Welke muziek beluister je nu?

WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door WimA »

Jongere schreef:
Wilhelm schreef:Grappig om te zien dat de kenners de smaak van 'het volk' niet altijd begrijpen.
Zie je ook bij Martin Mans. Door kenners vaak verfoeid, maar de massa beluisterd die muziek met veel waardering. Tot in China toe, las ik.

Zakelijk gezien is het gewoon slim om te spelen waar vraag naar is.
Ja, de massa 'vreet' alles. Maar dat is toch ook nog geen reden om dan maar te stellen dat een Big Mac kwaliteitsvoedsel is,
Waarom is Big Mac geen kwaliteit? Voldoet het niet aan de normen die de NVWA stelt of zo?
Jongere schreef:dat de Story een kwaliteitsblad is of dat een romannetje van Heleen van Royen topliteratuur is?
Die ken ik verder niet.
Jongere schreef:Het gaat er niet om dat kenners de smaak van het volk niet begrijpen, het gaat erom dat ze het er niet mee eens zijn. Valt over smaak dan te twisten? Ik kan natuurlijk niet ontkennen dat iemand anders iets mooi vindt.
Maar dat wil toch niet zeggen dat er vervolgens niets meer te zeggen valt over kwaliteit? En dat is geen elitepraatje, waarbij de kunst weigert om een treetje lager af te dalen naar het volk. Het is juist andersom: het is een prachtige ontdekking als je een treetje hóger kunt stappen.
Juist! Maar waarom moet het "treetje" hoger leiden tot het neersabelen van anderen? Men vertelt niet over het treetje hoger, men scheld alleen maar op de lagere treetjes.
Jongere schreef:Ik kan me nog goed herinneren hoe we op de middelbare school bij literatuuronderwijs een gedicht van Gerrit Achterberg met elkaar lazen. Er ging een wereld voor me open, in woorden waarin ik daarvoor niets zag. Alleen omdat een docent het uitlegde. Is dat dan iets elitairs? Natuurlijk niet - maar ik werd wel opgevoed om deze kunst te gaan begrijpen. En als je eenmaal ziet hoe iemand zo met woorden en gevoelens kan toveren, dan verbleekt een willekeurig emotioneel rijmpje daarnaast.
Net zo kan ik me herinneren dat we de Tornado van Nijenhuis bespraken. Ik vond het maar een raar boek. Maar toen ik het ging begrijpen door de uitleg van de docent, zag ik pas hoe hier op een prachtige, diepgaande manier literatuur werd geschreven. En als je dat eenmaal ziet, dan verbleekt een willekeurig amerikaans romannetje daarnaast.
Gebruik die kennis dan om het betere te promoten i.p.v. al het andere de grond in te boren. Waarom het diepere inzicht gebruiken voor negativisme? Maak mensen jaloers door ze het betere te tonen i.p.v. negatief te doen over vermeende mindere kwaliteitsuitingen.
Jongere schreef:Het heeft niets te maken met een elitaire instelling. Het heeft te maken met de wetenschap dat we de gaven van dichten, schrijven en musiceren die we van onze Schepper hebben ontvangen veel dieper en rijker kunnen gebruiken. Net zo is mijn inzicht in muziek ontwikkeld. Harmonieën of nootjes achter elkaar plakken is echt zo moeilijk nog niet - vergelijk het met een sinterklaasrijmpje maken. Als iedere zin rijmt, dan bevind je je inderdaad in de sfeer van een gedicht. Als je toetsen indrukt en er volgt een harmonie, bevind je je inderdaad in de sfeer van de muziek. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je daarmee een goed gedicht of een goed muziekstuk maakt.
De elitaire instelling heeft idd niets te maken met kennis en inzicht, de te merken elitaire instelling heeft te maken het recht dat men denkt te hebben om anderen denigrerend te behandelen omdat men toevallig wat meer kennis heeft.
Jongere schreef:Dat heeft namelijk te maken met de ambacht, de kunst van het muziek maken. En naarmate je daar meer over begrijpt, ga je er ook anders en dieper van genieten.
"Genieten" in de zin van anderen neersabelen? Dat soort genieten?
Laat mensen zien dat kwaliteit genieten is, maak ze jaloers. Toon het goede.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Wilhelm »

GJdeBruijn schreef:
Wilhelm schreef:Het moet je geraakt hebben Jongere, want het is een tijd geleden dat je zo'n lange post geschreven hebt. ;)

Maar hoe waar het ook allemaal kan zijn, ik denk toch dat het een beetje naar jezelf toe redeneren is.
Er zijn tal van luisteraars, waaronder ik zelf, die op zijn tijd een stukje muziek luisteren, maar dat moet dan makkelijk in het gehoor liggen. Het liefst moet het snel mee te neuriën zijn en zo mogelijk op een ritme dat je met je vingers mee kunt tikken op je knie of op de leuning van het bankstel.
Meer verlangt zo iemand niet. Snel tevreden en genietend van de klanken.

Het punt dat ik wilde maken is dat dit niet schijnt te mogen van sommige kenners. En dat vind ik jammer.

Als je de vergelijking wilt trekken met eten. Geloof me, ik proef echt wel wat kwaliteit is. ;) Toch kan ik met volle teugen genieten van een massaproduct als een Quarter Pounder bij de Mac.
Wilhelm, commerciele argumenten tellen niet bij kunst, laat staan als argument voor kwaliteit. Ik denk dat je daarin een onjuist verband hebt gelegd door je voorbeeld van een amateur veelspeler (entertainer, showman, geen musicus met vakopleiding en dat is te horen) die tot in China bekend zou zijn. In Nederland hebben we ook andersom veel 'made in China' maar dat zegt niets over de kwaliteit of het kunstzinnige niveau. Muziek behoort tot de kunst en niet tot de consumptiegoederen. Het valt mij op dat mensen vooral vanuit persoonlijke ervaring als consument muziek beoordelen. Dat is prima voor jezelf, maar het zegt natuurlijk niet dat kustkenners dan geen commentaar mogen leveren op de muzikale onzin die her en der naar voren komt.
Als je een kozijn kunt schilden kun je een kwast hanteren, maar daarmee ben je nog geen kunstschilder :huhu
Natuurlijk mogen kunstkenners wat roepen. Maar laat ze de tevreden luisterende leek niet minachten om de keuze en voorkeur die ze hebben.

Soms denk ik ook wel eens, 'kunstkenners' kunnen van alles een mooi verhaal maken, dat zien we oa vaak in de moderne schilder of beeldende kunst...
En als ik mensen soms helemaal verheerlijkt zie luisteren naar een aantal valse tonen uit een orgel, en dat dan hoog kwalitatieve Franse barok moet zijn, dan frons ik ook wel eens m'n wenkbrouwen... ;)


En nu ben ik weg voordat ze echt boos worden... ;) :fuite
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door ejvl »

Om bij een schilder te blijven. Als iemand een echt goede schilder is, en een amateur klodderd een hele deur onder, dan kun je klodderwerk natuurlijk best mooi vinden. Maar de echte schilder zal het niet mooi of goed vinden
Ik ben zelf geen professional, maar ik houd liever van een mooi geschilderde deur dan klodderwerk.

Tip. Morgenavond Sietse de Vries in de oude kerk van Barneveld. 20:00.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door GJdeBruijn »

Wilhelm schreef:En als ik mensen soms helemaal verheerlijkt zie luisteren naar een aantal valse tonen uit een orgel, en dat dan hoog kwalitatieve Franse barok moet zijn, dan frons ik ook wel eens m'n wenkbrouwen... ;)


En nu ben ik weg voordat ze echt boos worden... ;) :fuite
De vraag is of het orgel inderdaad vals IS of dat jij met ongeoefende oren de stemming als zodanig interpreteert. :hum :barbare (o wat ben ik boos dat jij een andere smaak hebt ;) )
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Wilhelm »

GJdeBruijn schreef:
Wilhelm schreef:En als ik mensen soms helemaal verheerlijkt zie luisteren naar een aantal valse tonen uit een orgel, en dat dan hoog kwalitatieve Franse barok moet zijn, dan frons ik ook wel eens m'n wenkbrouwen... ;)


En nu ben ik weg voordat ze echt boos worden... ;) :fuite
De vraag is of het orgel inderdaad vals IS of dat jij met ongeoefende oren de stemming als zodanig interpreteert. :hum :barbare (o wat ben ik boos dat jij een andere smaak hebt ;) )
:fouet :haha
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Mara »

Willem Hendrik Zwart, op het orgel van de Lutherse kerk te Den Haag. Geweldige klank.
Psalm 150.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Organsonata in d van John E. West.

en Fantaisie in A van Cesar Franck,
enige orgelwerk van hem wat ik echt kan waarderen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Hendrikus »

Johann Gottfried Walther schreef:Organsonata in d van John E. West.

en Fantaisie in A van Cesar Franck,
enige orgelwerk van hem wat ik echt kan waarderen.
Van John Ebenezer West -die best aardige dingen schreef- kun je van mij alles cadeau krijgen als ik moet kiezen tussen West en Franck.
~~Soli Deo Gloria~~
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Kislev »

Vinyl

Afbeelding
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Panny »

Psalmen@YouTube
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Orchidee »

Ik luister de laatste tijd veel via https://www.familystream.nl/promo/.
Hebben jullie hier al van gehoord en zijn jullie van plan om lid te worden voor 10 euro p/mnd (spotifi kost dit ook bijv.)
Tot 31 oktober mag je er nog gratis gebruik van maken.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Zita »

Orchidee schreef:Ik luister de laatste tijd veel via https://www.familystream.nl/promo/.
Hebben jullie hier al van gehoord en zijn jullie van plan om lid te worden voor 10 euro p/mnd (spotifi kost dit ook bijv.)
Tot 31 oktober mag je er nog gratis gebruik van maken.
Ik luister me de blaren op mn oren op spotify, en betaal geen cent. Wel af en toe reclame tussendoor, maar zelfs dat minder dan bij een reguliere radiozender.
Van het idee achter Familystream krijg ik een beetje jeuk. Er wordt gebruik gemaakt van spotify, dus in refoland komt men prompt met een r-variant. Nu houd ik niet zo van refomuziek, dus dat maakt de keuze wel makkelijk. Als je grootafnemer was bij STH-records, is dit wel een leuke optie.
Marc_44
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 mei 2014, 23:14

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Marc_44 »

Zita schreef:
Orchidee schreef:Ik luister de laatste tijd veel via https://www.familystream.nl/promo/.
Hebben jullie hier al van gehoord en zijn jullie van plan om lid te worden voor 10 euro p/mnd (spotifi kost dit ook bijv.)
Tot 31 oktober mag je er nog gratis gebruik van maken.
Ik luister me de blaren op mn oren op spotify, en betaal geen cent. Wel af en toe reclame tussendoor, maar zelfs dat minder dan bij een reguliere radiozender.
Van het idee achter Familystream krijg ik een beetje jeuk. Er wordt gebruik gemaakt van spotify, dus in refoland komt men prompt met een r-variant. Nu houd ik niet zo van refomuziek, dus dat maakt de keuze wel makkelijk. Als je grootafnemer was bij STH-records, is dit wel een leuke optie.
Tja ... ik ben ook niet zo weg van dit idee. Om nou van alles een refovariant te maken...
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door henriët »

GJdeBruijn schreef:
Wilhelm schreef:En als ik mensen soms helemaal verheerlijkt zie luisteren naar een aantal valse tonen uit een orgel, en dat dan hoog kwalitatieve Franse barok moet zijn, dan frons ik ook wel eens m'n wenkbrouwen... ;)


En nu ben ik weg voordat ze echt boos worden... ;) :fuite
De vraag is of het orgel inderdaad vals IS of dat jij met ongeoefende oren de stemming als zodanig interpreteert. :hum :barbare (o wat ben ik boos dat jij een andere smaak hebt ;) )
:humhihi
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door henriët »

Ik zit echt te genieten van de muziek die gedraaid wordt op classic.fm.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Plaats reactie