Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Dodo »

Upquark schreef:Ik heb ooit (pakweg 2001) in een dienst van ds. J.S. van der Net meegemaakt dat we 's ochtends de bedezang voor, en 's avonds de bedezang na het eten zongen. Sindsdien niet meer meegemaakt.

Ik vraag me trouwens wel af: wat maakt dat deze 2 gezangen nu zo bijzonder zijn dat ze wel gezongen mogen worden, en bijvoorbeeld 'Alle roem is uitgesloten' niet?
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/206 ... -gezangen/
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door -DIA- »

BIJNA BEWOGEN

Bijna bewogen,
door 't heilig Woord
Bijna getrokken
door 't liefdeskoord.
Maar 't harte zegt in spijt
Van schier doorstreden strijd:
Tot meer gelegen tijd,
Laat Heer' mij rust

Bijna bewogen,
broeder besluit!
Bijna getrokken,
neen stel niet uit.
Hebt heden gij Gods Woord
Uit Jezus' mond gehoord,
Wanneer 't uw hart bekoort,
Haast u tot Hem.

Bijna bewogen!
De Brui'gom komt.
Bijna getrokken,
uw mond verstomd;
Geen bijna troost of baat
Als d' oordeelsure slaat
De Koning zegt: Te laat!
't Is nu te laat!


Wie weet wie de dichter was van dit lied?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door -DIA- »

Upquark schreef:Ik heb ooit (pakweg 2001) in een dienst van ds. J.S. van der Net meegemaakt dat we 's ochtends de bedezang voor, en 's avonds de bedezang na het eten zongen. Sindsdien niet meer meegemaakt.

Ik vraag me trouwens wel af: wat maakt dat deze 2 gezangen nu zo bijzonder zijn dat ze wel gezongen mogen worden, en bijvoorbeeld 'Alle roem is uitgesloten' niet?
Die laatste komt uit een jongere gezangenbundel, namelijk de eerste gezangenbundel van de Gereformeerde kerken.
Die hadden toen 29 Enige Gezangen. De bedezangen stonden al veel langer in de Psalmboeken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Loïs
Berichten: 36
Lid geworden op: 05 nov 2013, 20:04

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Loïs »

-DIA- schreef:BIJNA BEWOGEN

Bijna bewogen,
door 't heilig Woord
Bijna getrokken
door 't liefdeskoord.
Maar 't harte zegt in spijt
Van schier doorstreden strijd:
Tot meer gelegen tijd,
Laat Heer' mij rust

Bijna bewogen,
broeder besluit!
Bijna getrokken,
neen stel niet uit.
Hebt heden gij Gods Woord
Uit Jezus' mond gehoord,
Wanneer 't uw hart bekoort,
Haast u tot Hem.

Bijna bewogen!
De Brui'gom komt.
Bijna getrokken,
uw mond verstomd;
Geen bijna troost of baat
Als d' oordeelsure slaat
De Koning zegt: Te laat!
't Is nu te laat!


Wie weet wie de dichter was van dit lied?
Via Google kwam ik uit op Philip P. Bliss (1838-1876) uit Amerika, het lied zou in het Nederlands vertaald zijn door C.S. Adama van Scheltema.
Maar ik weet niet of dit juist is..
Wel een mooi lied trouwens, ik kende het niet.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Upquark schreef:Ik heb ooit (pakweg 2001) in een dienst van ds. J.S. van der Net meegemaakt dat we 's ochtends de bedezang voor, en 's avonds de bedezang na het eten zongen. Sindsdien niet meer meegemaakt.

Ik vraag me trouwens wel af: wat maakt dat deze 2 gezangen nu zo bijzonder zijn dat ze wel gezongen mogen worden, en bijvoorbeeld 'Alle roem is uitgesloten' niet?
Die laatste komt uit een jongere gezangenbundel, namelijk de eerste gezangenbundel van de Gereformeerde kerken.
Die hadden toen 29 Enige Gezangen. De bedezangen stonden al veel langer in de Psalmboeken.
Helaas is dat niet juist. Het lied komt voor 't eerst voor in de Evangelische Gezangen van 1806.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_Scharp

In de GG werd het vaak geciteerd. Maar de organisten mochten het niet na de dienst spelen, want o o, dan speelde je een gezang...
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Hendrikus »

Loïs schreef:
-DIA- schreef:BIJNA BEWOGEN

Bijna bewogen,
door 't heilig Woord
Bijna getrokken
door 't liefdeskoord.
Maar 't harte zegt in spijt
Van schier doorstreden strijd:
Tot meer gelegen tijd,
Laat Heer' mij rust

Bijna bewogen,
broeder besluit!
Bijna getrokken,
neen stel niet uit.
Hebt heden gij Gods Woord
Uit Jezus' mond gehoord,
Wanneer 't uw hart bekoort,
Haast u tot Hem.

Bijna bewogen!
De Brui'gom komt.
Bijna getrokken,
uw mond verstomd;
Geen bijna troost of baat
Als d' oordeelsure slaat
De Koning zegt: Te laat!
't Is nu te laat!


Wie weet wie de dichter was van dit lied?
Via Google kwam ik uit op Philip P. Bliss (1838-1876) uit Amerika, het lied zou in het Nederlands vertaald zijn door C.S. Adama van Scheltema.
Maar ik weet niet of dit juist is..
Wel een mooi lied trouwens, ik kende het niet.
http://cyberhymnal.org/htm/a/l/m/almostpe.htm
Via de zangbundel van Joh. de Heer in ons land bekend geworden.
Typisch 19e eeuws evangelisatieliedje.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Loïs schreef:
-DIA- schreef:BIJNA BEWOGEN

Bijna bewogen,
door 't heilig Woord
Bijna getrokken
door 't liefdeskoord.
Maar 't harte zegt in spijt
Van schier doorstreden strijd:
Tot meer gelegen tijd,
Laat Heer' mij rust

Bijna bewogen,
broeder besluit!
Bijna getrokken,
neen stel niet uit.
Hebt heden gij Gods Woord
Uit Jezus' mond gehoord,
Wanneer 't uw hart bekoort,
Haast u tot Hem.

Bijna bewogen!
De Brui'gom komt.
Bijna getrokken,
uw mond verstomd;
Geen bijna troost of baat
Als d' oordeelsure slaat
De Koning zegt: Te laat!
't Is nu te laat!


Wie weet wie de dichter was van dit lied?
Via Google kwam ik uit op Philip P. Bliss (1838-1876) uit Amerika, het lied zou in het Nederlands vertaald zijn door C.S. Adama van Scheltema.
Maar ik weet niet of dit juist is..
Wel een mooi lied trouwens, ik kende het niet.
http://cyberhymnal.org/htm/a/l/m/almostpe.htm
Via de zangbundel van Joh. de Heer in ons land bekend geworden.
Typisch 19e eeuws evangelisatieliedje.
Het liedje ademt wel iets van de Joh. de Heer-cultuur, waar gesproken wordt: "Broeder besluit!"
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef: http://cyberhymnal.org/htm/a/l/m/almostpe.htm
Via de zangbundel van Joh. de Heer in ons land bekend geworden.
Typisch 19e eeuws evangelisatieliedje.
Het liedje ademt wel iets van de Joh. de Heer-cultuur, waar gesproken wordt: "Broeder besluit!"
Daarom nam Joh. de Heer het ook op in zijn bundel: het paste bij zijn visie op evangelisatie, zoals die was geworteld in de Sankey-beweging.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door MoesTuin »

Johannes de Heer heeft zulke rijke liederen, jammer dat je ze steeds minder hoort.....

het "hoort" misschien bij de oudere generatie helaas.

Onderstaande deel ik graag

JDH 881

http://www.youtube.com/watch?v=HSUAmPHjwgg

1. Is hier een hart door vrees benard, vermoeid door 's levens strijd?
Twijfel drukt u neer, gij struikelt telkens weer,
o, vat weer moed, want God is goed en steeds tot hulp bereid!
Zo gij slechts kunt geloven, ziet gij Zijn heerlijkheid.

Refrein: Daar zijn geen grenzen aan Jezus' macht
voor elk die wond'ren van Hem verwacht.
Ja, wie Hem aanraakt, ervaart Zijn kracht.
Daar zijn geen grenzen aan Jezus' macht

2. Gaat gij gebukt, door zorg gedrukt? Leg dan uw lasten neer!
Tob niet langer voort, vertrouw op 's Heren woord!
Hij hoort uw beê en schenkt u vreê in liefde eind'loos teer.
Zo gij slechts kunt geloven, niets is onmoog'lijk meer!
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door DDD »

Dodo schreef:
Upquark schreef:Ik heb ooit (pakweg 2001) in een dienst van ds. J.S. van der Net meegemaakt dat we 's ochtends de bedezang voor, en 's avonds de bedezang na het eten zongen. Sindsdien niet meer meegemaakt.

Ik vraag me trouwens wel af: wat maakt dat deze 2 gezangen nu zo bijzonder zijn dat ze wel gezongen mogen worden, en bijvoorbeeld 'Alle roem is uitgesloten' niet?
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/206 ... -gezangen/
Volgens mij klopt dat antwoord niet.

Calvijn had naast de psalmen enkele cantica en schriftberijmingen voltooid. Hij wilde de psalmen en een hoofdrol geven, en de andere gezangen waren op zich geen probleem, zolang ze de psalmen niet aan de kant schoven. Bij mijn weten is er geen gereformeerde kerk die ooit heeft gesteld dat gezangen in de kerk zingen op zichzelf genomen verkeerd was. Maar op een gegeven moment waren er 18 gezangen, toen Datheen de Franse liedbundel ging vertalen. En omdat Datheen in zijn eerste psalmvertaling alleen de toen bestaande gezangen heeft opgenomen is het bij deze gebleven.

De gevoeligheid van dit onderwerp is natuurlijk dat er een hoge mate van conservatisme was in de kerken, dat bleek ook wel bij de invoering van de nieuwe zangwijze in 1773. En door de Evangelische gezangen van 1806, en vooral door de verplichting door de wereldlijke overheid om er ook iedere dienst tenminste één te zingen, is een grote weerstand ontstaan tegen het zingen van gezangen in de eredienst.

Ik heb trouwens op dankdag ook de dankzang na het eten in de kerk gezongen, past heel goed bij dankdag.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door GJdeBruijn »

Calvijn was een stuk genuanceerder dan wij vaak denken. Uit een briefwisseling met de engelse anglicanen laat Calvijn desgewenst zijn mening blijken over de anglicaanse liturgie en kerkorde. Hij stemt ermee in. En we weten hoe de vroege anglicaanse diensten eruit zagen: Psalmen en gezangen.
Opmerkelijk is dat de puriteinen in die periode geen directe contacten hadden met Calvijn en zelfs afstand namen van de anglicanen. En zoals bekend: De puriteinen wijzen alles af wat instrumentaal is en niet gebaseerd is op de psalmen.
Wij Nederlanders hebben nogal eens de neiging om de puriteinse opvattingen over de liturgie te projecteren op Calvijn. De historische gegevens ondersteunen dat beslist niet!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Hendrikus »

GJdeBruijn schreef:Calvijn was een stuk genuanceerder dan wij vaak denken. Uit een briefwisseling met de engelse anglicanen laat Calvijn desgewenst zijn mening blijken over de anglicaanse liturgie en kerkorde. Hij stemt ermee in. En we weten hoe de vroege anglicaanse diensten eruit zagen: Psalmen en gezangen.
Opmerkelijk is dat de puriteinen in die periode geen directe contacten hadden met Calvijn en zelfs afstand namen van de anglicanen. En zoals bekend: De puriteinen wijzen alles af wat instrumentaal is en niet gebaseerd is op de psalmen.
Wij Nederlanders hebben nogal eens de neiging om de puriteinse opvattingen over de liturgie te projecteren op Calvijn. De historische gegevens ondersteunen dat beslist niet!
En dan ook nog heel selectief, want we mikken het orgel natuurlijk niet de deur uit.
~~Soli Deo Gloria~~
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door sirdanilot »

MoesTuin schreef:Johannes de Heer heeft zulke rijke liederen, jammer dat je ze steeds minder hoort.....

het "hoort" misschien bij de oudere generatie helaas.

Onderstaande deel ik graag

JDH 881
Ja, die ken ik nog van vroeger, prachtig ! Wij zongen hem wel ietsjes sneller dan in de video ;)

JdH wordt inderdaad weinig meer gezongen. Vooral op ouderen-bijeenkomsten. Want ja, in de gereformeerde hoek houdt men het vaak bij psalmen en gezangen, en in de evangelische hoek vind je dit dus nog alleen maar bij oudere mensen. Misschien dat jdh ook wel wordt gezongen in 'vrijere gereformeerde kerken', zoals vrijere PKN, maar dat weet ik niet.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Hendrikus »

sirdanilot schreef:
MoesTuin schreef:Johannes de Heer heeft zulke rijke liederen, jammer dat je ze steeds minder hoort.....

het "hoort" misschien bij de oudere generatie helaas.

Onderstaande deel ik graag

JDH 881
Ja, die ken ik nog van vroeger, prachtig ! Wij zongen hem wel ietsjes sneller dan in de video ;)

JdH wordt inderdaad weinig meer gezongen. Vooral op ouderen-bijeenkomsten. Want ja, in de gereformeerde hoek houdt men het vaak bij psalmen en gezangen, en in de evangelische hoek vind je dit dus nog alleen maar bij oudere mensen. Misschien dat jdh ook wel wordt gezongen in 'vrijere gereformeerde kerken', zoals vrijere PKN, maar dat weet ik niet.
Ik was dezer dagen nog in een Vrije Evangelische Gemeente. Daar zingen ze vóór de dienst standaard twee liederen uit JdH. Tijdens rouwdiensten komt JdH ook vaak voorbij.
Het waren liederen voor evangelisatiebijeenkomsten. Voor de eredienst vind ik ze minder geschikt. De psalmen en de echte gezangen, de waardevolle kerkliederen uit de schat der eeuwen, zijn zowel qua tekst als qua melodie van een heel ander kaliber dan die gemoedelijke JdH-deuntjes.
~~Soli Deo Gloria~~
boontje
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 sep 2010, 17:35

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door boontje »

Vroeger was de praktijk ook zo: in de kerk zong men de Psalmen en (e)enige gezangen, en de bundel van Johannes de Heer lag thuis op het harmonium, en daaruit werd in huiselijke kring gezongen. In Surinaamse en Indonesische gemeenten in Nederland worden ze nog altijd heel veel gezongen in de kerkdiensten.
Plaats reactie