Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
-DIA- schreef:
Of bijvoorbeeld Psalm 25:2
  • Heer' wijs mij toch Uwe wegen,
    Die Gij wilt dat ik zal gaan;
    Tot dezelve maak genegen
    Mij, en doe mij die verstaan.
    Leer en stier mij naar Uw woord,
    In Uwe waarheid geprezen,
    Gij zijt mijn hulp; dies nu voort
    Wacht ik op U in dit wezen
    .
Wat zou dit nu betekenen?
Daarom wacht ik nu op U in dit zijn.
of in deze tegenwoordige toestand?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Hendrikus »

Hoopvol schreef: Misschien is Datheen kreupel, maar ik heb stiekem toch het liefst Datheen.
Dan zing je ze niet ritmisch. Doe je dat wel, dan ben je gauw genezen.
~~Soli Deo Gloria~~
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Hoopvol »

Hendrikus schreef:
Hoopvol schreef: Misschien is Datheen kreupel, maar ik heb stiekem toch het liefst Datheen.
Dan zing je ze niet ritmisch. Doe je dat wel, dan ben je gauw genezen.
Nee. Ik zing sowieso niet graag ritmisch.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Hendrikus »

Hoopvol schreef:
Hendrikus schreef:
Hoopvol schreef: Misschien is Datheen kreupel, maar ik heb stiekem toch het liefst Datheen.
Dan zing je ze niet ritmisch. Doe je dat wel, dan ben je gauw genezen.
Nee. Ik zing sowieso niet graag ritmisch.
Dat mag. De melodieën zijn echter niet zonder reden ritmisch gecomponeerd.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door John Galt »

Probeer het Wilhelmus eens op hele noten te zingen! Dan hoor je gelijk hoe het klinkt als je het niet gewend bent. Maar ieder zijn smaak natuurlijk.
Who is John Galt? :quoi
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Hoopvol »

John Galt schreef:Probeer het Wilhelmus eens op hele noten te zingen! Dan hoor je gelijk hoe het klinkt als je het niet gewend bent. Maar ieder zijn smaak natuurlijk.
Ik bedoelde meer op de psalmen. Het heeft er eigenlijk meer mee te maken dat, als er ritmisch gezongen wordt, ik vaak uit de pas loop.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Hoopvol »

Hendrikus schreef:
Hoopvol schreef:
Hendrikus schreef:
Hoopvol schreef: Misschien is Datheen kreupel, maar ik heb stiekem toch het liefst Datheen.
Dan zing je ze niet ritmisch. Doe je dat wel, dan ben je gauw genezen.
Nee. Ik zing sowieso niet graag ritmisch.
Dat mag. De melodieën zijn echter niet zonder reden ritmisch gecomponeerd.
Ik ben benieuwd...
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door DDD »

De hele toon van een psalm wordt anders. Maar de vergelijking met het Wilhelmus is niet juist, want daarin zijn ook lettergrepen op meerdere noten.

@DIA:
Dan zou het een nietszeggende zin zijn. Dat kan. Ik heb geen idee of je inschatting juist is, maar dat lijkt me een reden om deze psalmberijming niet te gebruiken.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door John Galt »

DDD schreef:De hele toon van een psalm wordt anders. Maar de vergelijking met het Wilhelmus is niet juist, want daarin zijn ook lettergrepen op meerdere noten.
Psalm 6? O Heer, gij zijt welda-ha-ha-dig.
Who is John Galt? :quoi
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door DDD »

Ja, daar heb je gelijk in. Dat is wel heel uitzonderlijk, en ik denk dat als dat veel vaker voorkwam, er niet zo snel een niet-ritmische zingtrant was gekomen. Maar dat is nergens op gebaseerd.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Hendrikus »

Hoopvol schreef:
Hendrikus schreef: De melodieën zijn echter niet zonder reden ritmisch gecomponeerd.
Ik ben benieuwd...
Wat denk je zelf? Wat is muziek nou zonder ritme? Mensen praten in een ritme, zingen in een ritme. Het is toch volstrekt tegennatuurlijk om dat ritme eruit te halen? De afwisseling van lange en korte noten in de oorspronkelijke Geneefse melodieën is een afspiegeling van het feit dat we in het spreken ook niet alles monotoon opdreunen. En aangezien zingen in feite spreken op verhoogde toon is, is het logisch dat ook in het zingen dat ritme een essentieel bestanddeel is.

Mocht je vanmiddag de uitvaart van prins Philip gevolgd hebben: het Russian Contakion of the Departed, zoals dat werd gezongen, is een toonzetting van een oude Russisch-orthodoxe kerkliedmelodie, met kenmerken die niet eens zo veel verschillen van de Geneefse psalmen: geen vast metrum, maar een afwisseling van [in hoofdlijnen] slechts twee notenwaarden, die de woordaccenten van de tekst volgt.

https://www.cpdl.org/wiki/images/f/f6/R ... ak_Men.pdf
~~Soli Deo Gloria~~
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Hoopvol »

Hendrikus schreef:
Hoopvol schreef:
Hendrikus schreef: De melodieën zijn echter niet zonder reden ritmisch gecomponeerd.
Ik ben benieuwd...
Wat denk je zelf? Wat is muziek nou zonder ritme? Mensen praten in een ritme, zingen in een ritme. Het is toch volstrekt tegennatuurlijk om dat ritme eruit te halen? De afwisseling van lange en korte noten in de oorspronkelijke Geneefse melodieën is een afspiegeling van het feit dat we in het spreken ook niet alles monotoon opdreunen. En aangezien zingen in feite spreken op verhoogde toon is, is het logisch dat ook in het zingen dat ritme een essentieel bestanddeel is.

Mocht je vanmiddag de uitvaart van prins Philip gevolgd hebben: het Russian Contakion of the Departed, zoals dat werd gezongen, is een toonzetting van een oude Russisch-orthodoxe kerkliedmelodie, met kenmerken die niet eens zo veel verschillen van de Geneefse psalmen: geen vast metrum, maar een afwisseling van [in hoofdlijnen] slechts twee notenwaarden, die de woordaccenten van de tekst volgt.

https://www.cpdl.org/wiki/images/f/f6/R ... ak_Men.pdf
Het ritme is niet verdwenen, het is alleen gelijkmatiger geworden. Dat heeft als voordeel dat het zingen van een psalm overzichtelijker wordt.
Origineel zijn de psalmen ritmisch, dat klopt. Maar de kern van de psalmen wordt niet aangetast door wel of niet ritmisch zingen. Ik zie dat verschil niet tenminste.

Volgens mij is het voornamelijk een kwestie van smaak. Ik vind ritmisch gezongen psalmen best mooi, maar het weerhoud er mij van om mee te zingen. En omdat ik graag meezing luister ik het liefst naar niet ritmische psalmen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Hendrikus »

Hoopvol schreef: Het ritme is niet verdwenen, het is alleen gelijkmatiger geworden. Dat heeft als voordeel dat het zingen van een psalm overzichtelijker wordt.
Origineel zijn de psalmen ritmisch, dat klopt. Maar de kern van de psalmen wordt niet aangetast door wel of niet ritmisch zingen. Ik zie dat verschil niet tenminste.
Volgens Wikipedia, einde van alle tegenspraak en altijd gelijk hebbend, is de definitie van ritme:

Ritme is een specifieke herhaling (in bijvoorbeeld de tijd of de ruimte) door middel van accenten, die een zeker patroon of regelmaat vertonen.

Als alle noten even lang zijn, is er geen sprake van accenten of patronen en kan er dus ook geen sprake zijn van een specifieke herhaling.
Hoewel men het in de volksmond niet-ritmisch noemt, is de juiste term isometrisch. Er is maar één notenwaarde, en dus is er geen sprake van ritme. En is er maar één metrum, namelijk het metrum van allemaal even lange noten. Niemand spreekt zo, dus een metrum van allemaal noten van gelijke lengte is volstrekt onnatuurlijk.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: @DIA:
Dan zou het een nietszeggende zin zijn. Dat kan. Ik heb geen idee of je inschatting juist is, maar dat lijkt me een reden om deze psalmberijming niet te gebruiken.
Ik neem aan dat de berijmer hier een biddend verwachten bedoelt en niet een lijdelijk afwachten. En wat uw raad betreft, daar kan ik niets mee, want u kunt niet veranderen wat er in mijn hart is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Ja, daar heb je gelijk in. Dat is wel heel uitzonderlijk, en ik denk dat als dat veel vaker voorkwam, er niet zo snel een niet-ritmische zingtrant was gekomen. Maar dat is nergens op gebaseerd.
Welnee, dat is geen factor van betekenis geweest.

De niet-ritmische gemeentezang, typisch Nederlands fenomeen, is ontstaan
-omdat de berijming van Datheen zich niet leende om ritmisch te zingen
-omdat de voorzangers die de gemeente moesten inwijden in het zingen van deze nieuwe teksten én melodieën dit zelf nog niet beheersten
-omdat het orgel -bij uitstek het instrument om de gemeentezang in goede banen te leiden- niet mocht worden gebruikt tijdens de eredienst (synode van Dordrecht 1574), dus men was aangewezen op de diensten van incompetente voorzangers
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie