Bovenstem zingen (niet ritmisch)

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bovenstem zingen (niet ritmisch)

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:Kijk, dat je het niet mooi vindt of qua muzikaal niveau onder de maat, daar kan ik nog wel inkomen. Maar waarom zou je het zingen van een bovenstem zodanig specifiek noemen dat dat alleen in Genemuiden gezongen kan worden?

Een Bach-cantate is naar mijn mening meer specifiek iets voor een Lutherse dienst in Duitsland, maar die hebben we ook geïmporteerd.
Poe poe, dat is me nogal een manke vergelijking, met alle respect.
Een folkloristisch gebruik is toch iets van een geheel andere orde dan een substantieel onderdeel van de liturgie?
Zolang carbidschieten en Staphorster stipwerk nog geen deel uitmaken van de liturgie, moeten we al die folkloristische gebruiken maar laten waar ze thuis horen. Vind ik.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bovenstem zingen (niet ritmisch)

Bericht door Hendrikus »

Dipper schreef:Bij ons in de achterste banken pakken we regelmatig de bovenstem als het orgel het toontje makkelijk aangeeft.
In de ouderlingenbank zijn ze dan soms zichtbaar geroerd.
En dat geeft je dan het gevoel dat je een goede daad hebt verricht?
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Bovenstem zingen (niet ritmisch)

Bericht door Posthoorn »

Hendrikus schreef:
eilander schreef:Kijk, dat je het niet mooi vindt of qua muzikaal niveau onder de maat, daar kan ik nog wel inkomen. Maar waarom zou je het zingen van een bovenstem zodanig specifiek noemen dat dat alleen in Genemuiden gezongen kan worden?

Een Bach-cantate is naar mijn mening meer specifiek iets voor een Lutherse dienst in Duitsland, maar die hebben we ook geïmporteerd.
Poe poe, dat is me nogal een manke vergelijking, met alle respect.
Een folkloristisch gebruik is toch iets van een geheel andere orde dan een substantieel onderdeel van de liturgie?
Zolang carbidschieten en Staphorster stipwerk nog geen deel uitmaken van de liturgie, moeten we al die folkloristische gebruiken maar laten waar ze thuis horen. Vind ik.
Aardappels zijn ook ooit geïmporteerd. :modo
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bovenstem zingen (niet ritmisch)

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
eilander schreef:Kijk, dat je het niet mooi vindt of qua muzikaal niveau onder de maat, daar kan ik nog wel inkomen. Maar waarom zou je het zingen van een bovenstem zodanig specifiek noemen dat dat alleen in Genemuiden gezongen kan worden?

Een Bach-cantate is naar mijn mening meer specifiek iets voor een Lutherse dienst in Duitsland, maar die hebben we ook geïmporteerd.
Poe poe, dat is me nogal een manke vergelijking, met alle respect.
Een folkloristisch gebruik is toch iets van een geheel andere orde dan een substantieel onderdeel van de liturgie?
Zolang carbidschieten en Staphorster stipwerk nog geen deel uitmaken van de liturgie, moeten we al die folkloristische gebruiken maar laten waar ze thuis horen. Vind ik.
Je stelt dat het een folkloristisch gebruik is. Ik stel dat ter discussie, daar ga je niet echt op in.
Als jij de vergelijking tussen muziek van Bach en psalmgezang mank vindt gaan (en natuurlijk, ik vergelijk dat ook niet 1-op-1), dan begrijp ik niet waarom jij carbidschieten en Staphorster stipwerk erbij haalt. Dat heeft al helemaal niets met muziek te maken; of misschien doet carbidschieten net zo zeer aan je oren als Genemuider bovenstem....?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bovenstem zingen (niet ritmisch)

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:Je stelt dat het een folkloristisch gebruik is. Ik stel dat ter discussie, daar ga je niet echt op in.
Als jij de vergelijking tussen muziek van Bach en psalmgezang mank vindt gaan (en natuurlijk, ik vergelijk dat ook niet 1-op-1), dan begrijp ik niet waarom jij carbidschieten en Staphorster stipwerk erbij haalt. Dat heeft al helemaal niets met muziek te maken; of misschien doet carbidschieten net zo zeer aan je oren als Genemuider bovenstem....?
Waarom zijn die Genemuiders er zo trots op dat "de" bovenstem tot immaterieel erfgoed is uitgeroepen? Omdat het een plaatselijke traditie is, net als in Staphorst het stipwerk, op andere plaatsen het carbidschieten of het rondlopen in lokale klederdracht.

Ik ben zeer benieuwd naar het boek dat DV volgend jaar gaat verschijnen over de kerkmuziekcultuur in de gereformeerde gezindte. Het zou me niet verbazen als daar ook het bovenstemzingen wordt behandeld. En dan vanuit wetenschappelijk perspectief. Als prof. dr. Fred van Lieburg c.s. dan aantonen dat de bovenstem geen folklore is, gaan we samen een pilsje drinken, en betaal ik, OK? Mocht het tegendeel blijken, dan betaal jij ;) http://www.dutchbiblebelt.org
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Bovenstem zingen (niet ritmisch)

Bericht door FlyingEagle »

Ben het wel een beetje met Hendrikus eens, wanneer ik bij mijn ouders in de kerk ben dan kan ik er echt wel van genieten want heel die gemeente kan het ook maar ben blij dat het bij ons niet gebeurd omdat je dan een soort surrogaat krijgt van de bovenstem
Plaats reactie