of in het voorspel het koraal spelen helpt wel.
Alleen maar de bekende psalmen zingen werkt het zingen zonder na te denken in de hand, dat lijkt me niet goed.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
Moderamen schreef:
-DIA- schreef: Ik las het eerder ook al. Het ligt soms ook aan de dominee. Sommige mijden (zo het lijkt) onbekende psalmen.
Volgens mij gaan wij wel het hele psalmboek door. Tussen de 'onbekende psalmen' zit een grote rijkdom aan stof voor elke omstandigheid.
Psalmen als psalm 11, 149, 82 enz. hoor je in sommige (nee de meeste!) diensten nooit.
Ik ben blij dat sommige Psalmen worden overgeslagen. Natuurlijk is er rijkdom in de tekst (!), maar sommige melodieën zijn gewoon belabberd slecht zingbaar (zeker op hele noten), ergernis kan niet gezegend worden en slechte samenzang komt de eredienst ook niet ten goede. Het is inmiddels wel bewezen dat het vaker zingen van de onbekende melodieën niet helpt. Een revisie van onze psalmen is sowieso hard nodig (maar ben bang dat het nooit gebeurt), bepaalde melodieën zouden zeker veranderd moeten en kunnen worden. Dan is het hele probleem opgelost, zelfs dhr. L.M.P. Scholten heeft dat eens voorgesteld in het RD, wat -helaas- niet iedereen hem in dank afnam.
Bij ons worden ook wel de onbekendere psalmen gezongen, zoals 129 en 83. Ik vind dat positief, hoewel het best lastig is om de gemeentezang goed te begeleiden: voor de dienst even laten horen, of in het voorspel het koraal spelen helpt wel.
Alleen maar de bekende psalmen zingen werkt het zingen zonder na te denken in de hand, dat lijkt me niet goed.
Bij 'onbekende' psalmen kan de organist goede diensten bewijzen: Hij neemt bv. als voorspel de melodie.
Ervaring is dat dat goed werkt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Hendrikus »

Moderamen schreef:
-DIA- schreef: Ik las het eerder ook al. Het ligt soms ook aan de dominee. Sommige mijden (zo het lijkt) onbekende psalmen.
Volgens mij gaan wij wel het hele psalmboek door. Tussen de 'onbekende psalmen' zit een grote rijkdom aan stof voor elke omstandigheid.
Psalmen als psalm 11, 149, 82 enz. hoor je in sommige (nee de meeste!) diensten nooit.
Ik ben blij dat sommige Psalmen worden overgeslagen. Natuurlijk is er rijkdom in de tekst (!), maar sommige melodieën zijn gewoon belabberd slecht zingbaar (zeker op hele noten), ergernis kan niet gezegend worden en slechte samenzang komt de eredienst ook niet ten goede. Het is inmiddels wel bewezen dat het vaker zingen van de onbekende melodieën niet helpt. Een revisie van onze psalmen is sowieso hard nodig (maar ben bang dat het nooit gebeurt), bepaalde melodieën zouden zeker veranderd moeten en kunnen worden. Dan is het hele probleem opgelost, zelfs dhr. L.M.P. Scholten heeft dat eens voorgesteld in het RD, wat -helaas- niet iedereen hem in dank afnam.
Natuurlijk helpt het wel degelijk als je onbekende melodieën vaker zingt. Dan zijn ze op den duur niet onbekend meer. Maar het is wel een kwestie van volhouden, én van een goede begeleiding - die in dit geval meer leiding dan begeleiding moet zijn.
Het veranderen van melodieën was een onzinnig voorstel; dat "het hele probleem daarmee opgelost" zou zijn, is wishful thinking. Nee hoor, sommige melodieën zijn wat weerbarstiger dan andere, maar "belabberd slecht zingbaar" zijn de Geneefse psalmen geen van alle.
Als je aan dit soort redenaties toegeeft, houd je op den duur een heel dun psalmboekje over. En je ziet bij sommige voorgangers dat dat al het geval is. Gelukkig zijn er anderen die niet bang zijn om ook eens een minder bekende psalm op te geven.
~~Soli Deo Gloria~~
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Mara »

Het is eigenlijk onbegrijpelijk dat sommige Psalmen echt nooit gezongen worden.
Bij het invoeren van het ritmisch zingen in onze gemeente, hebben we alle Psalmen doorlopen.
Voor mij vormt geen enkele melodie echt een probleem, daar wij thuis vroeger bij het orgel ook alle Psalmen zongen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door CvdW »

Wanneer Het Gebed behandeld wordt in de catechismus dan wordt er altijd uit 'Het Gebed des Heeren' gezongen.
Wanneer de Wet behandeld wordt in de catechismus dan wordt er altijd uit 'De Tien Geboden' gezongen.
In de gemeenten die ik ken wordt bij de behandeling van de 12 Artikelen de 1e en 2e berijming van de Twaalf Artikelen niet gezongen.

Hoe is dat in bij de anderen?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door eilander »

CvdW schreef:Wanneer Het Gebed behandeld wordt in de catechismus dan wordt er altijd uit 'Het Gebed des Heeren' gezongen.
Wanneer de Wet behandeld wordt in de catechismus dan wordt er altijd uit 'De Tien Geboden' gezongen.
In de gemeenten die ik ken wordt bij de behandeling van de 12 Artikelen de 1e en 2e berijming van de Twaalf Artikelen niet gezongen.

Hoe is dat in bij de anderen?
Hetzelfde. Nu zing ik graag alle psalmen, maar die berijmingen kan ik toch maar moeilijk mooi vinden.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door CvdW »

Vooral de 1e berijming van de Twaalf Artikelen vind ik mooi. je ziet dat smaken verschillen.
Thuis zingen wij deze zeer geregeld.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Moderamen »

Hendrikus schreef: Natuurlijk helpt het wel degelijk als je onbekende melodieën vaker zingt. Dan zijn ze op den duur niet onbekend meer. Maar het is wel een kwestie van volhouden, én van een goede begeleiding - die in dit geval meer leiding dan begeleiding moet zijn.
Een organist kan natuurlijk allerlei tactieken uitvoeren om de samenzang iets te verbeteren. Vaak oefenen zal zeker helpen. Een paar weken achter elkaar psalm 129 zingen zal de samenzang wellicht iets ten goede komen. Maar zelfs als het goed gaat: vindt de gemeente het mooi? Nee. Geeft de predikant hem graag op? Nee. Vinden de organisten het een psalm die de samenzang ten goede komt? Nee. Waarom dan, zoals Scholten dat toen ook aangaf in zijn stuk, vasthouden aan een melodie die toch nooit gezongen wordt? Alleen omdat ie Geneefs is? Dat is toch vreemd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door eilander »

Moderamen schreef:
Hendrikus schreef: Natuurlijk helpt het wel degelijk als je onbekende melodieën vaker zingt. Dan zijn ze op den duur niet onbekend meer. Maar het is wel een kwestie van volhouden, én van een goede begeleiding - die in dit geval meer leiding dan begeleiding moet zijn.
Een organist kan natuurlijk allerlei tactieken uitvoeren om de samenzang iets te verbeteren. Vaak oefenen zal zeker helpen. Een paar weken achter elkaar psalm 129 zingen zal de samenzang wellicht iets ten goede komen. Maar zelfs als het goed gaat: vindt de gemeente het mooi? Nee. Geeft de predikant hem graag op? Nee. Vinden de organisten het een psalm die de samenzang ten goede komt? Nee. Waarom dan, zoals Scholten dat toen ook aangaf in zijn stuk, vasthouden aan een melodie die toch nooit gezongen wordt? Alleen omdat ie Geneefs is? Dat is toch vreemd.
Als organist juich ik het toe om alle psalmen te zingen. Uiteindelijk gaat het om de tekst, dus niet zingen om ook eens een onbekende melodie te zingen. Dan ga ik ervan uit dat de predikant deze toch graag opgeeft.
Een andere melodie eraan hangen helpt volgens mij niet echt. Het levert in elk geval veel verwarring op.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Hendrikus »

Moderamen schreef:Maar zelfs als het goed gaat: vindt de gemeente het mooi? Nee. Geeft de predikant hem graag op? Nee. Vinden de organisten het een psalm die de samenzang ten goede komt? Nee. Waarom dan, zoals Scholten dat toen ook aangaf in zijn stuk, vasthouden aan een melodie die toch nooit gezongen wordt? Alleen omdat ie Geneefs is? Dat is toch vreemd.
Handig dat jij zo precies weet wat de gemeente mooi vindt (is dat een criterium dan?), wat de organisten ervan vinden (is dat belangrijk?), of de predikanten 'm graag opgeven (zijn alle predikanten hetzelfde?).
Zover reikt mijn kennis niet. :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
CvdW schreef:Wanneer Het Gebed behandeld wordt in de catechismus dan wordt er altijd uit 'Het Gebed des Heeren' gezongen.
Wanneer de Wet behandeld wordt in de catechismus dan wordt er altijd uit 'De Tien Geboden' gezongen.
In de gemeenten die ik ken wordt bij de behandeling van de 12 Artikelen de 1e en 2e berijming van de Twaalf Artikelen niet gezongen.

Hoe is dat in bij de anderen?
Hetzelfde. Nu zing ik graag alle psalmen, maar die berijmingen kan ik toch maar moeilijk mooi vinden.
Vroeger werd bij ons na de lezing van de Wet het laatste vers van de Tien Geboden gezongen.
Nu zingen we een vers uit Psalm 119. Beginnend bij vers 1 en gewoon tot het eind. Dan beginnen we opnieuw. (Voor de duidelijkheid, niet allemaal in 1 dienst)
Bij de catechismusverklaring wordt ook wel uit het Gebed des Heeren gezongen.
Van de Avondzang alleen het laatste vers, als er leesdienst is, uitgesproken door een ouderling.
Er staat ook nog een Morgenzang en Eigen Geschrift Davids. Die zijn bij ons nooit gezongen voor zover ik weet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Maanenschijn »

Ik heb er eens als organist de gewoonte van gemaakt om voor de dienst te improviseren over de melodie van alle onbekende psalmen. En eigenlijk zijn ze best te zingen. Met een duidelijk voorspel, duidelijke begeleiding en beetje vlot tempo zijn alle melodieën prima te zingen. Maar smaken verschillen en soms zijn er wat 'tegen natuurlijke' melodielijnen. Maar hé, Opwekking valt vaak ook niet mee om te spelen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie