Welke muziek beluister je nu?

Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Zeeuw »

Lilian1975 schreef:
Zeeuw schreef:
J.C. Philpot schreef:
Hendrikus schreef: Da's niet mis, de grote orgelmis. Houdt je dochter dat vol?
Het ging prima. Ze is kerkdiensten van 1,5 uur gewend. En ik heb haar omgekocht met samen eten bij Ikea ;)
Haha, ja, op die leeftijd werkt dat nog.
Ha ha, onze tieners omgekocht paar weken geleden met de mac om mee te gaan naar een concert. Dat werkte ook nog...
Laatste keer Mac bij ons was beloning voor de oudste die enorm opzag tegen het houden van een spreekbeurt :D
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:
Hendrikus schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik zit nu met mijn dochter van 7 in de domkerk. Over een half uur begint:

Tijdens het laatste concert van dit jaar zal Jan Hage een integrale uitvoering laten klinken van de in 1739 in druk verschenen ‘Dritter Theil der Clavierübung’, beter bekend onder de naam ‘Grote Orgelmis’ van Johann Sebastian Bach. Deze cyclus bestaat uit fraaie koraalbewerkingen van liederen uit de Deutsche Messe van Maarten Luther, die worden omsloten door de indrukwekkende Prelude en Fuga in Es Dur.
Da's niet mis, de grote orgelmis. Houdt je dochter dat vol?
Ik moet die bijeenkomsten toch wat beter in de gaten houden. Want dat is wel heel mooi.
Er zit nog wel meer moois in het vat
http://www.domkerk.nl/nl/muziek/concertagenda
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Ik vraag me af...
of er een verklaring is voor het feit dat veel mensen geluid moeten horen.
Meest muziek.
Is stilte soms niet beter, en ook weldadiger?
Soms denk ik wel eens: Mensen lijken op de vlucht.
Mensen zoeken 'afleiding' in luisteren naar muziek.
Dat denk ik dan soms.
En lijkt zo vanzelfsprekend dat dit topic er zelfs van uitgaat (zie titel) dat
je naar muziek luistert.

Zijn er ook nog mensen die de stilte beminnen?
Muziek is een scheppingsgave. Een van de mooie dingen de de Schepper ons gegeven heeft.
Is het niet vreselijk ondankbaar om daarop te gaan zitten mopperen, alsof het iets onaangenaams is?
Probeer ervan te genieten, met een dankbaar hart.
Gisteravond geluisterd naar een orgelimprovisatie Uren dagen maanden jaren... Heel mooi uitgevoerd. Dat was een verademing. Op een manier waar je bij de tekst kon mediteren. De orgelklanken moeten altijd afgestemd zijn op de tekst. De tekst van de muziek moet te bemediteren zijn. Gaat het tempo te snel, dan staat meer de muziek dan de tekst (die gespeeld wordt) op de voorgrond. En aangezien ik gevoelig ben voor muziek moet ik niet teveel luisteren naar muziek die meeslepend is. Dan gaat de inhoud verloren en laat je je meeslepen met de muziek. Misschien staat het nog op YouTube, gisteren geplaatst, prachtig gespeeld, en iedereen aanradend!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Geytenbeekje »

Ik ben nog best veel VIXIT Dominus aan het luisteren
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:Ik ben nog best veel VIXIT Dominus aan het luisteren
Ben ik nu dom? Maar wat is dat?

Was het niet DIXIT...?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik ben nog best veel VIXIT Dominus aan het luisteren
Ben ik nu dom? Maar wat is dat?

Was het niet DIXIT...?
Je hebt helemaal gelijk
Dixit Dominus :super
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23840
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door refo »

Vixit is ook Latijn en muziek. Dus waarnaar luister je nu precies?
DDD
Berichten: 28656
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Ik vraag me af...
of er een verklaring is voor het feit dat veel mensen geluid moeten horen.
Meest muziek.
Is stilte soms niet beter, en ook weldadiger?
Soms denk ik wel eens: Mensen lijken op de vlucht.
Mensen zoeken 'afleiding' in luisteren naar muziek.
Dat denk ik dan soms.
En lijkt zo vanzelfsprekend dat dit topic er zelfs van uitgaat (zie titel) dat
je naar muziek luistert.

Zijn er ook nog mensen die de stilte beminnen?
Muziek is een scheppingsgave. Een van de mooie dingen de de Schepper ons gegeven heeft.
Is het niet vreselijk ondankbaar om daarop te gaan zitten mopperen, alsof het iets onaangenaams is?
Probeer ervan te genieten, met een dankbaar hart.
Gisteravond geluisterd naar een orgelimprovisatie Uren dagen maanden jaren... Heel mooi uitgevoerd. Dat was een verademing. Op een manier waar je bij de tekst kon mediteren. De orgelklanken moeten altijd afgestemd zijn op de tekst. De tekst van de muziek moet te bemediteren zijn. Gaat het tempo te snel, dan staat meer de muziek dan de tekst (die gespeeld wordt) op de voorgrond. En aangezien ik gevoelig ben voor muziek moet ik niet teveel luisteren naar muziek die meeslepend is. Dan gaat de inhoud verloren en laat je je meeslepen met de muziek. Misschien staat het nog op YouTube, gisteren geplaatst, prachtig gespeeld, en iedereen aanradend!

Toch is dat wel een lastig criterium. Want dan zouden organisten het in verschillende uitvoeringen moeten spelen. De ene luisteraar denkt immers drie of zes keer zo snel dan de andere of andersom. Voor heel intelligente mensen zou het niet te spelen zijn;-)
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Ik vraag me af...
of er een verklaring is voor het feit dat veel mensen geluid moeten horen.
Meest muziek.
Is stilte soms niet beter, en ook weldadiger?
Soms denk ik wel eens: Mensen lijken op de vlucht.
Mensen zoeken 'afleiding' in luisteren naar muziek.
Dat denk ik dan soms.
En lijkt zo vanzelfsprekend dat dit topic er zelfs van uitgaat (zie titel) dat
je naar muziek luistert.

Zijn er ook nog mensen die de stilte beminnen?
Muziek is een scheppingsgave. Een van de mooie dingen de de Schepper ons gegeven heeft.
Is het niet vreselijk ondankbaar om daarop te gaan zitten mopperen, alsof het iets onaangenaams is?
Probeer ervan te genieten, met een dankbaar hart.
Gisteravond geluisterd naar een orgelimprovisatie Uren dagen maanden jaren... Heel mooi uitgevoerd. Dat was een verademing. Op een manier waar je bij de tekst kon mediteren. De orgelklanken moeten altijd afgestemd zijn op de tekst. De tekst van de muziek moet te bemediteren zijn. Gaat het tempo te snel, dan staat meer de muziek dan de tekst (die gespeeld wordt) op de voorgrond. En aangezien ik gevoelig ben voor muziek moet ik niet teveel luisteren naar muziek die meeslepend is. Dan gaat de inhoud verloren en laat je je meeslepen met de muziek. Misschien staat het nog op YouTube, gisteren geplaatst, prachtig gespeeld, en iedereen aanradend!

Toch is dat wel een lastig criterium. Want dan zouden organisten het in verschillende uitvoeringen moeten spelen. De ene luisteraar denkt immers drie of zes keer zo snel dan de andere of andersom. Voor heel intelligente mensen zou het niet te spelen zijn;-)
Zoals een vader zich aan zijn kleine jongen aanpast en niet te grote stappen neemt, zo zou een beetje organist ook zulk een invoelingsvermogen moeten hebben. Het moet goed waar te nemen zijn of we Psalm 150 spelen dan wel, om wat te noemen, Psalm 88. Ook Psalm 103 (gelijk het gras, enz.) moet niet in een te snel tempo en zeker niet forte or fortissimo.
Men speelt zoiets pianissimo possibile of pianissimo eventueel kan men bij sommige psalmen cressendo toepassen. De tekst bepaalt in hoge mate de sfeer en het tempo.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28656
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door DDD »

Dat is een ander punt. Ik ben het daarmee eens. Nu ging het over het tempo om in te kunnen mediteren. En daarover schreef ik, dat de ene luisteraar zes keer zo snel denkt dan de andere luisteraar, maar dat een organist natuurlijk altijd een gulden middenweg moet kiezen in het tempo.

In sommige gevallen is de gemiddelde luisteraar wat slimmer, dan kun je ook wat sneller spelen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door J.C. Philpot »

Ik zit nu in het Koninklijk Concertgebouw, de grote zaal. Het is enigzins warm. De stoelen zitten uitstekend. Over enkele minuten begint:

PROGRAMMA
J.S. Bach - Sinfonia (uit 'Cantate 'Wir danken dir Gott, wir danken dir'', BWV 29) (arr. F. Guilmant)
J.S. Bach - Sinfonia (uit 'Cantate 'Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit'', BWV 106) (arr. F. Guilmant)
Debussy - Deux arabesques, L. 66 (arr. L. Roques)
Debussy - Ballet (uit 'Petite suite') (arr. L. Roques)
Vierne - Feux Follets, nr. 4 (uit 'Pièces de fantaisie', op. 53)
Vierne - Sicillienne, nr. 2 (uit 'Pièces de fantaisie', op. 53)
Vierne - Toccata, nr. 6 (uit 'Pièces de fantaisie', op. 53)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
Bertiel
Berichten: 4590
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Bertiel »

J.C. Philpot schreef:Ik zit nu in het Koninklijk Concertgebouw, de grote zaal. Het is enigzins warm. De stoelen zitten uitstekend. Over enkele minuten begint:

PROGRAMMA
J.S. Bach - Sinfonia (uit 'Cantate 'Wir danken dir Gott, wir danken dir'', BWV 29) (arr. F. Guilmant)
J.S. Bach - Sinfonia (uit 'Cantate 'Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit'', BWV 106) (arr. F. Guilmant)
Debussy - Deux arabesques, L. 66 (arr. L. Roques)
Debussy - Ballet (uit 'Petite suite') (arr. L. Roques)
Vierne - Feux Follets, nr. 4 (uit 'Pièces de fantaisie', op. 53)
Vierne - Sicillienne, nr. 2 (uit 'Pièces de fantaisie', op. 53)
Vierne - Toccata, nr. 6 (uit 'Pièces de fantaisie', op. 53)
gaaf! Veel plezier
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Zoals een vader zich aan zijn kleine jongen aanpast en niet te grote stappen neemt, zo zou een beetje organist ook zulk een invoelingsvermogen moeten hebben. Het moet goed waar te nemen zijn of we Psalm 150 spelen dan wel, om wat te noemen, Psalm 88. Ook Psalm 103 (gelijk het gras, enz.) moet niet in een te snel tempo en zeker niet forte or fortissimo.
Men speelt zoiets pianissimo possibile of pianissimo eventueel kan men bij sommige psalmen cressendo toepassen. De tekst bepaalt in hoge mate de sfeer en het tempo.
...Men speelt zoiets.... O, en wie zegt dat?

Om te beginnen moeten we even duidelijkheid scheppen waar 't nou eigenlijk over gaat: over gemeentezangbegeleiding of over orgelmuziek.
In het geval van gemeentezangbegeleiding is het de taak van de organist om de gemeentezang in goede banen te leiden, en dat kan nooit in een pianissimo. Om de gemeentezang voldoende steun te bieden, zul je altijd een zeker minimum aan klanksterkte moeten gebruiken, anders laat je de gemeente aan haar lot over. En áls dat gebeurt, dan hoor je dat ook: de gemeentezang wordt onzuiver omdat men geen steun aan het orgel heeft. Vanzelfsprekend blijft er qua sterkte nog een hele bandbreedte over om rekening te houden met de tekst.

In het geval van een orgelbewerking kán de tekst natuurlijk leidend zijn. Maar als we naar de oudvaders van de Nederlandse koraalkunst kijken, mannen als Sweelinck en Van Noordt, dan vind je daar beslist geen effectbejag op basis van de tekst. En het is ook niet altijd zo simpel zwart-wit: neem Psalm 150 van César Franck: die begint pianissimo.

Hoe dan ook, beste stuurlui zouden vanaf de wal niet verder moeten gaan dan "ik vind dat..." of "naar mijn mening...".
"Men speelt zoiets..." heeft een stelligheid die in dit verband volkomen misplaatst is.
~~Soli Deo Gloria~~
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Zeeuw »

Hendrikus schreef:
Hoe dan ook, beste stuurlui zouden vanaf de wal niet verder moeten gaan dan "ik vind dat..." of "naar mijn mening...".
"Men speelt zoiets..." heeft een stelligheid die in dit verband volkomen misplaatst is.
Mag ik als leek, dus niet eens stuurman :D, wel aangeven dat ik het fijn vind als in kerk het volume van het orgel en de tekst wat op elkaar worden afgestemd?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Hendrikus »

Zeeuw schreef:
Hendrikus schreef:
Hoe dan ook, beste stuurlui zouden vanaf de wal niet verder moeten gaan dan "ik vind dat..." of "naar mijn mening...".
"Men speelt zoiets..." heeft een stelligheid die in dit verband volkomen misplaatst is.
Mag ik als leek, dus niet eens stuurman :D, wel aangeven dat ik het fijn vind als in kerk het volume van het orgel en de tekst wat op elkaar worden afgestemd?
Uiteraard. Zoals ik al aangaf, bestaat daarvoor nog een flinke bandbreedte qua sterkte. Maar het mag niet zo zijn dat de gemeente geen steun meer heeft aan het orgel: dan slaat de organist de plank volkomen mis.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie