Welke muziek beluister je nu?

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Hendrikus »

Isala schreef:Ik vind Sela lastig. Alhoewel ik de muziek/tekst soms echt wel mooi vind, blijf ik moeite houden met de theologische standpunten van Hans Maat, die de liederen componeert.
Vanaf het ontstaan van Sela tot nu, heeft hij een ontwikkeling in zijn theologische visie doorgemaakt, die mij erg verontrust.
Hans Maat is directeur van het evangelisch Werkverband, die regelmatig conferenties belegt waar charismatische sprekers komen, en waar men elkaar de handen oplegt, in tongen spreekt, elkaar zegent, geneest, demonen uitdrijft, achterover in de Geest valt enz.

Er valt op internet genoeg te lezen over de visie van Hans Maat.

Daarom vind ik de muziek van Sela lastig.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/22885/goede-muziek/
(lees in dit verband punt 6 in het antwoord, wat gaat over de muziek van Sela)
http://www.denieuwekoers.nl/en-de-geest ... d-de-draak
Lucretia van Merken was ook een nogal remonstrantse dame, maar haar berijming van Psalm 42 zingen we o zo graag.
En laten we in elk geval ook de nuance aanbrengen dat Sela méér zingt dan alleen teksten van Hans Maat. Je doet het nu voorkomen alsof alles van Sela uit de koker van Hans Maat komt, maar dat is niet waar. En zelfs al zou dat wél zo zijn, denk aan Lucretia en zing Psalm 42 ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door J.C. Philpot »

Ik lees op pagina 1 dat ik geen links naar Youtube mag plaatsen, maar het volgende lied (gebed) beluister ik op Youtube.

Anima Christi, sanctifica me.
Corpus Christi, salva me.
Sanguis Christi, inebria me.
Aqua lateris Christi, lava me.
Passio Christi, conforta me.
O bone Jesu, exaudi me.
Intra tua vulnera absconde me.
Ne permittas me separari a te.
Ab hoste maligno defende me.
In hora mortis meae voca me.
Et iube me venire ad te,
Ut cum Sanctis tuis laudem te.
In saecula saeculorum.
Amen
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Klavart »

Hendrikus schreef: Lucretia van Merken was ook een nogal remonstrantse dame, maar haar berijming van Psalm 42 zingen we o zo graag.
Er is wel eerst flink aan geschaafd...
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
Isala schreef:Ik vind Sela lastig. Alhoewel ik de muziek/tekst soms echt wel mooi vind, blijf ik moeite houden met de theologische standpunten van Hans Maat, die de liederen componeert.
Vanaf het ontstaan van Sela tot nu, heeft hij een ontwikkeling in zijn theologische visie doorgemaakt, die mij erg verontrust.
Hans Maat is directeur van het evangelisch Werkverband, die regelmatig conferenties belegt waar charismatische sprekers komen, en waar men elkaar de handen oplegt, in tongen spreekt, elkaar zegent, geneest, demonen uitdrijft, achterover in de Geest valt enz.

Er valt op internet genoeg te lezen over de visie van Hans Maat.

Daarom vind ik de muziek van Sela lastig.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/22885/goede-muziek/
(lees in dit verband punt 6 in het antwoord, wat gaat over de muziek van Sela)
http://www.denieuwekoers.nl/en-de-geest ... d-de-draak
Lucretia van Merken was ook een nogal remonstrantse dame, maar haar berijming van Psalm 42 zingen we o zo graag.
En laten we in elk geval ook de nuance aanbrengen dat Sela méér zingt dan alleen teksten van Hans Maat. Je doet het nu voorkomen alsof alles van Sela uit de koker van Hans Maat komt, maar dat is niet waar. En zelfs al zou dat wél zo zijn, denk aan Lucretia en zing Psalm 42 ;)
Het is een nuancering, maar wat mij betreft ook niet meer dan dat. Ik bedoel dat niet vervelend, maar het is natuurlijk geen echt inhoudelijke weerlegging.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:
Hendrikus schreef:
Isala schreef:Ik vind Sela lastig. Alhoewel ik de muziek/tekst soms echt wel mooi vind, blijf ik moeite houden met de theologische standpunten van Hans Maat, die de liederen componeert.
Vanaf het ontstaan van Sela tot nu, heeft hij een ontwikkeling in zijn theologische visie doorgemaakt, die mij erg verontrust.
Hans Maat is directeur van het evangelisch Werkverband, die regelmatig conferenties belegt waar charismatische sprekers komen, en waar men elkaar de handen oplegt, in tongen spreekt, elkaar zegent, geneest, demonen uitdrijft, achterover in de Geest valt enz.

Er valt op internet genoeg te lezen over de visie van Hans Maat.

Daarom vind ik de muziek van Sela lastig.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/22885/goede-muziek/
(lees in dit verband punt 6 in het antwoord, wat gaat over de muziek van Sela)
http://www.denieuwekoers.nl/en-de-geest ... d-de-draak
Lucretia van Merken was ook een nogal remonstrantse dame, maar haar berijming van Psalm 42 zingen we o zo graag.
En laten we in elk geval ook de nuance aanbrengen dat Sela méér zingt dan alleen teksten van Hans Maat. Je doet het nu voorkomen alsof alles van Sela uit de koker van Hans Maat komt, maar dat is niet waar. En zelfs al zou dat wél zo zijn, denk aan Lucretia en zing Psalm 42 ;)
Het is een nuancering, maar wat mij betreft ook niet meer dan dat. Ik bedoel dat niet vervelend, maar het is natuurlijk geen echt inhoudelijke weerlegging.
Ik weerleg in elk geval dat Sela uitsluitend teksten van Hans Maat zingt, zoals Isala aangaf. Dat is domweg niet waar.
En het Lucretia-verhaal is inderdaad een nuancering. Niet meer en niet minder.
~~Soli Deo Gloria~~
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Isala »

Hendrikus schreef:En laten we in elk geval ook de nuance aanbrengen dat Sela méér zingt dan alleen teksten van Hans Maat. Je doet het nu voorkomen alsof alles van Sela uit de koker van Hans Maat komt, maar dat is niet waar.
Daarin heb je gelijk Hendrikus. Ook o.a. Kinga zelf levert teksten aan.
Maar ik kan de inhoud van de teksten niet los zien van degene wie ze componeert, en waar hij voor staat.
Daarom zeg ik dat ik het lastig vind. Dat is wat anders dat dat ik alle muziek van Sela veroordeel en af serveer.
Dat gaat me te ver. Maar ik heb toch enige terughoudendheid. Daarom zal ik vooralsnog niet naar een concert gaan of een cd kopen.

In het RD heeft in 2012 een redelijk groot intervieuw met sela gestaan.
http://www.rd.nl/muziek/band-sela-breng ... s-1.704313
Hora est!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Orchidee »

Midden in de winternacht =zeer onbijbels! en klokje klinkt word wel met volle overtuiging door de refogezindte gezongen en zo zijn er wel meer van die vage liederen en teksten en dan vraagtekens hebben bij liederen van Sela?!
Ik begrijp het niet
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:Midden in de winternacht =zeer onbijbels! en klokje klinkt word wel met volle overtuiging door de refogezindte gezongen en zo zijn er wel meer van die vage liederen en teksten en dan vraagtekens hebben bij liederen van Sela?!
Ik begrijp het nietAfbeelding
Ook vaag: Hoe komen ze aan het hagelde en het sneeuwde en het was er zo koud? :bobo

Geleerd op de School met den Bijbel
(nu is de naam aangepast: "De Regenboog", klink vlotter?)

Maria, die zoude naar Bethlehem gaan
Kerstavond voor den noene
Sint Josef zoud' al met haar gaan
Om haar gezelschap te hoeden

Het hageld' en sneeuwde, het was er zo koud
De rijm lag op de daken
En Jozef tot Maria sprak
"Maria wat zullen wij maken?"

Maria die zeide: " Ik ben er zo moe,
laat ons een weinig rusten.
Laat ons een weinig verder gaan,
in een huizeke zullen wij rusten."

Zij kwamen een weinig verder gegaan,
tot aan een boerenschure.
't Is daar waar Heer Jezus geboren werd;
daar sloten noch vensters noch deuren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door eilander »

Orchidee schreef:Midden in de winternacht =zeer onbijbels! en klokje klinkt word wel met volle overtuiging door de refogezindte gezongen en zo zijn er wel meer van die vage liederen en teksten en dan vraagtekens hebben bij liederen van Sela?!
Ik begrijp het nietAfbeelding
Goed punt maar het gaat niet over Sela.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Charles »

Een icoon, waar ik al jaren 's ochtend mee wakker wordt (ingesteld als wekkergeluid op mn iPhone). De opname van Glenn Gould uit 1955 van de Goldbergvariaties van Bach. Zijn eerste opname die gelijk een verkoopsucces werd. Daarmee zette hij zichzelf, de Goldberg variaties en Bach (was toen achterhaalde muziek) in één keer op de kaart. Bij deze opname hebben ze van de mono opname een stereo weten te maken :oO

Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Bach:_The ... uld_album)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Hendrikus »

Charles schreef:Een icoon, waar ik al jaren 's ochtend mee wakker wordt (ingesteld als wekkergeluid op mn iPhone). De opname van Glenn Gould uit 1955 van de Goldbergvariaties van Bach. Zijn eerste opname die gelijk een verkoopsucces werd. Daarmee zette hij zichzelf, de Goldberg variaties en Bach (was toen achterhaalde muziek) in één keer op de kaart. Bij deze opname hebben ze van de mono opname een stereo weten te maken :oO

Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Bach:_The ... uld_album)
Met alle respect - om te stellen dat Bach in 1955 achterhaalde muziek was, is onzin. Dat gold misschien in 1829, toen Mendelssohn de Matthäus Passion weer voor de dag haalde, maar niet in 1955.

En gelukkig zijn we inmiddels wel genezen van die bizarre Bach-uitvoeringen van Gould. Als er ooit iemand het levende bewijs is geweest van de stelling dat de scheiding tussen geniaal en gek flinterdun is, dan wel Glenn Gould. Razend virtuoos, maar met muziek heeft het weinig te maken.
~~Soli Deo Gloria~~
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Charles »

Aan het beluisteren:

Afbeelding

Hendrikus schreef: En gelukkig zijn we inmiddels wel genezen van die bizarre Bach-uitvoeringen van Gould. Als er ooit iemand het levende bewijs is geweest van de stelling dat de scheiding tussen geniaal en gek flinterdun is, dan wel Glenn Gould. Razend virtuoos, maar met muziek heeft het weinig te maken.
Met muziek weinig te maken? Oei, dan sla ik je niet hoog aan als muziekkenner. En ik moet je teleurstellen: ik was bij een vinyl winkel. Daar hadden ze een afzonderlijke bak met platen van Glenn Gould (en verder van geen enkel andere pianist). Want de platen van Gould vliegen de deur uit aldus de winkel eigenaar. En ja, toen Gould in 1955 Bach wilde opnemen was dat een pijnpunt voor Columbia want Bach was commercieel niet interessant destijds. Zn Bach opnamen zijn zelfs opnieuw in een set uitgebracht. Maximale beoordeling op amazon.

Overigens componeerde hij zelf ook. Hij kreeg vaak de vraag of hij zelf een fuga zou kunnen schrijven (aangezien hij veel fuga's van bach speelde). Dit was zn antwoord: https://www.youtube.com/watch?v=QZM4yxbE0ZE

Deze plaat staat hoog op mn wensenlijst. Een veel te romantische uitvoering van Bach maar tranentrekkend mooi.

Afbeelding

Mister hakketak:

https://www.youtube.com/watch?v=gn6kn2cJCYo
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Charles »

En dat zijn dan alleen mn opera's nog maar :oO

Afbeelding
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door ejvl »

Charles schreef:En dat zijn dan alleen mn opera's nog maar :oO

Afbeelding
Tijd voor digitaliseren.
Afbeelding
Alle cd's die ik koop, digitaliseer ik direct. Zowel m'n geluidsinstallatie als in de auto, kan dit beluisterd worden.
Scheelt enorm veel ruimte, en je kunt altijd luisteren wat je maar wilt zonder naar een cd te zoeken.

Zorg uiteraard wel voor een goede bakcup. :)
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Charles »

Stammen voornamelijk van eind jaren 90. In de tijd dat spotify, youtube etc. nog niet bestonden. Nu koop ik al jaren geen cd's meer (alleen voor 50 cent bij de kringloop). Ben wel aan het uitdunnen en verkopen maar levert natuurlijk geen fluit meer op. Maar digitaliseren van muziek daar doe ik niet aan. Dat slaat elke muziekbeleving dood zo ongeveer. Ik koop alleen nog maar muziek op vinyl.

Deze cd kon ik voor 50 cent dan weer niet laten liggen, het fantastische Hagen kwartet.

Afbeelding
Plaats reactie