Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Maanenschijn »

newton schreef:
Maanenschijn schreef:Het is me soms een raadsel waarom de berijming van Meeuse ‘genegeerd’ wordt. Is een prima vertaling en ook goed te zingen. Ook in onze kerken.
Meeuse heeft nooit de intentie gehad om een psalmberijming voor gebruik in de eredienst te maken.
Ds. Meeuse schreef: Deze psalmbundel is in de eerste plaats bedoeld voor huiselijk gebruik, voor gebruik op zangverenigingen en voor psalmzangavonden.
Dat sluit het gebruik toch niet uit?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Erskinees »

Precies, doet dat ertoe? Op mijn werk ontwikkel ik ook wel eens dingen die later gebruikt worden voor zaken waarvoor het nooit bedoeld was.
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: RE: Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door newton »

Maanenschijn schreef:Dat sluit het gebruik toch niet uit?
Dat sluit het gebruik in de eredienst wel behoorlijk uit toch? Er zijn bij mijn weten geen bijbels met psalmberijming van Meeuse. Dus wil je deze berijming gebruiken in de eredienst, dan zullen alle kerkgangers naast hun bijbel ook nog een los psalmboek mee moeten nemen.
Het copyright van deze vertaling berust bij Meeuse en de vertaling is in eigen beheer uitgegeven. Hij kan daarmee ook het (legale) gebruik op beamers blokkeren.
Of het nou gaat om bijbelvertalingen of psalmberijmingen, in onze gezindte geeft alles wat niet is zoals vroeger aanleiding tot polarisatie. Daar zal Meeuse beducht voor zijn geweest.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door J.C. Philpot »

Ik vind het ook wel jammer. Meeuse heeft een mooie berijming gemaakt, en sluit qua diepgang, bevindelijkheid en taalkleed beter aan als bijvoorbeeld De Nieuwe Psalmberijming.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Erskinees »

newton schreef:
Maanenschijn schreef:Dat sluit het gebruik toch niet uit?
Dat sluit het gebruik in de eredienst wel behoorlijk uit toch?
Je moet wel bedenken dat de berijming van ds. Meeuse al een flink aantal jaar geleden is aangekondigd. Toen lag het moderniseren van de psalmen nog veel gevoeliger. Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat de bewering dat zijn berijming niet bedoeld is voor de eredienst ook in het kader van het bewaren van rust is gedaan. Maar dat is natuurlijk mijn gevoel. Al met al is het gewoon mogelijk om deze berijming in de eredienst te gebruiken. Ik vind de berijming van ds. Meeuse niet overal optimaal, maar wel een betere optie dan 1773. Met een combinatie van de berijming van de GKV en die van Meeuse zou je wel tot echt een goede bundel kunnen komen.
newton schreef:Er zijn bij mijn weten geen bijbels met psalmberijming van Meeuse. Dus wil je deze berijming gebruiken in de eredienst, dan zullen alle kerkgangers naast hun bijbel ook nog een los psalmboek mee moeten nemen.
In vrijwel alle buitenlandse kerken is het gebruikelijk dat de psalmen, gezangen of hymnenbundel los van de Bijbel zelf is. Dat werkt prima.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Wat ik van de Psalmberijming van Ds. Meeuse gezien heb vond ik erg positief.
Ik zie geen bezwaar om die in de eredienst te zingen.

Nog een voorbeeld van de berijming van Meeuse:
Psalm 68 vers 10
Geloofd zij God, Die dag aan dag
ons zegent door Zijn hoog gezag;
Hij heeft ons overladen
met goed voor tijd en eeuwigheid.
Die God is onze zaligheid.
Prijst allen 's HEEREN daden.
Die God geeft ons volkomen heil
voor ziel en lichaam; zonder feil
doet Hij ons daarin delen.
De HEERE redt uit grote nood,
verlost Zijn volk van hel en dood;
Hij is het heil van velen.

Lofzang van Zacharias: vers 4:
Gods volk ontvangt de wetenschap
en kennis van hun zaligheid
als Hij hen leidt, van stap tot stap,
in 't spoor van Zijn gerechtigheid,
waarbij Hij hun de schuld vergeeft
door wat al eeuwig in Hem leeft:
barmhartigheid, bewogen
door 't welbehagen dat God eigen is
en waarvan nu getuigenis
geeft Die de Opgang uit de hoogte is.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Panny »

Interessant om te zien hoe je een psalmberijming kunt beoordelen.

Hier een recensie van de berijming van dominee Meeuwse: https://psalmboek.nl/recensie-berijming-meeuse.php
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Maanenschijn »

In ons gezin hebben we Meeuse vers voor vers doorgezongen. Was best verhelderend en begrijpelijk.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Hendrikus »

Panny schreef:
Interessant om te zien hoe je een psalmberijming kunt beoordelen.

Hier een recensie van de berijming van dominee Meeuwse: https://psalmboek.nl/recensie-berijming-meeuse.php
Nou ja, die laatste "recensie" is een anoniem verhaaltje op een website, de eerste is geschreven door iemand die doctor in de theologie is.
Dat kun je niet zomaar naast elkaar zetten, lijkt me.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door DDD »

Ik vind in ieder geval dat Smelik erg kritisch is op het ontbreken van poetische uitbreidingen, terwijl hij nauwelijks ingaat op het gevaar van gezangpsalmen zoals de berijming van 1773 en ook die van ds. Meeuse. Er zijn heel wat coupletten die voor meer dan de helft erbij verzonnen zijn, en dat is mijns inziens niet de bedoeling bij een psalmberijming.

Los daarvan: inhoudelijk vind ik de recensie op psalmboek.nl helemaal niet zoveel onderdoen voor die van dr. Smelik.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door John Galt »

Het gaat bij Psalmberijmingen helemaal niet om argumenten, maar om sentimenten. 1773 is een behoorlijk slechte berijming (er is veel bijverzonnen, het bevat theologisch incorrecte elementen), maar een betere nieuwere schijnt onmogelijk. Men denkt ook alleen in termen van alles of niets. Maar je raakt 1773 heus niet kwijt als je een andere invoert. Wij zingen al tientallen jaren oude én nieuwe berijming en sinds een tijdje ook DNP en af en toe een 'Psalm voor nu' (vooral 16 en 84). De ene keer is de ene berijming treffender, de andere keer de andere. Vroeger hadden we altijd 2 boekjes bij ons: Een Liedboek en een oude berijming. Zongen we uit de bundel "Schriftberijmingen", dan lagen die achter in de kerk klaar. Nu wordt alles gebeamd en maakt het niet uit welke bundel je hanteert.

Toen in Nederland 1773 ingevoerd werd, was er veel kritiek. Die psalmen hadden de brandstapels niet geroken! De Geest zou verdwijnen uit de kerken. Nu is de berijming in veel kerken canoniek.

't Is net als met panty's. Toen mijn moeder 17 was, mocht ze geen 'vleeskleurige kousen' aan. Werelds! Toen ze 70 was, stond er hartje zomer een stukje in de kerkbode dat het niet gewenst was dat vrouwen zonder panty's in de kerk kwamen. Het kan verkeren....

Ik moet ook altijd een beetje glimlachen als ik in bepaalde kerken in Canada of de VS kom. Daar zingt men uit de Blue Psalter, nogal vrije bewerkingen van de psalmen én ritmisch. Maar als de melodie uit het Geneefse psalmboek komt, worden ze isoritmisch gezongen.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door refo »

Veel vaak geciteerde psalmregels zijn niet terug te voeren op de bijbeltekst. Zou er een nieuwe berijming komen, dan verdwijnen die ook.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Erskinees »

Het zou voor sommige ambtsdragers wel lastig worden, zo'n nieuwe berijming.
Alle clichés, bekende zinnetjes en psalmaanhalingen in het gebed en de preek moet men dan aanpassen. Je zou natuurlijk ook een psalmbundel kunnen samenstelling met een oude en nieuwe berijming. Dan blijft 1773 bestaan naast een nieuwere berijming. Dat lijkt me ook wel wat.
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door DDD »

Er zijn er ook die citeren uit Datheen, dus dat lijkt mij verder geen probleem.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door John Galt »

DDD schreef:Er zijn er ook die citeren uit Datheen, dus dat lijkt mij verder geen probleem.
Ik hoor het ds Van der Net nog zeggen: "Geen meerder goed, Heer, Gij mij geven meugt / Dan dat Gij mij vernedert en maakt klene."

Het wordt pas lastig als die citaten een standpunt moeten onderbouwen, maar dat deze citaten niet uit de Bijbel zelf komen. Dat is ook een beetje mijn allergie voor 1773. Ik bid graag met Bijbelteksten en Psalmregels en zeg dan: "U heeft toch beloofd/gezegd..." maar dan blijkt het een stoplap te zijn die de bermijner heeft toegevoegd. Dan kan het wel waar zijn, maar het verliest dan voor mij zijn kracht als pleitgrond.
Who is John Galt? :quoi
Plaats reactie