Muziek Zingen en Geloof

-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Muziek Zingen en Geloof

Bericht door -DIA- »

Mister schreef:
-DIA- schreef:
Mister schreef:@ DIA: de vraag staat derhalve nog steeds open.
In zo'n sfeer wil ik niet antwoorden.
Ik proef wantrouwen.
Ik kan me natuurlijk vergissen, we zullen het een poosje aanzien.
Maar dat het anders wordt heb ik weinig hoop op.

Als je niet anders kent dan zo'n benadering beneemt je dat wel eens de moed.

Ik kan natuurlijk nog wel meedoen met de leutertopics.
Want daar wordt ik vaak wat beter begrepen...
Jammer dat je wantrouwen proeft. Dat is niet nodig. Je vergist je dus ;)
Blijft staan dat deze vraag nog niet beantwoord is.
Sorry, maar ik ervaar het, en nogmaals ik kan me vergissen, meer als een soort van overhoring.
En daar het een vraag betreft die iedereen kan weten voel ik me niet verplicht om deze
ook te beantwoorden. Ik wil dan ook verwijzen naar honderden boeken die dit wel goed
verwoorden. Het hoeft echt niet onbekend te zijn hoe wij daar als reformatorische kerken
tegenover staan.
We weten hoe de vooral in de oosterse culturen uitingen van vreugde en droefheid met
met veel meer uiterlijk vertoon gepaard ging. We weten tevens dat dit in onze cultuur
-met name gestempeld door de reformatie- dit veel ingetogener is. Dit is toch wel enigszins
bekend neem ik aan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Muziek Zingen en Geloof

Bericht door Tiberius »

ejvl schreef:DIA, ik vraag je alleen wat je vind van de OT tempeldienst met 300 professionele muzikanten naar aanleiding van jouw eerdere antwoord.
Ik ben DIA niet, maar ik zou daar graag eens bij geweest zijn.
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Muziek Zingen en Geloof

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
Mister schreef:
-DIA- schreef:
Mister schreef:@ DIA: de vraag staat derhalve nog steeds open.
In zo'n sfeer wil ik niet antwoorden.
Ik proef wantrouwen.
Ik kan me natuurlijk vergissen, we zullen het een poosje aanzien.
Maar dat het anders wordt heb ik weinig hoop op.

Als je niet anders kent dan zo'n benadering beneemt je dat wel eens de moed.

Ik kan natuurlijk nog wel meedoen met de leutertopics.
Want daar wordt ik vaak wat beter begrepen...
Jammer dat je wantrouwen proeft. Dat is niet nodig. Je vergist je dus ;)
Blijft staan dat deze vraag nog niet beantwoord is.
Sorry, maar ik ervaar het, en nogmaals ik kan me vergissen, meer als een soort van overhoring.
En daar het een vraag betreft die iedereen kan weten voel ik me niet verplicht om deze
ook te beantwoorden. Ik wil dan ook verwijzen naar honderden boeken die dit wel goed
verwoorden. Het hoeft echt niet onbekend te zijn hoe wij daar als reformatorische kerken
tegenover staan.
We weten hoe de vooral in de oosterse culturen uitingen van vreugde en droefheid met
met veel meer uiterlijk vertoon gepaard ging. We weten tevens dat dit in onze cultuur
-met name gestempeld door de reformatie- dit veel ingetogener is. Dit is toch wel enigszins
bekend neem ik aan.
Daarover ís helemaal geen kerkelijk standpunt. Hoe kom je erbij.
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Muziek Zingen en Geloof

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
-DIA- schreef:
Mister schreef:
Jammer dat je wantrouwen proeft. Dat is niet nodig. Je vergist je dus ;)
Blijft staan dat deze vraag nog niet beantwoord is.
Sorry, maar ik ervaar het, en nogmaals ik kan me vergissen, meer als een soort van overhoring.
En daar het een vraag betreft die iedereen kan weten voel ik me niet verplicht om deze
ook te beantwoorden. Ik wil dan ook verwijzen naar honderden boeken die dit wel goed
verwoorden. Het hoeft echt niet onbekend te zijn hoe wij daar als reformatorische kerken
tegenover staan.
We weten hoe de vooral in de oosterse culturen uitingen van vreugde en droefheid met
met veel meer uiterlijk vertoon gepaard ging. We weten tevens dat dit in onze cultuur
-met name gestempeld door de reformatie- dit veel ingetogener is. Dit is toch wel enigszins
bekend neem ik aan.
Daarover ís helemaal geen kerkelijk standpunt. Hoe kom je erbij.
Dat heb ik ook niet gezegd (meen ik toch). Het gaat om wat bij ons gebruikelijk is, tegenover wat in de
oosterse culturen gebruikelijk is/was.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Muziek Zingen en Geloof

Bericht door ejvl »

Wat heeft dat te maken met goed orgelspel van niveau dan DIA?
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Muziek Zingen en Geloof

Bericht door Marco »

Houd er wel rekening mee dat cultuur kan veranderen.
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Muziek Zingen en Geloof

Bericht door -DIA- »

Marco schreef:Houd er wel rekening mee dat cultuur kan veranderen.
Dat doet het ook, en niet zo weinig ook. Ik stel me voor dat de generatie
vóór mij zich in deze 'cultuur' beslist een vreemdeling zouden voelen.

De veranderingen in zo'n 50 jaar, zijn enorm. Voor de oudere generatie
zou er in veel gevallen, wanneer er zo'n 20 jaren uitgenomen waren,
wel van een cultuurschok spraken zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Muziek Zingen en Geloof

Bericht door DDD »

Dat is maar net hoe flexibel je bent ingesteld. Mijn opa van 90 heeft wat dat betreft nergens last van.
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Muziek Zingen en Geloof

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Dat is maar net hoe flexibel je bent ingesteld. Mijn opa van 90 heeft wat dat betreft nergens last van.
Dat is in zeker zin waar, maar er zijn ook zaken waarin flexibiliteit niet
zo gewenst is. Als het gaat om fundamentele waarden kan ik me voorstellen dat hier flexibiliteit wel eens in botsing kan komen met de
consciëntie. Wie het vat, die vatte het.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Muziek Zingen en Geloof

Bericht door DDD »

Ik vat het prima. Alleen constateer ik dat ik bij jou zelden iets hoor over fundamentele zaken. Hoewel ik daarbij aanteken dat een forum daar ook niet als eerste geschikt voor is.

Maar ik ben meer van mening dat van bijzaken hoofdzaken worden gemaakt, en dat soms over onnozelheden, mijns inziens.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Muziek Zingen en Geloof

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:
Marco schreef:Houd er wel rekening mee dat cultuur kan veranderen.
Dat doet het ook, en niet zo weinig ook. Ik stel me voor dat de generatie
vóór mij zich in deze 'cultuur' beslist een vreemdeling zouden voelen.

De veranderingen in zo'n 50 jaar, zijn enorm. Voor de oudere generatie
zou er in veel gevallen, wanneer er zo'n 20 jaren uitgenomen waren,
wel van een cultuurschok spraken zijn.
Klopt; maar je zegt er terecht bij: 'wanneer er zo'n 20 jaar uitgenomen waren'.
Dat is de realiteit waarin we leven. Een realiteit die de generaties dwingt over en weer naar elkaar om te zien.
Een realiteit ook die wellicht noopt om zaken waarvan je denkt dat ze cultureel vastliggen toch eens nader te bekijken.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Muziek Zingen en Geloof

Bericht door ejvl »

DIA, ik zal het nog een keer proberen, lees het alsjeblieft rustig door en je ziet dat ik jou niet aanval nog klem probeer te zetten, het is een gewone normale vraag.
Als eerste, Hendrikus schreef dit:
Hendrikus schreef:Jammer genoeg wordt zo'n uitdrukking nogal eens misbruikt om allerlei gerommel goed te praten.
Zeker als het gaat om de eredienst, is het onze plicht om te streven naar kwaliteit.
Onze God troont op de lofzangen van Israel, zegt Psalm 22.
Zouden we Hem dan niet de beste troon bieden die we kunnen maken? Of is een zonder enige kennis van zaken slordig in elkaar gefrutseld gammel krukje ook wel goed? Het gaat immers om de gunst....
Waarop jij (DIA) Reageert met:
DIA schreef:Tja... zo lijkt het of we de Heere nog wat kunnen geven... Of Hij iets van ons van node had...
Ons zingen is niet tot de eer van God, tenzij...
Hij heeft een nieuw lied in mijn mond gegeven, een lofzang onzen Gode; velen zullen het zien,
en vrezen, en op den HEERE vertrouwen.
Aan de hand daarvan vraag ik jou:
Vind jij dat we op zn minst het beste van onze talenten moeten geven tijdens de eredienst, ook muzikaal gezien? Met Gods hulp uiteraard? Dat het beste van onszelf niet kan bestaan voor God als het niet door Hem gegeven wordt, maar dat talenten benut moeten worden, dus ook muziek van een zo hoog mogelijk niveau? Het gaat immers om de eredienst.

En dat probeer ik te verduidelijken dat ze dat in het OT ook deden, het gaat mij helemaal niet om instrumenten of uitbundigheid, maar alleen het streven naar zo goed mogelijke kwaliteit en niveau.

Duidelijker kan ik de vraag niet stellen, wat vind jij daarvan DIA?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Muziek Zingen en Geloof

Bericht door Dodo »

Ik heb nu wel een beetje het gevoel dat Dia in een hoek gedreven wordt. Hij zegt wel vaker dingen die meer uit zijn gevoel/mening voortkomen dan uit feiten of doordachte opinies. Neem hem een beetje zoals hij is.
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Muziek Zingen en Geloof

Bericht door DDD »

Dat zal waar zijn, maar zelf ziet hij dat anders. Bovendien is het idee van zo'n forum dat de meningen en opinies besproken worden. Daarbij is het niet raar ook de feiten te betrekken.

Ik vind het niet raar dat je iemand daarop bevraagt. Als je dat niet doet neem je iemand feitelijk niet serieus. Dat is ook wat je feitelijk voorstelt. Ik vraag me af wie je daar dan precies een plezier mee zou doen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Muziek Zingen en Geloof

Bericht door Dodo »

DDD schreef:Dat zal waar zijn, maar zelf ziet hij dat anders. Bovendien is het idee van zo'n forum dat de meningen en opinies besproken worden. Daarbij is het niet raar ook de feiten te betrekken.

Ik vind het niet raar dat je iemand daarop bevraagt. Als je dat niet doet neem je iemand feitelijk niet serieus. Dat is ook wat je feitelijk voorstelt. Ik vraag me af wie je daar dan precies een plezier mee zou doen.
Je weet wel hoe het eerder is gegaan. Dia gaat echt niet zeggen dat hij het fout had (want hij vindt niet dat hij fout zat) maar kan het ook niet onderbouwen. Dus zal hij omtrekkende bewegingen maken en zich terug trekken. Het heeft geen zin om te blijven aandringen dat hij ongelijk bekent en uiteindelijk wordt niemand vrolijk van dit gedoe.
Je hebt terecht tegengas gegeven maar meer moet je er niet uit willen halen denk ik.
Plaats reactie