Opwekkingsbundel

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Opwekkingsbundel

Bericht door parsifal »

In een ander topic werd gezegd dat achter de opwekkingsbundel een onbijbelse theologie steekt.
Dit zou ik toch wel aangetoond willen zien. Mogelijk (waarschijnlijk) kunnen we het niet met alle liederen eens zijn, maar ik denk dat als je een onbijbelse theologie achter de bundel wilt zoeken je ook kunt zeggen welke theologie dat is. Ik ben er vrij zeker van dat ik liederen kan aandragen die expliciet de veronderstelde theologie tegenspreken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Opwekkingsbundel

Bericht door Wim Anker »

parsifal schreef:In een ander topic werd gezegd dat achter de opwekkingsbundel een onbijbelse theologie steekt.
Dit zou ik toch wel aangetoond willen zien. Mogelijk (waarschijnlijk) kunnen we het niet met alle liederen eens zijn, maar ik denk dat als je een onbijbelse theologie achter de bundel wilt zoeken je ook kunt zeggen welke theologie dat is. Ik ben er vrij zeker van dat ik liederen kan aandragen die expliciet de veronderstelde theologie tegenspreken.
Dat geloof ik direct. Dat is m.i. ook niet de vraag. In een bundel moeten ALLE liederen conform de bijbel zijn. Net zoals in een ovenschotel ALLE ingrediënten niet giftig mogen zijn (moeten voldoen aan de eisen).
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Opwekkingsbundel

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef:
parsifal schreef:In een ander topic werd gezegd dat achter de opwekkingsbundel een onbijbelse theologie steekt.
Dit zou ik toch wel aangetoond willen zien. Mogelijk (waarschijnlijk) kunnen we het niet met alle liederen eens zijn, maar ik denk dat als je een onbijbelse theologie achter de bundel wilt zoeken je ook kunt zeggen welke theologie dat is. Ik ben er vrij zeker van dat ik liederen kan aandragen die expliciet de veronderstelde theologie tegenspreken.
Dat geloof ik direct. Dat is m.i. ook niet de vraag. In een bundel moeten ALLE liederen conform de bijbel zijn. Net zoals in een ovenschotel ALLE ingrediënten niet giftig mogen zijn (moeten voldoen aan de eisen).
Ik vraag me af of dit waar is. Je zingt niet de hele bundel. Je maakt een selectie. Zo ook met preken die je kunt lezen van bijvoorbeeld Augustinus. Moeten alle preken goed zijn om iets te leren van sommige van de preken?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Opwekkingsbundel

Bericht door ejvl »

De opwekkingsbundel wordt vaak van eenzijdigheid beticht.
Ook veel psalmen zijn eenzijdig, echter in combinatie met andere psalmen komt dit weer in evenwicht.
Ook een aantal (veel?) opwekkingsliederen zijn eenzijdig, echter anderen weer niet, houden deze elkaar ook in evenwicht?

Ik ben overigens ook benieuwd welke theologie er bedoeld wordt, zonder direct te zeggen dat het wel of niet waar is natuurlijk.

Overigens, in het andere draadje stelde RefoCalvinist de tegenvraag, bewijs maar dat het niet zo is, maar dat is natuurlijk geen goed argument.
Als iemand stelt dat er een andere theologie schuilt in de meeste opwekkingsliederen moet dit ook prima aan te tonen zijn.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Opwekkingsbundel

Bericht door Wim Anker »

parsifal schreef:
Wim Anker schreef:
parsifal schreef:In een ander topic werd gezegd dat achter de opwekkingsbundel een onbijbelse theologie steekt.
Dit zou ik toch wel aangetoond willen zien. Mogelijk (waarschijnlijk) kunnen we het niet met alle liederen eens zijn, maar ik denk dat als je een onbijbelse theologie achter de bundel wilt zoeken je ook kunt zeggen welke theologie dat is. Ik ben er vrij zeker van dat ik liederen kan aandragen die expliciet de veronderstelde theologie tegenspreken.
Dat geloof ik direct. Dat is m.i. ook niet de vraag. In een bundel moeten ALLE liederen conform de bijbel zijn. Net zoals in een ovenschotel ALLE ingrediënten niet giftig mogen zijn (moeten voldoen aan de eisen).
Ik vraag me af of dit waar is. Je zingt niet de hele bundel. Je maakt een selectie. Zo ook met preken die je kunt lezen van bijvoorbeeld Augustinus. Moeten alle preken goed zijn om iets te leren van sommige van de preken?
Ik zeg niet dat men van opwekking niets kan leren.
Het is in ieder geval wel de insteek - de 100% veiligheid van de gebruikte middelen - als het gaat om school, catechisatie, kerk, gemeente zijn, prediking enz. Duidelijk worden de veilige zones afgebakend. Dit geld dan voor iedereen, maar vooral, in het bijzonder, voor de jeugd. Dat zijn veilige zones. Daar kunnen onze kinderen in bladeren en onderzoeken. Komen we buiten deze zones - door zelfstudie, door onderzoek etc - dan zijn we als het goed is toegerust. We hebben de basis om andere dingen te onderzoeken. Zoals een soldaat is toegerust om in onveilig gebied. (waar veel dingen prima zijn maar sommige niet) te opereren.

(overigens geld dit ook in het natuurlijke zo, er staat een hek om het schoolplein. Op het schoolplein is het veilig. Daarbuiten misschien ook wel. Misschien ook niet. Daarom houden we kinderen binnen het hek totdat kinderen voldoende hebben geleerd om het niet gecontroleerde en veilig verklaarde gebied te betreden.)

En HeartCry focust zich nu juist op de jeugd en verzuimt, blijkens het gebruik van de opwekkingsbundel, deze veilige haven te bieden.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 20 okt 2015, 15:37, 4 keer totaal gewijzigd.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Opwekkingsbundel

Bericht door Wim Anker »

ejvl schreef:Als iemand stelt dat er een andere theologie schuilt in de meeste opwekkingsliederen moet dit ook prima aan te tonen zijn.
Ik denk inderdaad dat dit wel lastig is, de theologie van HeartCry is de mainstream in de PKN (ook al noemen ze zich van de bondrichting), en heeft zijn duizenden verslagen in de CGK.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Opwekkingsbundel

Bericht door Mara »

ejvl schreef:De opwekkingsbundel wordt vaak van eenzijdigheid beticht.
Vaak gaan de liederen wel over dezelfde dingen ja.
Ik wil dit en ik ga zo
Persoonlijk vind ik 581 een lied dat de toets Bijbels niet kan doorstaan.
Ik wil heel dicht bij U zijn,
als een kind bij de vader op schoot.
Ik wil heel dicht bij U zijn;
dat is de plek waar ik hoor.

Til mij op, neem mij in uw armen.
Til mij op, houd mij dicht tegen U aan.
Til mij op, ik wil U omarmen.
Til mij op en laat mij niet meer gaan.

Draag mij door het diepe water,
waar ik zelf niet meer kan staan.
In uw armen ben ik veilig,
wanneer U mij draagt,
als ik niet verder kan gaan.

Ik mag heel dicht bij U zijn,
als een kind bij de vader op schoot.
Ik mag heel dicht bij U zijn;
dat is de plek waar ik hoor.

En U tilt mij op, neemt mij in uw armen.
En U tilt mij op,
houdt mij dicht tegen U aan.
En U tilt mij op, Ik mag U omarmen.
En U tilt mij op )
en laat mij niet meer gaan.


In de Psalmen zijn de dichters zich heel erg bewust van de Heiligheid van God en hoe ze zich diep afhankelijk van Hem weten.
Het is herkenbaar voor Gods Volk.

In de opwekkingsliederen staat IK centraal. In kerken waar deze liederen altijd gezongen worden, zijn de emoties, de individuele geloofsbeleving heel kenmerkend.
Wanneer je met deze mensen in gesprek raakt, wordt het al heel snel duidelijk waar het om draait.
Blijdschap, vreugde, vertrouwen, een bijna kinderlijke vorm van geloof. Aanvechting, strijd, moedeloosheid kennen ze niet.
Dus je kunt eigenlijk stellen dat het eenzijdigheid is wat Opwekkingsliederen zo kenmerkt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Opwekkingsbundel

Bericht door ejvl »

RefoCalvinist schreef:
ejvl schreef:
RefoCalvinist schreef: En dan gaat het niet om de naam opwekking, want er zijn ook genoeg Joh. de Heer liederen die net zo fout zijn. Dan gaat het echt niet om de naam of om de sfeer eromheen, dan gaat het om de inhoud. En beoordeel jij dan ook maar op de inhoud! En niet alleen die je bekend voor ogen zijn, maar verdiep je erin! Daarnaast vraag ik mij af waar dat hijgerige gedrag vandaan komt om allerlei liederen naast de Psalmen en enige gezangen te zingen. Heb je aan de 150 Psalmen niet genoeg? Dan zal er vast een reactie komen dat is een emo-argument, maar dan vraag ik mij af of je alle 150 Psalmen al uit je hoofd ken. Zo niet? Begin daar dan eerst maar eens aan!
Ik heb zeker geen hijgerig gedrag, integendeel, echter zijn er naast de 150 psalmen nog ontzettend veel andere mooie liederen. En in welke bundel deze staan maakt mij niets uit. Ik probeer alleen de inhoud van een lied te beoordelen, bij mij is het niet al bij voorbaat verdacht als het (ook) in een bepaalde bundel staat. Gelukkig is er veel meer dan de 150 psalmen. De psalmen zijn mij het liefst en die zing ik het liefst, maar ik durf ook te zeggen dat er gelukkig nog vele, vele andere mooie liederen zijn.

Maar heb je de liederen al inhoudelijk bekeken die op het programma stonden dan?
Zeg ook niet dat je hijgerig aan het doen bent hoor, dus voel je vooral niet aangesproken :super
Ik keur geestelijke liederen ook niet per definitie af, hoor je mij dat zeggen?
Nee hoor, dat zeg ik ook niet dat jij dat zegt :)
Zijn liederen verdacht als ze in een bepaalde bundel staan? Nee toch? Dat hoor je mij ook niet zeggen. Ik zeg alleen het merendeel van de opwekkingsbundel is on-Bijbels en daarom moet je geen opwekking zingen. Dat is wat anders.
Maar dan de vraag, als bepaalde dingen niet bijbels zijn, is dat dan een reden om de hele bundel niet te zingen? Zoals Parsifal ook zegt, bepaalde zaken van Augustinus niet goed, dus maar geen enkele preek van Augustinus lezen? Ik vind het antwoord van WimA hierboven heel goed.
Sommige liederen staan in meerdere bundels, maar die liederen hoeven niet per definitie on-Bijbels te zijn. Dat hoor je mij namelijk ook niet zeggen. Vind het dan ook een beetje jammer dat je nu woorden in de mond legt die ik niet zeg. En zoals ik zei beoordeel ik niet aan een bundelnaam, maar op inhoud. Maar goed blijkbaar moet ik dat nog tig keer herhalen! En je vraag is: ja!
Of wij communiceren op 2 verschillende golflengte's, of er wordt e.a niet goed begrepen, maar volgens mij leg ik jou toch geen woorden in de mond? Als ik mijn eigen post terug lees zie ik dat in ieder geval niet terug? Dat is ook niet de bedoeling natuurlijk.

Mijn reactie komt meer voort uit de post van jou dat als er uit opwekking op een conferentie wordt gezongen dit een afglijdende schaal is, per definitie. Daar ben ik het niet mee eens. Er zijn ook hele goede en mooie liederen. En als 500 liederen remonstrants zijn en 100 goed, kunnen die 100 toch prima gezongen worden en hoeft daarvoor niet de hele bundel weggedaan te worden toch?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Opwekkingsbundel

Bericht door eilander »

ejvl schreef:De opwekkingsbundel wordt vaak van eenzijdigheid beticht.
Ook veel psalmen zijn eenzijdig, echter in combinatie met andere psalmen komt dit weer in evenwicht.
Ook een aantal (veel?) opwekkingsliederen zijn eenzijdig, echter anderen weer niet, houden deze elkaar ook in evenwicht?
Nee, deze vergelijking gaat niet op. De Opwekkingsbundel is een verzameling van allerlei liederen, terwijl de psalmen gebaseerd zijn op de verzameling psalmen die ons in de canon, als de geïnspireerde tekst, overgeleverd zijn. Daar kun en moet je dus Schrift met Schrift vergelijken.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Opwekkingsbundel

Bericht door ejvl »

Mara schreef:
ejvl schreef:De opwekkingsbundel wordt vaak van eenzijdigheid beticht.
Vaak gaan de liederen wel over dezelfde dingen ja.
In de Psalmen zijn de dichters zich heel erg bewust van de Heiligheid van God en hoe ze zich diep afhankelijk van Hem weten.
Het is herkenbaar voor Gods Volk.
In de opwekkingsliederen staat IK centraal. In kerken waar deze liederen altijd gezongen worden, zijn de emoties, de individuele geloofsbeleving heel kenmerkend.
Wanneer je met deze mensen in gesprek raakt, wordt het al heel snel duidelijk waar het om draait.
Blijdschap, vreugde, vertrouwen, een bijna kinderlijke vorm van geloof. Aanvechting, strijd, moedeloosheid kennen ze niet.
Dus je kunt eigenlijk stellen dat het eenzijdigheid is wat Opwekkingsliederen zo kenmerkt.
Het is waar dat de psalmen veel dieper gaan inderdaad ja, neem psalm 51, psalm 6, en nog vele andere natuurlijk. Opwekking is volgens mij voornamelijk bedoeld als aanbidding, niet om de diepte in te gaan denk ik.
Of in opwekking IK vaak centraal staat weet ik niet, daar zou ik mij meer voor moeten verdiepen, het zou goed kunnen hoor.

Overigens ben ik tegen opwekkingsliederen in de kerk, maar dat heeft meer te maken met het muzikale karakter wat hier aan vast hangt. Thuis of op een vereniging kunnen bepaalde liederen denk ik wel naast psalmen gebruikt worden bijvoorbeeld. Niet alleen opwekking lijkt mij, vrij eenzijdig, net zo min als we alleen lofpsalmen zingen, ook de boetpsalmen komen aan bod.

Dit lied, wat op het programma stond, vind ik bijvoorbeeld best mooi.

Spreek, o Heer, door uw heilig woord,
dat ons hart U hoort en verzadigd wordt.
Zaai uw woord, plant het diep in ons,
en verander ons naar uw evenbeeld,
zodat Christus licht in ons zichtbaar is,
onze daden maakt tot getuigenis.
Spreek, o Heer, en voltooi in ons,
wat uw hand begon tot uw heerlijkheid.

Leer ons Heer, uw volmaakte weg,
echte need'righeid en gehoorzaamheid.
Toets ons hart en ons denken nu,
in het heilig vuur van uw zuiverheid.
In geloof zien wij dan uw majesteit,
en uw liefde leidt ons tot heerlijkheid.
Woord van hoop, dat ons leven deed,
overwinning geeft over ongeloof.

Spreek, o Heer, maak ons denken nieuw,
laat de diepten zien van uw plan met ons.
Woord dat klonk voor de tijd begon,
onze vaste grond tot in eeuwigheid.
Uw genade geeft ons de zekerheid:
al wat U belooft, wordt eens werk'lijkheid.

Spreek,o Heer, en voltooi uw kerk,
en uw scheppingswerk tot uw heerlijkheid.
Uw genade geeft ons de zekerheid:
al wat U belooft, wordt eens werk'lijkheid.

Spreek,o Heer, en voltooi uw kerk
en uw scheppingswerk tot uw heerlijkheid.
Spreek, o Heer, en voltooi in ons
wat uw hand begon tot uw heerlijkheid.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Opwekkingsbundel

Bericht door parsifal »

Ik denk dat je door de opwekkingsbundel te gebruiken, een heel evenwichtige zangavond kunt vullen
(Ja zelfs verkiezing komt er in terug) en dat je met psalmen heel eenzijdig kunt zijn.

Soms wil je direct "zingen van mijn Heiland". Soms wil je dat Zijn Naam direct genoemd wordt. Moet dat in de kerkdienst? Niet perse (al ben ik er zelf niet op tegen), maar ik kan me voorstellen dat het bij andere bijeenkomsten wel gebeurd.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Opwekkingsbundel

Bericht door Mara »

ejvl schreef: Het is waar dat de psalmen veel dieper gaan inderdaad ja, neem psalm 51, psalm 6, en nog vele andere natuurlijk. Opwekking is volgens mij voornamelijk bedoeld als aanbidding, niet om de diepte in te gaan denk ik.
Of in opwekking IK vaak centraal staat weet ik niet, daar zou ik mij meer voor moeten verdiepen, het zou goed kunnen hoor.
Hoe zou een onbekeerde God kunnen aanbidden?
In de Psalmen zijn de wegen leesbaar hoe God met Zijn volk handelt, dat kun je nauwelijks terugvinden in de opw.
ejvl schreef:Spreek, o Heer, door uw heilig woord,
Deze kende ik niet. Maar hier is weinig op aan te merken.
Wat vind je van deze regels?
148 Gods volk wordt uitgeleid, zij gaan met vreugde voort en de bergen en de heuvelen juichen rondom haar. Alles zingt er bij, zelfs de bomen zijn blij en zij klappen voor hun God.
192 Ik kom in Uw heiligdom binnen, het voorhangsel ga ik voorbij. Ik breng u een offer, een zoete geur, vrucht van wat U deed in mij.
459 Daar bij de rivier gaan je voeten dansen, daar bij de rivier zingt je hart een lied. Daar bij de rivier gaan je ogen lachen, kom drink het water, ontvang het om niet.
494 Soms als ik ik uw liefde voel, zomaar op de straat heel dichtbij, dan bid ik en fluister ik uw naam. Ik heb u lief, wil ik roepen over straat, ik heb u lief wil ik schreeuwen uit mijn hart.
505 Vader van de schepping, volvoer uw eeuwige plan: maak ons een generatie die overwinnen kan
623 Laat het huis gevuld zijn met het brood van eeuwig leven, laat het huis gevuld zijn met mijn geur.
Laat het huis bekleed zijn met kleden van fijn linnen.

Ik kan hier niets mee. :nonnon
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Opwekkingsbundel

Bericht door parsifal »

Mara schreef:
ejvl schreef: Het is waar dat de psalmen veel dieper gaan inderdaad ja, neem psalm 51, psalm 6, en nog vele andere natuurlijk. Opwekking is volgens mij voornamelijk bedoeld als aanbidding, niet om de diepte in te gaan denk ik.
Of in opwekking IK vaak centraal staat weet ik niet, daar zou ik mij meer voor moeten verdiepen, het zou goed kunnen hoor.
Hoe zou een onbekeerde God kunnen aanbidden?
In de Psalmen zijn de wegen leesbaar hoe God met Zijn volk handelt, dat kun je nauwelijks terugvinden in de opw.
ejvl schreef:Spreek, o Heer, door uw heilig woord,
Deze kende ik niet. Maar hier is weinig op aan te merken.
Wat vind je van deze regels?
148 Gods volk wordt uitgeleid, zij gaan met vreugde voort en de bergen en de heuvelen juichen rondom haar. Alles zingt er bij, zelfs de bomen zijn blij en zij klappen voor hun God.
192 Ik kom in Uw heiligdom binnen, het voorhangsel ga ik voorbij. Ik breng u een offer, een zoete geur, vrucht van wat U deed in mij.
459 Daar bij de rivier gaan je voeten dansen, daar bij de rivier zingt je hart een lied. Daar bij de rivier gaan je ogen lachen, kom drink het water, ontvang het om niet.
494 Soms als ik ik uw liefde voel, zomaar op de straat heel dichtbij, dan bid ik en fluister ik uw naam. Ik heb u lief, wil ik roepen over straat, ik heb u lief wil ik schreeuwen uit mijn hart.
505 Vader van de schepping, volvoer uw eeuwige plan: maak ons een generatie die overwinnen kan
623 Laat het huis gevuld zijn met het brood van eeuwig leven, laat het huis gevuld zijn met mijn geur.
Laat het huis bekleed zijn met kleden van fijn linnen.

Ik kan hier niets mee. :nonnon
148 komt toch uit Jesaja 55:12?

Veel van de andere liederen gebruiken Bijbelse symboliek, maar zijn niet direct kopieen van Bijbels spreken.

P.S. In sommige gevallen springen de tranen wel in je ogen van de dichterlijke kwaliteiten van de schrijvers/vertalers.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Opwekkingsbundel

Bericht door ejvl »

Mara schreef:
ejvl schreef: Het is waar dat de psalmen veel dieper gaan inderdaad ja, neem psalm 51, psalm 6, en nog vele andere natuurlijk. Opwekking is volgens mij voornamelijk bedoeld als aanbidding, niet om de diepte in te gaan denk ik.
Of in opwekking IK vaak centraal staat weet ik niet, daar zou ik mij meer voor moeten verdiepen, het zou goed kunnen hoor.
Hoe zou een onbekeerde God kunnen aanbidden?
Dat kan een onbekeerde niet. Net zo min deze psalmen kan zingen in de vorm van God heb ik lief, of dan ga ik op tot Gods altaren en dergelijke.
In de Psalmen zijn de wegen leesbaar hoe God met Zijn volk handelt, dat kun je nauwelijks terugvinden in de opw.
Eens voor zover ik opwekking ken.
Wat vind je van deze regels?
148 Gods volk wordt uitgeleid, zij gaan met vreugde voort en de bergen en de heuvelen juichen rondom haar. Alles zingt er bij, zelfs de bomen zijn blij en zij klappen voor hun God.
192 Ik kom in Uw heiligdom binnen, het voorhangsel ga ik voorbij. Ik breng u een offer, een zoete geur, vrucht van wat U deed in mij.
459 Daar bij de rivier gaan je voeten dansen, daar bij de rivier zingt je hart een lied. Daar bij de rivier gaan je ogen lachen, kom drink het water, ontvang het om niet.
494 Soms als ik ik uw liefde voel, zomaar op de straat heel dichtbij, dan bid ik en fluister ik uw naam. Ik heb u lief, wil ik roepen over straat, ik heb u lief wil ik schreeuwen uit mijn hart.
505 Vader van de schepping, volvoer uw eeuwige plan: maak ons een generatie die overwinnen kan
623 Laat het huis gevuld zijn met het brood van eeuwig leven, laat het huis gevuld zijn met mijn geur.
Laat het huis bekleed zijn met kleden van fijn linnen.

Ik kan hier niets mee. :nonnon
Het is in ieder geval anders dan we gewend zijn denk ik, al vind ik enkele voorbeelden wel mooi, of het fout is durf ik niet zo te zeggen.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Opwekkingsbundel

Bericht door Curatorium »

Een aantal gedachten (als het over Psalmen gaat heb ik het over Psalmen in het algemeen, niet over de gedateerde berijming van 1773):

- Met veel Opwekkingsliederen is niets mis. Anderen wel.
- Ook in veel Psalmen gaat het over loven, prijzen, aanbidden.
- Opwekking is per definitie niet meer ongebalanceerd dan de Psalmen.
- Echter de Psalmen komen uit de schrift.
- Aangezien Opwekking niet rechtstreeks uit de schrift komt, moeten die extra gekeurd worden.
- Als je dat vanuit reformatorisch oogpunt doet is de Opwekkingsbundel niet goed te keuren.
- Je kan bepaalde liederen willen zingen, maar het gevaar is dat jongeren (en ook ouderen) zich af gaan vragen waarom die liederen en niet in de kerkdienst gezongen worden, en waarom dan niet de hele bundel gezongen wordt.
- Daarom moet je niets uit de Opwekkingsbundel willen zingen.
- Wil je toch een bepaald lied zingen, kijk of die dan in Op Toonhoogte staat of Joh. De Heer, liever laat je jongeren in aanraking komen met die bundels dan met Opwekking.
Plaats reactie