Welke muziek beluister je nu?

GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door GJdeBruijn »

Mara schreef:
WimA schreef:Want het "klootjesvolk" begrijpt de "kunst der toetsen" niet!
:quoi
Muziek mooi vinden is toch een kwestie van smaak?
Het gebeurt wel vaker dat persoonlijke smaak/mooi verward wordt met vakkundig/goed (subjectief vs objectief).
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door -DIA- »

Ik kan me vergissen... Maar hij lijkt zo in de muziek op te gaan dat een rustige bemeditering
van wat hij speelt een moeilijke zaak gaat worden...
En wat betreft de opmerking van een foutloos spelen van Drenth, daar kan ik het helemaal mee
eens zijn. Wat mij betreft mag het ook Worp zijn.
Hoewel, Worp en Drenth, je hebt soms de neiging er wat extra toetsen bij te pakken omdat het
soms wat ijl kan klinken. Maar dit is in ieder geval niet gepast in de eredienst.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Panny »

Felix Mendelssohn: Vioolconcert in e-klein, op.64

https://www.youtube.com/watch?v=b0EhBqVihEU

Deze blijf ik luisteren.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Mara »

GJdeBruijn schreef:
Mara schreef:
WimA schreef:Want het "klootjesvolk" begrijpt de "kunst der toetsen" niet!
:quoi
Muziek mooi vinden is toch een kwestie van smaak?
Het gebeurt wel vaker dat persoonlijke smaak/mooi verward wordt met vakkundig/goed (subjectief vs objectief).
Daarom vind ik klootjesvolk nogal denigrerend overkomen.
Ik hoop niet dat de jongeman in kwestie het forum, dit topic, leest.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door ejvl »

Mara schreef:
-DIA- schreef: Op zich vindt ik het een knap amateurwerk.
Ik vind het jammer dat dit mooie lied zoveel geweld wordt aangedaan.
Maar hij kan wel spelen. Als dit in goede banen geleid wordt, door een andere organist.
Tjonge, die vingers dansen over de toetsen.
Het lijkt mij geweldig om de gave van muziek maken te hebben.
Precies. Hij heeft veel talent. Neem les bij een goede kundige organist en het kan best heel goed worden!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16748
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Hendrikus »

ejvl schreef:
Mara schreef:
-DIA- schreef: Op zich vindt ik het een knap amateurwerk.
Ik vind het jammer dat dit mooie lied zoveel geweld wordt aangedaan.
Maar hij kan wel spelen. Als dit in goede banen geleid wordt, door een andere organist.
Tjonge, die vingers dansen over de toetsen.
Het lijkt mij geweldig om de gave van muziek maken te hebben.
Precies. Hij heeft veel talent. Neem les bij een goede kundige organist en het kan best heel goed worden!
Begin eens met noten leren lezen.
Sommige van die "talenten" spuien al de ene video na de andere op YouTube terwijl ze geen noot kunnen lezen zo groot als een koe.
't Is net zoiets als een boek gaan schrijven terwijl je nooit spelling en grammatica hebt geleerd. Je kunt dan wel schrijverstalent hebben, maar het zal toch in goede banen geleid moeten worden via de regels van spelling en grammatica voordat het een fatsoenlijk boek kan worden.
Maar ja, iedereen kan alles zomaar op YouTube kwijt...
~~Soli Deo Gloria~~
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Wilhelm »

Grappig om te zien dat de kenners de smaak van 'het volk' niet altijd begrijpen.
Zie je ook bij Martin Mans. Door kenners vaak verfoeid, maar de massa beluisterd die muziek met veel waardering. Tot in China toe, las ik.

Zakelijk gezien is het gewoon slim om te spelen waar vraag naar is.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door eilander »

Ook ik houd soms van muziek die niet de toets der kritiek van deskundige musici kan doorstaan. "Soms", zeg ik. De laatste tijd luister ik veel orgelmuziek van Bach en daar kan ik erg van genieten.

Maar onlangs sprak ik weer iemand die zelf zei dat hij aan het verschuiven was. Zelf ben ik in de loop van de jaren zeker ook opgeschoven: vroeger was het alleen Asma en Zwart, en bleef ik daarnaast wat hangen in de goedkope nazaten van deze tak.
Ik vind zelf niets negatiefs aan Asma en Zwart, maar niet alles wat er daarna in dit genre is gebeurd, is even goed. In die smaak is echt in de loop van de jaren wel iets veranderd.

Over die verschuiving zat ik nog wat na te denken: je hoort eigenlijk nooit (of ik moet het mis hebben) dat iemand de omgekeerde beweging maakt. Dat geeft toch te denken.
Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Mannetje »

Hij heeft het zichtbaar naar zijn zin achter het orgel, het is mooi om iemand van zijn hobby te zien genieten. Minder mooi vind ik het om te horen.
-
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:
ejvl schreef:
Mara schreef:
-DIA- schreef: Op zich vindt ik het een knap amateurwerk.
Ik vind het jammer dat dit mooie lied zoveel geweld wordt aangedaan.
Maar hij kan wel spelen. Als dit in goede banen geleid wordt, door een andere organist.
Tjonge, die vingers dansen over de toetsen.
Het lijkt mij geweldig om de gave van muziek maken te hebben.
Precies. Hij heeft veel talent. Neem les bij een goede kundige organist en het kan best heel goed worden!
Begin eens met noten leren lezen.
Sommige van die "talenten" spuien al de ene video na de andere op YouTube terwijl ze geen noot kunnen lezen zo groot als een koe.
't Is net zoiets als een boek gaan schrijven terwijl je nooit spelling en grammatica hebt geleerd. Je kunt dan wel schrijverstalent hebben, maar het zal toch in goede banen geleid moeten worden via de regels van spelling en grammatica voordat het een fatsoenlijk boek kan worden.
Maar ja, iedereen kan alles zomaar op YouTube kwijt...
Er zijn meer muzikanten die zelf geen noot kunnen lezen en toch prachtige muziek maken.
Ze hebben dan een absoluut gehoor.
Dat is ook een gave.
Mijn vader kon prachtig orgelspelen, hij kon ook geen noot lezen, mijn moeder speelde wel eens uit een boek met cijferakkoorden.
Muziek hoeft niet persé foutloos te zijn, om je toch in het hart te kunnen raken.
Dat is iets anders dan daadwerkelijk vals spelen en vals zingen!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Dodo »

Een absoluut gehoor is als je een noot hoort, en weet of het een A of C of wat ook is.
Absoluut gehoor is niet dat je muziek kunt maken zonder notenkennis.

Ik vind de opmerking ergens hierboven wel interessant, dat als mensen in de loop der tijd veranderen in hun muzieksmaak, het meestal gaat in de richting van betere kwaliteit, niet andersom. Ik vond dat wel herkenbaar, ook wel waar het gaat om de boeken die ik lees en zo.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Jongere »

Wilhelm schreef:Grappig om te zien dat de kenners de smaak van 'het volk' niet altijd begrijpen.
Zie je ook bij Martin Mans. Door kenners vaak verfoeid, maar de massa beluisterd die muziek met veel waardering. Tot in China toe, las ik.

Zakelijk gezien is het gewoon slim om te spelen waar vraag naar is.
Ja, de massa 'vreet' alles. Maar dat is toch ook nog geen reden om dan maar te stellen dat een Big Mac kwaliteitsvoedsel is, dat de Story een kwaliteitsblad is of dat een romannetje van Heleen van Royen topliteratuur is?
Het gaat er niet om dat kenners de smaak van het volk niet begrijpen, het gaat erom dat ze het er niet mee eens zijn.

Valt over smaak dan te twisten? Ik kan natuurlijk niet ontkennen dat iemand anders iets mooi vindt.

Maar dat wil toch niet zeggen dat er vervolgens niets meer te zeggen valt over kwaliteit? En dat is geen elitepraatje, waarbij de kunst weigert om een treetje lager af te dalen naar het volk. Het is juist andersom: het is een prachtige ontdekking als je een treetje hóger kunt stappen.

Ik kan me nog goed herinneren hoe we op de middelbare school bij literatuuronderwijs een gedicht van Gerrit Achterberg met elkaar lazen. Er ging een wereld voor me open, in woorden waarin ik daarvoor niets zag. Alleen omdat een docent het uitlegde. Is dat dan iets elitairs? Natuurlijk niet - maar ik werd wel opgevoed om deze kunst te gaan begrijpen. En als je eenmaal ziet hoe iemand zo met woorden en gevoelens kan toveren, dan verbleekt een willekeurig emotioneel rijmpje daarnaast.
Net zo kan ik me herinneren dat we de Tornado van Nijenhuis bespraken. Ik vond het maar een raar boek. Maar toen ik het ging begrijpen door de uitleg van de docent, zag ik pas hoe hier op een prachtige, diepgaande manier literatuur werd geschreven. En als je dat eenmaal ziet, dan verbleekt een willekeurig amerikaans romannetje daarnaast.

Het heeft niets te maken met een elitaire instelling. Het heeft te maken met de wetenschap dat we de gaven van dichten, schrijven en musiceren die we van onze Schepper hebben ontvangen veel dieper en rijker kunnen gebruiken. Net zo is mijn inzicht in muziek ontwikkeld. Harmonieën of nootjes achter elkaar plakken is echt zo moeilijk nog niet - vergelijk het met een sinterklaasrijmpje maken. Als iedere zin rijmt, dan bevind je je inderdaad in de sfeer van een gedicht. Als je toetsen indrukt en er volgt een harmonie, bevind je je inderdaad in de sfeer van de muziek. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je daarmee een goed gedicht of een goed muziekstuk maakt.

Dat heeft namelijk te maken met de ambacht, de kunst van het muziek maken. En naarmate je daar meer over begrijpt, ga je er ook anders en dieper van genieten.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door GJdeBruijn »

Jongere schreef:(..)
Dat heeft namelijk te maken met de ambacht, de kunst van het muziek maken. En naarmate je daar meer over begrijpt, ga je er ook anders en dieper van genieten.
:super
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Wilhelm »

Het moet je geraakt hebben Jongere, want het is een tijd geleden dat je zo'n lange post geschreven hebt. ;)

Maar hoe waar het ook allemaal kan zijn, ik denk toch dat het een beetje naar jezelf toe redeneren is.
Er zijn tal van luisteraars, waaronder ik zelf, die op zijn tijd een stukje muziek luisteren, maar dat moet dan makkelijk in het gehoor liggen. Het liefst moet het snel mee te neuriën zijn en zo mogelijk op een ritme dat je met je vingers mee kunt tikken op je knie of op de leuning van het bankstel.
Meer verlangt zo iemand niet. Snel tevreden en genietend van de klanken.

Het punt dat ik wilde maken is dat dit niet schijnt te mogen van sommige kenners. En dat vind ik jammer.

Als je de vergelijking wilt trekken met eten. Geloof me, ik proef echt wel wat kwaliteit is. ;) Toch kan ik met volle teugen genieten van een massaproduct als een Quarter Pounder bij de Mac.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door GJdeBruijn »

Wilhelm schreef:Het moet je geraakt hebben Jongere, want het is een tijd geleden dat je zo'n lange post geschreven hebt. ;)

Maar hoe waar het ook allemaal kan zijn, ik denk toch dat het een beetje naar jezelf toe redeneren is.
Er zijn tal van luisteraars, waaronder ik zelf, die op zijn tijd een stukje muziek luisteren, maar dat moet dan makkelijk in het gehoor liggen. Het liefst moet het snel mee te neuriën zijn en zo mogelijk op een ritme dat je met je vingers mee kunt tikken op je knie of op de leuning van het bankstel.
Meer verlangt zo iemand niet. Snel tevreden en genietend van de klanken.

Het punt dat ik wilde maken is dat dit niet schijnt te mogen van sommige kenners. En dat vind ik jammer.

Als je de vergelijking wilt trekken met eten. Geloof me, ik proef echt wel wat kwaliteit is. ;) Toch kan ik met volle teugen genieten van een massaproduct als een Quarter Pounder bij de Mac.
Wilhelm, commerciele argumenten tellen niet bij kunst, laat staan als argument voor kwaliteit. Ik denk dat je daarin een onjuist verband hebt gelegd door je voorbeeld van een amateur veelspeler (entertainer, showman, geen musicus met vakopleiding en dat is te horen) die tot in China bekend zou zijn. In Nederland hebben we ook andersom veel 'made in China' maar dat zegt niets over de kwaliteit of het kunstzinnige niveau. Muziek behoort tot de kunst en niet tot de consumptiegoederen. Het valt mij op dat mensen vooral vanuit persoonlijke ervaring als consument muziek beoordelen. Dat is prima voor jezelf, maar het zegt natuurlijk niet dat kustkenners dan geen commentaar mogen leveren op de muzikale onzin die her en der naar voren komt.
Als je een kozijn kunt schilden kun je een kwast hanteren, maar daarmee ben je nog geen kunstschilder :huhu
Plaats reactie