Welke muziek beluister je nu?

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Jantje »

Hendrikus schreef:Om de gemeentezang voldoende steun te bieden, zul je altijd een zeker minimum aan klanksterkte moeten gebruiken, anders laat je de gemeente aan haar lot over. En áls dat gebeurt, dan hoor je dat ook: de gemeentezang wordt onzuiver omdat men geen steun aan het orgel heeft.
In een gemeente (GG), waar ik ooit een dienst bijwoonde, en men een elektronisch orgel heeft, was is dit het geval (of deed men alsof). Het orgel had geen genoeg draagkracht en je hoorde het orgel ook helemaal niet. Verder klonk het vreselijk saai (en was het langzaam ook overigens) en was er, qua registratie, geen enkel verschil tussen een boete-Psalm en een lof-Psalm.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Hendrikus »

Jantje schreef: In een gemeente (GG), waar ik ooit een dienst bijwoonde, en men een elektronisch orgel heeft, was is dit het geval (of deed men alsof). Het orgel had geen genoeg draagkracht en je hoorde het orgel ook helemaal niet. Verder klonk het vreselijk saai (en was het langzaam ook overigens) en was er, qua registratie, geen enkel verschil tussen een boete-Psalm en een lof-Psalm.
Bij een elektronisch apparaat waarvan je zelf al aangeeft dat het niet voldoende draagkracht had en niet te horen was, kun je ook niet redelijkerwijs verwachten dat er nog verschil wordt gemaakt tussen lof- en boetepsalmen. Dan krijg je namelijk "ik hoor het orgel niet" versus "ik hoor het orgel nog steeds niet". :tilt
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Jantje »

Hendrikus schreef:
Jantje schreef: In een gemeente (GG), waar ik ooit een dienst bijwoonde, en men een elektronisch orgel heeft, was is dit het geval (of deed men alsof). Het orgel had geen genoeg draagkracht en je hoorde het orgel ook helemaal niet. Verder klonk het vreselijk saai (en was het langzaam ook overigens) en was er, qua registratie, geen enkel verschil tussen een boete-Psalm en een lof-Psalm.
Bij een elektronisch apparaat waarvan je zelf al aangeeft dat het niet voldoende draagkracht had en niet te horen was, kun je ook niet redelijkerwijs verwachten dat er nog verschil wordt gemaakt tussen lof- en boetepsalmen. Dan krijg je namelijk "ik hoor het orgel niet" versus "ik hoor het orgel nog steeds niet". :tilt
Het voorspel van de organist was bij zowel de éne Psalm als ook de andere Psalm zo vreselijk saai dat je in het voorspel al kon opmerken dat de organist niet veel in zich had, los van het feit inderdaad dat ik niet begreep waarom men met dát orgel de samenzang begeleidde.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
Hendrikus schreef:
Jantje schreef: In een gemeente (GG), waar ik ooit een dienst bijwoonde, en men een elektronisch orgel heeft, was is dit het geval (of deed men alsof). Het orgel had geen genoeg draagkracht en je hoorde het orgel ook helemaal niet. Verder klonk het vreselijk saai (en was het langzaam ook overigens) en was er, qua registratie, geen enkel verschil tussen een boete-Psalm en een lof-Psalm.
Bij een elektronisch apparaat waarvan je zelf al aangeeft dat het niet voldoende draagkracht had en niet te horen was, kun je ook niet redelijkerwijs verwachten dat er nog verschil wordt gemaakt tussen lof- en boetepsalmen. Dan krijg je namelijk "ik hoor het orgel niet" versus "ik hoor het orgel nog steeds niet". :tilt
Het voorspel van de organist was bij zowel de éne Psalm als ook de andere Psalm zo vreselijk saai dat je in het voorspel al kon opmerken dat de organist niet veel in zich had, los van het feit inderdaad dat ik niet begreep waarom men met dát orgel de samenzang begeleidde.
Ik denk dat we er ook rekening mee moeten houden dat in sommige kerken nauwelijks nog goede organisten te vinden zijn. Vooral als we het kerkbreed bezien. In veel gevallen is het orgel ook uit de gratie en wordt als ouderwets gezien. Ik denk dat het grootste aantal organisten afkomstig is uit de gereformeerde gezindte, die mogelijk wat minder is geïnfecteerd met modernere muziek.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Jantje »

Toevallig was dit in een gemeente ter uiterst rechterzijde.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Hendrikus »

Jantje schreef: Het voorspel van de organist was bij zowel de éne Psalm als ook de andere Psalm zo vreselijk saai dat je in het voorspel al kon opmerken dat de organist niet veel in zich had, los van het feit inderdaad dat ik niet begreep waarom men met dát orgel de samenzang begeleidde.
€€€
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Jantje »

Ik denk het ook ja. ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Jantje schreef: Het voorspel van de organist was bij zowel de éne Psalm als ook de andere Psalm zo vreselijk saai dat je in het voorspel al kon opmerken dat de organist niet veel in zich had, los van het feit inderdaad dat ik niet begreep waarom men met dát orgel de samenzang begeleidde.
€€€
Het hoeft niet altijd een duur orgel te zijn. In Grand Rapids werden de Nederlandse diensten met een eenvoudig harmonium begeleid. Het was eenvoudig, maar goed te beluisteren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gonen
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 apr 2018, 19:41

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Gonen »

Een weg naar U van Sela
De eeuwige God zij u een woning, en van onder eeuwige armen
Deuteronomium 33:27a
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Terri »

Gonen schreef:Een weg naar U van Sela
Indrukwekkend als je beseft welke weg Kinga nu gaat.....
Gonen
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 apr 2018, 19:41

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Gonen »

Terri schreef:
Gonen schreef:Een weg naar U van Sela
Indrukwekkend als je beseft welke weg Kinga nu gaat.....

Inderdaad !!

Ik weet niet of je bekend bent met Family7 ik vond het heel confronterend
om Dolf van de Vegte zo te zien.
Maar in alle verdriet en ziekte mogen beide wel weten waar ze naar toegaan, dat is wel een grote Troost .
De eeuwige God zij u een woning, en van onder eeuwige armen
Deuteronomium 33:27a
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Desiree »

Ik was onlangs ;) voorbij de muziekschool in de stad in het oosten gelopen. Op zaterdagmiddag was er gewoon nog les. Dat zijn wel de echte.. Ik had vroeger op vrijdagavond les. En nu verschillend. Naast de school is een voliere. Geinig. Overigens hadden jullie nu een betere kerstboom in de stad. Die van vorig jaar.. die was wat takken verloren. Komen we hier terug, begint het concert met Ps 98 van Hendrikus. Schön!
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:
DDD schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef: Muziek is een scheppingsgave. Een van de mooie dingen de de Schepper ons gegeven heeft.
Is het niet vreselijk ondankbaar om daarop te gaan zitten mopperen, alsof het iets onaangenaams is?
Probeer ervan te genieten, met een dankbaar hart.
Gisteravond geluisterd naar een orgelimprovisatie Uren dagen maanden jaren... Heel mooi uitgevoerd. Dat was een verademing. Op een manier waar je bij de tekst kon mediteren. De orgelklanken moeten altijd afgestemd zijn op de tekst. De tekst van de muziek moet te bemediteren zijn. Gaat het tempo te snel, dan staat meer de muziek dan de tekst (die gespeeld wordt) op de voorgrond. En aangezien ik gevoelig ben voor muziek moet ik niet teveel luisteren naar muziek die meeslepend is. Dan gaat de inhoud verloren en laat je je meeslepen met de muziek. Misschien staat het nog op YouTube, gisteren geplaatst, prachtig gespeeld, en iedereen aanradend!

Toch is dat wel een lastig criterium. Want dan zouden organisten het in verschillende uitvoeringen moeten spelen. De ene luisteraar denkt immers drie of zes keer zo snel dan de andere of andersom. Voor heel intelligente mensen zou het niet te spelen zijn;-)
Zoals een vader zich aan zijn kleine jongen aanpast en niet te grote stappen neemt, zo zou een beetje organist ook zulk een invoelingsvermogen moeten hebben. Het moet goed waar te nemen zijn of we Psalm 150 spelen dan wel, om wat te noemen, Psalm 88. Ook Psalm 103 (gelijk het gras, enz.) moet niet in een te snel tempo en zeker niet forte or fortissimo.
Men speelt zoiets pianissimo possibile of pianissimo eventueel kan men bij sommige psalmen cressendo toepassen. De tekst bepaalt in hoge mate de sfeer en het tempo.
Heb je psalm 103:8 van Jan Zwart wel eens gehoord? Prachtige bewerking.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Desiree »

Vraagje. Waarom speelt een prof het muziekstuk anders? Bijv een f met mol speelt hij met f kruis. Als ik samen wil spelen.. lijkt het net kattenge.... :)
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Hendrikus »

Desiree schreef:Vraagje. Waarom speelt een prof het muziekstuk anders? Bijv een f met mol speelt hij met f kruis. Als ik samen wil spelen.. lijkt het net kattenge.... :)
Speelt de prof een bes-instrument of zo?
Maak je vraag eens wat concreter? Een f met een mol lijkt me onwaarschijnlijk, dat komt niet zo vaak voor. Om welke instrumenten gaat het?
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie