Muziek Zingen en Geloof

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Muziek Zingen en Geloof

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Dat zal waar zijn, maar zelf ziet hij dat anders. Bovendien is het idee van zo'n forum dat de meningen en opinies besproken worden. Daarbij is het niet raar ook de feiten te betrekken.

Ik vind het niet raar dat je iemand daarop bevraagt. Als je dat niet doet neem je iemand feitelijk niet serieus. Dat is ook wat je feitelijk voorstelt. Ik vraag me af wie je daar dan precies een plezier mee zou doen.


Het is zekere waarheid, dat als je merkt dat je voortdurend tegengesproken, of zelfs erger dat er een sfeer ontstaat van:
Mensen, je weet toch hoe het is, waarom dan dat doorvragen, jaar in, jaar uit, en niet begrijpen vanuit welke achtergrond
ik feitelijk schrijf. Dat klink zeker meer en meer door in mijn reacties. Blijkbaar raken mijn reacties soms iets wat men
liever zou willen vergeten, of wat al vergeten is...?

Nu is het waar, een mens neemt niet snel de schuld op zich. Dat is al zo sinds val in het paradijs, waar Adam de schuld bij
Eva legde, en Eva op haar beurt bij de slang. Tracht te bedenken vanuit welke achtergrond ik schrijf. Er is zoveel wat
volkomen duidelijk is, en wat we allemaal kunnen weten door onze reformatorisch achtergrond, Het is maar of we het ook
kennen of dat we het wellicht vergeten zijn, maar er zij van die dingen, die onder ons volkomen zekerheid hadden, en waar
nu meer en meer over doorgevraagd wordt. En dan denk ik: We kunnen dat toch weten.

Daarbij voel ik steeds opnieuw een soort van wantrouwen, in die zin van: ik zou wel beter willen weten. Neen, het gaat vaak
om zaken die onder ons (en ik vrees dat ik in verleden tijd moet schrijven) hadden....
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Muziek Zingen en Geloof

Bericht door Curatorium »

Het is logisch dat je wordt tegengesproken, want je zit hier op een forum. Dat betekent dat wanneer er doorgevraagd wordt jij jouw argumenten zal moeten onderbouwen en niet met verhaaltjes er omheen draaien, het is niet voor niets een 'discussieforum'.
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Muziek Zingen en Geloof

Bericht door MoesTuin »

-DIA- schreef:Het hoeft echt niet onbekend te zijn hoe wij daar als reformatorische kerken
tegenover staan.
We weten hoe de vooral in de oosterse culturen uitingen van vreugde en droefheid met
met veel meer uiterlijk vertoon gepaard ging. We weten tevens dat dit in onze cultuur
-met name gestempeld door de reformatie- dit veel ingetogener is. Dit is toch wel enigszins
bekend neem ik aan.
Toch klopt dit geschetse beeld niet met de werkelijkheid zoals in de Bijbel is terug te lezen.
Waarom zou dit alles niet meer voor onze cultuur gelden, voor de Reformatorische cultuur ook?

Neem Psalm 134, kort en krachtig.

1Komt, prijst de HERE,
alle gij knechten des HEREN,
die des nachts in het huis des HEREN staat.
2 Heft uw handen op naar het heiligdom
en prijst de HERE.
3 De HERE zegene u uit Sion,
Hij, die hemel en aarde gemaakt heeft.


of Psalm 150

1 Halleluja. Looft God in zijn heiligdom,
looft Hem in zijn machtig uitspansel;
2 looft Hem om zijn machtige daden,
looft Hem naar zijn geweldige grootheid.
3 Looft Hem met bazuingeschal,
looft Hem met harp en citer,
4 looft Hem met tamboerijn en reidans,
looft Hem met snarenspel en fluit,
5 looft Hem met klinkende cimbalen,
looft Hem met schallende cimbalen.
6 Alles wat adem heeft, love de HERE.
Halleluja.


En dat kan en mag je allemaal zingen tot Eer van de Heere God
Het orgel wordt niet eens als enigste genoemd, maar vele andere instrumenten.....
Er wordt zelfs opgeroepen tot reidans (misschien kan iemand uitleggen wat hiermee precies bedoeld wordt, want dat weet ik niet precies)
Heft u handen naar omhoog tijdens het zingen wordt toe opgeroepen!
Bovenstaande kan en mag je alleen doen, enkel na de beproeving en ontdekking van de rijke Genade van onze Here God, in Christus en die gekruisigd, onverdiend gewerkt door Zijn Geest, voor ons kleine mensjes enkel groot in het kwaad.
Maar vanuit de Genade mogen we ons geborgen weten in Christus vanuit onze eigen diepe diepe schulden getrokken en na het zingen van psalm 130 mag je weten van de Liefde en Vreugde in Hem, onverdiend....dat mag tot grote Lof en Dankbaarheid stemmen tot Hem, de Zaligmaker en Verlosser.

1 Uit de diepten roep ik tot U, o HERE.
2 Here, hoor naar mijn stem;
laten uw oren opmerkende zijn
op mijn luide smekingen.
3 Als Gij, HERE, de ongerechtigheden in gedachtenis houdt,
Here, wie zal bestaan?
4 Maar bij U is vergeving,
opdat Gij gevreesd wordt.
5 Ik verwacht de HERE,
mijn ziel verwacht en ik hoop op zijn woord;
6 mijn ziel wacht op de Here,
meer dan wachters op de morgen,
wachters op de morgen.
7 Israël hope op de HERE,
want bij de HERE is goedertierenheid,
bij Hem is veel verlossing;
8 Hij zelf zal Israël verlossen
van al zijn ongerechtigheden.


Wat een Genade onverdiend.....

Psalm 146, God de enige Helper...

1 Halleluja. Loof de HERE, mijn ziel.
2 Ik zal de HERE loven, mijn leven lang,
mijn God psalmzingen, zolang ik nog ben.
3 Vertrouwt niet op edelen,
op een mensenkind, bij wie geen heil is;
4 gaat zijn adem uit, dan keert hij weder tot zijn aarde,
te dien dage vergaan zijn plannen.
5 Welzalig hij, die de God van Jakob tot zijn hulpe heeft,
wiens verwachting is op de HERE, zijn God,
6 die hemel en aarde gemaakt heeft,
de zee en al wat daarin is,
die trouwe houdt tot in eeuwigheid;
7 die de verdrukten recht verschaft,
die de hongerigen brood geeft.

De HERE maakt de gevangenen los,
8 de HERE maakt de blinden ziende,
de HERE richt de gebogenen op,
de HERE heeft de rechtvaardigen lief;
9 de HERE behoedt de vreemdelingen,
wees en weduwe houdt Hij staande,
maar de weg der goddelozen maakt Hij krom.
10 De HERE is Koning voor eeuwig.
Uw God, o Sion, is van geslacht tot geslacht. Halleluja.
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Plaats reactie