(Achtergrond)muziek, altijd en overal?

Plaats reactie
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

(Achtergrond)muziek, altijd en overal?

Bericht door -DIA- »

De wereld is vol van muziek.
De wereld danst.
De wereld vier feest.
Echt?

De wereld lijdt.
De wereld vloekt.
De wereld verwenst.
De wereld heeft geen rust.
Maar... er moet zoals het lijkt altijd muziek bij.

Ik heb eens wat nadacht, al lang geleden overigens.
Waarom lijkt men de stilte te mijden?
Is het om ellende te vergeten?
Is muziek een middel om zich wel bij te bevinden?
Verdrijft het de gedachten aan dood en eeuwigheid?
Zomaar wat opmerkingen.

Maar het is niet alleen de wereld.
Ook op dit forum is een topic: Naar welke muziek luister je?
Blijkbaar moeten we in deze tijd echt muziek hebben.
Ik dacht zo: Waarom eigenlijk?

U kunt de muziek niet ontlopen:
Winkels, de staat waar de mensen feesten,
uit de woonkamers klinkt muziek.
En... ja ook in de kerken horen we muziek.
Maar... is dat ook niet in veel moderne kerken van opwekkingsliederen, en wordt het
niet in veel moderne kerken begeleidt door een combo?

Misschien moeten we eens nadenken of we echt zoveel muziek nodig hebben?
Hoe staan we tegenover muziek die we bijna nergens kunnen ontlopen?
Vluchten in de natuur? Maar wat zie je daar?
Jongeren op weg naar school horen blijkbaar de vogels niet:
ze fietsen door de bossen met 'dopjes' in hun oren.
Wat horen ze daar? Een preek? Of muziek?
Ik schat soms dat het merendeel wel eens muziek luistert, boven het gezang van de vogels uit.

Voor de duidelijkheid:
Ik ben beslist niet tegen muziek, wie dat soms mocht denken.
Maar in een feestvierende wereld die ten onder gaat, altijd muziek erbij?
Heeft ons dat wat te zeggen, in de wereld waarin we samen leven?
Bent u/ben jij mogelijk ook verontrust rond deze ontwikkeling?
Altijd geluid om ons heen?
Hoe denken we daar over?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: (Achergrond)muziek, altijd en overal?

Bericht door Van Ewijk »

Stukje troost en afleiding is al die misère.
Overigens is muziek een onderdeel van de brede creativiteit die God ons geschonken heeft, dus waarom niet?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: (Achergrond)muziek, altijd en overal?

Bericht door Hendrikus »

Muziek is een scheppingsgave. Muziek was er al toen de aarde geschapen werd (zie Job 38: 4, 6, 7).
Daar mogen we niet negatief over doen. Maar zoals alle goede gaven kan ook deze mooie gave verkeerd worden gebruikt.
En het is inderdaad zorgelijk dat mensen tegenwoordig bijna bang lijken voor de stilte, dat overal maar een sausje van muzak over moet worden gegoten.

Waarom daar nou moderne kerken, opwekkingsliederen en combo's bij worden gehaald, is me overigens een raadsel. Alsof er alleen maar langzame niet-ritmische psalmen met orgelgebrei in de kerk zouden mogen klinken. Ooit een kerkdienst van het zendingsveld beluisterd? Handgeklap, trommels, enthousiaste zang met levendige ritmes! Ooit Psalm 150 gelezen, waar een heel orkest wordt opgesomd?
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: (Achergrond)muziek, altijd en overal?

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:Waarom daar nou moderne kerken, opwekkingsliederen en combo's bij worden gehaald, is me overigens een raadsel. Alsof er alleen maar langzame niet-ritmische psalmen met orgelgebrei in de kerk zouden mogen klinken.
Ik ben erg blij dat er iets tussen in zit, heel veel zelfs. Het eerste vind ik verschrikkelijk, het tweede niet - al klinkt breien met een orgel mij niet zo aanlokkelijk en vaktechnisch niet verantwoord. Gelukkig is er heel verantwoorde kerkmuziek, wat ik dan maar ergens tussen deze twee uitersten in plaats.

Om op de vraag van dit topic in te gaan: ik maak me daar ook zorgen over. Ik luister graag muziek en ook wel als achtergrondmuziek. Maar velen moeten de hele dag muziek luisteren, en ik ken er diversen die met geluiden die ik niet eens muziek wil noemen, moeten gaan slapen. Zonder muziek vallen ze niet in slaap.

Muziek is een scheppingsgave, jazeker. En ik ben er heel dankbaar voor, ook voor de gave van het musiceren zelf. Maar stilte is volgens mij ook iets waar de duivel een hekel aan heeft, dat is de andere kant.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: (Achergrond)muziek, altijd en overal?

Bericht door Desiree »

Ik hou van muziek, en daarom luister ik veel. Als je niet van muziek houdt, luister je, denk ik veel minder, of minder bewust. Ja, en waarom hebben ze dán muziek aan... misschien wat je aangeeft?

Je merkt als mensen van muziek houden en zich daarin verdiepen. Een concert in een concertgebouw is anders dan achtergrondmuziek bij de Chinees. Bij de Chinees is het sfeertje. Tafel dekken, kaarsje aan, muziek aan. 't Hoort erbij.

In het bos zingen de vogels dus is muziek overbodig vind ik zelf.

Gister luisterde ik een preek en de dominee van die kerk gaf een lied op. Zou je dit lied niet zingen na zo'n boodschap, zie hij.

Als ik geestelijke muziek luister, hoop ik daar iets van mee te krijgen, een boodschap van God voor mijn ziel. Je verlangt naar Zijn stem achter de mensen die de boodschappers mogen zijn. Ja en die boodschappers zijn blijkbaar niet altijd reformatorisch.. maar wel christelijk, dát heb ik gaande weg moeten en mogen leren. Maar ik ben ook nog vrij jong, dat moet ik erbij zeggen.

Ik heb niet altijd muziek aan, dat gaat niet altijd, maar wel vaak. Ik denk, omdat het voor mij zoveel betekend.

Als mensen dan toch muziek aan willen hebben, is het goed als ze kunnen schakelen naar een christelijke zender met goede muziek. Wie weet, wat het nog uitwerkt.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: (Achergrond)muziek, altijd en overal?

Bericht door DDD »

Ik heb meestal geen muziek aan, en ik kan DIA wel een beetje volgen. Maar we moeten niet van alles een wet van Meden en Perzen maken.

Met achtergrondmuziek is op zich mijns inziens niets mis.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: (Achergrond)muziek, altijd en overal?

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Ik heb meestal geen muziek aan, en ik kan DIA wel een beetje volgen. Maar we moeten niet van alles een wet van Meden en Perzen maken.

Met achtergrondmuziek is op zich mijns inziens niets mis.
Muziek met een goede tekst erbij kan goed zijn.
Melodieuze muziek kan weldadig zijn, denk ook aan Saul, toen David op de harp speelde.
Maar muziek (met of zonder tekst) waar God niet geëerd wordt,
popmuziek, of klassieke muziek is vaak nutteloos en/of goddeloos.
Misschien vinden jullie het extreem?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: (Achergrond)muziek, altijd en overal?

Bericht door Mister »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Ik heb meestal geen muziek aan, en ik kan DIA wel een beetje volgen. Maar we moeten niet van alles een wet van Meden en Perzen maken.

Met achtergrondmuziek is op zich mijns inziens niets mis.
Muziek met een goede tekst erbij kan goed zijn.
Melodieuze muziek kan weldadig zijn, denk ook aan Saul, toen David op de harp speelde.
Maar muziek (met of zonder tekst) waar God niet geëerd wordt,
popmuziek, of klassieke muziek is vaak nutteloos en/of goddeloos.
Misschien vinden jullie het extreem?
Als je Bach daar onder zou scharen, vind ik het inderdaad extreem. Lees de teksten maar eens goed!
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: (Achergrond)muziek, altijd en overal?

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Ik heb meestal geen muziek aan, en ik kan DIA wel een beetje volgen. Maar we moeten niet van alles een wet van Meden en Perzen maken.

Met achtergrondmuziek is op zich mijns inziens niets mis.
Muziek met een goede tekst erbij kan goed zijn.
Melodieuze muziek kan weldadig zijn, denk ook aan Saul, toen David op de harp speelde.
Maar muziek (met of zonder tekst) waar God niet geëerd wordt,
popmuziek, of klassieke muziek is vaak nutteloos en/of goddeloos.
Misschien vinden jullie het extreem?
Het is niet alleen extreem. Het is ook onzin.

Alle muziek waarin God niet geëerd wordt, is goddeloos. Maar het kan prima zijn dat je God eert met het beluisteren van muziek die door een ongelovige gemaakt of uitgevoerd is.

En overigens is het daarmee niet anders gesteld dan met het klaarmaken van het ontbijt. Als dat niet tot eer van God is, is het goddeloos. Maar dat hoeft ons er niet van te weerhouden om te ontbijten of zelfs maar te zeggen dat ontbijten vaak goddeloos is. Dat zorgt alleen maar voor rare misverstanden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: (Achergrond)muziek, altijd en overal?

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Ik heb meestal geen muziek aan, en ik kan DIA wel een beetje volgen. Maar we moeten niet van alles een wet van Meden en Perzen maken.

Met achtergrondmuziek is op zich mijns inziens niets mis.
Muziek met een goede tekst erbij kan goed zijn.
Melodieuze muziek kan weldadig zijn, denk ook aan Saul, toen David op de harp speelde.
Maar muziek (met of zonder tekst) waar God niet geëerd wordt,
popmuziek, of klassieke muziek is vaak nutteloos en/of goddeloos.
Misschien vinden jullie het extreem?
Het is niet alleen extreem. Het is ook onzin.

Alle muziek waarin God niet geëerd wordt, is goddeloos. Maar het kan prima zijn dat je God eert met het beluisteren van muziek die door een ongelovige gemaakt of uitgevoerd is.

En overigens is het daarmee niet anders gesteld dan met het klaarmaken van het ontbijt. Als dat niet tot eer van God is, is het goddeloos. Maar dat hoeft ons er niet van te weerhouden om te ontbijten of zelfs maar te zeggen dat ontbijten vaak goddeloos is. Dat zorgt alleen maar voor rare misverstanden.
Dank u voor de reactie...
Het is inderdaad, of we eten, drinken of iets anders doen,
als het recht zou liggen dan zou dat alles tot de eer van God moeten zijn.
Hierin zal ik niet alleen mijn gebrek zien,
maar een ieder, die zichzelf leert een beetje heeft kennen als een goddeloze.
Misschien vind u dat iets extreem? Het is wel naar het Woord.
Maar dat zult u toch ongetwijfeld ook wel weten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: (Achergrond)muziek, altijd en overal?

Bericht door ejvl »

Voor muziek kun je God danken. Voor het ontbijt ook. In beide kun je echter ook zondigen.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: (Achergrond)muziek, altijd en overal?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DIA, David speelde voor Saul op de harp. Er staat alleen bij tokkelen, staat niet bij dat hij er psalmen bij zong.
Dat kan het gevel geweest zijn maar het staat er niet. Alleen het tokkelen, het instrumentale dus.
David werd door God gezonden, en God gebruikte zijn spel. Zouden wij dat dan direct als goddeloos moeten veroordelen?
(1 Sam 16)

Zie ook Koningen 3:
Nu dan, brengt mij een speelman. En het geschiedde, als de speelman op de snaren speelde, dat de hand des HEEREN op hem kwam.

Ook hier kunnen veronderstellen dat hij wel psalmen zal gespeeld hebben maar dat weten wij niet.


Muziek kan ontvluchten van de stilte zijn, maar muziek kan ook de duivel op de vlucht jagen of voor bepaalde zonde/zondige muziek bewaren.
En God kan het gebruiken. En ja we mogen kritisch zijn op muziek.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: (Achergrond)muziek, altijd en overal?

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
DDD schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Ik heb meestal geen muziek aan, en ik kan DIA wel een beetje volgen. Maar we moeten niet van alles een wet van Meden en Perzen maken.

Met achtergrondmuziek is op zich mijns inziens niets mis.
Muziek met een goede tekst erbij kan goed zijn.
Melodieuze muziek kan weldadig zijn, denk ook aan Saul, toen David op de harp speelde.
Maar muziek (met of zonder tekst) waar God niet geëerd wordt,
popmuziek, of klassieke muziek is vaak nutteloos en/of goddeloos.
Misschien vinden jullie het extreem?
Het is niet alleen extreem. Het is ook onzin.

Alle muziek waarin God niet geëerd wordt, is goddeloos. Maar het kan prima zijn dat je God eert met het beluisteren van muziek die door een ongelovige gemaakt of uitgevoerd is.

En overigens is het daarmee niet anders gesteld dan met het klaarmaken van het ontbijt. Als dat niet tot eer van God is, is het goddeloos. Maar dat hoeft ons er niet van te weerhouden om te ontbijten of zelfs maar te zeggen dat ontbijten vaak goddeloos is. Dat zorgt alleen maar voor rare misverstanden.
Dank u voor de reactie...
Het is inderdaad, of we eten, drinken of iets anders doen,
als het recht zou liggen dan zou dat alles tot de eer van God moeten zijn.
Hierin zal ik niet alleen mijn gebrek zien,
maar een ieder, die zichzelf leert een beetje heeft kennen als een goddeloze.
Misschien vind u dat iets extreem? Het is wel naar het Woord.
Maar dat zult u toch ongetwijfeld ook wel weten.
Dat vind ik niet extreem. Maar de conclusies die u eerder trok, vind ik wel extreem. Die zijn ook niet juist. Het zou idioot zijn om te zeggen dat je niet moet ontbijten, omdat zoveel mensen dat niet tot eer van God doen. Dan draai je de volgorde om. Je moet wel ontbijten, en dat moet tot eer van God zijn. En als je daar met schuld uit komt, waar ik me geheel in kan vinden, dan is de oplossing niet om te stoppen met ontbijten. Dan verwar je het een en ander. Zo is het met achtergrondmuziek ook.

Daarbij blijft staan dat het mijns inziens heel ongezond is om stilte te verdrijven. Daar is een mooi gedicht over van Guido Gezelle:
Min de stilte in uw wezen;
Min de stilte die bezielt;
Zij die alle stilte vrezen;
Hebben nooit een hart gelezen;
Hebben nooit geknield.
jjchris
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 mei 2015, 10:52

Re: (Achergrond)muziek, altijd en overal?

Bericht door jjchris »

Je moet toch niet alles tot eer van God doen? Ik weet niet of ontbijten zoveel met God temaken heeft.. afgezien dat je goed voor jezelf moet zorgen volgends de bijbel.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: (Achergrond)muziek, altijd en overal?

Bericht door DDD »

Er staat uitdrukkelijk in de Bijbel: "Of je nu eet of drinkt, of iets anders doet, doe dat allemaal tot eer van God."

Het lijkt me dat ontbijten daar duidelijk onder valt.
Plaats reactie