Welke muziek beluister je nu?

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10448
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Zita »

eilander schreef:
DDD schreef:@Eilander:
Heb je het over Capelle aan den IJssel MW of Wijk bij Duurstede? In de eerste gemeente wordt toch gemiddeld genomen redelijk tot zeer goed orgel gespeeld, en in de laatste ook.
Ik heb gewoon de link van helma gebruikt. Ik denk dat het Wijk bij Duurstede is.
Luister zelf. Ik huiver ervan.
Het lijkt bijna alsof een opname van een zingende gemeente en een opname van een orgel tegelijkertijd worden afgespeeld. Maar soms lijken ze op elkaar te reageren met een soort inhaalrace, dus ik vermoed dat gemeente en organist toch tegelijkertijd in hetzelfde gebouw waren.
Zou een predikant niet de neiging krijgen om te gaan dirigeren?
Bertiel
Berichten: 4596
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Bertiel »

.
Laatst gewijzigd door Bertiel op 31 mar 2020, 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Jantje »

Zita schreef:
eilander schreef:
DDD schreef:@Eilander:
Heb je het over Capelle aan den IJssel MW of Wijk bij Duurstede? In de eerste gemeente wordt toch gemiddeld genomen redelijk tot zeer goed orgel gespeeld, en in de laatste ook.
Ik heb gewoon de link van helma gebruikt. Ik denk dat het Wijk bij Duurstede is.
Luister zelf. Ik huiver ervan.
Het lijkt bijna alsof een opname van een zingende gemeente en een opname van een orgel tegelijkertijd worden afgespeeld. Maar soms lijken ze op elkaar te reageren met een soort inhaalrace, dus ik vermoed dat gemeente en organist toch tegelijkertijd in hetzelfde gebouw waren.
Zou een predikant niet de neiging krijgen om te gaan dirigeren?
Ik zou dat inderdaad doen. Of ik liet helemaal niets meer zingen. :D

Dit orgelspel trekt inderdaad helemaal nergens op.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Andre
Berichten: 1164
Lid geworden op: 05 feb 2004, 17:19
Locatie: in de auto

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Andre »

https://www.youtube.com/watch?v=2_7jNl_1ibU

Chiel Jan van Hofwegen, improvisatie psalm 138
Bertiel
Berichten: 4596
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Bertiel »

wel triest @zita, Jantje, eilander, ddd dat jullie zo reageren.
Misschien zit er een organiste die met 1 talentje alles op alles zet om tot Gods eer te spelen, een vergrijsde gemeente of een gemeente zonder enig muzikaal talent die toch hun stem tot de hemel willen opheffen en lukt het gewoon niet, en hier wordt vanaf een anoniem Christelijk forum wat geroepen en er op een verschrikkelijke wijze gereageerd.

Ik hoor veel kwalitatief goeie muziek, maar ik verlaag me er niet toe om wat te zeggen over hoe iemand die ik niet ken het doet
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door eilander »

Bertiel schreef:wel triest @zita, Jantje, eilander, ddd dat jullie zo reageren.
Misschien zit er een organiste die met 1 talentje alles op alles zet om tot Gods eer te spelen, een vergrijsde gemeente of een gemeente zonder enig muzikaal talent die toch hun stem tot de hemel willen opheffen en lukt het gewoon niet, en hier wordt vanaf een anoniem Christelijk forum wat geroepen en er op een verschrikkelijke wijze gereageerd.

Ik hoor veel kwalitatief goeie muziek, maar ik verlaag me er niet toe om wat te zeggen over hoe iemand die ik niet ken het doet
Ik begon, dus je moet mij er vooral op aankijken. Maar ik pleit ervoor om een beetje nuchter te zijn. Het is slecht, laten we dat ook gewoon mogen benoemen. Het gaat hier niet over één talentje, als ik zo vrij mag zijn. Later hoor je wel dat iemand best wel iets kan. Het wordt gewoon zeer onprofessioneel en niet serieus aangepakt.

Hier op dit forum wordt regelmatig, bijvoorbeeld door @Hendrikus, gepleit voor een volwaardige plaats voor kerkmuziek in plaats van 'zingen wij ter verpozing...' of andere dingen. Nu zul je dat niet zo snel horen in een hervormde gemeente.

En natuurlijk heb je gelijk: als ik iemand in de kerk hoor zingen die eigenlijk helemaal niet kán zingen, kan dat tot eer van God zijn. Ik vind het echter niet zo'n probleem om te zeggen dat iemand dan niet mooi zingt.
Een koor heeft als doel om zo mooi mogelijk te zingen. Als ze dat niet doen, mag ik daar iets van zeggen. Dat neemt niet weg dat in het voortreffelijkste koor mensen kunnen zingen die vooral hun eigen eer op het oog hebben, en andersom. Maar dat gaat over het hart, en dat kan ik niet zien.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door parsifal »

Andre schreef:https://www.youtube.com/watch?v=2_7jNl_1ibU

Chiel Jan van Hofwegen, improvisatie psalm 138
Volkomen off-topic, maar als ik me niet vergis heeft de Koningin Wilhelmina School in Hardinxveld in1990 een aardig muziekjaar van school laten gaan. Chiel Jan van Hofwegen, Arjan Versluis en Hendrik-Jan van der Heiden waren allemaal klasgenoten dacht ik (ik zat er iets onder).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10448
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Zita »

eilander schreef:
Bertiel schreef:wel triest @zita, Jantje, eilander, ddd dat jullie zo reageren.
Misschien zit er een organiste die met 1 talentje alles op alles zet om tot Gods eer te spelen, een vergrijsde gemeente of een gemeente zonder enig muzikaal talent die toch hun stem tot de hemel willen opheffen en lukt het gewoon niet, en hier wordt vanaf een anoniem Christelijk forum wat geroepen en er op een verschrikkelijke wijze gereageerd.

Ik hoor veel kwalitatief goeie muziek, maar ik verlaag me er niet toe om wat te zeggen over hoe iemand die ik niet ken het doet
Ik begon, dus je moet mij er vooral op aankijken. Maar ik pleit ervoor om een beetje nuchter te zijn. Het is slecht, laten we dat ook gewoon mogen benoemen. Het gaat hier niet over één talentje, als ik zo vrij mag zijn. Later hoor je wel dat iemand best wel iets kan. Het wordt gewoon zeer onprofessioneel en niet serieus aangepakt.

Hier op dit forum wordt regelmatig, bijvoorbeeld door @Hendrikus, gepleit voor een volwaardige plaats voor kerkmuziek in plaats van 'zingen wij ter verpozing...' of andere dingen. Nu zul je dat niet zo snel horen in een hervormde gemeente.

En natuurlijk heb je gelijk: als ik iemand in de kerk hoor zingen die eigenlijk helemaal niet kán zingen, kan dat tot eer van God zijn. Ik vind het echter niet zo'n probleem om te zeggen dat iemand dan niet mooi zingt.
Een koor heeft als doel om zo mooi mogelijk te zingen. Als ze dat niet doen, mag ik daar iets van zeggen. Dat neemt niet weg dat in het voortreffelijkste koor mensen kunnen zingen die vooral hun eigen eer op het oog hebben, en andersom. Maar dat gaat over het hart, en dat kan ik niet zien.
Eens met Eilander.
Als iets kwalitatief niet goed is, mag dat volgens mij gerust gezegd worden. Als een huisschilder zijn werk niet goed doet, kan hij daar de allerbeste bedoelingen mee hebben, maar dat is niet genoeg. En hier hebben we het over de eredienst. We zeggen als sinds de lockdown hoe belangrijk de samenkomst van de gemeente is, inclusief het zingen. Als een organist kwaliteiten mist om te begeleiden, is dat iets wat echt wel benoemd mag worden.
En tegelijkertijd: in al die gebrekkigheid kan iemand wel de eer van God op het oog hebben (al is dat bij lage kwaliteit evenmin vanzelfsprekend als bij hoge kwaliteit). Daar is dan een spanningsveld: de kwaliteit is niet goed, en toch is het in de ogen van de Heere goed. Maar dat spanningsveld lossen we volgens mij niet op door te zeggen dat iets wat een lage kwaliteit heeft toch prima is.
Bertiel
Berichten: 4596
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Bertiel »

eens dat gezegd mag worden als iets niet goed is.
Maar doe dat bij een professional die iets opneemt, en niet bij een vrijwilliger die niet eens weet dat het besproken gaat worden.

daarnaats is het ook de toon die de muziek maakt.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4073
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Maanenschijn »

Wat dan wel weer aardig is: de afgelopen zondag mocht ik één van de vijf kerkgangers zijn. De inzet van de psalmregel was al heel behoorlijk gelijk met het orgel. Als we dat een beetje volhouden zou het ook moeten kunnen als we weer allemaal bij elkaar zijn in de kerk.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Online
DDD
Berichten: 28669
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door DDD »

Bertiel schreef:wel triest @zita, Jantje, eilander, ddd dat jullie zo reageren.
Misschien zit er een organiste die met 1 talentje alles op alles zet om tot Gods eer te spelen, een vergrijsde gemeente of een gemeente zonder enig muzikaal talent die toch hun stem tot de hemel willen opheffen en lukt het gewoon niet, en hier wordt vanaf een anoniem Christelijk forum wat geroepen en er op een verschrikkelijke wijze gereageerd.

Ik hoor veel kwalitatief goeie muziek, maar ik verlaag me er niet toe om wat te zeggen over hoe iemand die ik niet ken het doet
Ik ben het hier niet mee eens.

Ik kan mijns inziens ook niet zo goed orgel spelen, terwijl ik wel kerkdiensten begeleid. Dat gebeurt meestal naar volle tevredenheid van beide partijen, omdat ik wel goed kan begeleiden en 'improviseren'.

Je hoort in dit geval dat de organist wel literatuur kan spelen, maar te weinig heeft geoefend of slordig speelt. Dat heeft niets met één of tien talenten te maken. Misschien was het een invaller. Niemand weet over wie het gaat, maar in het kader van het gesprek hier vond ik het helemaal niet zo'n gekke opmerking van eilander.

Je moet dat niet veralgemenen naar andere situaties.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Terri »

Maanenschijn schreef:Wat dan wel weer aardig is: de afgelopen zondag mocht ik één van de vijf kerkgangers zijn. De inzet van de psalmregel was al heel behoorlijk gelijk met het orgel. Als we dat een beetje volhouden zou het ook moeten kunnen als we weer allemaal bij elkaar zijn in de kerk.
Wij hebben op dit moment een soort van 'voorzanger' dat zingt heel prettig. Hij zet steeds keurig in tegelijk met het orgel, wat het extra bijzonder maakt. (overigens heeft mijnheer ook nog een prachtige stem)
Zou geweldig zijn als we dit 'vasthouden' als we weer voltallig (ooit) mogen samenkomen.
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door ejvl »

Terri schreef:
Maanenschijn schreef:Wat dan wel weer aardig is: de afgelopen zondag mocht ik één van de vijf kerkgangers zijn. De inzet van de psalmregel was al heel behoorlijk gelijk met het orgel. Als we dat een beetje volhouden zou het ook moeten kunnen als we weer allemaal bij elkaar zijn in de kerk.
Wij hebben op dit moment een soort van 'voorzanger' dat zingt heel prettig. Hij zet steeds keurig in tegelijk met het orgel, wat het extra bijzonder maakt. (overigens heeft mijnheer ook nog een prachtige stem)
Zou geweldig zijn als we dit 'vasthouden' als we weer voltallig (ooit) mogen samenkomen.
Het is voor de thuis-luisteraars wel fijn als er een goede zanger bij is merk ik.
Online
DDD
Berichten: 28669
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door DDD »

Terri schreef:
Maanenschijn schreef:Wat dan wel weer aardig is: de afgelopen zondag mocht ik één van de vijf kerkgangers zijn. De inzet van de psalmregel was al heel behoorlijk gelijk met het orgel. Als we dat een beetje volhouden zou het ook moeten kunnen als we weer allemaal bij elkaar zijn in de kerk.
Wij hebben op dit moment een soort van 'voorzanger' dat zingt heel prettig. Hij zet steeds keurig in tegelijk met het orgel, wat het extra bijzonder maakt. (overigens heeft mijnheer ook nog een prachtige stem)
Zou geweldig zijn als we dit 'vasthouden' als we weer voltallig (ooit) mogen samenkomen.
Dit vind ik bij ons ook wel een idee. Dat zou het een stuk prettiger maken om te zingen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4073
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef:
Terri schreef:
Maanenschijn schreef:Wat dan wel weer aardig is: de afgelopen zondag mocht ik één van de vijf kerkgangers zijn. De inzet van de psalmregel was al heel behoorlijk gelijk met het orgel. Als we dat een beetje volhouden zou het ook moeten kunnen als we weer allemaal bij elkaar zijn in de kerk.
Wij hebben op dit moment een soort van 'voorzanger' dat zingt heel prettig. Hij zet steeds keurig in tegelijk met het orgel, wat het extra bijzonder maakt. (overigens heeft mijnheer ook nog een prachtige stem)
Zou geweldig zijn als we dit 'vasthouden' als we weer voltallig (ooit) mogen samenkomen.
Dit vind ik bij ons ook wel een idee. Dat zou het een stuk prettiger maken om te zingen.
Bij ons waren er dus 5 voorzangers.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie