Mijn rechter buurman

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mijn rechter buurman

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:Zullen we maar weer eens ontopic gaan, dus over het gedicht spreken?
Gaat dit dan over gedichten?
Of over gedachten (de rechterbuurman)?

Okee het staat bij gedichten zie ik net.


-.o-.o.-.o.-.o.-.o.-.o.-.o.-.o.-.o.-.o.-.o.-.o.-.o.-.o.-.o.-.o.-.o.-.o.-.o.-.o.-.o.-.o.-.o.-.o.-.o.-.o.-.o.-.o.-.o.-.o.-.o.-.o.-.o.-o

Psalm 4 een gedachtenis over ellende, onrecht der bozen, over de wraak over de Goddelozen en vrede in God.

Vers 1
Wil mij, wanneer ik roep, verhoren,
O God, die mijne rechtzaak redt!
Gij hebt in angst mij hulp beschoren,
En mij doen gaan in ruime sporen;
Betoon genâ; hoor mijn gebed.
Wat moogt gij, mannen, toch beginnen?
Zal steeds tot schande zijn mijn eer?
Zult gij dan d' ijdelheid beminnen;
En, t' enemaal beroofd van zinnen,
De leugen zoeken, keer op keer?

Vers 2
Herinnert u, gij roekelozen,
Dat zich de HEER een gunstgenoot
Heeft afgezonderd en verkozen.
Hij doet mij nooit van schaamte blozen,
Die, als ik riep, mij bijstand bood.
Zijt gij beroerd, ontsteld, verlegen,
Zo zondigt niet; verzaakt uw wil;
Spreekt in uw hart; herdenkt uw wegen,
Op 't eenzaam bedde neergezegen;
En weest in all' ontmoeting stil.

Vers 3
Dan zult gij recht naar 't outer treden,
En off'ren God een rein gemoed,
Het offer der gerechtigheden,
En 't zuiv're reukwerk der gebeden;
Betrouwt op Hem, want Hij is goed.
Daar velen twijfelmoedig vragen:
"Wie zal ons 't goede toch doen zien?"
Doe Gij, o HEER', na 't angstig klagen,
Ons 't lieflijk licht Uws aanschijns dagen,
En wil Uw rijke gunst ons biên.

Vers 4
Gij hebt m' in 't hart meer vreugd gegeven,
Dan and'ren smaken in een tijd,
Als zij, door aards geluk verheven,
Bij koorn en most wellustig leven,
ln hunnen overvloed verblijd.
Ik zal gerust in vrede slapen,
En liggen ongestoord ter neer;
Want Gij alleen, mijn schild en wapen,
Schoon 't onheil schijnt voor mij geschapen,
Zult mij doen zeker wonen, HEER.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Mijn rechter buurman

Bericht door MoesTuin »

Hallo Dia

Ik probeer je postings wat door te lezen en te begrijpen.

Hieruit maak ik op dat je twijfelt aan de ernst van het leven.

Lees nog eens de topic door, en besef....

Met dit gedicht wil ik juist de ernst van het leven aankaarten.

Niet alleen van ons zelf, maar ook van je naasten, je medemens (in het gedicht je rechterbuurman) , maar ieder medemens van je wordt hiermee bedoeld.

Ik heb nog niet echt een inhoudelijke reactie hierop gelezen.

Iedereen maakt zich erg druk over mijn kerkelijke staat, of die wel waardig genoeg zo zijn.

Ik zou me meer zorgen maken, niet om de kerkelijke staat in de eerste plaats, maar om de staat van het hart.

Als we zo makkelijk oordelend over mij al hier kunnen spreken, dan vrees ik het ergste voor "de rechterbuurman"

In het Grote Gebod, door de Heere gegeven, worden we opgeroepen om onze naaste lief te hebben als ons zelf, met alles wat in ons is.

Dat lukt hier op het forum soms al bijna niet helaas,

Hoe is het met je rechterbuurman?

Hoe is het met je naasten / je medemens

Hoe open is jou gemeente voor alle medemensen?

Dat zijn allemaal vragen die dit gedicht oproepen....

Misschien kunnen we hier meer inhoudelijk over door gaan spreken

on-topic

zonder naar elkaar te gaan wijzen en te (ver)oordelen.


Hoe kunnen we meegaan met de woorden van Paulus?

Paulus schrijft in de brief aan de Romeinen (1)

16 Want ik schaam mij niet voor het Evangelie van Christus, want het is een kracht van God tot zaligheid voor ieder die gelooft, eerst voor de Jood, en ook voor de Griek.

17 Want de gerechtigheid van God wordt daarin geopenbaard uit geloof tot geloof, zoals geschreven is: Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven.

Nu lijkt het alsof Paulus heel sterk in zijn schoenen staat, maar niets is minder waar, meer met knikkende knieen ook

dat lezen we in de Korintiers brief 1 Kor 2

1 En ik, broeders, toen ik bij u kwam, ben niet gekomen om u met voortreffelijkheid van woorden of van wijsheid het getuigenis van God te verkondigen,

2 want ik had mij voorgenomen niets anders onder u te weten dan Jezus Christus, en Die gekruisigd.

3 En ik was bij u in zwakheid, met vrees en veel beven.

4 En mijn spreken en mijn prediking bestonden niet in overtuigende woorden van menselijke wijsheid, maar in het betonen van geest en kracht,

5 opdat uw geloof niet zou bestaan in wijsheid van mensen, maar in kracht van God.


Dia heeft wel gelijk dat dit topic toch misschien niet goed staat bij gedichten, misschien wil iemand het verplaatsen anders mocht dit nodig zijn?

In Lukas 15 staat een mooi voorbeeld bij dit onderwerp

1 Al de tollenaars en de zondaars nu kwamen bij Hem om Hem te horen.

2 En de Farizeeën en de schriftgeleerden morden onder elkaar en zeiden: Deze Man ontvangt zondaars en eet met hen.

3 En Hij sprak deze gelijkenis tot hen en zei:

4 Welk mens onder u die honderd schapen heeft en er één van verliest, verlaat niet de negenennegentig in de woestijn en gaat achter het verlorene aan, totdat hij het vindt?

5 En als hij het gevonden heeft, legt hij het vol blijdschap op zijn schouders.

6 En als hij thuiskomt, roept hij zijn vrienden en buren bijeen en zegt tegen hen: Wees blij met mij, want ik heb mijn schaap gevonden, dat verloren was.

7 Ik zeg u dat er evenzo blijdschap zal zijn in de hemel over één zondaar die zich bekeert, meer dan over negenennegentig rechtvaardigen, die de bekering niet nodig hebben.



Verder wil ik graag het volgende lied delen, een steun voor mij in vele omstandigheden, wellicht voor meerderen die de woorden lezen....

http://www.youtube.com/watch?v=VKOaubfGQKs

het bekende gezang "God enkel Licht".

Vers 1:
God enkel licht,
voor wiens gezicht
niets zuiver wordt bevonden,
ziet ons bevlekt,
met schuld bedekt,
misvormd door duizend zonden.

Vers 3:
Heer, waar dan heen?
Tot U alleen!
Gij zult ons niet verstoten.
Uw eigen Zoon
heeft tot uw troon
de weg ons weer ontsloten.

Vers 4:
Ja, amen, ja,
op Golgotha
stierf Hij voor onze zonden,
en door zijn bloed
wordt ons gemoed
gereinigd van de zonden.

Vers 5:
Wil, U ter eer,
steeds meer en meer
't geloof in ons versterken,
dan zullen wij,
gereed en blij,
uit liefde 't goede werken.


tot slot

In Romeinen 8 staat

Meer dan overwinnaars

31 Wat zullen wij dan over deze dingen zeggen? Als God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?

32 Hoe zal Hij, Die zelfs Zijn eigen Zoon niet gespaard maar voor ons allen overgegeven heeft, ons ook met Hem niet alle dingen schenken?

33 Wie zal beschuldigingen inbrengen tegen de uitverkorenen van God? God is het Die rechtvaardigt.

34 Wie is het die verdoemt? Christus is het Die gestorven is, ja wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook aan de rechterhand van God is, Die ook voor ons pleit.

35 Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, of naaktheid, of gevaar, of zwaard?

36 (Zoals geschreven staat: Want omwille van U worden wij de hele dag gedood, wij worden beschouwd als slachtschapen.)

37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem Die ons heeft liefgehad.

38 Want ik ben ervan overtuigd dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch krachten, noch tegenwoordige, noch toekomstige dingen,

39 noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde van God in Christus Jezus, onze Heere.










Het is niet gemakkelijk om met de medemens over het geloof te praten, om te delen en te getuigen over, de Hoop die in ons is en Woont.

Zelfs onderling als Christenen valt het niet altijd al mee (wat des te pijnlijker is)

Maar niets kan ons scheiden van de Liefde van God in Jezus

We gaan een Hoopvolle Toekomst tegemoet

Geloven = vertrouwen

Geloven = veel meer dan zondag aan zondag samenkomen in de gemeente (wat overigens een groot goed is)

Geloven = niet alleen verstandelijk, maar met name een Harte zaak, heel Persoonlijk.

Geloven = niet voor jezelf houden, maar delen en leven vanuit

Met je naasten, ook buiten je kerk gemeenschap , je medemens, je rechter buurman, maar ook je linker buurman, iedereen die door de Heere op je pad wordt gebracht.

Dat kan en mag je niet negeren.

En je hoeft niet gelijk te prediken, maar wel in liefde een begin, een eerste stap zetten..... het is een pril proces, wat opgebouwd kan worden, als je maar wilt

MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Mijn rechter buurman

Bericht door WimA »

@Moestuin. Op dit forum, in dit topic, benaderd @Dia jouw als zijn "rechterbuurman". Hij geeft aan wat er gekend moet worden. Zijn getuigenis is volledig in lijn met de forumgrondslag. Beschouw het niet als een "veroordeling" maar als een liefhebbende aansporing van je linkerbuurman die aanspoort tot zelfonderzoek.

Vandaar dat ik wat moeite heb met onderstaande constatering:
MoesTuin schreef: Iedereen maakt zich erg druk over mijn kerkelijke staat, of die wel waardig genoeg zo zijn.
Ik zou me meer zorgen maken, niet om de kerkelijke staat in de eerste plaats, maar om de staat van het hart.
Als we zo makkelijk oordelend over mij al hier kunnen spreken, dan vrees ik het ergste voor "de rechterbuurman"
Een eerst stap zou, in mijn optiek, zijn dat je uitlegt waarom je je eigenlijk op dit forum begeeft terwijl je toch - inhoudelijk - het oneens bent met de forumgrondslag?
Degenen die - in liefde! - je hierop wijzen beschouw je als "veroordelend", zie bovenstaand.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Mijn rechter buurman

Bericht door Isala »

O mensen wat erg toch dit.
Ik had zo graag hier wat willen posten, maar de kans dat ik ook veroordeeld wordt is groot.
laat ik het maar niet doen, ik durf het niet.
Hora est!
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Mijn rechter buurman

Bericht door Curatorium »

Het heeft weinig met het gedicht meer te maken op deze manier. Trouwens, waarom zou Moestuin niet in overeenstemming zijn met de forumgrondslag en Dia wel? Van een liefhebbende aansporing is al helemaal geen sprake hier.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Mijn rechter buurman

Bericht door WimA »

Isala schreef:O mensen wat erg toch dit.
Ik had zo graag hier wat willen posten, maar de kans dat ik ook veroordeeld wordt is groot.
laat ik het maar niet doen, ik durf het niet.
Misschien moeten we eerst eens afspreken wat nu eigenlijk "veroordelen" is. Het is toch wat anders dan het met elkaar oneens zijn?
boontje
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 sep 2010, 17:35

Re: Mijn rechter buurman

Bericht door boontje »

Mijn eerste associatie bij dit onderwerp was een heel andere: ik dacht aan die vrouw in Rotterdam die 10 jaar dood in haar huis heeft gelegen, zonder dat iemand het opmerkte.
Dat heeft misschien niet zoveel met het gedicht te maken, maar brengt mij wel tot de opmerking dat alles begint met oprechte aandacht voor je buren. Een goede buur is tenslotte beter dan een verre vriend.
Verder denk ik dat iedereen die zijn buurman (of buurvrouw) op de eeuwige dingen probeert te wijzen, dat NIET goed doet als die buur daar het gevoel aan overhoudt veroordeeld te worden. Zoals we allemaal weten: er is er maar Een aan wie het oordeel toekomt; aan ons is het anderen daar met respect en liefde op te wijzen (van vermaan en tucht kan pas sprake zijn binnen een kerkelijke gemeenschap).
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Mijn rechter buurman

Bericht door WimA »

boontje schreef:Verder denk ik dat iedereen die zijn buurman (of buurvrouw) op de eeuwige dingen probeert te wijzen, dat NIET goed doet als die buur daar het gevoel aan overhoudt veroordeeld te worden.
We zullen toch wel eerst de vraag moeten beantwoorden wanneer iemand terecht het gevoel heeft veroordeeld te worden. Dat gevoel wordt - in mijn optiek - veelal gevoed door de 'geest der eeuw' en niet door de Schrift. De "geest der eeuw" leert dat zodra iemand wat zegt wat anders is dan mijn eigen mening/gedachten wordt ik (in persoon!) veroordeeld. En dat slaat natuurlijk helemaal nergens op.
boontje schreef:Zoals we allemaal weten: er is er maar Een aan wie het oordeel toekomt; aan ons is het anderen daar met respect en liefde op te wijzen (van vermaan en tucht kan pas sprake zijn binnen een kerkelijke gemeenschap).
Eens.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Mijn rechter buurman

Bericht door ejvl »

WimA schreef:
Isala schreef:O mensen wat erg toch dit.
Ik had zo graag hier wat willen posten, maar de kans dat ik ook veroordeeld wordt is groot.
laat ik het maar niet doen, ik durf het niet.
Misschien moeten we eerst eens afspreken wat nu eigenlijk "veroordelen" is. Het is toch wat anders dan het met elkaar oneens zijn?
Ik ben het niet vaak met je eens, maar nu voor 100% wel.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mijn rechter buurman

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
WimA schreef:
Isala schreef:O mensen wat erg toch dit.
Ik had zo graag hier wat willen posten, maar de kans dat ik ook veroordeeld wordt is groot.
laat ik het maar niet doen, ik durf het niet.
Misschien moeten we eerst eens afspreken wat nu eigenlijk "veroordelen" is. Het is toch wat anders dan het met elkaar oneens zijn?
Ik ben het niet vaak met je eens, maar nu voor 100% wel.
Zo moeilijk is dat ook helemaal niet.
Toets maar gewoon of hetgeen gezegd wordt in overeenstemming is met onze belijdenis.
Daar hebben we immers allemaal mee ingestemd bij het aanmaken van een account?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Mijn rechter buurman

Bericht door Floppy »

Jullie moeten mij toch eens iets uitleggen, WimA en DIA, voor mij als nieuweling hier op het forum.
Ik ken niemand op het forum persoonlijk. Als ik dan een stukje van MoesTuin lees over dit onderwerp, dan beoordeel ik dat op de inhoud, en dan is het het bespreken waard dacht ik. Wat me echter opvalt is dat vooral WimA hier direct, fel, zonder inhoudelijke argumenten MoesTuin afbrandt. Waarom? Ook gezien de andere reacties krijg ik de indruk dat er een (eerder) conflict is geweest tussen de forumleden, of dat een aantal (ik bedoel jullie) MoesTuin 'te licht' vinden.
Het is opmerkelijk dat jullie dit 'conflict' belangrijker vinden dan het onderwerp dat aangesneden wordt. Waarom?
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mijn rechter buurman

Bericht door DDD »

Ik lees anders heel weinig uit onze belijdenis in jouw bijdragen hieronder. Misschien kun je jezelf citeren en de belijdenis rood maken?
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Mijn rechter buurman

Bericht door WimA »

Floppy schreef:Jullie moeten mij toch eens iets uitleggen, WimA en DIA, voor mij als nieuweling hier op het forum.
Ik ken niemand op het forum persoonlijk. Als ik dan een stukje van MoesTuin lees over dit onderwerp, dan beoordeel ik dat op de inhoud, en dan is het het bespreken waard dacht ik. Wat me echter opvalt is dat vooral WimA hier direct, fel, zonder inhoudelijke argumenten MoesTuin afbrandt. Waarom? Ook gezien de andere reacties krijg ik de indruk dat er een (eerder) conflict is geweest tussen de forumleden, of dat een aantal (ik bedoel jullie) MoesTuin 'te licht' vinden.
Het is opmerkelijk dat jullie dit 'conflict' belangrijker vinden dan het onderwerp dat aangesneden wordt. Waarom?
Ik herken mij niet in de beoordeling dat ik "direct, fel zonder inhoudelijke argumenten @moestuin afbrandt". Dat is ook mij intentie niet.
Daarmee zijn de gestelde vragen gebaseerd op onjuiste aannames
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Mijn rechter buurman

Bericht door Floppy »

Jammer, dan houdt het op; je kiest er voor om het aangesneden onderwerp te negeren omdat je het belangrijker vindt om over MoesTuins 'ligging' te discussieren; ik niet. Misschien kan je dit topic dan beter helemaal negeren lijkt me - waarom verspil je moeite om MoesTuin te bekritiseren?
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Mijn rechter buurman

Bericht door WimA »

Floppy schreef:Jammer, dan houdt het op; je kiest er voor om het aangesneden onderwerp te negeren omdat je het belangrijker vindt om over MoesTuins 'ligging' te discussieren; ik niet. Misschien kan je dit topic dan beter helemaal negeren lijkt me - waarom verspil je moeite om MoesTuin te bekritiseren?
Ik heb @moestuin een inhoudelijke vraag gesteld. Zo'n beetje de eerste inhoudelijke vraag van dit topic. Want aan algemeenheden hebben we niets. Ik ben benieuwd naar het antwoord. De reikwijdte van dit topic wordt verder m.i. misverstaan, op dit moment is mijn rechterbuurman @Floppy. Toen ik mij reactie typte richting @Moestuin was mijn rechterbuurman @Moestuin. @Dia schreef naar zijn rechterbuurman @Moestuin. @Moestuin gaf vervolgens zijn mening over zijn linkerbuurman @Dia die het 'waagde' zijn rechterbuurman aan te spreken. En visa versa

En ja, ik zal nooit zeggen dat er geen zaligheid te vinden is buiten de grondslag van dit forum. Maar ik beschouw degenen die buiten deze grondslag willen leven wel als automobilisten die rijden zonder gordel. Vandaar dat ik het zeer relevant vindt.
Laatst gewijzigd door WimA op 26 nov 2013, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie