Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door samanthi »

Paul schreef:
samanthi schreef:
Hendrikus schreef:Er worden hier allerlei dingen op één hoop gegooid, die niet altijd met elkaar te maken hebben.
Als je dubbele diensten hebt, zal er óók stress ontstaan wanneer de dominee z'n preek te lang maakt, want ook dan staat de volgende groep kerkgangers voor de deur. Dat heeft niets te maken met het zingen van psalmen of gezangen.

En de lengte van de preek... dat is erg traditiebepaald. We hebben het er al talloze malen over gehad, de spanningsboog van mensen om geconcentreerd te luisteren is kort. Bij de Anglicanen duurt de preek maximaal 8 minuten. En in 8 minuten kan veel gezegd worden! Maar ook als je dat te kort vindt: 25, 30, 35 minuten, waar hebben we het over? Als ik denk aan gisteren: onze nieuwjaarsdienst duurde nog geen uur, maar wat was het een rijke dienst! De preek zal dus wel wat korter zijn geweest dan normaal, maar 't viel me pas op toen ik weer buiten stond en op de klok keek.

Als mensen geen gezangen willen zingen: prima. Maar geef anderen alsjeblieft de ruimte om dat wél te doen. Besef dat exclusief psalmen zingen iets is wat vrijwel nergens ter wereld gebeurt. En maak jezelf niet wijs dat je rechtstreeks uit de Bijbel zingt wanneer je berijmde psalmen zingt. Zoals Jaco van der Knijff zaterdag in zijn column in het RD ook opmerkte: wil je rechtstreeks uit de Bijbel zingen, gebruik dan de Engelse chants of ga reciteren.
Even iets over weerklank, bij mijn dochter en zoon, zingen ze nu uit Weerklank, ik heb de bundel bekeken en hij valt niet tegen, mooie liederen oude en nieuwere liederen, psalmen voorin, prachtig, ik denk dat ik hem aan gaat schaffen.

Waar zingen ze bij u in de kerk uit? Of alleen de psalmen?
Alleen psalmen
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
mirjam
Verbannen
Berichten: 99
Lid geworden op: 01 jan 2018, 12:42

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door mirjam »

Jammer, een paar tenenkrommende opwekkingsliederen per dienst zou ook niet gek zijn. Voor de zere voeten.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door samanthi »

mirjam schreef:Jammer, een paar tenenkrommende opwekkingsliederen per dienst zou ook niet gek zijn. Voor de zere voeten.
Die zingen we van tijd tot tijd na de dienst.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door Paul »

samanthi schreef:
mirjam schreef:Jammer, een paar tenenkrommende opwekkingsliederen per dienst zou ook niet gek zijn. Voor de zere voeten.
Die zingen we van tijd tot tijd na de dienst.
Maar u zou liever gezangen willen zingen in de dienst? Of vind u het ook goed als het af en toe na de reguliere dienst is?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door samanthi »

Paul schreef:
samanthi schreef:
mirjam schreef:Jammer, een paar tenenkrommende opwekkingsliederen per dienst zou ook niet gek zijn. Voor de zere voeten.
Die zingen we van tijd tot tijd na de dienst.
Maar u zou liever gezangen willen zingen in de dienst? Of vind u het ook goed als het af en toe na de reguliere dienst is?
Voor mij hoeft het niet te veranderen, maar ik ben er niet tegen, in de berijming van 1773 zitten net zo goed fouten, als er ergens wel gezangen in de dienst gezongen worden ga ik daar geen oordeel over vellen.
Praktisch gezien vind ik dat het niet moet veranderen, er zal een spijtzwam komen als je opeens gezangen gaat zingen, het dient dan niet de zaak, de bedienen der verzoening komt onder druk te staan.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door Hendrikus »

samanthi schreef: Praktisch gezien vind ik dat het niet moet veranderen, er zal een spijtzwam komen als je opeens gezangen gaat zingen, het dient dan niet de zaak, de bedienen der verzoening komt onder druk te staan.
Dat laatste begrijp ik niet, tenzij je bedoelt dat een verandering in de liturgie voor tweespalt in de gemeente zorgt, en dat daardoor...

Maar dat heeft niets met gezangen als zodanig te maken, dat is dan een gevolg van een niet goed gecommuniceerde en/of niet breed gedragen verandering in het gemeenteleven. Je zegt "als je opeens gezangen gaat zingen". Opeens - ja, maar het gaat nooit "opeens".

De praktijk leert dat een gemeente er gewoon aan toe kan zijn om gezangen te gaan zingen, de vraag wordt vanuit de gemeente gehoord en zorgvuldige invoering van welke gezangenbundel dan ook zal in zo'n geval geen significante weerstand oproepen. Een bundel als Weerklank is vanuit dié behoefte ontstaan, om een verantwoorde selectie uit de overvloed aan liederen te bieden, in lijn met het gereformeerd belijden. Een handreiking voor gemeenten die eraan toe zijn om gezangen te gaan zingen, niet meer en niet minder.
~~Soli Deo Gloria~~
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door Paul »

samanthi schreef:
Paul schreef:
samanthi schreef:
mirjam schreef:Jammer, een paar tenenkrommende opwekkingsliederen per dienst zou ook niet gek zijn. Voor de zere voeten.
Die zingen we van tijd tot tijd na de dienst.
Maar u zou liever gezangen willen zingen in de dienst? Of vind u het ook goed als het af en toe na de reguliere dienst is?
Voor mij hoeft het niet te veranderen, maar ik ben er niet tegen, in de berijming van 1773 zitten net zo goed fouten, als er ergens wel gezangen in de dienst gezongen worden ga ik daar geen oordeel over vellen.
Praktisch gezien vind ik dat het niet moet veranderen, er zal een spijtzwam komen als je opeens gezangen gaat zingen, het dient dan niet de zaak, de bedienen der verzoening komt onder druk te staan.
Inderdaad dat moeten we niet willen...er is jammer genoeg al zo veel scheuring. Zoals de hhk en de pkn.
Staat uw kerkelijke gemeente ook in dat rijtje wat ik heb geplaatst?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door Luther »

Hendrikus schreef:
samanthi schreef: Praktisch gezien vind ik dat het niet moet veranderen, er zal een spijtzwam komen als je opeens gezangen gaat zingen, het dient dan niet de zaak, de bedienen der verzoening komt onder druk te staan.
Dat laatste begrijp ik niet, tenzij je bedoelt dat een verandering in de liturgie voor tweespalt in de gemeente zorgt, en dat daardoor...

Maar dat heeft niets met gezangen als zodanig te maken, dat is dan een gevolg van een niet goed gecommuniceerde en/of niet breed gedragen verandering in het gemeenteleven. Je zegt "als je opeens gezangen gaat zingen". Opeens - ja, maar het gaat nooit "opeens".

De praktijk leert dat een gemeente er gewoon aan toe kan zijn om gezangen te gaan zingen, de vraag wordt vanuit de gemeente gehoord en zorgvuldige invoering van welke gezangenbundel dan ook zal in zo'n geval geen significante weerstand oproepen. Een bundel als Weerklank is vanuit dié behoefte ontstaan, om een verantwoorde selectie uit de overvloed aan liederen te bieden, in lijn met het gereformeerd belijden. Een handreiking voor gemeenten die eraan toe zijn om gezangen te gaan zingen, niet meer en niet minder.
In de bundel Weerklank is in ieder geval een poging gedaan om het goede uit de 30 bestaande bundels bijeen te vergaren.
Tegelijk moeten we onze ogen niet sluiten voor het bekende fenomeen in de kerkgeschiedenis, dat dwalingen doorgaans de kerk zijn binnengekomen via de liturgie!
En ja, helaas staan ook in Weerklank gezangen die er niet onder het kopje 'gereformeerd' vallen. Dat geldt van verschillende Opwekkingsliederen, maar ook die uit het Liedboek voor de Kerken
Anderzijds mis ik weer liederen, waarvan ik hoopte dat die er wel in zouden staan, zoals 'Vaste Rots van mijn behoud', of 'Eens was ik een vreemd'ling voor God en mijn hart', of 'Boven de starren zal het eens lichten' en enkele bekende liederen uit de bundel van Joh. de Heer.
Ik begrijp goed de moeite met 1773; er zijn nogal wat bombastisch verzen en verlichtingsrijmen; helaas is de berijming van 1968 vaak niet veel beter, die is toch nog geregeld opgenomen. Andere berijmingen vind ik van magere kwaliteit. Ik mis in dat opzicht de berijmingen van E. Hofman en van ds. C.J. Meeuse.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door Moderamen »

Ken je de berijming van de GKV Luther?
Hendrikus schreef: De praktijk leert dat een gemeente er gewoon aan toe kan zijn om gezangen te gaan zingen, de vraag wordt vanuit de gemeente gehoord en zorgvuldige invoering van welke gezangenbundel dan ook zal in zo'n geval geen significante weerstand oproepen.
Het is ook allemaal best lastig. GB-gemeenten kunnen erg breed zijn. Ik ken een gemeente waar Weerklank is ingevoerd tot verblijding van velen, een kleine groep gemeenteleden kerkt nu in de HHK of GG of zingt de gezangen niet mee, en tenslotte heeft een groep jongeren en jongvolwassenen een brief aan de k.r. geschreven omdat ze Opwekking en modernere liedjes in de dienst willen zingen want Weerklank vinden ze te traditioneel. Je kan dan gewoonweg niet iedereen tevreden houden.

Zijn er eigenlijk ook bundel 1938 gemeenten overgestapt op Weerklank?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door samanthi »

Hendrikus schreef:
samanthi schreef: Praktisch gezien vind ik dat het niet moet veranderen, er zal een spijtzwam komen als je opeens gezangen gaat zingen, het dient dan niet de zaak, de bedienen der verzoening komt onder druk te staan.
Dat laatste begrijp ik niet, tenzij je bedoelt dat een verandering in de liturgie voor tweespalt in de gemeente zorgt, en dat daardoor...

Maar dat heeft niets met gezangen als zodanig te maken, dat is dan een gevolg van een niet goed gecommuniceerde en/of niet breed gedragen verandering in het gemeenteleven. Je zegt "als je opeens gezangen gaat zingen". Opeens - ja, maar het gaat nooit "opeens".

De praktijk leert dat een gemeente er gewoon aan toe kan zijn om gezangen te gaan zingen, de vraag wordt vanuit de gemeente gehoord en zorgvuldige invoering van welke gezangenbundel dan ook zal in zo'n geval geen significante weerstand oproepen. Een bundel als Weerklank is vanuit dié behoefte ontstaan, om een verantwoorde selectie uit de overvloed aan liederen te bieden, in lijn met het gereformeerd belijden. Een handreiking voor gemeenten die eraan toe zijn om gezangen te gaan zingen, niet meer en niet minder.
Dat begrijp ik, maar ik had het over mijn eigen gemeente.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door samanthi »

paul schreef: Inderdaad dat moeten we niet willen...er is jammer genoeg al zo veel scheuring. Zoals de hhk en de pkn.
Staat uw kerkelijke gemeente ook in dat rijtje wat ik heb geplaatst?
Welk rijtje?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door Paul »

Moderamen schreef:Ken je de berijming van de GKV Luther?
Hendrikus schreef: De praktijk leert dat een gemeente er gewoon aan toe kan zijn om gezangen te gaan zingen, de vraag wordt vanuit de gemeente gehoord en zorgvuldige invoering van welke gezangenbundel dan ook zal in zo'n geval geen significante weerstand oproepen.
Het is ook allemaal best lastig. GB-gemeenten kunnen erg breed zijn. Ik ken een gemeente waar Weerklank is ingevoerd tot verblijding van velen, een kleine groep gemeenteleden kerkt nu in de HHK of GG of zingt de gezangen niet mee, en tenslotte heeft een groep jongeren en jongvolwassenen een brief aan de k.r. geschreven omdat ze Opwekking en modernere liedjes in de dienst willen zingen want Weerklank vinden ze te traditioneel. Je kan dan gewoonweg niet iedereen tevreden houden.

Zijn er eigenlijk ook bundel 1938 gemeenten overgestapt op Weerklank?
Dat is ook de reden dat ik het afwijs! Ik weet van mezelf als mens dat je altijd meer wilt. Het begon met het ritmisch zingen(waar niks mis mee is) maar de vernieuwingsdrang stopt niet.
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door Paul »

samanthi schreef:
paul schreef: Inderdaad dat moeten we niet willen...er is jammer genoeg al zo veel scheuring. Zoals de hhk en de pkn.
Staat uw kerkelijke gemeente ook in dat rijtje wat ik heb geplaatst?
Welk rijtje?
Ik had een rij van 100 kerken neergezet waar ze geen bundels gebruiken maar alleen psalmen.
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door Paul »

Paul schreef:Hier een kleine lijst (niet compleet) met kerken die alleen psalmen zingen en ook geen plannen hebben om gezangen in te voeren. Het zijn gereformeerde bondsgemeenten binnen de protestantse kerk in Nederland.

1. Nieuwer ter Aa
2. Westbroek en omstreken
3. Wekerom
4. Harskamp
5. Hoevelaken
6. Montfoort
7. Monster
8. Elspeet
9. Bleskensgraaf
10. Scherpenisse
11. Groenekan
12. Nederlangbroek
13. Wijk en Aalburg
14. Oldebroek (wijk 1)
15. Woudenberg (wijk 1)
16. Nijkerk (grote kerk)
17. Nijkerk (opstandingskerk)
18. Elburg (wijk west)
19. Vriezenveen (hwba)
20. Doetinchem (hwba)
21. Hollandscheveld (hwba)
22. Wapenveld
23. Dordrecht (Augustijnenkerk)
24. Dordrecht (Pauluskerk)
25. Lunteren
26. Schoonrewoerd
27. Putten (oude kerk)
28. Ede (Sionskerk)
29. Ede (oude kerk)
30. Zeist
31. Ederveen
32. Doornspijk
33. Eben Haëzerkerk te Apeldoorn (hwba)
34. Moerkapelle
35. Otterlo
36. Vinkeveen
37. Ouderkerk aan de ijssel
38. Oud-Alblas
39. Nijkerkerveen
40. Nieuw-Lekkerland
41. Zuilichem
42. Zwartebroek-Terschuur
43. Achterveld
44. Sommelsdijk
45. Giessenburg
46. Uddel
47. Genemuiden
48 Kesteren
49 Hardinxveld-Giessendam (nieuwe kerk)
50. Lemmer (hwba)
51. Rouveen-Staphorst (oude kerk)
52. Rouveen-Staphorst (dienstgebouw)
53. Krimpen aan den IJssel (hwba)
54. Bleiswijk (hwba)
55. Arnemuiden
56. Sint-Philipsland
57. Assen (Sionskerk)
57. Urk (de bron)
58. Hei -en Boeicop
59. Lekkerkerk
60. Ridderkerk (Wilhelminakerk)
61. Boven-Hardinxveld
62. Lienden
63. Tricht (hwba)
64. Haaften
65. Driezum
66. Oude-Tonge
67. Nieuwe-Tonge
68. Gameren
69. Baarn (Pauluskerk)
70. Zetten-Andelst
71. Ouddorp
72. Wouterswoude
73. Yerseke (Rehoboth)
74. Kinderdijk-Middelweg (dorpskerk)
75. Kinderdijk-Middelweg (Rehoboth)
76. Sint-Annaland
77. Ooltgensplaat
78. Herkingen
79. Emst
80. Achterberg
81. Lage Vuursche
82. Brandwijk
83. Hellouw
84. Benthuizen
85. Zetten
86. Katwijk aan zee (alle wijken der gereformeerde bond)
87. Veenendaal (Vredeskerk)
88. IJsselstein
89. Randwijk
90. IJzendoorn
91. Oene
92. Wapenveld
93. Tiendeveen en Nieuw-Ballinge
94. Barneveld (oude kerk, 2 van de 3 diensten)
95. Harderwijk (oude kerk)
96. Ermelo (nieuwe kerk)
97. Wijngaarden (bezinnen er wel op)
98. Bilthoven (Zuiderkapel)
99. Zutphen (hwba)
100. Soest (hwba)
101. Sint-Anthoniepolder
Deze lijst.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door samanthi »

Paul schreef:
Paul schreef:Hier een kleine lijst (niet compleet) met kerken die alleen psalmen zingen en ook geen plannen hebben om gezangen in te voeren. Het zijn gereformeerde bondsgemeenten binnen de protestantse kerk in Nederland.

1. Nieuwer ter Aa
2. Westbroek en omstreken
3. Wekerom
4. Harskamp
5. Hoevelaken
6. Montfoort
7. Monster
8. Elspeet
9. Bleskensgraaf
10. Scherpenisse
11. Groenekan
12. Nederlangbroek
13. Wijk en Aalburg
14. Oldebroek (wijk 1)
15. Woudenberg (wijk 1)
16. Nijkerk (grote kerk)
17. Nijkerk (opstandingskerk)
18. Elburg (wijk west)
19. Vriezenveen (hwba)
20. Doetinchem (hwba)
21. Hollandscheveld (hwba)
22. Wapenveld
23. Dordrecht (Augustijnenkerk)
24. Dordrecht (Pauluskerk)
25. Lunteren
26. Schoonrewoerd
27. Putten (oude kerk)
28. Ede (Sionskerk)
29. Ede (oude kerk)
30. Zeist
31. Ederveen
32. Doornspijk
33. Eben Haëzerkerk te Apeldoorn (hwba)
34. Moerkapelle
35. Otterlo
36. Vinkeveen
37. Ouderkerk aan de ijssel
38. Oud-Alblas
39. Nijkerkerveen
40. Nieuw-Lekkerland
41. Zuilichem
42. Zwartebroek-Terschuur
43. Achterveld
44. Sommelsdijk
45. Giessenburg
46. Uddel
47. Genemuiden
48 Kesteren
49 Hardinxveld-Giessendam (nieuwe kerk)
50. Lemmer (hwba)
51. Rouveen-Staphorst (oude kerk)
52. Rouveen-Staphorst (dienstgebouw)
53. Krimpen aan den IJssel (hwba)
54. Bleiswijk (hwba)
55. Arnemuiden
56. Sint-Philipsland
57. Assen (Sionskerk)
57. Urk (de bron)
58. Hei -en Boeicop
59. Lekkerkerk
60. Ridderkerk (Wilhelminakerk)
61. Boven-Hardinxveld
62. Lienden
63. Tricht (hwba)
64. Haaften
65. Driezum
66. Oude-Tonge
67. Nieuwe-Tonge
68. Gameren
69. Baarn (Pauluskerk)
70. Zetten-Andelst
71. Ouddorp
72. Wouterswoude
73. Yerseke (Rehoboth)
74. Kinderdijk-Middelweg (dorpskerk)
75. Kinderdijk-Middelweg (Rehoboth)
76. Sint-Annaland
77. Ooltgensplaat
78. Herkingen
79. Emst
80. Achterberg
81. Lage Vuursche
82. Brandwijk
83. Hellouw
84. Benthuizen
85. Zetten
86. Katwijk aan zee (alle wijken der gereformeerde bond)
87. Veenendaal (Vredeskerk)
88. IJsselstein
89. Randwijk
90. IJzendoorn
91. Oene
92. Wapenveld
93. Tiendeveen en Nieuw-Ballinge
94. Barneveld (oude kerk, 2 van de 3 diensten)
95. Harderwijk (oude kerk)
96. Ermelo (nieuwe kerk)
97. Wijngaarden (bezinnen er wel op)
98. Bilthoven (Zuiderkapel)
99. Zutphen (hwba)
100. Soest (hwba)
101. Sint-Anthoniepolder
Deze lijst.
Nee wij zijn HHK, maar die van mijn zoon zit er wel bij, bij drie van mijn andere kinderen zingen ze sinds kort uit Weerklank.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie