Heer, herinner U de namen

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Heer, herinner U de namen

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:Het Compendium bij het Liedboek van 1973 geeft achtergrondinformatie bij de liederen. Over 273 wordt vermeld dat het een lied is van RK huize en dat er in de Hervormde Gezangencommissie nogal wat over te doen is geweest: het zou in reformatorische kerken nooit gezongen kunnen worden, omdat het in wezen een gebed is voor de gestorvenen - en daar waren de reformatoren tégen.
Ad den Besten, die de toelichting bij dit lied schreef voor het Compendium, zegt dan "Niet te ontkennen lijkt mij echter, dat het lied de werkelijkheid van het vagevuur tot voorwaarde heeft, maar daarvoor kon de roomskatholieke kerk wel eens betere bijbelse gronen hebben dan door protestanten doorgaans wordt aangenomen".
Hij onderbouwt dat dan, maar dat is me teveel werk om over te typen. Wie het lezen wil, schaffe een Compendium aan. Jammer dat er bij het nieuwe Liedboek niet wéér zo'n waardevol naslagwerk gaat verschijnen. Er is sprake van een online naslagwerk, een soort Liedboek-wiki, maar dat staat nog in de kinderschoenen. Hoewel, http://www.kerkmuzieknetwerk.nl/ is er druk mee doende, achter de schermen. Vóór de schermen is vooralsnog niet veel te zien....

"Niet te ontkennen lijkt mij echter, dat het lied de werkelijkheid van het vagevuur tot
voorwaarde heeft, maar daarvoor kon de roomskatholieke kerk wel eens betere bijbelse
gronen hebben dan door protestanten doorgaans wordt aangenomen".

Zou het zo zijn dat de Rooms Katholieke kerk wel eens betere "gronen" (gronden?) zou
kunnen hebben dan door protestanten doorgaans wordt aangenomen???
Dan zullen het zeker niet de best onderwezen en Bijbelvaste protestanten zijn, vermoed ik.
Ik denk dat men hier ook van een enorm stuk onkunde uitgaat. Alsof het tegenwoordig
normaal is dat er weinig Bijbelkennis is...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
boontje
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 sep 2010, 17:35

Re: Heer, herinner U de namen

Bericht door boontje »

Er is mij vroeger ook geleerd dat je -als goed protestant- niet hoorde te bidden voor de gestorvenen. Maar nu vraag ik me af waarom niet.
Eén reden was volgens mij dat God het oordeel over hun leven uitsprak direct bij of na hun overlijden -en dat oordeel zou niet meer veranderen door onze gebeden. Maar volgens Openbaring wordt dat oordeel pas uitgesproken bij de wederopstanding der doden -en die hebben we nog niet meegemaakt.
(Ik ken natuurlijk ook de gelijkenis van de rijke man en de arme Lazarus; maar dat is een gelijkenis waarin Jezus zich keert tegen de onbarmhartigheid van de rijken -het is niet een dogmatische verhandeling over het hiernamaals).

Een andere reden was dat men zich verzette tegen de RK praktijk van aflaten en missen voor de overledenen. Maar die praktijk ging er vanuit dat prestaties (goede werken) van de levenden de straf voor de doden zouden kunnen verminderen -en we weten allemaal dat het gaat om geloof, niet om goede werken. Maar betekent dat óók dat je voor de overledenen niet mag pleiten op Gods goedheid en genade?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Heer, herinner U de namen

Bericht door Johann Gottfried Walther »

boontje schreef:Er is mij vroeger ook geleerd dat je -als goed protestant- niet hoorde te bidden voor de gestorvenen. Maar nu vraag ik me af waarom niet.
Eén reden was volgens mij dat God het oordeel over hun leven uitsprak direct bij of na hun overlijden -en dat oordeel zou niet meer veranderen door onze gebeden. Maar volgens Openbaring wordt dat oordeel pas uitgesproken bij de wederopstanding der doden -en die hebben we nog niet meegemaakt.
(Ik ken natuurlijk ook de gelijkenis van de rijke man en de arme Lazarus; maar dat is een gelijkenis waarin Jezus zich keert tegen de onbarmhartigheid van de rijken -het is niet een dogmatische verhandeling over het hiernamaals).

Een andere reden was dat men zich verzette tegen de RK praktijk van aflaten en missen voor de overledenen. Maar die praktijk ging er vanuit dat prestaties (goede werken) van de levenden de straf voor de doden zouden kunnen verminderen -en we weten allemaal dat het gaat om geloof, niet om goede werken. Maar betekent dat óók dat je voor de overledenen niet mag pleiten op Gods goedheid en genade?
"Heden zult gij met mij in het paradijs zijn"
en Stefanus bid erom dat zijn geest ontvangen mag worden, waar? in het niets, in de hemel, bij de Heere Jezus die hij mocht zien.
En zo andere teksten meer, bidden voor de doden is Gods woord niet serieus nemen. Daarom hebben de Reformatoren zich er ook zeer tegen verzet.

Paulus zegt duidelijk, hier geboren worden, dan hier leven en dan sterven en het oordeel.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
boontje
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 sep 2010, 17:35

Re: Heer, herinner U de namen

Bericht door boontje »

Maar wat heeft het oordeel bij de opstanding der doden dan nog voor zin?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Heer, herinner U de namen

Bericht door eilander »

boontje schreef:Maar wat heeft het oordeel bij de opstanding der doden dan nog voor zin?
Mijns inziens is inderdaad bij de opstanding der doden het oordeel. Maar bij de dood wordt iemands lot beslist.
Zijn er bijbelteksten die grond geven voor de gedachte dat er ná de dood nog wijzigingen in iemands eeuwig lot kunnen zijn? Dat zou ook iets zeggen over de verantwoordelijkheid van de mens trouwens.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Heer, herinner U de namen

Bericht door -DIA- »

boontje schreef:Maar wat heeft het oordeel bij de opstanding der doden dan nog voor zin?
Het oordeel wordt in het ogenblik van het sterven door de allerhoogste Rechter
uitgesproken naar de ziel.
Het oordeel naar ziel en lichaam zal pas ten volle zijn bij de wederkomst van
Christus. Dan zal zowel naar de ziel als naar het lichaam het onherroepelijke
vonnis worden uitgesproken en geoefend.

Laten we dit eens even tot ons door laten dringen.
Ga er eens 5 minuten voor zitten.
En bedenk wat dit inhoudt.
Uw oordeel,
o Heere,
rust op de allerbeste wetten,
Uw loon,
Uw straf
beantwoorden aan Uw eer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Heer, herinner U de namen

Bericht door Marco »

Wij belijden de rechtvaardiging door het geloof. Je kunt heel hard bidden, maar daarmee creëer je geen geloof met terugwerkende kracht.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Heer, herinner U de namen

Bericht door -DIA- »

Marco schreef:Wij belijden de rechtvaardiging door het geloof. Je kunt heel hard bidden, maar daarmee creëer je geen geloof met terugwerkende kracht.
Belijden is nog geen daadwerkelijk geloven... De duivelen geloven ook, en... zij
sidderen... en bidden is geen bidden als God Zelf niet de Geest der genade en
der gebeden schenkt.
We willen zo vaak alles zelf kunnen, onafhankelijk zijn. Maar als we eens meer
zouden beseffen... nu op dit moment, dat elke ademtocht een genade is van die God
tegen wie wij hebben gezondigd.
Om dan zo het woord G e n a d e eens te mogen leren spellen. Want het is toch
waar, en soms mag dat wel eens wat beleefd worden: Het zijn de goedertierenheden
des HEEREN dat wij niet vernield zijn.
Hij handelt nooit met ons naar onze zonden.
Hoe zwaar, hoe lang wij ook Zijn wetten schonden,
Hij straft ons, maar naar onze zonden niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
boontje
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 sep 2010, 17:35

Re: Heer, herinner U de namen

Bericht door boontje »

Prachtig gezegd, maar m.i. niet helemaal meer on-topic...
Plaats reactie