Opwekkingsbundel

Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: Opwekkingsbundel

Bericht door Ezen »

De psalmen zitten meestal zo in elkaar:
De dichter heeft moeilijkheden met de mensen, met vijanden, met God, met Saul, met wat ook.
Daarom roept hij God te hulp. Dan volgt meest dat hij ziet dat God helpt.
Het bevindelijke zie je eigenlijk niet zo. De klachten zijn meestal van tastbare aard.
Spitten en niet moe worden.
Gebruikersavatar
Ireneüs van Lyon
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jan 2013, 12:34

Re: Opwekkingsbundel

Bericht door Ireneüs van Lyon »

Ezen schreef:De psalmen zitten meestal zo in elkaar:
De dichter heeft moeilijkheden met de mensen, met vijanden, met God, met Saul, met wat ook.
Daarom roept hij God te hulp. Dan volgt meest dat hij ziet dat God helpt.
Het bevindelijke zie je eigenlijk niet zo. De klachten zijn meestal van tastbare aard.
??
Welke definitie van bevinding hanteer jij? Psalmen gaan bij uitstek over de omgang met God, daarin is bevinding!
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Opwekkingsbundel

Bericht door Isala »

Ik vind opwekkingsliederen erg lastig, het staat erg ver van me af.
De psalmen hebben mijn hart, en daarnaast zijn er zoveel mooie gezangen in de hervormde bundel.
Ik heb geen studie gedaan naar welke opwekkingsliederen wel evenwichtig zijn,
maar zelfs binnen evangelische kring zijn er kritische geluiden te horen.

http://www.toetsalles.nl/
http://www.rejoicenow.nl/page/kritiek-o ... gsliederen
Hora est!
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Opwekkingsbundel

Bericht door parsifal »

Curatorium schreef:Een aantal gedachten (als het over Psalmen gaat heb ik het over Psalmen in het algemeen, niet over de gedateerde berijming van 1773):

1 Met veel Opwekkingsliederen is niets mis. Anderen wel.
2 Ook in veel Psalmen gaat het over loven, prijzen, aanbidden.
3 Opwekking is per definitie niet meer ongebalanceerd dan de Psalmen.
4 Echter de Psalmen komen uit de schrift.
5 Aangezien Opwekking niet rechtstreeks uit de schrift komt, moeten die extra gekeurd worden.
6 Als je dat vanuit reformatorisch oogpunt doet is de Opwekkingsbundel niet goed te keuren.
7 Je kan bepaalde liederen willen zingen, maar het gevaar is dat jongeren (en ook ouderen) zich af gaan vragen waarom die liederen en niet in de kerkdienst gezongen worden, en waarom dan niet de hele bundel gezongen wordt.
8 Daarom moet je niets uit de Opwekkingsbundel willen zingen.
9 Wil je toch een bepaald lied zingen, kijk of die dan in Op Toonhoogte staat of Joh. De Heer, liever laat je jongeren in aanraking komen met die bundels dan met Opwekking.
Ik heb even zitten nummeren in je lijstje.
Voor 6 zou ik wat meer argumenten willen zien. Ik geloof dat niet alle liederen reformatorisch verantwoord zijn, maar is dan de hele bundel af te keuren? (Ik geloof trouwens dat dit voor de bundels in 9 ook geldt)
Wat 7 betreft. Als die vragen komen, kun je ze als het goed is beantwoorden. (Ja, ik weet dat dit soort vragen gesteld worden en dat gemeenten soms hun repetoir uitbreiden). Waarom niet de hele bundel gezongen moet ook wel duidelijk gemaakt kunnen worden. Met de psalmen zijn we zo af en toe trouwens ook wat selectief. Sommige predikanten laten bijvoorbeeld niet snel alle verzen van psalm 137 zingen. Psalm 88 wordt soms gezongen. Maar hoeveel mensen denken daarbij aan wat de verzen 11-13 betekenen?
8) Om eerlijk te zijn vind ik de bovenstaande argumentatie niet genoeg om de bundel voor alle gebruik af te wijzen. Al begrijp ik dat daarover de meningen kunnen verschillen (maar bij consequent gebruik van dit argument zullen misschien ook prekenbundels van Augustinus in de ban moeten).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Opwekkingsbundel

Bericht door DDD »

Je kunt beter Opwekking 148 zingen dan het laatste vers van psalm 137. Dat eerste is een letterlijke Bijbeltekst die je nog prima kunt zingen. Het tweede is iets wat wij in Nederland niet mogen zingen. Misschien in Syrie. Dat zou ik in ieder geval niet zomaar veroordelen.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Opwekkingsbundel

Bericht door Johann Gottfried Walther »

"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Opwekkingsbundel

Bericht door Panny »

Er is genoeg te vinden over de theologie achter veel liederen uit Opwekking.
Dit is niet de reformatorische theologie.

Er zullen vast wel wat mooiere liederen tussen zitten.
Ik zou geen liederen uit deze bundel opgeven op een reformatorische avond.
Er zijn andere liedbundels waar je uit kan kiezen.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Opwekkingsbundel

Bericht door Gian »

DDD schreef:Je kunt beter Opwekking 148 zingen dan het laatste vers van psalm 137. Dat eerste is een letterlijke Bijbeltekst die je nog prima kunt zingen. Het tweede is iets wat wij in Nederland niet mogen zingen. Misschien in Syrie. Dat zou ik in ieder geval niet zomaar veroordelen.
Daarom is het goed te beseffen dat het psalmen uit die tijd zijn geweest. Net als de profetische psalmen die al vervuld zijn. Moet je die opnieuw zingen en de mooie liederen die over die vervulling gaan negeren? Dat zou op z'n minst vreemd zijn.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Opwekkingsbundel

Bericht door Panny »

Panny schreef:Er is genoeg te vinden over de theologie achter veel liederen uit Opwekking.
Dit is niet de reformatorische theologie.

Er zullen vast wel wat mooiere liederen tussen zitten.
Ik zou geen liederen uit deze bundel opgeven op een reformatorische avond.
Er zijn andere liedbundels waar je uit kan kiezen.
De boodschap in Opwekking is dat alles in orde is en God liefde is.
Verder gaat het in het algemeen over het voelen van Gods liefde en kracht, overwinning, etc.

Begrippen als zonde, schuld, genade, verzoening komen niet zo diep terug.
Probeer eens een lied in de opwekkingsbundel te vinden met een rijke inhoud als "Eens was ik een vreemdeling".
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Opwekkingsbundel

Bericht door parsifal »

Panny schreef:
Panny schreef:Er is genoeg te vinden over de theologie achter veel liederen uit Opwekking.
Dit is niet de reformatorische theologie.

Er zullen vast wel wat mooiere liederen tussen zitten.
Ik zou geen liederen uit deze bundel opgeven op een reformatorische avond.
Er zijn andere liedbundels waar je uit kan kiezen.
De boodschap in Opwekking is dat alles in orde is en God liefde is.
Verder gaat het in het algemeen over het voelen van Gods liefde en kracht, overwinning, etc.

Begrippen als zonde, schuld, genade, verzoening komen niet zo diep terug.
Probeer eens een lied in de opwekkingsbundel te vinden met een rijke inhoud als "Eens was ik een vreemdeling".
Er is niet maar 1 boodschap van opwekking. Er staan liederen in van veel verschillende schrijvers. Een vertaling van "amazing Grace" heeft veel diepte of het nieuwere lied "in Christ alone" of het oudere "wat de toekomst brengen moge". Zoek ook eens op liederen zoals "Vader vol van vrees en schaamte". Ik zing al jaren voornamelijk Engelse liederen in de kerk. Ja ik zie meer diepte in veel oude hymns die gezongen worden dan in veel nieuwere liederen die ook gezongen worden, maar ook in de nieuwere liederen zit veel diepte. Als je de liederen vergelijkt met de psalmen, dan missen de wraakpsalmen. Zonde, schuld, genade en verzoening komen terug in de bundel al kan het zeker wat zonde en schuld betreft wel wat uitgebreider. Een lied als " de Koning-Knecht" met directe verwijzing naar het offer van de Heere Jezus zou ik weer missen zonder de opwekkingsbundel.

Er zijn liederen waar ik minder achter kan staan in opwekking. Deels ben ik het met Geelhoed eens, al geldt de kritiek misschien ook een deel van het gezelschapsleven. Of zelfs veel eerder het werk van bijvoorbeeld Bernardus van Clairvaux.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Opwekkingsbundel

Bericht door Luther »

parsifal schreef:Een lied als " de Koning-Knecht" met directe verwijzing naar het offer van de Heere Jezus zou ik weer missen zonder de opwekkingsbundel.
Toch vreemd dat de Heere Jezus de Emaüsgangers berispt, omdat ze toch moesten weten dat de Psalmen van Hem getuigden...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Opwekkingsbundel

Bericht door parsifal »

Luther schreef:
parsifal schreef:Een lied als " de Koning-Knecht" met directe verwijzing naar het offer van de Heere Jezus zou ik weer missen zonder de opwekkingsbundel.
Toch vreemd dat de Heere Jezus de Emaüsgangers berispt, omdat ze toch moesten weten dat de Psalmen van Hem getuigden...
Ik heb het over directe verwijzingen. Niet over de verwijzingen als in een donkere spiegel.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Opwekkingsbundel

Bericht door Luther »

parsifal schreef:
Luther schreef:
parsifal schreef:Een lied als " de Koning-Knecht" met directe verwijzing naar het offer van de Heere Jezus zou ik weer missen zonder de opwekkingsbundel.
Toch vreemd dat de Heere Jezus de Emaüsgangers berispt, omdat ze toch moesten weten dat de Psalmen van Hem getuigden...
Ik heb het over directe verwijzingen. Niet over de verwijzingen als in een donkere spiegel.
Pijnlijke opmerking...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Opwekkingsbundel

Bericht door parsifal »

Luther schreef:
parsifal schreef:
Luther schreef:
parsifal schreef:Een lied als " de Koning-Knecht" met directe verwijzing naar het offer van de Heere Jezus zou ik weer missen zonder de opwekkingsbundel.
Toch vreemd dat de Heere Jezus de Emaüsgangers berispt, omdat ze toch moesten weten dat de Psalmen van Hem getuigden...
Ik heb het over directe verwijzingen. Niet over de verwijzingen als in een donkere spiegel.
Pijnlijke opmerking...
Het is het beeld uit 1 kor. 13. Niet direct over verschil OT en NT maat wel over beter kunnen zien en beschrijven als het gebeurd is en we nabij zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Opwekkingsbundel

Bericht door Luther »

parsifal schreef:
Luther schreef:
parsifal schreef:
Luther schreef:Toch vreemd dat de Heere Jezus de Emaüsgangers berispt, omdat ze toch moesten weten dat de Psalmen van Hem getuigden...
Ik heb het over directe verwijzingen. Niet over de verwijzingen als in een donkere spiegel.
Pijnlijke opmerking...
Het is het beeld uit 1 kor. 13. Niet direct over verschil OT en NT maat wel over beter kunnen zien en beschrijven als het gebeurd is en we nabij zijn.
Denk je echt dat de Heere Jezus deze vermaning had gesproken, als de Emmaüsgangers dat slechts via een donkere spiegel hadden kunnen zien?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie