Welke muziek beluister je nu?

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Hendrikus »

ejvl schreef: Aangaande improvisaties, blijf ik Sietze de Vries erg mooi vinden. Ook al is het vaak een stijl kopie, zijn improvisaties vind ik fantastisch mooi.
Deze gaat mij boven de pet. "Ook al is het vaak een stijlkopie".... Wat bedoel je? Is niet elke improvisatie (behalve die van m'n buurmeisje van 2 die achter de piano kruipt en lukraak wat toetsen aanslaat) een stijlkopie? De een kopieert de stijl van Jan Zwart, de ander die van Buxthehude, maar welke improvisatie is nou niét in zekere zin een stijlkopie? En waarom zet je dit nu specifiek in een zin die over Sietze de Vries gaat en niet in een zin die over Minne Veldman gaat, ik noem maar wat?
~~Soli Deo Gloria~~
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door ejvl »

Hendrikus schreef:
ejvl schreef: Aangaande improvisaties, blijf ik Sietze de Vries erg mooi vinden. Ook al is het vaak een stijl kopie, zijn improvisaties vind ik fantastisch mooi.
Deze gaat mij boven de pet. "Ook al is het vaak een stijlkopie".... Wat bedoel je? Is niet elke improvisatie (behalve die van m'n buurmeisje van 2 die achter de piano kruipt en lukraak wat toetsen aanslaat) een stijlkopie? De een kopieert de stijl van Jan Zwart, de ander die van Buxthehude, maar welke improvisatie is nou niét in zekere zin een stijlkopie? En waarom zet je dit nu specifiek in een zin die over Sietze de Vries gaat en niet in een zin die over Minne Veldman gaat, ik noem maar wat?
Omdat dit punt ging over improvisaties, en ik vind de meeste improvisaties van Minne Veldman niet erg sterk. Zijn literatuurspel wel, maar improvisaties niet. Veelal is dit in een 8+4+3+tremulant modus met de melodie in CF. Maar ook niet allemaal natuurlijk, psalm 145 vind ik verrassend fris, en ook mooi.
De improvisaties van Sietze de Vries vind ik veelal wel mooi.
Wat ik er mee bedoel is dat Sietze de Vries soms net een stuk van Bach speelt, alleen de melodie lijkt te veranderen, of dat het 90% Buxtehude of Böhm is, met alleen een andere melodie.
Lang niet altijd overigens.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door eilander »

Volgens mij improviseert Minne niet, maar dat terzijde. Ik vind veel stukken wel mooi, maar erg vernieuwend is het meestal niet. En ik kan ook niet de hele dag Sietze luisteren, moet ik zeggen. Bach wel.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door ejvl »

eilander schreef:Volgens mij improviseert Minne niet, maar dat terzijde. Ik vind veel stukken wel mooi, maar erg vernieuwend is het meestal niet. En ik kan ook niet de hele dag Sietze luisteren, moet ik zeggen. Bach wel.
Dat klopt inderdaad. Een improvisatie is:
In muziek is sprake van improvisatie (naar het Latijn: onvoorzien), wanneer de muziek niet of niet geheel van tevoren is vastgelegd, en door musici tijdens de uitvoering spontaan wordt verzonnen. In de muziek wordt de term improvisatie gebruikt als tegendeel van de term compositie, waarbij een muziekstuk geheel of bijna geheel is vastgelegd.

Eigen koraalbewerkingen spelen zijn natuurlijk geen improvisaties.

Heb je zijn psalm 145 beluisterd op YouTube? Benieuwd wat je daar van vind.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
eilander schreef:Volgens mij improviseert Minne niet, maar dat terzijde. Ik vind veel stukken wel mooi, maar erg vernieuwend is het meestal niet. En ik kan ook niet de hele dag Sietze luisteren, moet ik zeggen. Bach wel.
Dat klopt inderdaad. Een improvisatie is:
In muziek is sprake van improvisatie (naar het Latijn: onvoorzien), wanneer de muziek niet of niet geheel van tevoren is vastgelegd, en door musici tijdens de uitvoering spontaan wordt verzonnen. In de muziek wordt de term improvisatie gebruikt als tegendeel van de term compositie, waarbij een muziekstuk geheel of bijna geheel is vastgelegd.

Eigen koraalbewerkingen spelen zijn natuurlijk geen improvisaties.

Heb je zijn psalm 145 beluisterd op YouTube? Benieuwd wat je daar van vind.
eilander schreef:En bij Minne is ook mijn favoriet Psalm 145.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door ejvl »

Tijd voor een bril. :)
Loontje
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 feb 2018, 16:30

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Loontje »

Psalmen instrumentaal deel 2
En nu wat verwacht ik o HEERE, mijn hoop die is op U.Psalm 39.V.8
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Nasrani »

eilander schreef:
ejvl schreef:
Nasrani schreef:Orgelimprovisaties via Familystream. Net Martin Mans en nu Gerwin van der Plaats.
Ik ben totaal geen kenner, maar dit ligt wel lekker in het gehoor.... ;)
Ik denk als je je verdiept in het (kerkelijk) orgelspel, en over de kunst improviseren, dat je minder enthousiast zal zijn. :)
Maar omdat het zo lekker in het gehoor ligt, is in elk geval dhr Mans flink populair bij veel mensen.
Ik snap je wel, maar ik zou er niet moeilijk over doen. Lang geleden vond ik Martin Mans ook geweldig, en ik luister het nog een enkele keer, hoewel het wel vervelend is als je vroeger iets zó vaak hebt beluisterd...
Maar je kunt dit soort dingen niet dwingen. Het ligt lekker in het gehoor bij iemand, je kunt iemand moeilijk verplichten om vakmanschap te gaan beluisteren dat niet lekker in het gehoor ligt. Het lijkt me sowieso erg moeilijk om als 'gewone luisteraar' en dus niet als actieve muziekbeoefenaar je te verdiepen in het kerkelijk orgelspel.

Wél zou ik een aanmoediging willen doen om ook af en toe 'buiten de deur' te luisteren, dat verbreedt je muzikale smaak. Bij mij heeft dat in elk geval gewerkt. Tot op zekere hoogte dan, want van sommigen is de Zwart/Asma-lijn ook niet goed. Die luister ik nog steeds graag, en daar val je toch steeds een beetje op terug. Ik reken daar dan ook voor het gemak Minne Veldman, Marco den Toom, Peter Eilander en Herman van Vliet, etc. toe.
Daarnaast waardeer ik, en ga ik steeds vaker luisteren naar de muziek van mensen als Margreeth de Jong, Sietse de Vries, Dick Sanderman, etc. Ik hoop niet dat ik iemand nu onrecht doe door dit in zo'n rijtje te zetten.
Iemand nog aanbevelingen in dit genre trouwens?
Dat buiten de deur luisteren heb ik zeker wel eens gedaan. Diverse keren een Bach cd van Minne Veldman en wel eens concerten van bijv. Rien Donkersloot. Wordt knap gespeeld maar kan me niet bekoren. Daarmee zeg ik niet dat ze niet goed kunnen spelen, juist wel! Maar mijn smaak is toch anders.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Mara »

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Zita »

Blokfluitmuziek van Seldom Sene. Prima examencorrectiemuziek.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door eilander »

Zita schreef:Blokfluitmuziek van Seldom Sene. Prima examencorrectiemuziek.
Oei, zo laat nog bezig?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door -DIA- »

Stilte kan ook muziek zijn... Dan valt het monotone geluid van een zacht zoemende koelkast zelfs op als ware het een overvliegend vliegtuig.
Het geluid van de stilte, die deze warme meidag de vogelzang zelfs doet minderen en verstillen, en wellicht ook een stilte voor de storm kan worden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Zita »

De wachtmuziek bij de telefonische klantenservice van Ikea. Na 9 minuten heb ik het er wel mee gehad.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:De wachtmuziek bij de telefonische klantenservice van Ikea. Na 9 minuten heb ik het er wel mee gehad.
Ik heb soms de ervaring (of is het verbeelding) dat "wachtmuziek" de laatste tijden meer ritme krijgt, laat ik zeggen, meer met een wat steviger beat. Eerder was klonk in de zogenaamde 'Waiting Music' meer rust door. Soms was dat meer 'Dream Music', en nu meer 'Drum Music"
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Zita »

Vanmorgen in de liberale synagoge in Amsterdam geweest. Daar was de voorzanger Gilad Nezer, en dat was indrukwekkend. Ik luister nu dus naar dit https://www.youtube.com/watch?v=bga7Aprxa_0
Plaats reactie