Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Mara schreef:
Dodo schreef: Als het je stijl niet is om een rouwdienst een dankdienst te noemen, prima. Maar ik zie geen redenen om het bij anderen te veroordelen.
Het gaat niet over mijn stijl, ik schreef dat het bij ons iin de CGK (maar ook in de GerGem, OGG en GGiNed) zo niet genoemd wordt!
En wat betekent nu precies dankbaar?
Alsof iedereen zeer geliefd en bemind is als hij sterft. Velen sterven eenzaam en verlaten.
Als iemand eenzaam en verlaten is, rouwt er ook niemand en is de naam "rouwdienst" dus evenzeer misplaatst. Uitvaartdienst is dan een neutrale term. Overigens is het beslist niet zo dat een uitvaartdienst/rouwdienst in PKN per definitie altijd "dankdienst voor het leven" wordt genoemd. Als de familie dat gepast vindt, wordt die term gebruikt, maar uitvaartdienst kom ik ook tegen. Rouwdienst bij hoge uitzondering.
(Even apart)
We worden langzaam beschaafd... We veranderen, dus: Evolutie is beslist geen onzin. Vroeger konden mensen frank en vrij over een wijf spreken (praten), maar nu beslist niet meer. Het is onfatsoenlijk, en onbehoorlijk! We evolueren dus! Ik denk nu ook aan meer recentere mutaties: De negerzoen werd verbannen. Zwarte Piet is bezig zich te transformeren, maar waar die eindigt is nog niet helemaal duidelijk. Den is heel wat anders. Vroeger was het een mannelijk lidwoord. G'woon Nederlandsch! Toen kregen we een tussenperiode waarin een slank mens een slanke den werd. (Nu weet ik dat ik hieromtrent wellicht niet volkomen recht ben.) Nu is het dan nog enkel en alleen een soort naaktzadige boom, niet die, zoals veel mensen denken of zeggen, met Kerst misbruikt wordt, want dat doen ze meest met sparren, en dat is een andere naaktzadige.
Zo veranderd de Nederlandsche Taal. Ofwel, de taal devolueert! :bobo Smileys deden hun intrede, en je kunt je afvragen of dat nog taal is!?
Rouwdienst is dus nu aan de beurt. Ik had het nog nooit gehoord dat dit ook in het rijtje veranderingen van Onze Taal thuishoorde. Moeten we rouwen om de teloorgang van woorden die we niet meer kies vinden omdat wij meer beschaafd worden? Beschaafd... Tja... ik weet niet of dat nog onder beschaving valt. Algemeen Beschaafd Nederlands is ook al verbannen ten gunste van het mooiere (zoals de meerderheid dicteert) Standaardnederlands.
DIA, doe ff normaal alsjeblieft. Je draaft weer eens vreselijk door.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door huisman »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef: Als iemand eenzaam en verlaten is, rouwt er ook niemand en is de naam "rouwdienst" dus evenzeer misplaatst. Uitvaartdienst is dan een neutrale term. Overigens is het beslist niet zo dat een uitvaartdienst/rouwdienst in PKN per definitie altijd "dankdienst voor het leven" wordt genoemd. Als de familie dat gepast vindt, wordt die term gebruikt, maar uitvaartdienst kom ik ook tegen. Rouwdienst bij hoge uitzondering.
(Even apart)
We worden langzaam beschaafd... We veranderen, dus: Evolutie is beslist geen onzin. Vroeger konden mensen frank en vrij over een wijf spreken (praten), maar nu beslist niet meer. Het is onfatsoenlijk, en onbehoorlijk! We evolueren dus! Ik denk nu ook aan meer recentere mutaties: De negerzoen werd verbannen. Zwarte Piet is bezig zich te transformeren, maar waar die eindigt is nog niet helemaal duidelijk. Den is heel wat anders. Vroeger was het een mannelijk lidwoord. G'woon Nederlandsch! Toen kregen we een tussenperiode waarin een slank mens een slanke den werd. (Nu weet ik dat ik hieromtrent wellicht niet volkomen recht ben.) Nu is het dan nog enkel en alleen een soort naaktzadige boom, niet die, zoals veel mensen denken of zeggen, met Kerst misbruikt wordt, want dat doen ze meest met sparren, en dat is een andere naaktzadige.
Zo veranderd de Nederlandsche Taal. Ofwel, de taal devolueert! :bobo Smileys deden hun intrede, en je kunt je afvragen of dat nog taal is!?
Rouwdienst is dus nu aan de beurt. Ik had het nog nooit gehoord dat dit ook in het rijtje veranderingen van Onze Taal thuishoorde. Moeten we rouwen om de teloorgang van woorden die we niet meer kies vinden omdat wij meer beschaafd worden? Beschaafd... Tja... ik weet niet of dat nog onder beschaving valt. Algemeen Beschaafd Nederlands is ook al verbannen ten gunste van het mooiere (zoals de meerderheid dicteert) Standaardnederlands.
DIA, doe ff normaal alsjeblieft. Je draaft weer eens vreselijk door.
Reageer nu eens niet zo primair..DIA heeft een terecht punt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef: Als iemand eenzaam en verlaten is, rouwt er ook niemand en is de naam "rouwdienst" dus evenzeer misplaatst. Uitvaartdienst is dan een neutrale term. Overigens is het beslist niet zo dat een uitvaartdienst/rouwdienst in PKN per definitie altijd "dankdienst voor het leven" wordt genoemd. Als de familie dat gepast vindt, wordt die term gebruikt, maar uitvaartdienst kom ik ook tegen. Rouwdienst bij hoge uitzondering.
(Even apart)
We worden langzaam beschaafd... We veranderen, dus: Evolutie is beslist geen onzin. Vroeger konden mensen frank en vrij over een wijf spreken (praten), maar nu beslist niet meer. Het is onfatsoenlijk, en onbehoorlijk! We evolueren dus! Ik denk nu ook aan meer recentere mutaties: De negerzoen werd verbannen. Zwarte Piet is bezig zich te transformeren, maar waar die eindigt is nog niet helemaal duidelijk. Den is heel wat anders. Vroeger was het een mannelijk lidwoord. G'woon Nederlandsch! Toen kregen we een tussenperiode waarin een slank mens een slanke den werd. (Nu weet ik dat ik hieromtrent wellicht niet volkomen recht ben.) Nu is het dan nog enkel en alleen een soort naaktzadige boom, niet die, zoals veel mensen denken of zeggen, met Kerst misbruikt wordt, want dat doen ze meest met sparren, en dat is een andere naaktzadige.
Zo veranderd de Nederlandsche Taal. Ofwel, de taal devolueert! :bobo Smileys deden hun intrede, en je kunt je afvragen of dat nog taal is!?
Rouwdienst is dus nu aan de beurt. Ik had het nog nooit gehoord dat dit ook in het rijtje veranderingen van Onze Taal thuishoorde. Moeten we rouwen om de teloorgang van woorden die we niet meer kies vinden omdat wij meer beschaafd worden? Beschaafd... Tja... ik weet niet of dat nog onder beschaving valt. Algemeen Beschaafd Nederlands is ook al verbannen ten gunste van het mooiere (zoals de meerderheid dicteert) Standaardnederlands.
DIA, doe ff normaal alsjeblieft. Je draaft weer eens vreselijk door.
Reageer nu eens niet zo primair..DIA heeft een terecht punt.
Het was cursief, even apart, en was dus in feite niet echt voor de discussie bedoeld. Het was gewoon bedoeld om ons zelf een spiegel voor te houden. Sommige mensen schrikken als ze in de spiegel kijken. Maar ja, soms kun je vrolijk zijn, soms op de wenen, maar het is nooit goed. En ik zal niemand toewensen wat het is om van ieder gehaat of miskent te worden (het valt op dit forum overigens nog wel mee), hoewel... zo slecht is dat ook niet altijd. We kunnen de bron van deze gedachten ook wel weten. Niet te scherp, niet te helder, dan ergert zich niemand.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door CvdW »

Kan niet scherp genoeg zijn. Het is immers een tweesnijdend scherp zwaard.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door BJD »

Nieuw van Sela.. ‘Een weg naar U’

Staat op de cd ‘God van Leven’ die eind volgende maand uit komt.

Prachtig!

https://youtu.be/hqu8-r1yjLc
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Desiree »

BJD schreef:Nieuw van Sela.. ‘Een weg naar U’

Staat op de cd ‘God van Leven’ die eind volgende maand uit komt.

Prachtig!

https://youtu.be/hqu8-r1yjLc
Nou..
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door -DIA- »

BJD schreef:Nieuw van Sela.. ‘Een weg naar U’

Staat op de cd ‘God van Leven’ die eind volgende maand uit komt.

Prachtig!

https://youtu.be/hqu8-r1yjLc
Als het gaat over wel dan niet reformatorisch, zie hiervoor in de discussie met DDD, zouden we hier toch wel heel duidelijk van een andere instelling kunnen spreken: geschminkte vrouw met broek... Op de tekst zelf is weer niet zoveel op aan te merken, maar het moet vanzelf wel bevinding zijn...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door BJD »

-DIA- schreef:
BJD schreef:Nieuw van Sela.. ‘Een weg naar U’

Staat op de cd ‘God van Leven’ die eind volgende maand uit komt.

Prachtig!

https://youtu.be/hqu8-r1yjLc
Als het gaat over wel dan niet reformatorisch, zie hiervoor in de discussie met DDD, zouden we hier toch wel heel duidelijk van een andere instelling kunnen spreken: geschminkte vrouw met broek... Op de tekst zelf is weer niet zoveel op aan te merken, maar het moet vanzelf wel bevinding zijn...
Vind je het mooi?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Terri »

BJD schreef:Nieuw van Sela.. ‘Een weg naar U’

Staat op de cd ‘God van Leven’ die eind volgende maand uit komt.

Prachtig!

https://youtu.be/hqu8-r1yjLc
Dit is bevinding....
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Mara »

Terri schreef:
BJD schreef:Nieuw van Sela.. ‘Een weg naar U’

Staat op de cd ‘God van Leven’ die eind volgende maand uit komt.

Prachtig!

https://youtu.be/hqu8-r1yjLc
Dit is bevinding....
Breekbaar en tegelijk sterk. :ouin
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Terri »

Mara schreef:
Terri schreef:
BJD schreef:Nieuw van Sela.. ‘Een weg naar U’

Staat op de cd ‘God van Leven’ die eind volgende maand uit komt.

Prachtig!

https://youtu.be/hqu8-r1yjLc
Dit is bevinding....
Breekbaar en tegelijk sterk. :ouin
'Zijn Kracht wordt in zwakheid volbracht'
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Germanicus »

-DIA- schreef:Op de tekst zelf is weer niet zoveel op aan te merken, maar het moet vanzelf wel bevinding zijn...
Dat laatste geldt natuurlijk ook voor de Psalmen die jíj hier regelmatig post.

Wanneer je jezelf een beetje verdiept in de situatie van de zangeres (Kinga Ban) en je luistert daarna dit lied nog een keer, wordt je beeld van 'bevinding' mogelijk verdiept - en verbreed.
Hier beneden is het niet.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door -DIA- »

Germanicus schreef:
-DIA- schreef:Op de tekst zelf is weer niet zoveel op aan te merken, maar het moet vanzelf wel bevinding zijn...
Dat laatste geldt natuurlijk ook voor de Psalmen die jíj hier regelmatig post.

Wanneer je jezelf een beetje verdiept in de situatie van de zangeres (Kinga Ban) en je luistert daarna dit lied nog een keer, wordt je beeld van 'bevinding' mogelijk verdiept - en verbreed.
Ik begrijp het, maar we denken wel langs elkaar heen. Het wordt niet begrepen wat ik bedoel met bevinding. We zitten hier in een andere instelling denk ik.
Bevinden kun je iets in het algemeen, en ik denk dat we in die richting moeten denken als het over die mevrouw gaat.
Ik hoorde van mijn broer dat ze ongeneeslijk ziek is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door eilander »

Aangezien wij geen hartenkenners zijn, gaan we hier niet over geestelijk leven van specifieke personen praten.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Terri »

eilander schreef:Aangezien wij geen hartenkenners zijn, gaan we hier niet over geestelijk leven van specifieke personen praten.
Dank je wel eilander!
Plaats reactie