Het zingen van onbekende psalmen

Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Vorst »

CvdW schreef:Ik heb het even over een leesdienst.

Uit eigen ervaring weet ik dat versjes helemaal opgelezen worden. Dit wordt gedaan om de anderhalf uur vol te krijgen.
Ik vind dat een slimme aanpak.
:haha
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 978
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Jo-Ann »

Dodo schreef:Voor visueel gehandicapten zijn allerlei hulpmiddelen. Braille, loepen, grote-letterboeken en meer. Ze leunen echt niet op het voorlezen van het psalmvers door de voorganger.
Wel eens een braille psalmboek gezien? Dan moet er naast je kerkbank een complete boekenkast staan.
En verder zou ik zeggen: ga eens met visueel gehandicapten in gesprek om te weten of ze wel of niet leunen op het voorlezen van de voorganger.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Dodo »

Het wordt bij ons niet gedaan, en er wordt ook niet om gevraagd. Mensen die slecht zien, gebruiken een loep.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door DDD »

Jo-Ann schreef:
DDD schreef: Het voorlezen van complete psalmverzen is mijns inziens ook zinloze ijdeltuiterij, en vind ik ook een ergerlijke gewoonte. Ik probeer me over beide onhebbelijkheden niet op te winden, want ik ben zelf ook niet volmaakt. Maar ik zie niet in waarom een organist iets vervelends zou moeten doen, omdat er ook predikanten zijn die hun kerkgangers vervelen met hun declameertalent.
Het hele versje voorlezen kan ook redenen hebben: als er mensen in de gemeente zijn die niet/bijna niet kunnen lezen door bv een visuele handicap/beperking.
Het verbaast me dat dit zo negatief wordt uitgelegd door verschillende personen.
Er zijn allerlei manieren om deze beperkingen te compenseren. Dat hoeft echt niet door zinloze voorleesrondes.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Hendrikus »

CvdW schreef:Ik heb het even over een leesdienst.

Uit eigen ervaring weet ik dat versjes helemaal opgelezen worden. Dit wordt gedaan om de anderhalf uur vol te krijgen.
Ik vind dat een slimme aanpak.
Ja, want binnen anderhalf uur klaar zijn, dat kan natuurlijk niet. Dan word je voor licht aangezien.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door DDD »

CvdW schreef:Ik heb het even over een leesdienst.

Uit eigen ervaring weet ik dat versjes helemaal opgelezen worden. Dit wordt gedaan om de anderhalf uur vol te krijgen.
Ik vind dat een slimme aanpak.
Ik vind het niet slim, maar ergerlijk. Geef dan drie coupletten extra op. Ik vind het werkelijk raar. Je neemt alle mensen die kunnen lezen niet serieus. Je gaat een boek ook niet per alinea dubbel voorlezen. Dat haalt de hele vaart uit het verhaal. Ik vind dit net zo gek. Ik blijf erbij dat vrijwel alleen predikanten die zich graag horen praten (en lang ook, dat hoort erbij) dit doen.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Isala »

Zijn er gemeentes die wel eens het Gebed voor de Predikatie zingen?
Dit is ook een onderdeel van onze 'enige gezangen', namelijk gezang 8.
Zelf vind ik dat dit gezang een prachtige inhoud heeft, die we allen nodig hebben, en daarnaast heeft het ook nog een mooie, en zingbare (!) melodie!
Ik heb het nog nooit één keer gezongen in een kerkdienst, helaas. Het zou mooi zijn als hier het stof eens vanaf werd geblazen!

Bedezang voor de predikatie : 1

O God, die onze Vader zijt;
Die t' allen tijd,
Ons Uwe tegenwoordigheid,
In Christus, wilt betonen,
Wanneer men, in Uw naam vergaard,
Uw Woord verklaart;
Zie ons nu saâm daartoe bereid;
Uw Geest koom' bij ons wonen;
Ontsluit des dienaars hart en mond;
Wil hem en ons verlichten,
Opdat hij, uit Uw heilverbond,
Zichzelf en ons moog' stichten,
En wij, op Uwe leer gegrond,
Ons leven daarnaar richten.

Melodie:
http://www.psalmboek.nl/zingen.php?psID=157
Hora est!
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Vagari »

Moderamen schreef:
Jo-Ann schreef: Veel zinnen zijn bekend, maar de psalmversjes in hun geheel zijn niet allemaal vanzelfsprekend. Door het versje eerst te horen voorlezen, weet je welke zinnen wel en niet in het psalmvers voorkomen. En kun je makkelijker met de gemeente meezingen.
Een gemeente is geen kleuterschool. Dat kan je lezen in je psalmboek, ook als je laaggeletterd bent. Alleen analfabeten kunnen dat echt niet lezen, maar die zitten lang niet in alle gemeenten. Maar voor die categorie worden psalmen tegenwoordig helemaal niet meer voorgelezen. Dat is puur een ingeslopen gewoonte. De een vindt het een fijne gewoonte, de ander niet.
Sorry hoor, maar tegenwoordig moet alles makkelijker. De Bijbelvertaling moet makkelijker, de psalmberijming moet makkelijker, de preek moet begrijpelijker en de bekering kan best een stuk makkelijker.
Makkelijker, gemakkelijker, sneller en gelikter.....

Want ja, de jongeren begrijpen het niet meer. En owowow, stel dat er eens een keer iemand van buiten de kerk binnenkomt, wat zou die er nu van begrijpen? Nee, je moet het wel aantrekkelijk maken voor zulke mensen.

Ow, wacht, er zijn ook nog oude mensen, laaggeletterde, gehandicapten (visueeel) en vermoeiden.
Zullen we daar ook rekening mee houden? Mwja, nee hoor dat hoeft niet, die zijn niet zo belangrijk.

Kom op mensen waar gaat het over...

Daarbij komt dat het in z'n geheel voorlezen van een psalmversje je nog extra de kans geeft om over de tekst na te denken plus dat er nog wat uitleg gegeven kan worden en duidelijk gemaakt kan worden wat de verbinding is tussen de betreffende psalm en de prediking.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Moderamen »

Vagari schreef: Sorry hoor, maar tegenwoordig moet alles makkelijker. De Bijbelvertaling moet makkelijker, de psalmberijming moet makkelijker, de preek moet begrijpelijker en de bekering kan best een stuk makkelijker.
Makkelijker, gemakkelijker, sneller en gelikter.....
Het kan zijn dat je het moeilijk hebt met "makkelijker". Het voorlezen van psalmverzen heeft hier echter niets met moeilijker of makkelijker te maken. Dus daar zal jij je eigen topic voor moeten openen.
Vagari schreef:Want ja, de jongeren begrijpen het niet meer. En owowow, stel dat er eens een keer iemand van buiten de kerk binnenkomt, wat zou die er nu van begrijpen? Nee, je moet het wel aantrekkelijk maken voor zulke mensen.
Begrijpelijk is een Bijbelse opdracht. Aantrekkelijk niet. Maar ook hier weer: daar gaat de discussie niet over.
Vagari schreef: Ow, wacht, er zijn ook nog oude mensen, laaggeletterde, gehandicapten (visueeel) en vermoeiden.
Zullen we daar ook rekening mee houden? Mwja, nee hoor dat hoeft niet, die zijn niet zo belangrijk.
Het voorlezen gebeurt niet voor zulke mensen.
Vagari schreef: Daarbij komt dat het in z'n geheel voorlezen van een psalmversje je nog extra de kans geeft om over de tekst na te denken plus dat er nog wat uitleg gegeven kan worden en duidelijk gemaakt kan worden wat de verbinding is tussen de betreffende psalm en de prediking.
Juist degenen die alles voorlezen, geven geen extra uitleg of verbinding. Dus wat dat betreft heeft dat ook geen enkele zin.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Isala schreef:Zijn er gemeentes die wel eens het Gebed voor de Predikatie zingen?
Dit is ook een onderdeel van onze 'enige gezangen', namelijk gezang 8.
Zelf vind ik dat dit gezang een prachtige inhoud heeft, die we allen nodig hebben, en daarnaast heeft het ook nog een mooie, en zingbare (!) melodie!
Ik heb het nog nooit één keer gezongen in een kerkdienst, helaas. Het zou mooi zijn als hier het stof eens vanaf werd geblazen!

Bedezang voor de predikatie : 1

O God, die onze Vader zijt;
Die t' allen tijd,
Ons Uwe tegenwoordigheid,
In Christus, wilt betonen,
Wanneer men, in Uw naam vergaard,
Uw Woord verklaart;
Zie ons nu saâm daartoe bereid;
Uw Geest koom' bij ons wonen;
Ontsluit des dienaars hart en mond;
Wil hem en ons verlichten,
Opdat hij, uit Uw heilverbond,
Zichzelf en ons moog' stichten,
En wij, op Uwe leer gegrond,
Ons leven daarnaar richten.

Melodie:
http://www.psalmboek.nl/zingen.php?psID=157
Mooi gezang ja. Tweemaal in jaren gezongen. Zou vaker mogen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Moderamen »

Inderdaad een mooi gezang. Zou vaker gezongen mogen worden, al heb ik hem wel eens gezongen net als de Twaalf Artikelen (berijmd). Alleen het Eigen geschrift Davids is bij ons nog nooit in de eredienst gezongen, maar dat zal ook te maken hebben met het feit dat deze niet in de Jongbloed Bijbels staat.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Vagari »

Moderamen schreef:
Vagari schreef: Sorry hoor, maar tegenwoordig moet alles makkelijker. De Bijbelvertaling moet makkelijker, de psalmberijming moet makkelijker, de preek moet begrijpelijker en de bekering kan best een stuk makkelijker.
Makkelijker, gemakkelijker, sneller en gelikter.....
Het kan zijn dat je het moeilijk hebt met "makkelijker". Het voorlezen van psalmverzen heeft hier echter niets met moeilijker of makkelijker te maken. Dus daar zal jij je eigen topic voor moeten openen.
Vagari schreef:Want ja, de jongeren begrijpen het niet meer. En owowow, stel dat er eens een keer iemand van buiten de kerk binnenkomt, wat zou die er nu van begrijpen? Nee, je moet het wel aantrekkelijk maken voor zulke mensen.
Begrijpelijk is een Bijbelse opdracht. Aantrekkelijk niet. Maar ook hier weer: daar gaat de discussie niet over.
Vagari schreef: Ow, wacht, er zijn ook nog oude mensen, laaggeletterde, gehandicapten (visueeel) en vermoeiden.
Zullen we daar ook rekening mee houden? Mwja, nee hoor dat hoeft niet, die zijn niet zo belangrijk.
Het voorlezen gebeurt niet voor zulke mensen.
Vagari schreef: Daarbij komt dat het in z'n geheel voorlezen van een psalmversje je nog extra de kans geeft om over de tekst na te denken plus dat er nog wat uitleg gegeven kan worden en duidelijk gemaakt kan worden wat de verbinding is tussen de betreffende psalm en de prediking.
Juist degenen die alles voorlezen, geven geen extra uitleg of verbinding. Dus wat dat betreft heeft dat ook geen enkele zin.
Het voorlezen van het hele psalmvers wordt door sommigen hier weggezet als tijdrekken of als tijdverspilling. Dit heeft zeker te maken met het geroep om fastfood prediking/psalmberijming/vertaling. Begrijpbaar en aantrekkelijker(flitsender) wordt heel erg vaak in één adem genoemd. (Let er maar eens op)

De reden die meestal genoemd wordt om veranderingen door te voeren is dat de jeugd anders afhaakt of omdat de drempel voor onkerkelijken te hoog is. Daar ageer ik ook tegen. Al de vernieuwingen of ergernissen zijn zogenaamd om hun bezorgdheid over de medemens maar zodra er bezorgdheid gevraagd wordt voor de minder hippe medemens zijn er opeens genoeg argumenten valabel om die te negeren. Ik heb genoeg van oude mensen gehoord die helemaal de weg kwijtraakten in hun gemeente. Ze kunnen Bijbelteksten niet meer thuis brengen omdat er uit een nieuwe vertaling gelezen wordt. Ritmisch zingen, nieuwe instrumenten in de kerk, nieuwe liederen enz. enz. enz.

Dat er kerkenraden zijn die het voorlezen van het hele psalmvers misbruiken wil nog niet zeggen dat het gebruik niet goed is.

Ik weet niet op welke predikanten je doelt maar mijn ervaring is dat ik bij zeker 80% van de predikanten, die dit gebruik kennen, ik ze ook tenminste 1 keer lijnen naar de prediking heb horen trekken of extra uitleg heb horen geven bij de psalm.

En dan blijft ook nog staan dat wie dat niet doet altijd nog de mogelijkheid geeft om de psalm, die je gaat zingen, extra te overdenken.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Dodo »

Uitleg geven bij de te zingen psalm is heel goed. "We zingen dit omdat er X in staat, wat goed aansluit bij de tekst".
Maar psalmen helemaal uitlezen is overbodig, iedereen heeft zijn psalmboekje voor zich. Die enkele slechtziende redt zich prima, er zijn veel hulpmiddelen beschikbaar.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door huisman »

Dodo schreef:Uitleg geven bij de te zingen psalm is heel goed. "We zingen dit omdat er X in staat, wat goed aansluit bij de tekst".
Maar psalmen helemaal uitlezen is overbodig, iedereen heeft zijn psalmboekje voor zich. Die enkele slechtziende redt zich prima, er zijn veel hulpmiddelen beschikbaar.
1. Iedereen heeft ook een Bijbel voor zich dan ook maar niet meer de Schriftgedeelten voorlezen.
2. De 10 geboden en de 12 artikelen zijn ook bekent ook maar schrappen uit de eredienst.
:bobo :bobo :bobo

Kunnen we misschien de diensten binnen een uur voltooien is Hendrikus ook blij.

Onbegrijpelijk dat forummers zich druk maken over het voorlezen van een berijmde psalm.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Vagari »

huisman schreef:
Dodo schreef:Uitleg geven bij de te zingen psalm is heel goed. "We zingen dit omdat er X in staat, wat goed aansluit bij de tekst".
Maar psalmen helemaal uitlezen is overbodig, iedereen heeft zijn psalmboekje voor zich. Die enkele slechtziende redt zich prima, er zijn veel hulpmiddelen beschikbaar.
1. Iedereen heeft ook een Bijbel voor zich dan ook maar niet meer de Schriftgedeelten voorlezen.
2. De 10 geboden en de 12 artikelen zijn ook bekent ook maar schrappen uit de eredienst.
:bobo :bobo :bobo

Kunnen we misschien de diensten binnen een uur voltooien is Hendrikus ook blij.

Onbegrijpelijk dat forummers zich druk maken over het voorlezen van een berijmde psalm.
Ja! :D
Ow, wacht even....
Dan is het preken uit Genesis 1, Jesaja 53 en Johannes 1 ook overbodig geworden. Die kent toch ook iedereen uit het hoofd? Misschien kunnen we de Bijbel ook iets dunner maken? Dan kunnen we gemakkelijker een schema maken om hem in één jaar uittelezen. :ouin
Plaats reactie