Welke christelijke liederen leerden we vroeger op school?

Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Welke christelijke liederen leerden we vroeger op school?

Bericht door Eppo Gremdaat »

Zal ik dan maar het spits afbijten?
Mijn lagere schooltijd was tussen 1948-1953 en ik zat op een 'christelijke' school (C.N.S.-school). In een grote stad als Rotterdam waren er scholen welke uitgingen van de Hervormde Gemeente, ik meen ook van de gereformeerde kerken (al dan niet onderhoudende aritikel 31 D.K.O en ook waren er nog scholen die uitgingen van de Geref. Gemeenten. Op 'mijn' school was het leerlingenaantal divers. Zo zaten er ook kinderen die in een kinderhuis woonden (kinderen uit 'gebroken gezinnen. Dat laatste kwam je eigenlijk te weten als je allang van school was. Dezen waren nu niet bepaald de lievelingetjes van hetonderwijzerskorps.
Het onderwijzerskorps was ook divers. Er waren er die zo en zonder ervaring van de kweekschool afkwamen, ouderen, die al jaren op deze (Juliana-)school werkzaam waren ('Ik heb je zus/broer nog in de klas gehad en die presteerde beter dan jij'). 't Zal je maar gezegd worden ten aanhoren van plm 45(of meer) klasgenoten...... De twee oudste onderwijzeressen (Querngester oftewel ' Kwekkie' en de Korte) hadden de 1e en 2e klas onder hun hoede. Hoofdonderwijzer was de heer Kramer, een bijzonder geval, maar daarover later. Hij had altijd de 6e klas en om bij hem in de klas te komen..... dat duurde als je pas binnenstapte nog wel een jaar of wat. Wat een ontzag hadden we voor die man..... 't Leek wel een generaal. En dan die stém..... Hij sprak niet, hij commmandeerde. Zat kaarsrecht op zijn fiets en als hij de straat in kwam dan werd er al van alle kanten gefluisterd ' Kramer....Kramer' . Hij keek eens even rond en dan was het gebiedend:' Eppo!, kom hier!' Sidderend en bevend ('van wat heb ik nou weer verkeerd gedaan') was het dan 'breng mijn fiets in de fietsenstalling......waarop anderen dan weer jaloers waren zo van 'hij wél'.... en dat gaf weer jaloerse blikken.
Wat wel opviel dat was dat mijnheer Kootstra (ambtenaar van de gemeente afdeling onderwijs en ouderling van de Hillegondakerk) en een van de (7) hervormde dominees van tijd tot tijd op school kwamen en soms een hele morgen met Kramer in het spreekkamertje zaten en niet gestoord mochten worden. Wat was er toch aan de hand?
(wordt vervolgd. Het wordt nog spannender!)
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Welke christelijke liederen leerden we vroeger op school

Bericht door MarthaMartha »

Eppo Gremdaat schreef:Zal ik dan maar het spits afbijten?
Mijn lagere schooltijd was tussen 1948-1953 en ik zat op een 'christelijke' school (C.N.S.-school). In een grote stad als Rotterdam waren er scholen welke uitgingen van de Hervormde Gemeente, ik meen ook van de gereformeerde kerken (al dan niet onderhoudende aritikel 31 D.K.O en ook waren er nog scholen die uitgingen van de Geref. Gemeenten. Op 'mijn' school was het leerlingenaantal divers. Zo zaten er ook kinderen die in een kinderhuis woonden (kinderen uit 'gebroken gezinnen. Dat laatste kwam je eigenlijk te weten als je allang van school was. Dezen waren nu niet bepaald de lievelingetjes van hetonderwijzerskorps.
Het onderwijzerskorps was ook divers. Er waren er die zo en zonder ervaring van de kweekschool afkwamen, ouderen, die al jaren op deze (Juliana-)school werkzaam waren ('Ik heb je zus/broer nog in de klas gehad en die presteerde beter dan jij'). 't Zal je maar gezegd worden ten aanhoren van plm 45(of meer) klasgenoten...... De twee oudste onderwijzeressen (Querngester oftewel ' Kwekkie' en de Korte) hadden de 1e en 2e klas onder hun hoede. Hoofdonderwijzer was de heer Kramer, een bijzonder geval, maar daarover later. Hij had altijd de 6e klas en om bij hem in de klas te komen..... dat duurde als je pas binnenstapte nog wel een jaar of wat. Wat een ontzag hadden we voor die man..... 't Leek wel een generaal. En dan die stém..... Hij sprak niet, hij commmandeerde. Zat kaarsrecht op zijn fiets en als hij de straat in kwam dan werd er al van alle kanten gefluisterd ' Kramer....Kramer' . Hij keek eens even rond en dan was het gebiedend:' Eppo!, kom hier!' Sidderend en bevend ('van wat heb ik nou weer verkeerd gedaan') was het dan 'breng mijn fiets in de fietsenstalling......waarop anderen dan weer jaloers waren zo van 'hij wél'.... en dat gaf weer jaloerse blikken.
Wat wel opviel dat was dat mijnheer Kootstra (ambtenaar van de gemeente afdeling onderwijs en ouderling van de Hillegondakerk) en een van de (7) hervormde dominees van tijd tot tijd op school kwamen en soms een hele morgen met Kramer in het spreekkamertje zaten en niet gestoord mochten worden. Wat was er toch aan de hand?
(wordt vervolgd. Het wordt nog spannender!)
Ga door, dit lijkt wel een boek... !!!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke christelijke liederen leerden we vroeger op school

Bericht door -DIA- »

Lagere School, een 'School met den Bijbel'
De bezetting bestond uit Gereformeerden en Hervormden.
Misschien 80 % hervormden en 19 % gereformeerden
en een heel klein niet noemenswaardig groepje 'rest protestants' waaronder ik.
De Gereformeerden werden nog algemeen de 'fienen' genoemd
en de Hervormde de 'groven'...

We leerden Psalmen en gezangen, hoewel de gezangen in de meerderheid waren.
De bundel van 1938 werd doorgaans gebruikt.
Met de invoering van de nieuwe psalmberijming (1967-68) zat voor mij
de lagere schoolperiode erop.
De Bijbelvertaling NBG 1951 was standaard, enkel voor degenen van het kleine
'restgroepje' was het toegestaan om Bijbelgedeelten in de SV te leren,
bv, met kerst Lukas 2.
Dit werd dan klassikaal opgezegd, op alfabetische volgorde, dus je wist wanneer
het je beurt was. Je had dan intussen zoveel lezingen gehoord van de NBG vertaling,
dat als ik aan de beurt was er een mengsel ontstond van SV en NBG 51


Ik herinner enkele vroege 1e-2e-3e klas-liederen:
God die alles maakte
Blij blij, mijn hart is altijd blij
Kent gij reeds de Goede Herder
Zie ginds komt de stoomboot
Maria die zoude naar Bethlehem gaan
Vader Jacob, vader Jacob
Op een klein stationnetje
Op een grote paddenstoel
Read your bible, pray everyday

En meer wil me even niet tebinnen schieten, maar
het is met honderden uit te breiden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Welke christelijke liederen leerden we vroeger op school

Bericht door Hendrien »

Wij zongen vooral vaderlandse liederen uit Valerius.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke christelijke liederen leerden we vroeger op school

Bericht door -DIA- »

Hendrien schreef:Wij zongen vooral vaderlandse liederen uit Valerius.
Ja die ook, toen was patriottisme nog geen zonde...

Wilt heden nu treden.
O Heer' die daar des hemels tente spreidt
Wilhelmus van Nassauwe

Maar ook:
Klein vogelein op groenen tak
't Zonnetje gaat van ons scheiden
Die winter is vergangen
Daar was een wuf dat spon
Des winters als het regent...
enz.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welke christelijke liederen leerden we vroeger op school

Bericht door refo »

De liederen van Alles wordt nieuw deel 1 en 2 heb ik zowat allemaal geleerd. 3 en 4 waren er nog niet. De gezangen van 1938 ook heel veel. We moesten er iedere week 1 van leren in de 3 hoogste klassen. Er is ook nog een bundel die 'kind'ren van één Vader heette. Daar heb ik er ook veel van geleerd.

Ik zie dat er ook niet-christelijke genoemd worden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke christelijke liederen leerden we vroeger op school

Bericht door -DIA- »

Deze vond ik altijd erg mooi:

http://www.youtube.com/watch?v=qHRkinQm ... e=youtu.be

Alleen hier de tekst niet helemaal juist als je mij vraagt...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welke christelijke liederen leerden we vroeger op school

Bericht door Mara »

Volgens mij kwam die bundel Alles wordt nieuw, net uit toen ik op de lagere school zat, dus inderdaad:
Stil maar, wacht maar, alles wordt nieuw, Komt laat ons vrolijk zingen (canon?), en het lied van Zachëus.
Er was een oudere leraar die ons ook "tranentrekkers" leerde, "het broekje van Jantje", of "alle weken eenmaal, moet ik in het bad".
Niet christelijk, maar wel leerzaam volgens hem, want het ging over andere mensen en de moeilijkheden die zij ondervonden. :hum
Het was een gereformeerde school, de hervormde school stond een paar honderd meter verder.
Dus heel veel gezangen geleerd, uit de Hervormde :) bundel bijv.
Elke maandagmorgen moesten we een Psalm uit het hoofd leren, daar heb ik nog steeds profijt van.
Ik sprak later een oude mevrouw, die destijds tegenover de school woonde. Ze had altijd zo genoten van de zingende kinderen.
Misschien vergeten we wel eens dat je zingen ook voor een ander kunt doen.
Ik hoor zo vaak van die vreselijke muziek uit huizen komen, misschien moeten wij vaker goede muziek wat harder zetten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke christelijke liederen leerden we vroeger op school

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Volgens mij kwam die bundel Alles wordt nieuw, net uit toen ik op de lagere school zat, dus inderdaad:
Stil maar, wacht maar, alles wordt nieuw, Komt laat ons vrolijk zingen (canon?), en het lied van Zachëus.
Er was een oudere leraar die ons ook "tranentrekkers" leerde, "het broekje van Jantje", of "alle weken eenmaal, moet ik in het bad".
Niet christelijk, maar wel leerzaam volgens hem, want het ging over andere mensen en de moeilijkheden die zij ondervonden. :hum
Het was een gereformeerde school, de hervormde school stond een paar honderd meter verder.
Dus heel veel gezangen geleerd, uit de Hervormde :) bundel bijv.
Elke maandagmorgen moesten we een Psalm uit het hoofd leren, daar heb ik nog steeds profijt van.
Ik sprak later een oude mevrouw, die destijds tegenover de school woonde. Ze had altijd zo genoten van de zingende kinderen.
Misschien vergeten we wel eens dat je zingen ook voor een ander kunt doen.
Ik hoor zo vaak van die vreselijke muziek uit huizen komen, misschien moeten wij vaker goede muziek wat harder zetten.
De wekelijkse Psalm leren: Het leverde altijd mijn beste rapportcijfer op: Meestal een 10
Maar het merendeel wat we moesten leren waren gezangen. Daardoor kwam
ik wat Psalmen betreft op een achterstand, vergeleken met christelijke scholen als in
Rijssen... Het te leren lied stond altijd in linkerbovenhoek van het schoolbord vermeld.
Niet altijd stond erbij op het een psalm of gezang was. Als er eens b.v. 210 stond
brandden de vragen los: Is het een psalm of gezang? Blijkbaar was het de grote
massa toen al ontgaan dat er slechts 150 psalmen waren...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke christelijke liederen leerden we vroeger op school

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Niet altijd stond erbij op het een psalm of gezang was. Als er eens b.v. 210 stond
brandden de vragen los: Is het een psalm of gezang? Blijkbaar was het de grote
massa toen al ontgaan dat er slechts 150 psalmen waren...
In het nieuwe Liedboek beginnen de gezangen bij nummer 151. Ze hebben naar je geluisterd ;)
Nooit meer twijfel of het nou een psalm is of een gezang, de eerste 150 nummers zijn psalmen en daarna volgen de gezangen.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke christelijke liederen leerden we vroeger op school

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:Volgens mij kwam die bundel Alles wordt nieuw, net uit toen ik op de lagere school zat
deel 1 verscheen in 1970
Mara schreef:Ik hoor zo vaak van die vreselijke muziek uit huizen komen, misschien moeten wij vaker goede muziek wat harder zetten.
Dan moeten we 't er wel over eens zien te worden wat goede muziek is. En dat lijkt me nog niet zo simpel :sweat
~~Soli Deo Gloria~~
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welke christelijke liederen leerden we vroeger op school

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:
Mara schreef:Volgens mij kwam die bundel Alles wordt nieuw, net uit toen ik op de lagere school zat
deel 1 verscheen in 1970
Mara schreef:Ik hoor zo vaak van die vreselijke muziek uit huizen komen, misschien moeten wij vaker goede muziek wat harder zetten.
Dan moeten we 't er wel over eens zien te worden wat goede muziek is. En dat lijkt me nog niet zo simpel :sweat
O, dan klopt het denk ik niet helemaal, want toen zat ik op de middelbare. ;(
Laatst gewijzigd door Mara op 05 aug 2013, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke christelijke liederen leerden we vroeger op school

Bericht door Hendrikus »

x
Laatst gewijzigd door Hendrikus op 05 aug 2013, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
~~Soli Deo Gloria~~
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welke christelijke liederen leerden we vroeger op school

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:
Mara schreef: Bij het zoeken zag ik dat ter Burg tweemaal getrouwd is, de 2e keer met een man(!), filmmaker, en 7 kinderen heeft.
Hmmm
Heb je dat wel goed gelezen, Mara?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wim_ter_Burg
Ik geloof dat ik aan een ernstige vorm lees- en schrijfvaardigheid lijd momenteel. :bobo
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke christelijke liederen leerden we vroeger op school

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Niet altijd stond erbij op het een psalm of gezang was. Als er eens b.v. 210 stond
brandden de vragen los: Is het een psalm of gezang? Blijkbaar was het de grote
massa toen al ontgaan dat er slechts 150 psalmen waren...
In het nieuwe Liedboek beginnen de gezangen bij nummer 151. Ze hebben naar je geluisterd ;)
Nooit meer twijfel of het nou een psalm is of een gezang, de eerste 150 nummers zijn psalmen en daarna volgen de gezangen.
Met andere woorden: De nivellering heeft hier ernstig toegeslagen. Alsof er geen groot
onderscheid is tussen een psalm en een menselijk lied.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie