Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door samanthi »

Vorst schreef:
Dodo schreef:
Mara schreef:
Vorst schreef:@ Samanti: waarom klopt een 'dankdienst voor het leven' niet?
In onze kerken heet het nooit zo, maar je belegt een rouwdienst. Je bent in de rouw omdat je een geliefde verloren bent.
Dankdienst voor het leven is m.i. een misplaatste titel.
Het is niet een dankdienst voor het leven, maar voor het leven van de overledene. Persoonlijk zie ik niet dat daar veel mee mis is. Als de familie de nadruk wil leggen op de dankbaarheid over alles wat ze in de overledenen hebben gehad, is dat toch een goede insteek? Zeker als de overledene gelovig was, en er dus ook gesproken kan worden van de hoop die in hem of haar was, en van een getuigenis dat er van het leven en woorden uitging.
Als het je stijl niet is om een rouwdienst een dankdienst te noemen, prima. Maar ik zie geen redenen om het bij anderen te veroordelen.
Mooi antwoord Dodo. Zo ervaar ik het ook. Ik vind het juist mooi als er een dankdienst voor het leven van de overledene gehouden kan worden. Het is per slot van rekening ook geen zondagse kerkdienst zoals vaak wordt uitgevoerd.
Nooit op zo'n manier naar gekeken.
er staat ook vaak op de kaart diepbedroefd maar dankbaar voor wat hij/zij voor ons betekend heeft.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
Dodo schreef:
Mara schreef:
Vorst schreef:@ Samanti: waarom klopt een 'dankdienst voor het leven' niet?
In onze kerken heet het nooit zo, maar je belegt een rouwdienst. Je bent in de rouw omdat je een geliefde verloren bent.
Dankdienst voor het leven is m.i. een misplaatste titel.
Het is niet een dankdienst voor het leven, maar voor het leven van de overledene. Persoonlijk zie ik niet dat daar veel mee mis is. Als de familie de nadruk wil leggen op de dankbaarheid over alles wat ze in de overledenen hebben gehad, is dat toch een goede insteek? Zeker als de overledene gelovig was, en er dus ook gesproken kan worden van de hoop die in hem of haar was, en van een getuigenis dat er van het leven en woorden uitging.
Als het je stijl niet is om een rouwdienst een dankdienst te noemen, prima. Maar ik zie geen redenen om het bij anderen te veroordelen.
Ik heb door omstandigheden meerdere dergelijke dankdiensten meegemaakt. En al de diensten die ik meemaakte stond de overledene centraal en niet het Woord tot de levenden. In alle gevallen werd aan het eind van zo'n dankdienst de overledene door de "bedienaar des Woords" in de handen van Jezus gelegd, en in de gevallen die ik meemaakte ging het meest over mensen die niet kerkelijk meeleefden. Ze geloofden wel iets, maar ja, daarvoor hoefde je niet naar de kerk en was er vaak zelfs geen onderscheid welke religie of je aanhing.... Dat is het moderne begraven of zelfs gecremeerd worden. Nog eenmaal het goede van de mens naar voren halen. In feite het tegendeel van wat het werkelijk is.
Natuurlijk staat in een rouwdienst als het goed is de verwerking van het verdriet centraal. Voor de woordverkondiging is de zondagse eredienst bedoeld. Een rouwbijeenkomst is een familiebijeenkomst, geen kerkdienst, laat staan een extra kans om de zondagse preek nog wat uit te breiden.

Los daarvan ben ik het er mee eens dat een voorganger mensen niet geloviger moet voordoen dan ze zijn, ook al is het altijd goed om naar het oordeel der liefde te handelen.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:Verantwoording:
Ik ben het grotendeels eens met eilander. Ik zou het nog iets willen uitbreiden. Het is wel een lied dar ervan uitgaat, zoals nu in heel veel kerken, dat iedereen Jezus kent en liefheeft.
En dan de Naam IK ZAL ZIJN, en Jezus… Alsof ieder die kent. En vooral als jet wordt gezongen in ene soort rouwdienst waarvan de overledene nauwelijks godsdienstig was. Moet misschien de 'uitvaart het goed maken'? Ik bedoel dus het in het algemeen gestelde. Nu kan ik me voorstellen dat er in een tijd als deze een tegenwerping komt dat ook psalmen veronderstellen dat de zanger God kent. Toch maken de Psalmen duidelijk onderscheid tussen leven en dood, wet en evangelie, zonde en genade. Dit liedje mist de diepte, een beleefde diepte, bovendien(ik geef toe dat dit subjectief kan klinken) is de melodie niet passend. Het is een soort melodie die makkelijk in een religieuze sferen brengt, net als veel opwekkingsliederen, die ook meest zo eenzijdig zijn en vaak het goede in de mens ziet: De afstand tussen de Heilige verwordt tot een ordinair spreken van God en mens, haast op gelijke voet als een mens met zijn vriend.

DE TEKST:
  • Ik zal er zijn

    Hoe wonderlijk mooi is uw eeuwige Naam.
    Verborgen aanwezig deelt U mijn bestaan.
    Waar ik ben, bent U: wat een kostbaar geheim.
    Uw naam is ‘Ik ben’ en ‘Ik zal er zijn’.

    Een boog in de wolken als teken van trouw,
    staat boven mijn leven, zegt: Ik ben bij jou!
    In tijden van vreugde, maar ook van verdriet,
    ben ik bij U veilig, U die mij ziet.

    De toekomst is zeker, ja eindeloos goed.
    Als ik eens moet sterven, als ik U ontmoet:
    dan droogt U mijn tranen, U noemt zelfs mijn naam.
    U blijft bij mij Jezus, laat mij niet gaan.

    ‘Ik ben die Ik ben’ is uw eeuwige naam.
    Onnoembaar aanwezig deelt U mijn bestaan.
    Hoe adembenemend, ontroerend dichtbij:
    uw naam is ‘Ik ben’, en ‘Ik zal er zijn’.

    O Naam aller namen, aan U alle eer.
    Niets kan mij ooit scheiden van Jezus mijn Heer:
    Geen dood en geen leven, geen moeite of pijn.
    Ik zal eeuwig zingen, dicht bij U zijn.
Tekst: Hans Maat
Muziek: Kinga Bán en Adrian Roest
© 2013 Stichting Sela Music
Je hebt niet één bezwaar tegen de tekst hiervan aangevoerd, of het zou moeten zijn dat de tekst ervan zou uitgaan dat iedereen gelovig is. Dat haal ik nergens uit de tekst en heb je verder ook niet onderbouwd.

Daarnaast maak je bezwaar tegen het oppervlakkig gebruik van de tekst in een geval van iemand die niet gelovig is. Dat vind ik echt een andere discussie. Mijn vraag was wat onreformatorische elementen zouden zijn in de tekst (of vooruit dan, de uitvoering kan ook) van het lied.

De melodie zou in religieuze sferen brengen. Dat begrijp ik oprecht niet. Dus misschien kun je dat uitvoeriger onderbouwen. Al vind ik de tekst interessanter.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
-DIA- schreef:Verantwoording:
Ik ben het grotendeels eens met eilander. Ik zou het nog iets willen uitbreiden. Het is wel een lied dar ervan uitgaat, zoals nu in heel veel kerken, dat iedereen Jezus kent en liefheeft.
En dan de Naam IK ZAL ZIJN, en Jezus… Alsof ieder die kent. En vooral als jet wordt gezongen in ene soort rouwdienst waarvan de overledene nauwelijks godsdienstig was. Moet misschien de 'uitvaart het goed maken'? Ik bedoel dus het in het algemeen gestelde. Nu kan ik me voorstellen dat er in een tijd als deze een tegenwerping komt dat ook psalmen veronderstellen dat de zanger God kent. Toch maken de Psalmen duidelijk onderscheid tussen leven en dood, wet en evangelie, zonde en genade. Dit liedje mist de diepte, een beleefde diepte, bovendien(ik geef toe dat dit subjectief kan klinken) is de melodie niet passend. Het is een soort melodie die makkelijk in een religieuze sferen brengt, net als veel opwekkingsliederen, die ook meest zo eenzijdig zijn en vaak het goede in de mens ziet: De afstand tussen de Heilige verwordt tot een ordinair spreken van God en mens, haast op gelijke voet als een mens met zijn vriend.

DE TEKST:
  • Ik zal er zijn

    Hoe wonderlijk mooi is uw eeuwige Naam.
    Verborgen aanwezig deelt U mijn bestaan.
    Waar ik ben, bent U: wat een kostbaar geheim.
    Uw naam is ‘Ik ben’ en ‘Ik zal er zijn’.

    Een boog in de wolken als teken van trouw,
    staat boven mijn leven, zegt: Ik ben bij jou!
    In tijden van vreugde, maar ook van verdriet,
    ben ik bij U veilig, U die mij ziet.

    De toekomst is zeker, ja eindeloos goed.
    Als ik eens moet sterven, als ik U ontmoet:
    dan droogt U mijn tranen, U noemt zelfs mijn naam.
    U blijft bij mij Jezus, laat mij niet gaan.

    ‘Ik ben die Ik ben’ is uw eeuwige naam.
    Onnoembaar aanwezig deelt U mijn bestaan.
    Hoe adembenemend, ontroerend dichtbij:
    uw naam is ‘Ik ben’, en ‘Ik zal er zijn’.

    O Naam aller namen, aan U alle eer.
    Niets kan mij ooit scheiden van Jezus mijn Heer:
    Geen dood en geen leven, geen moeite of pijn.
    Ik zal eeuwig zingen, dicht bij U zijn.
Tekst: Hans Maat
Muziek: Kinga Bán en Adrian Roest
© 2013 Stichting Sela Music
Je hebt niet één bezwaar tegen de tekst hiervan aangevoerd, of het zou moeten zijn dat de tekst ervan zou uitgaan dat iedereen gelovig is. Dat haal ik nergens uit de tekst en heb je verder ook niet onderbouwd.

Daarnaast maak je bezwaar tegen het oppervlakkig gebruik van de tekst in een geval van iemand die niet gelovig is. Dat vind ik echt een andere discussie. Mijn vraag was wat onreformatorische elementen zouden zijn in de tekst (of vooruit dan, de uitvoering kan ook) van het lied.

De melodie zou in religieuze sferen brengen. Dat begrijp ik oprecht niet. Dus misschien kun je dat uitvoeriger onderbouwen. Al vind ik de tekst interessanter.
Ik heb vaker gemerkt dat we langs elkaar heem praten en elkaar niet verstaan. Ik heb geen verkeerde zaken in tekst van het liedje genoemd.
Wel heb ik, dacht ik, genoemd: de eenzijdigheid die in de mond wordt gelegd van de nabestaanden. Deze worden op zo'n manier ook gerust gesteld omtrent de eeuwigheid. In dergelijke diensten ontbreekt ook ten enenmale de oproep tot de levenden zich te bekeren. Men gaat blijkbaar uit van een 'gemene verzoening' en die wordt in reformatorische kerken afgewezen. Zie ook onze geloofsbelijdenis, de Drie Forumlieren van Enigheid.
Samenvattend: De tekst op zich mag wat oppervlakkig zijn, op zich is het wel waarheid. Maar het bezwaar is dat met zo'n tekst heel makkelijk een algemene verzoening in de hand kan worden gewerkt.
__________
©DIA
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door DDD »

Even om misverstanden te voorkomen en je geheugen op te frissen:
-DIA- schreef:Het is een meeslepende melodie, en het zou best interessant zijn de tekst te ontleden en die naast onze reformatorische
belijdenis te leggen. Maar goed, laat maar, wamt ik vrees dat daar niet zoveel animo voor zal zijn.
PS Ik ben echt geen zwartkijker, wie dat wellicht mocht denken.
Ik verheug mij erom dat de tekst op zich wel waarheid, zij het wat oppervlakkig is. Of het echt oppervlakkig is, weet ik niet. Dat is ook een kwestie van instelling, denk ik, en van hoe diep je verstaat wat er gezongen wordt.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Desiree »

:livre
Laatst gewijzigd door Desiree op 29 dec 2017, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Even om misverstanden te voorkomen en je geheugen op te frissen:
-DIA- schreef:Het is een meeslepende melodie, en het zou best interessant zijn de tekst te ontleden en die naast onze reformatorische
belijdenis te leggen. Maar goed, laat maar, wamt ik vrees dat daar niet zoveel animo voor zal zijn.
PS Ik ben echt geen zwartkijker, wie dat wellicht mocht denken.
Ik verheug mij erom dat de tekst op zich wel waarheid, zij het wat oppervlakkig is. Of het echt oppervlakkig is, weet ik niet. Dat is ook een kwestie van instelling, denk ik, en van hoe diep je verstaat wat er gezongen wordt.
Dank u voor uw goede woorden. Ik verheug mij in het feit dat u mij nu een beetje erkent in het verstandelijk verstaan van de Schrift. Maar we zouden ons niet in menseneer moeten verheugen. Toch was dat was vaak nogal anders. Moge het wantrouwen dienaangaande voor DV 2018 geheel weggenomen worden.
Toch heb ik nog wel wat teggen: U spreekt van een kwestie van instelling... Dat begrijpt deze domme man weer niet. Kan ik me christelijk instellen? Zouden we zogenaamde "schakelaars"* zijn?

* © dhr. W. Fieret
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door eilander »

Desiree schreef:In de rechtse kerken gaat een dominee ervan uit dat de meeste mensen God niet kennen. In de linkse kerken gaat de dominee ervan uit dat de meeste mensen God wel kennen.

Je kunt je afvragen welke benadering de juiste is.
De bijbelse: van nature vijanden van Christus, maar Hij is zeer gewillig om zelfs/juist vijanden met Hem te verzoenen.
Het net doen alsof iedereen er wel bij hoort, is letterlijk levensgevaarlijk.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
Desiree schreef:In de rechtse kerken gaat een dominee ervan uit dat de meeste mensen God niet kennen. In de linkse kerken gaat de dominee ervan uit dat de meeste mensen God wel kennen.

Je kunt je afvragen welke benadering de juiste is.
De bijbelse: van nature vijanden van Christus, maar Hij is zeer gewillig om zelfs/juist vijanden met Hem te verzoenen.
Het net doen alsof iedereen er wel bij hoort, is letterlijk levensgevaarlijk.
Maar die kerken lijken wel populair, gezien in elke kerkbode de lijst vertrekkers.
Waarschijnlijk is dit op te merken al een gevaar. Maar we moeten ook niet zwijgen als de Waarheid in het geding is, al zou heel de wereld daar tegenop komen. Dan zal je alleen met genade staande kunnen blijven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Mara »

Dodo schreef: Als het je stijl niet is om een rouwdienst een dankdienst te noemen, prima. Maar ik zie geen redenen om het bij anderen te veroordelen.
Het gaat niet over mijn stijl, ik schreef dat het bij ons iin de CGK (maar ook in de GerGem, OGG en GGiNed) zo niet genoemd wordt!
En wat betekent nu precies dankbaar?
Alsof iedereen zeer geliefd en bemind is als hij sterft. Velen sterven eenzaam en verlaten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:
Dodo schreef: Als het je stijl niet is om een rouwdienst een dankdienst te noemen, prima. Maar ik zie geen redenen om het bij anderen te veroordelen.
Het gaat niet over mijn stijl, ik schreef dat het bij ons iin de CGK (maar ook in de GerGem, OGG en GGiNed) zo niet genoemd wordt!
En wat betekent nu precies dankbaar?
Alsof iedereen zeer geliefd en bemind is als hij sterft. Velen sterven eenzaam en verlaten.
Als iemand eenzaam en verlaten is, rouwt er ook niemand en is de naam "rouwdienst" dus evenzeer misplaatst. Uitvaartdienst is dan een neutrale term. Overigens is het beslist niet zo dat een uitvaartdienst/rouwdienst in PKN per definitie altijd "dankdienst voor het leven" wordt genoemd. Als de familie dat gepast vindt, wordt die term gebruikt, maar uitvaartdienst kom ik ook tegen. Rouwdienst bij hoge uitzondering.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Desiree »

eilander schreef:
Desiree schreef:In de rechtse kerken gaat een dominee ervan uit dat de meeste mensen God niet kennen. In de linkse kerken gaat de dominee ervan uit dat de meeste mensen God wel kennen.

Je kunt je afvragen welke benadering de juiste is.
De bijbelse: van nature vijanden van Christus, maar Hij is zeer gewillig om zelfs/juist vijanden met Hem te verzoenen.
Het net doen alsof iedereen er wel bij hoort, is letterlijk levensgevaarlijk.
Ah.. ik had mijn reactie al weggehaald. :)

Het aanbod van genade is, denk ik zo wijd of groot dat iedereen erbij kan. In tegenstelling tot de andere kant het aanbod van genade veel nauwer is. Dat zie je terug in de praktijk van de sacramenten.

Maar je hoeft het niet met mij eens te zijn hoor.. we gaan daar niet uitkomen. Evengoed hoog geacht. :)
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Mara schreef:
Dodo schreef: Als het je stijl niet is om een rouwdienst een dankdienst te noemen, prima. Maar ik zie geen redenen om het bij anderen te veroordelen.
Het gaat niet over mijn stijl, ik schreef dat het bij ons iin de CGK (maar ook in de GerGem, OGG en GGiNed) zo niet genoemd wordt!
En wat betekent nu precies dankbaar?
Alsof iedereen zeer geliefd en bemind is als hij sterft. Velen sterven eenzaam en verlaten.
Als iemand eenzaam en verlaten is, rouwt er ook niemand en is de naam "rouwdienst" dus evenzeer misplaatst. Uitvaartdienst is dan een neutrale term. Overigens is het beslist niet zo dat een uitvaartdienst/rouwdienst in PKN per definitie altijd "dankdienst voor het leven" wordt genoemd. Als de familie dat gepast vindt, wordt die term gebruikt, maar uitvaartdienst kom ik ook tegen. Rouwdienst bij hoge uitzondering.
(Even apart)
We worden langzaam beschaafd... We veranderen, dus: Evolutie is beslist geen onzin. Vroeger konden mensen frank en vrij over een wijf spreken (praten), maar nu beslist niet meer. Het is onfatsoenlijk, en onbehoorlijk! We evolueren dus! Ik denk nu ook aan meer recentere mutaties: De negerzoen werd verbannen. Zwarte Piet is bezig zich te transformeren, maar waar die eindigt is nog niet helemaal duidelijk. Den is heel wat anders. Vroeger was het een mannelijk lidwoord. G'woon Nederlandsch! Toen kregen we een tussenperiode waarin een slank mens een slanke den werd. (Nu weet ik dat ik hieromtrent wellicht niet volkomen recht ben.) Nu is het dan nog enkel en alleen een soort naaktzadige boom, niet die, zoals veel mensen denken of zeggen, met Kerst misbruikt wordt, want dat doen ze meest met sparren, en dat is een andere naaktzadige.
Zo veranderd de Nederlandsche Taal. Ofwel, de taal devolueert! :bobo Smileys deden hun intrede, en je kunt je afvragen of dat nog taal is!?
Rouwdienst is dus nu aan de beurt. Ik had het nog nooit gehoord dat dit ook in het rijtje veranderingen van Onze Taal thuishoorde. Moeten we rouwen om de teloorgang van woorden die we niet meer kies vinden omdat wij meer beschaafd worden? Beschaafd... Tja... ik weet niet of dat nog onder beschaving valt. Algemeen Beschaafd Nederlands is ook al verbannen ten gunste van het mooiere (zoals de meerderheid dicteert) Standaardnederlands.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Even om misverstanden te voorkomen en je geheugen op te frissen:
-DIA- schreef:Het is een meeslepende melodie, en het zou best interessant zijn de tekst te ontleden en die naast onze reformatorische
belijdenis te leggen. Maar goed, laat maar, wamt ik vrees dat daar niet zoveel animo voor zal zijn.
PS Ik ben echt geen zwartkijker, wie dat wellicht mocht denken.
Ik verheug mij erom dat de tekst op zich wel waarheid, zij het wat oppervlakkig is. Of het echt oppervlakkig is, weet ik niet. Dat is ook een kwestie van instelling, denk ik, en van hoe diep je verstaat wat er gezongen wordt.
Dank u voor uw goede woorden. Ik verheug mij in het feit dat u mij nu een beetje erkent in het verstandelijk verstaan van de Schrift. Maar we zouden ons niet in menseneer moeten verheugen. Toch was dat was vaak nogal anders. Moge het wantrouwen dienaangaande voor DV 2018 geheel weggenomen worden.
Toch heb ik nog wel wat teggen: U spreekt van een kwestie van instelling... Dat begrijpt deze domme man weer niet. Kan ik me christelijk instellen? Zouden we zogenaamde "schakelaars"* zijn?

* © dhr. W. Fieret
Ik wijs er wel op dat uw eerste bijdrage wel degelijk de indruk wekte dat het lied niet reformatorisch zou zijn. Maar dat terzijde.

Van enig wantrouwen is geen sprake hoor. Hooguit van verschil van inzicht.

Je instelling bepaalt heel erg hoe je tegen andere mensen en dingen aankijkt, en ook hoe serieus je andermans uitlatingen inschat. Dat heeft niets met schakelaar zijn te maken, maar meer met volwassen worden en de mogelijkheid om andere mensen in te schatten binnen hun eigen referentiekader.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
Ik wijs er wel op dat uw eerste bijdrage wel degelijk de indruk wekte dat het lied niet reformatorisch zou zijn. Maar dat terzijde.

Van enig wantrouwen is geen sprake hoor. Hooguit van verschil van inzicht.

Je instelling bepaalt heel erg hoe je tegen andere mensen en dingen aankijkt, en ook hoe serieus je andermans uitlatingen inschat. Dat heeft niets met schakelaar zijn te maken, maar meer met volwassen worden en de mogelijkheid om andere mensen in te schatten binnen hun eigen referentiekader.
Nu is het duidelijk: we hebben dus gewoon een andere instelling. Maar die instellingen kun je wellicht heel moeilijk resetten. :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie