Welke muziek beluister je nu?

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Gaat er nog iemand naar de landelijke orgel- en samenzangdag van de VOGG, morgen?
Dat is wel te hopen voor de organisatoren.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door DDD »

Zeg dat wel. Ze zullen niet zo heel blij zijn met het prachtige weer...
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Bertiel »

Arvo Part - Te Deum
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Mannetje »

Zesde symfonie van Mahler.
-
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Bertiel »

Mannetje schreef:Zesde symfonie van Mahler.
Ik heb eerder vanavond zn derde gedraaid. Blijft magnifieke muziek
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door ejvl »

DDD schreef:Zeg dat wel. Ze zullen niet zo heel blij zijn met het prachtige weer...
Ik ben er niet geweest, maar ik vind de VOGG redelijk ver van de praktijk aangaande orgelmuziek in een doorsnee GG afstaan. Ik heb diverse bijeenkomsten op YouTube gezien, aangaande stijl, caak niveau en samenzang.
Misschien dat iemand dit tegen kan spreken of beamen, misschien @Hendrikus
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Herman »

ejvl schreef:
DDD schreef:Zeg dat wel. Ze zullen niet zo heel blij zijn met het prachtige weer...
Ik ben er niet geweest, maar ik vind de VOGG redelijk ver van de praktijk aangaande orgelmuziek in een doorsnee GG afstaan. Ik heb diverse bijeenkomsten op YouTube gezien, aangaande stijl, caak niveau en samenzang.
Misschien dat iemand dit tegen kan spreken of beamen, misschien @Hendrikus
Ik vind het te wisselend om daar een eenduidige mening over te vormen. Als het niveau van de plaatselijke organist te laag ligt ten opzichte van de VOGG dan is mag je er best naar streven het niveau wat omhoog te krijgen.

Aan de andere kant woonde ik laatst een kerkdienst bij in een klein dorpskerkje met een eenklaviersorgel zonder pedaal. Niveau en stijl zijn dan heel snel secundaire aspecten.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: RE: Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Hendrikus »

Herman schreef: Aan de andere kant woonde ik laatst een kerkdienst bij in een klein dorpskerkje met een eenklaviersorgel zonder pedaal. Niveau en stijl zijn dan heel snel secundaire aspecten.
Van harte oneens! Juist op een klein orgel met alle beperkingen van dien herken je de vakman. Op een groot orgel kan onkunde nog enigszins verdoezeld worden met een hoop gedoe van registers en en andere poespas. Wie met zulk beperkt gereedschap als een eenklaviers orgel zonder pedaal nog verzorgd orgelspel aflevert en een begeleiding waarbij goed gezongen wordt, die levert pas écht goed werk!
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Maanenschijn »

Het afgelopen weekeind was ik samen met mijn vrouw in Middelburg. Des morgens heb ik de Hersteld Hervormde Gemeente van Arnemuiden bezocht. ‘S Avonds de Geformeerde Gemeente Ter Hoogekerk. Het orgelspel was ‘s avonds voor mij het hoogtepunt van de dienst. Vakkundig en literair orgelspel. Nagedacht over de registraties. Naar mijn bescheiden mening goed gespeeld en goed begeleid.

Overigens, de gemeente zong matig. En een aantal kerkgangers die ik gesproken heb, konden dit orgelspel maar zeer matig waarderen. Te strak, te modern, te frivool, te.... misschien wel VOGG. Een oudere dame noemde het “hooggeleerd, maar niks an”.

Eén van onze organisten in de ‘eigen kerk’ heeft ook deze gaven en benadert zeker het orgelspel van de Middelburgse organist. Ik kan er wel van genieten. De nieuwe VOGG bundel is weer in de bus gevallen. Ik zal me er eens in verdiepen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door DDD »

ejvl schreef:
DDD schreef:Zeg dat wel. Ze zullen niet zo heel blij zijn met het prachtige weer...
Ik ben er niet geweest, maar ik vind de VOGG redelijk ver van de praktijk aangaande orgelmuziek in een doorsnee GG afstaan. Ik heb diverse bijeenkomsten op YouTube gezien, aangaande stijl, caak niveau en samenzang.
Misschien dat iemand dit tegen kan spreken of beamen, misschien @Hendrikus
Dat vind ik niet. De laatste jaren lijkt de VOGG wel een stuk trager te zijn gaan zingen, in veel kerken zing ik sneller dan bij de VOGG. Dat zal wel aan de voorzitter liggen, die speelt zelf ook heel langzaam.

Maar ik ben opgegroeid met zowel heel matige als conservatoriumorganisten in de GG en die laatsten speelden heel prima.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door J.C. Philpot »

Afgelopen dagen in de auto heerlijk meegezongen met psalmen (o.a. 42, 150) en alle roem is uitgesloten. Daarnaast gezangen in anglicaanse setting, o.a. "I heard the voice of Jesus say" (Horatius Bonar). Vandaag Vivaldi's Gloria beluisterd in de auto. Prachtig!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Herman »

Hendrikus schreef:
Herman schreef: Aan de andere kant woonde ik laatst een kerkdienst bij in een klein dorpskerkje met een eenklaviersorgel zonder pedaal. Niveau en stijl zijn dan heel snel secundaire aspecten.
Van harte oneens! Juist op een klein orgel met alle beperkingen van dien herken je de vakman. Op een groot orgel kan onkunde nog enigszins verdoezeld worden met een hoop gedoe van registers en en andere poespas. Wie met zulk beperkt gereedschap als een eenklaviers orgel zonder pedaal nog verzorgd orgelspel aflevert en een begeleiding waarbij goed gezongen wordt, die levert pas écht goed werk!
Ik heb me niet goed uitgedrukt. Met stijl bedoelde ik dat het erg moeilijk wordt om een romantische sfeer op te roepen op zo'n klein orgel. Precies dus wat je hier omschrijft met gedoe met registers.

En qua niveau had ik vooral in mijn achterhoofd dat je als zanger een sturende baslijn mist. Het ontbreken van een 16 voet en een pedaal kan je met niveau volgens mij niet camoufleren als het gaat om de begeleiding. Of hoe doe jij dat dan?
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Mistig »

Ik luisterde gisteren nog wat muziek van Dietrich Buxtehude.

Het nummer "Nichts soll uns scheiden von der Liebe Gottes" weet mij altijd wel weer te raken.
Bijzondere muziek.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Hendrikus »

Mistig schreef:Ik luisterde gisteren nog wat muziek van Dietrich Buxtehude.

Het nummer "Nichts soll uns scheiden von der Liebe Gottes" weet mij altijd wel weer te raken.
Bijzondere muziek.
Merkwaardig toch, dat muziekstukken 'nummer' genoemd worden. Dat doe je bij een mannenkoor of op de fanfare. Maar niet bij Buxtehude :modo
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Jantje »

Bij de dokter, de apotheek, de bakker, de slager en waar al niet meer, overal ben je een nummer. Dus zo bijzonder is dat niet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie