Welke muziek beluister je nu?

Online
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door DDD »

Waarom?

Wat betekent eerbied volgens jou? Er zijn mensen die een witte Golf oneerbiedig vinden. Een dominee moet in een donkerblauwe auto rijden.

Maar met de eer van God heeft dat niets uit te staan.
ejvl
Berichten: 5735
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door ejvl »

Jantje schreef:Hoe zit dat met de eerbied voor God? Wordt die niet aan de kant geschoven?
Dat kun je je ook afvragen bij bepaalde samenzang-avonden waar, in mijn ogen, oneerbiedig langzaam wordt gezongen.
Ik hou niet van rap maar ik denk niet dat het perse oneerbiedig hoeft te zijn als het in een bepaalde cultuur wordt gedaan. Net als de trommels en dans in Afrika bijvoorbeeld. Zie dat filmpje laatst over de aankomst van een bijbelvertaling wat Ad Anker deelde volgens mij.

Iets anders is als deze rap in een OGG wordt gedaan bijvoorbeeld, dat past niet bij de cultuur net zoals je bij dat filmpje geen gedragen samenzang hoeft te verwachten.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Forummer »

Precies, ik luister dit in de auto. Heb de radio nooit meer aan, luister liever een goeie preek of christelijke muziek.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4062
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Maanenschijn »

Interessante discussie. De vorm en de inhoud zijn natuurlijk van belang. Als eerst komt in mij op, wat is de doelgroep voor deze muziek.

1)De muziekstijl (rap) is mateloos populair. Uit misschien wel 90% van de oordopjes van onze refojongeren komt deze muziek. Dit is zo sterk dat zelfs jongelui die geen migratieachtergrond hebben zich ook in een bepaald staccato gaat uitten. Ik denk dat deze muziek dan ook voor deze doelgroep is bedoeld.

2) is het oneerbiedig? Ik denk het niet, omdat het ook die intentie niet heeft. Ik vind bovenstemgeblèr ook best oneerbiedig, maar denk ook dat het die intentie niet heeft. Is eerbied dan helemaal afhankelijk van de intentie? Zeker niet. Iets is oneerbiedig als de Bijbel dat aangeeft, of dat het de bedoeling is God oneer toe te voegen. Ik zie niet in dat deze muziek één van de twee beoogd.

3) is de tekst onjuist? Op zichzelf genomen niet. Hoogstens erg direct en weinig beschouwend. Het komt daarom denk ik ook 'binnen'. Het staat ook ver van onze spreekwijze over het lijden en sterven van Jezus. De tekst is ook niet eenzijdiger of vager dan menig gezang of opwekkingslied.

Al met al, zeker niet mijn stijl. Maar ik zal het ook niet makkelijk als 'slecht' wegzetten.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Bezorgd »

Maanenschijn schreef:Interessante discussie. De vorm en de inhoud zijn natuurlijk van belang. Als eerst komt in mij op, wat is de doelgroep voor deze muziek.

1)De muziekstijl (rap) is mateloos populair. Uit misschien wel 90% van de oordopjes van onze refojongeren komt deze muziek. Dit is zo sterk dat zelfs jongelui die geen migratieachtergrond hebben zich ook in een bepaald staccato gaat uitten. Ik denk dat deze muziek dan ook voor deze doelgroep is bedoeld.

2) is het oneerbiedig? Ik denk het niet, omdat het ook die intentie niet heeft. Ik vind bovenstemgeblèr ook best oneerbiedig, maar denk ook dat het die intentie niet heeft. Is eerbied dan helemaal afhankelijk van de intentie? Zeker niet. Iets is oneerbiedig als de Bijbel dat aangeeft, of dat het de bedoeling is God oneer toe te voegen. Ik zie niet in dat deze muziek één van de twee beoogd.

3) is de tekst onjuist? Op zichzelf genomen niet. Hoogstens erg direct en weinig beschouwend. Het komt daarom denk ik ook 'binnen'. Het staat ook ver van onze spreekwijze over het lijden en sterven van Jezus. De tekst is ook niet eenzijdiger of vager dan menig gezang of opwekkingslied.

Al met al, zeker niet mijn stijl. Maar ik zal het ook niet makkelijk als 'slecht' wegzetten.
Mooie post.
Deze muziek is ook mijn keuze niet.
Het oordeel of iets heilig is of niet is echt lastig en uiteindelijk niet aan ons.
Het is zo cultureel bepaald. En dat nemen wij mee in onze beoordeling.

Zo luister ik wel eens wat Joodse muziek. Ik denk dat zij het beste begrijpen hoe de muziek in het OT geweest is.
Maar wat een verschil met ons zingen. De Joodse muziek heeft veel ritme, dans. Tal van instrumenten.
Als ik dat zie, dan denk ik serieus dat dit de muziek is zoals ook Jezus en Zijn discipelen hebben gekend.

Hier een voorbeeld:

https://youtu.be/S4i_CW4-6BQ
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Forummer »

Wat mij opvalt is dat we vinden dat het geloof niet op het gevoel rust (wat ook waar is! al gaat het niet buiten het gevoel om) maar als het om muziek of andere dingen die we niet gewend zijn dan veroordelen veel mensen dat op basis van gevoel...

Daarom dank dat jullie ook naar de inhoud willen kijken (nou ja luisteren in dit geval)
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Panny »

Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Forummer »

Zeker mooi!

Voor mij nu:

Owl City - In Christ alone
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Forummer »

Christian Verwoerd - niemand zoals Hij

https://youtu.be/W9dC2ozxqpk
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door samanthi »

Bezorgd schreef:
Maanenschijn schreef:Interessante discussie. De vorm en de inhoud zijn natuurlijk van belang. Als eerst komt in mij op, wat is de doelgroep voor deze muziek.

1)De muziekstijl (rap) is mateloos populair. Uit misschien wel 90% van de oordopjes van onze refojongeren komt deze muziek. Dit is zo sterk dat zelfs jongelui die geen migratieachtergrond hebben zich ook in een bepaald staccato gaat uitten. Ik denk dat deze muziek dan ook voor deze doelgroep is bedoeld.

2) is het oneerbiedig? Ik denk het niet, omdat het ook die intentie niet heeft. Ik vind bovenstemgeblèr ook best oneerbiedig, maar denk ook dat het die intentie niet heeft. Is eerbied dan helemaal afhankelijk van de intentie? Zeker niet. Iets is oneerbiedig als de Bijbel dat aangeeft, of dat het de bedoeling is God oneer toe te voegen. Ik zie niet in dat deze muziek één van de twee beoogd.

3) is de tekst onjuist? Op zichzelf genomen niet. Hoogstens erg direct en weinig beschouwend. Het komt daarom denk ik ook 'binnen'. Het staat ook ver van onze spreekwijze over het lijden en sterven van Jezus. De tekst is ook niet eenzijdiger of vager dan menig gezang of opwekkingslied.

Al met al, zeker niet mijn stijl. Maar ik zal het ook niet makkelijk als 'slecht' wegzetten.
Mooie post.
Deze muziek is ook mijn keuze niet.
Het oordeel of iets heilig is of niet is echt lastig en uiteindelijk niet aan ons.
Het is zo cultureel bepaald. En dat nemen wij mee in onze beoordeling.

Zo luister ik wel eens wat Joodse muziek. Ik denk dat zij het beste begrijpen hoe de muziek in het OT geweest is.
Maar wat een verschil met ons zingen. De Joodse muziek heeft veel ritme, dans. Tal van instrumenten.
Als ik dat zie, dan denk ik serieus dat dit de muziek is zoals ook Jezus en Zijn discipelen hebben gekend.

Hier een voorbeeld:

https://youtu.be/S4i_CW4-6BQ
Hier wordt mijn hart warm van.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door samanthi »

Forummer schreef:Christian Verwoerd - niemand zoals Hij

https://youtu.be/W9dC2ozxqpk
Ik ben niet dol op zijn stem, Erika vind ik wel goed zingen, maar de teksten zijn fantastisch.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door -DIA- »

Concertje van Gert van Hoef... Niet alles wat hij speelt bekoort me, maar er zijn ontegenzeglijk ook wel mooie en knappe stukken bij. Ook rumoer en lawaai, wat een vorm van ergernis kan opwekken.

Over het algemeen luister ik weinig naar muziek, liever kruip ik zelf achter het orgel.
Heel af en toe een orgelconcert. Maar dit is woordeloos en dan geef ik nog de de voorkeur aan gemeentezang die goed wordt gezongen en goed begeleid.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Forummer »

samanthi schreef:
Forummer schreef:Christian Verwoerd - niemand zoals Hij

https://youtu.be/W9dC2ozxqpk
Ik ben niet dol op zijn stem, Erika vind ik wel goed zingen, maar de teksten zijn fantastisch.
Ik houd juist van die stem. Maar goed, ik houd ook juist van het meer rauwe in de muziek. Mijn smaak is ook heel breed, maar vaak vind ik maar enkele nummers van een muzikant of groep écht mooi, de rest klopt het totaal plaatje niet van. Behoorlijk subjectief dus :huhu

Van Christian heb ik wel meerdere nummers. 'Kom naar huis' is ook mooi.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door samanthi »

Forummer schreef:
samanthi schreef:
Forummer schreef:Christian Verwoerd - niemand zoals Hij

https://youtu.be/W9dC2ozxqpk
Ik ben niet dol op zijn stem, Erika vind ik wel goed zingen, maar de teksten zijn fantastisch.
Ik houd juist van die stem. Maar goed, ik houd ook juist van het meer rauwe in de muziek. Mijn smaak is ook heel breed, maar vaak vind ik maar enkele nummers van een muzikant of groep écht mooi, de rest klopt het totaal plaatje niet van. Behoorlijk subjectief dus :huhu

Van Christian heb ik wel meerdere nummers. 'Kom naar huis' is ook mooi.
Ja klopt is ook mooi, maar ik vind Christian eerder een lauwe dan een rauwe stem hebben.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gerrit35
Berichten: 108
Lid geworden op: 25 jun 2019, 13:18

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Gerrit35 »

Geen muziek, maar geluid waarmee ik me beter kan concentreren op m'n werk.

https://mynoise.net/NoiseMachines/twinB ... erator.php
Plaats reactie