Welke muziek beluister je nu?

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Dodo »

Ik ben vanavond naar de uitvoering van het Paasoratorium van Dirk Zwart geweest. Bijzonder mooi. De teksten waren bijzonder, heel indringend. De muziek paste daar zeer goed bij.
"Heer, breek de nacht,
uw schepping in het duister wacht
met ingehouden adem -
kom, verdrijf de schaduw.
Het graf zal in de doodswoestijn
kraamkamer van het leven zijn."
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Mara »

https://www.youtube.com/watch?v=-DQ5lCYCMCY

God troost ons in moeilijke dagen. Zo mogen wij ook anderen troosten, een luisterend oor of warm gebaar bieden. Daarover zingt het Young Ladies Choir Hadassah met ‘Naastenliefde’. Dit lied klinkt in De Oude Kerk in Veenendaal op 26 oktober 2016.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door heusden-op »

super mooi , Mara. zing jij ook mee in dat koor?
dam-leer
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door J.C. Philpot »

Sergej Rachmaninoff: Piano Concerto no.2 op.18

Minstens 50 keer beluisterd, maar ik kan er geen genoeg van krijgen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Mara »

heusden-op schreef:super mooi , Mara. zing jij ook mee in dat koor?
Uh nee. Ik heb geen talent voor zingen. Heb het een jaar uitgehouden (onder lichte dwang van mijn moeder) op een kinderkoor. :)
Nu ging het w.b. deze link niet eens over de kwaliteit van dit koor (het is af en toe een tikje uit de toon, hoor ik zelfs) maar de tekst trof mij zo.
Ik hoor liever een mannenkoor en dan met name de Urkers.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Mara »

J.C. Philpot schreef:Sergej Rachmaninoff: Piano Concerto no.2 op.18

Minstens 50 keer beluisterd, maar ik kan er geen genoeg van krijgen.
Dat heb ik met Karl Jenkins. CD in mijn autoradio en als er niets moois op 1 van de zenders te horen is, zet ik deze CD aan.
Maar er staan ook andere nummers tussen (Kiri Te Kanawa, Josh Groban, Aafje Heynis)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Charles »

J.C. Philpot schreef:Sergej Rachmaninoff: Piano Concerto no.2 op.18

Minstens 50 keer beluisterd, maar ik kan er geen genoeg van krijgen.
Sja, daar noem je ook wat! Onlangs hoorde ik op radio 4 een recente opname die ik echt niet mooi vond. Veel te hoog tempo, normaal nooit zo'n probleem maar al het imponerende verdween er mee bij dit werk. Ik hou het op Ashkenazy/Previn.
Loontje
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 feb 2018, 16:30

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Loontje »

Urkfmgeestelijk
En nu wat verwacht ik o HEERE, mijn hoop die is op U.Psalm 39.V.8
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Nasrani »

Orgelimprovisaties via Familystream. Net Martin Mans en nu Gerwin van der Plaats.
Ik ben totaal geen kenner, maar dit ligt wel lekker in het gehoor.... ;)
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door ejvl »

Nasrani schreef:Orgelimprovisaties via Familystream. Net Martin Mans en nu Gerwin van der Plaats.
Ik ben totaal geen kenner, maar dit ligt wel lekker in het gehoor.... ;)
Ik denk als je je verdiept in het (kerkelijk) orgelspel, en over de kunst improviseren, dat je minder enthousiast zal zijn. :)
Maar omdat het zo lekker in het gehoor ligt, is in elk geval dhr Mans flink populair bij veel mensen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
Nasrani schreef:Orgelimprovisaties via Familystream. Net Martin Mans en nu Gerwin van der Plaats.
Ik ben totaal geen kenner, maar dit ligt wel lekker in het gehoor.... ;)
Ik denk als je je verdiept in het (kerkelijk) orgelspel, en over de kunst improviseren, dat je minder enthousiast zal zijn. :)
Maar omdat het zo lekker in het gehoor ligt, is in elk geval dhr Mans flink populair bij veel mensen.
Ik snap je wel, maar ik zou er niet moeilijk over doen. Lang geleden vond ik Martin Mans ook geweldig, en ik luister het nog een enkele keer, hoewel het wel vervelend is als je vroeger iets zó vaak hebt beluisterd...
Maar je kunt dit soort dingen niet dwingen. Het ligt lekker in het gehoor bij iemand, je kunt iemand moeilijk verplichten om vakmanschap te gaan beluisteren dat niet lekker in het gehoor ligt. Het lijkt me sowieso erg moeilijk om als 'gewone luisteraar' en dus niet als actieve muziekbeoefenaar je te verdiepen in het kerkelijk orgelspel.

Wél zou ik een aanmoediging willen doen om ook af en toe 'buiten de deur' te luisteren, dat verbreedt je muzikale smaak. Bij mij heeft dat in elk geval gewerkt. Tot op zekere hoogte dan, want van sommigen is de Zwart/Asma-lijn ook niet goed. Die luister ik nog steeds graag, en daar val je toch steeds een beetje op terug. Ik reken daar dan ook voor het gemak Minne Veldman, Marco den Toom, Peter Eilander en Herman van Vliet, etc. toe.
Daarnaast waardeer ik, en ga ik steeds vaker luisteren naar de muziek van mensen als Margreeth de Jong, Sietse de Vries, Dick Sanderman, etc. Ik hoop niet dat ik iemand nu onrecht doe door dit in zo'n rijtje te zetten.
Iemand nog aanbevelingen in dit genre trouwens?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Herman »

Ik kan fanfare-achtige liedbewerkingen echt moeilijk rijmen met goede smaak die de liturgie vraagt.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
ejvl schreef:
Nasrani schreef:Orgelimprovisaties via Familystream. Net Martin Mans en nu Gerwin van der Plaats.
Ik ben totaal geen kenner, maar dit ligt wel lekker in het gehoor.... ;)
Ik denk als je je verdiept in het (kerkelijk) orgelspel, en over de kunst improviseren, dat je minder enthousiast zal zijn. :)
Maar omdat het zo lekker in het gehoor ligt, is in elk geval dhr Mans flink populair bij veel mensen.
Ik snap je wel, maar ik zou er niet moeilijk over doen. Lang geleden vond ik Martin Mans ook geweldig, en ik luister het nog een enkele keer, hoewel het wel vervelend is als je vroeger iets zó vaak hebt beluisterd...
Maar je kunt dit soort dingen niet dwingen. Het ligt lekker in het gehoor bij iemand, je kunt iemand moeilijk verplichten om vakmanschap te gaan beluisteren dat niet lekker in het gehoor ligt. Het lijkt me sowieso erg moeilijk om als 'gewone luisteraar' en dus niet als actieve muziekbeoefenaar je te verdiepen in het kerkelijk orgelspel.

Wél zou ik een aanmoediging willen doen om ook af en toe 'buiten de deur' te luisteren, dat verbreedt je muzikale smaak. Bij mij heeft dat in elk geval gewerkt. Tot op zekere hoogte dan, want van sommigen is de Zwart/Asma-lijn ook niet goed. Die luister ik nog steeds graag, en daar val je toch steeds een beetje op terug. Ik reken daar dan ook voor het gemak Minne Veldman, Marco den Toom, Peter Eilander en Herman van Vliet, etc. toe.
Daarnaast waardeer ik, en ga ik steeds vaker luisteren naar de muziek van mensen als Margreeth de Jong, Sietse de Vries, Dick Sanderman, etc. Ik hoop niet dat ik iemand nu onrecht doe door dit in zo'n rijtje te zetten.
Iemand nog aanbevelingen in dit genre trouwens?
Ik bedoel het ook zeker niet om moeilijk te doen hoor.
Ik luister ook af en toe nog naar muziek van dhr Mans, zelfs speel ik af en toe een bewerking van hem in de kerk, gewoon omdat ze eenvoudig en herkenbaar zijn. Laatst nog in een trouwdienst op expliciet verzoek van het bruidspaar.

Zelf ben ik nogal gecharmeerd van de orgelmuziek van Minne Veldman. Niet perse van zijn improvisaties, maar wel van zijn literatuurspel. Zijn Bach cd, fantastisch, en interpretaties van bijvoorbeeld Widor of Guilmant, vind ik erg mooi. Niet strak en saai gespeeld, maar levendig. Ook zijn improvisatie over psalm 145 (staat op YouTube) vind ik erg mooi.

Aangaande improvisaties, blijf ik Sietze de Vries erg mooi vinden. Ook al is het vaak een stijl kopie, zijn improvisaties vind ik fantastisch mooi.

Ook muziek van Hayo Boerema kan ik op z'n tijd waarderen, en nog vele anderen natuurlijk.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door ejvl »

Herman schreef:Ik kan fanfare-achtige liedbewerkingen echt moeilijk rijmen met goede smaak die de liturgie vraagt.
Hij heeft nog vele andere bewerkingen, niet fanfare achtige muziek, geschreven. Vergelijkbaar met Leen Schippers of Cor van Dijk.
Overigens kan fanfare-achtige muziek ook kwaliteit hebben, denk aan Lemmens of de finale van Sonate 1 van Guilmant, of Saint Saens en meerderen.
Maar over veel van zijn bewerkingen ben ik ook niet weg van, meer van het "hop-paardje-hop" genre.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door eilander »

Qua smaak zitten we dan aardig op één lijn. Hayo luister ik ook wel eens ja.
En bij Minne is ook mijn favoriet Psalm 145.
Plaats reactie