Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door Moderamen »

Waarom geen nieuwbouw in Kruiningen?
Tom schreef:Sinds er in de Levensbron (PKN Goes) gezangen worden gezongen door Weerklank rijden sommige rechtszinnigen naar Arnemuiden of andere plaatsen.
Moet zeggen dat ik Weerklank een mooie bundel vind. Maar ik ken hier plaatselijk ook al best wat GB gemeenten waar het sinds de invoering van Weerklankliederen tussen votum-zegen behoorlijk rommelt.
Tom schreef: In de Ger. Gem. te Goes stroomt de jeugd al jaren weg en nu komt er nog een reformatorische kerk bij.
En men zit daar maar in zo'n enorm (te) groot gebouw....
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Hendrikus »

Tom schreef:Sinds er in de Levensbron (PKN Goes) gezangen worden gezongen door Weerklank rijden sommige rechtszinnigen naar Arnemuiden of andere plaatsen.
Goed dat je dat s-je ertussen zet. Want weglopen vanwege Weerklank kan ik nou geen teken van rechtzinnigheid noemen. Hoogstens van rechts-zinnigheid. Maar of dat nou zo'n goeie eigenschap is?
Moderamen schreef:Moet zeggen dat ik Weerklank een mooie bundel vind. Maar ik ken hier plaatselijk ook al best wat GB gemeenten waar het sinds de invoering van Weerklankliederen tussen votum-zegen behoorlijk rommelt.
Hoezo rommelt? En wat is het verband met Weerklankliederen? Bij ons gaat het uitstekend!
~~Soli Deo Gloria~~
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Moderamen »

Wellicht was het niet duidelijk genoeg geformuleerd. In principe treft Weerklank (en de opstellers daarvan :ouioui) niet veel blaam. Veel GB kerkenraden lieten geen gezangen toe in de eredienst maar men heeft daar bewust mee gewacht tot Weerklank verscheen. Dus voor het verschijnen alleen Psalmen, na het verschijnen opeens ook Weerklankgezangen. Dat valt natuurlijk niet bij iedereen in goede aarde, ik denk dat kerkenraden zich daar niet genoeg over bezonnen hebben. En in sommige gemeenten zorgt dat nu voor flinke spanningen, het is natuurlijk ook geen kleine verandering.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Hendrikus »

Moderamen schreef:Wellicht was het niet duidelijk genoeg geformuleerd. In principe treft Weerklank (en de opstellers daarvan :ouioui) niet veel blaam. Veel GB kerkenraden lieten geen gezangen toe in de eredienst maar men heeft daar bewust mee gewacht tot Weerklank verscheen. Dus voor het verschijnen alleen Psalmen, na het verschijnen opeens ook Weerklankgezangen. Dat valt natuurlijk niet bij iedereen in goede aarde, ik denk dat kerkenraden zich daar niet genoeg over bezonnen hebben. En in sommige gemeenten zorgt dat nu voor flinke spanningen, het is natuurlijk ook geen kleine verandering.
Er wordt hier en daar inderdaad wat onhandig gemanoeuvreerd, dat klopt. Goede voorlichting, goede voorbereiding en een verstandige manier van invoeren kunnen veel irritatie voorkomen. Op de website http://www.weerklank.nl is veel achtergrondinformatie te vinden, informatie die je eigenlijk in het plaatselijke kerkblad zou wensen. Maar wie wil, kan op de webstie van Weerklank in elk geval de nodige info vinden. En het lezen van de verantwoording in de bundel (die overigens ook op de site staat) is ook heel verhelderend.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Hendrikus schreef:
Moderamen schreef:Wellicht was het niet duidelijk genoeg geformuleerd. In principe treft Weerklank (en de opstellers daarvan :ouioui) niet veel blaam. Veel GB kerkenraden lieten geen gezangen toe in de eredienst maar men heeft daar bewust mee gewacht tot Weerklank verscheen. Dus voor het verschijnen alleen Psalmen, na het verschijnen opeens ook Weerklankgezangen. Dat valt natuurlijk niet bij iedereen in goede aarde, ik denk dat kerkenraden zich daar niet genoeg over bezonnen hebben. En in sommige gemeenten zorgt dat nu voor flinke spanningen, het is natuurlijk ook geen kleine verandering.
Er wordt hier en daar inderdaad wat onhandig gemanoeuvreerd, dat klopt. Goede voorlichting, goede voorbereiding en een verstandige manier van invoeren kunnen veel irritatie voorkomen. Op de website http://www.weerklank.nl is veel achtergrondinformatie te vinden, informatie die je eigenlijk in het plaatselijke kerkblad zou wensen. Maar wie wil, kan op de webstie van Weerklank in elk geval de nodige info vinden. En het lezen van de verantwoording in de bundel (die overigens ook op de site staat) is ook heel verhelderend.
U bent zo positief over Weerklank alsof bij voorbaat alle kritiek erop ongegrond zou zijn. Ik spreek wel eens mensen en die hebben er wel problemen mee. Vooral het eenzijdige en onbijbelse manier van verwoorden van bepaalde gezangen.
In voeren van Weerklank wijst meestal ook op een verschuiving in de prediking.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Hendrikus »

Mister schreef:Laten we hier terugkeren naar het thema: kerkgebouwen.
Prima prima, maar nog even dit:
Johann Gottfried Walther schreef: Ik spreek wel eens mensen en die hebben er wel problemen mee. Vooral het eenzijdige en onbijbelse manier van verwoorden van bepaalde gezangen.
Een redactie met acht GB-predikanten zou onbijbelse gezangen uitzoeken? Dat geloof je toch niet zelf? Onderbouw je bewering, of trek 'm in, zou ik zeggen. "Ik spreek wel eens mensen..." kan niet de grondslag zijn voor zo'n beschuldiging.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Hendrikus schreef:
Mister schreef:Laten we hier terugkeren naar het thema: kerkgebouwen.
Prima prima, maar nog even dit:
Johann Gottfried Walther schreef: Ik spreek wel eens mensen en die hebben er wel problemen mee. Vooral het eenzijdige en onbijbelse manier van verwoorden van bepaalde gezangen.
Een redactie met acht GB-predikanten zou onbijbelse gezangen uitzoeken? Dat geloof je toch niet zelf? Onderbouw je bewering, of trek 'm in, zou ik zeggen. "Ik spreek wel eens mensen..." kan niet de grondslag zijn voor zo'n beschuldiging.
Een lied als:
Hij kwam bij ons heel gewoon,
De Zoon van God als mensenzoon
Hij diende ons als een Knecht
En heeft Zijn leven afgelegd.

Het was juist een wonder dat God in het menselijke vlees is gekomen dat is niet heel gewoon.

De vanzelfsprekendheid die uit sommige liederen spreekt. Terwijl genade een wonder is, een onbevattelijk onverdiend genadewonder.
Sommige liederen missen echt de ernst van Gods woord. Sja die mensen die ik spreek die hebben als kritiek dat het soms onbijbels is. En niet kunnen instemmen met die liederen.

De Gereformeerde bond is breed. En dat zie je ook terug in die redactie van predikanten. Zo is die bundel ook te breed.
De definitie wat gereformeerd of Bijbel is wordt nogal eens opgerekt door sommigen.
Er zijn zeker Bijbelse liederen/gezangen in die bundel maar zeker ook bedenkelijke liederen.

U bent iemand die nogal eens kritiek heeft op de Psalmberijming van 1773 soms terecht maar naar die zangbundel zou u ook eerlijk moeten kijken.

Dr. P.H. van Harten heeft ook kritiek geuit op de bundel.
Bijv. bij Psalm 1 in berijming van Opwekking.
Waarin: "Elke verwijzing naar het verschrikkelijke lot dat de goddelozen wacht ontbreekt".

Er is de kritiek van Dr. P. de Vries. Dat zijn niet de minsten en niet per definitie tegen gezangen, toch zetten zij vraagtekens bij bepaalde liederen.
Laatst gewijzigd door Johann Gottfried Walther op 26 jan 2017, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door -DIA- »

Wat de laatste opmerking betreft: Staan er überhaupt wel boetegezangen in die bundel? Zo niet, waarom dan niet, want ik acht toch dat we het Bijbelse evenwicht moeten bewaren. Anders komen we toch in een gebied van wat we vroeger het Halleluja-christendom noemden. Ja toch?

PS Sorry dat ik weer reageer. Maar kon het even niet laten. Nogmaals sorry!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:Wat de laatste opmerking betreft: Staan er überhaupt wel boetegezangen in die bundel? Zo niet, waarom dan niet, want ik acht toch dat we het Bijbelse evenwicht moeten bewaren. Anders komen we toch in een gebied van wat we vroeger het Halleluja-christendom noemden. Ja toch?
Alle psalmen staan er in, in een nieuwe berijming. Dus ook de boetpsalmen. Verder weet ik het niet.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:Wat de laatste opmerking betreft: Staan er überhaupt wel boetegezangen in die bundel? Zo niet, waarom dan niet, want ik acht toch dat we het Bijbelse evenwicht moeten bewaren. Anders komen we toch in een gebied van wat we vroeger het Halleluja-christendom noemden. Ja toch?
Alle psalmen staan er in, in een nieuwe berijming. Dus ook de boetpsalmen. Verder weet ik het niet.
Ik bedoelde vanzelf de gezangen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Jongere »

Ik ken verder de bundel niet inhoudelijk, dus kan ook niet zoveel aan de discussie bijdragen.

Maar de gedachte hieronder ben ik al vaker tegengekomen en is echt een misvatting.
Johann Gottfried Walther schreef: Een lied als:
Hij kwam bij ons heel gewoon,
De Zoon van God als mensenzoon
Hij diende ons als een Knecht
En heeft Zijn leven afgelegd.

Het was juist een wonder dat God in het menselijke vlees is gekomen dat is niet heel gewoon.
Dit lied zegt niet dat het gewoon is dat Christus kwam, maar zegt dat Hij "heel gewoon" kwam. Met andere woorden: Hij was een mens onder de mensen, er was in dat opzicht aan Hem niets bijzonders te zien. Dat is heel Bijbels (Jesaja 53:2).
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:Wat de laatste opmerking betreft: Staan er überhaupt wel boetegezangen in die bundel? Zo niet, waarom dan niet, want ik acht toch dat we het Bijbelse evenwicht moeten bewaren. Anders komen we toch in een gebied van wat we vroeger het Halleluja-christendom noemden. Ja toch?

PS Sorry dat ik weer reageer. Maar kon het even niet laten. Nogmaals sorry!
Ja die staan erin, zie http://www.weerklank.nl/selectie-lieder ... -criteria/
Punt 2.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Terri »

Jongere schreef:Ik ken verder de bundel niet inhoudelijk, dus kan ook niet zoveel aan de discussie bijdragen.

Maar de gedachte hieronder ben ik al vaker tegengekomen en is echt een misvatting.
Johann Gottfried Walther schreef: Een lied als:
Hij kwam bij ons heel gewoon,
De Zoon van God als mensenzoon
Hij diende ons als een Knecht
En heeft Zijn leven afgelegd.

Het was juist een wonder dat God in het menselijke vlees is gekomen dat is niet heel gewoon.
Dit lied zegt niet dat het gewoon is dat Christus kwam, maar zegt dat Hij "heel gewoon" kwam. Met andere woorden: Hij was een mens onder de mensen, er was in dat opzicht aan Hem niets bijzonders te zien. Dat is heel Bijbels (Jesaja 53:2).

Je bent me voor, wilde dit ook schrijven, had het alleen waarschijnlijk niet zo kort en eenvoudig gekund :blush
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door Wim Anker »

Alhoewel ik het eens ben met @Jongere over de interpratie van "gewoon" is - door dit foutje even goed voor het voetlicht te stellen - de kern buiten beeld geraakt. Jammer. Want in de kern heeft Dia natuurlijk gewoon gelijk.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door eilander »

Wim Anker schreef:Alhoewel ik het eens ben met @Jongere over de interpratie van "gewoon" is - door dit foutje even goed voor het voetlicht te stellen - de kern buiten beeld geraakt. Jammer. Want in de kern heeft Dia natuurlijk gewoon gelijk.
JGW heeft gelijk, bedoel je waarschijnlijk?
DIA heeft alleen een vraag gesteld, die overigens nog niet echt beantwoord is. Ik vind het 'bewijs' dat @ejvl aanhaalt, niet voldoende tenminste.
Plaats reactie