Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4064
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: RE: Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Maanenschijn »

helma schreef:
John Galt schreef:
helma schreef:Vooral de combinatie met ritmisch was inderdaad niet handig.
Zingen jullie nu 1773 wel ritmisch?
Ja.
Het ritmisch was zeker geen struikelblok. Past prima bij de tekst van Meeuse, er ontstaan geen rare klemtonen, is mijn ervaring.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18712
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door helma »

We hebben hier mensen die á-muzikaal zijn.
En mensen die niet van veranderingen houden...
Noten lezen en tellen; wijs houden én andere woorden was een beetje teveel van het goede.
Dus terug naar 1773 was de beste oplossing voor ons ;-)
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door DDD »

Herman schreef:
DDD schreef:Wat zou dan een onbekende wijs zijn? 7? 11?
7, 10, 11, 12, 13, 15

Voor een organist die een psalmboek van voor naar achter studeert, zijn het natuurlijk vanzelf bekende wijzen geworden, maar binnen en gemeente zou ik bij deze wijzen toch een goed heldere begeleiding kiezen.
12?

Vers 6 past heel goed na de schriftlezing. Maar inderdaad zijn er maar weinig predikanten die dat geregeld laten zingen. Ik denk dat ik de psalm wekelijks zou laten terugkomen als ik dominee was, na de bijbellezing. En vers 8 nadat er weer een nieuw kabinet wordt geinstalleerd;-)

Afhankelijk van wie er in zitten, natuurlijk.

Psalm 15 wordt bij ons toch regelmatig gezongen. 13 vers 5 ook best vaak, maar dat verschilt wel per predikant. Een typisch bevindelijke eindpsalm.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door DDD »

Christen schreef:Vanmorgen de mogelijkheid gehad om naar de promotie te kijken. Diep respect. Stimuleert enorm.
Net ook gekeken. Dat kon mooi tijdens een grote opruimsessie. :) Maar leuk om te zien. Het voordeel van corona is dat dit soort heuglijke momenten door veel meer mensen meegemaakt kunnen worden. Ik hoop dat kerken en instanties dat erin houden.
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door -DIA- »

Dit trof me. Het werd gezongen in de nieuwe berijming (1773) maar in mijn hart zong Datheen, ik weet niet of iemand dat verstaat.
  • Den vromen zal voortaan
    't Licht des troostes opgaan;
    Blijdschap komt na veel smarten
    Allen oprechten harten.
    Komt dan, gij vromen rein,
    Verblijdt u groot en klein;
    In den Heer' u verheugt
    En prijst (zijnde vol vreugd)
    Zijn goedheid in 't gemein.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Christen
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Christen »

DDD schreef:
Christen schreef:Vanmorgen de mogelijkheid gehad om naar de promotie te kijken. Diep respect. Stimuleert enorm.
Net ook gekeken. Dat kon mooi tijdens een grote opruimsessie. :) Maar leuk om te zien. Het voordeel van corona is dat dit soort heuglijke momenten door veel meer mensen meegemaakt kunnen worden. Ik hoop dat kerken en instanties dat erin houden.
Idd.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16745
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Dit trof me. Het werd gezongen in de nieuwe berijming (1773) maar in mijn hart zong Datheen, ik weet niet of iemand dat verstaat.
De nieuwe berijming is van 1968, en daarna is zelfs nog DNP (2021) verschenen
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door John Galt »

-DIA- schreef:de nieuwe berijming (1773)
:D

De laatste regel moest ik een paar keer lezen. In eerste en tweede instantie las ik "in 't geheim", maar er staat "in 't gemein". Dat behoort niet tot mijn dagelijkse spraakgebruik.
Who is John Galt? :quoi
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Panny »

John Galt schreef:
-DIA- schreef:de nieuwe berijming (1773)
:D

De laatste regel moest ik een paar keer lezen. In eerste en tweede instantie las ik "in 't geheim", maar er staat "in 't gemein". Dat behoort niet tot mijn dagelijkse spraakgebruik.
Ik weet ook niet wat "in 't gemein" betekent.

En als Randstedeling heb ik ook nooit een psalmboekje van Datheen gehad of er uit gezongen. Dus dit:
-DIA- schreef:...maar in mijn hart zong Datheen, ik weet niet of iemand dat verstaat.
Ken ik dus niet uit de praktijk.
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door -DIA- »

John Galt schreef:
-DIA- schreef:de nieuwe berijming (1773)
:D

De laatste regel moest ik een paar keer lezen. In eerste en tweede instantie las ik "in 't geheim", maar er staat "in 't gemein". Dat behoort niet tot mijn dagelijkse spraakgebruik.
Ik denk dat dit niet zou gebeuren als je de berijming van Datheen kent. Wij hebben zelf deze berijming nooit geleerd, maar door het vele citeren uit deze berijming van onze vroegere leraar ds. A. Bregman, leerde ik ze waarderen en kennen. Ik heb een psalmboekje aanschaft in de berijming van Datheen. En er zijn zeker psalmen in, ondanks dat de rijm soms wat kreupel is, die je kunnen treffen, juist door een soms diepere zeggingskracht. Maar ook dat zal wel in de praktijk verstaan moeten worden. Want op het eerste gezicht lijkt de berijming van Datheen (dat kan ik begrijpen) minder mooi dan die van 1773.

Voor mijn gevoel heeft ook Psalm 138 een diepere zeggingkracht, en de nadruk op voor mijn gevoel. Want ja, een ander die deze berijming vreemd is zal het wellicht ook wel vreemd vinden.
  • Als ik door angst en tegenspoed
    Ben in kleinmoed,
    Gij mij verkwikket;
    Ook tegen mijn wreedsten vijand
    Uw rechterhand
    Mij hulp beschikket.
    Gij zult mijn kruis eindigen hier;
    Want goedertier
    Zijt Gij gestadig;
    Het werk Uwer handen zult Gij
    Volvoeren vrij,
    O Heer' genadig.


Of bijvoorbeeld Psalm 25:2
  • Heer' wijs mij toch Uwe wegen,
    Die Gij wilt dat ik zal gaan;
    Tot dezelve maak genegen
    Mij, en doe mij die verstaan.
    Leer en stier mij naar Uw woord,
    In Uwe waarheid geprezen,
    Gij zijt mijn hulp; dies nu voort
    Wacht ik op U in dit wezen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Tiberius »

Panny schreef:En als Randstedeling heb ik ook nooit een psalmboekje van Datheen gehad of er uit gezongen. Dus dit:
-DIA- schreef:...maar in mijn hart zong Datheen, ik weet niet of iemand dat verstaat.
Ken ik dus niet uit de praktijk.
Je kan dat psalmboekje op theologienet raadplegen: http://www.theologienet.nl/documenten/D ... ijming.pdf
En als je een keer naar een classisvergadering van de GG gaat, dan zingen ze altijd (?) Datheen. Dus dan kan je oefenen.
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:
Panny schreef:En als Randstedeling heb ik ook nooit een psalmboekje van Datheen gehad of er uit gezongen. Dus dit:
-DIA- schreef:...maar in mijn hart zong Datheen, ik weet niet of iemand dat verstaat.
Ken ik dus niet uit de praktijk.
Je kan dat psalmboekje op theologienet raadplegen: http://www.theologienet.nl/documenten/D ... ijming.pdf
En als je een keer naar een classisvergadering van de GG gaat, dan zingen ze altijd (?) Datheen. Dus dan kan je oefenen.
Een psalmboek van Datheen heb ik al jaren thuis. Ik gebruik die ook voor de tekst (voor afwisseling) bij het spelen op het orgel. Dan vindt ik het wel mooi als ik naast de muziek ook de tekst erbij heb.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door John Galt »

Ook Psalmboek.nl heeft de bermijning van Datheen.

Overigens vind ik het altijd mooi om andere berijmingen te lezen (Ik zing niet zomaar in mijn eentje of in het gezin.) Juist omdat 1773 zo bekend en vertrouwd is, hoor je vaak amper meer wat er precies staat. Dan kan een andere berijming, of dat nu Datheen is of het Gereformeerd Kerkboek of Huub Oosterhuis, je ineens raken.
Who is John Galt? :quoi
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
Of bijvoorbeeld Psalm 25:2
  • Heer' wijs mij toch Uwe wegen,
    Die Gij wilt dat ik zal gaan;
    Tot dezelve maak genegen
    Mij, en doe mij die verstaan.
    Leer en stier mij naar Uw woord,
    In Uwe waarheid geprezen,
    Gij zijt mijn hulp; dies nu voort
    Wacht ik op U in dit wezen
    .
Wat zou dit nu betekenen?
Hoopvol
Berichten: 1298
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Hoopvol »

-DIA- schreef:
John Galt schreef:
-DIA- schreef:de nieuwe berijming (1773)
:D

De laatste regel moest ik een paar keer lezen. In eerste en tweede instantie las ik "in 't geheim", maar er staat "in 't gemein". Dat behoort niet tot mijn dagelijkse spraakgebruik.
Ik denk dat dit niet zou gebeuren als je de berijming van Datheen kent. Wij hebben zelf deze berijming nooit geleerd, maar door het vele citeren uit deze berijming van onze vroegere leraar ds. A. Bregman, leerde ik ze waarderen en kennen. Ik heb een psalmboekje aanschaft in de berijming van Datheen. En er zijn zeker psalmen in, ondanks dat de rijm soms wat kreupel is, die je kunnen treffen, juist door een soms diepere zeggingskracht. Maar ook dat zal wel in de praktijk verstaan moeten worden. Want op het eerste gezicht lijkt de berijming van Datheen (dat kan ik begrijpen) minder mooi dan die van 1773.

Voor mijn gevoel heeft ook Psalm 138 een diepere zeggingkracht, en de nadruk op voor mijn gevoel. Want ja, een ander die deze berijming vreemd is zal het wellicht ook wel vreemd vinden.
  • Als ik door angst en tegenspoed
    Ben in kleinmoed,
    Gij mij verkwikket;
    Ook tegen mijn wreedsten vijand
    Uw rechterhand
    Mij hulp beschikket.
    Gij zult mijn kruis eindigen hier;
    Want goedertier
    Zijt Gij gestadig;
    Het werk Uwer handen zult Gij
    Volvoeren vrij,
    O Heer' genadig.


Of bijvoorbeeld Psalm 25:2
  • Heer' wijs mij toch Uwe wegen,
    Die Gij wilt dat ik zal gaan;
    Tot dezelve maak genegen
    Mij, en doe mij die verstaan.
    Leer en stier mij naar Uw woord,
    In Uwe waarheid geprezen,
    Gij zijt mijn hulp; dies nu voort
    Wacht ik op U in dit wezen.
Ik ben opgegroeid met Datheen. Ik denk qua psalmen meestal eerst Datheen en dan 1773. Maar ik haal ze tegenwoordig heel vaak door elkaar.
Misschien is Datheen kreupel, maar ik heb stiekem toch het liefst Datheen.
Plaats reactie