Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door Hendrikus »

~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door refo »

Dus in Elspeet wordt er geskrabld.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:Dus in Elspeet wordt er geskrabld.
Skrabbel en babbel werken tegen afbraakprijzen, daar kunnen Nederlandse bedrijven niet tegenop. Alle waar naar z'n geld natuurlijk, maar ja, met een beetje bladgoud en wat krullen lijkt het voor het oog heel wat. En een gegeven paard...
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door refo »

Wat is een afbraakprijs? Een orgel voor 3 ton terwijl een NL product 6 ton kost?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door Herman »

Ik zag inderdaad twee 8' voets registers teveel op het zwelwerk. Die had ik graag op het pedaal gehad. Maar is er dan nog veel meer op de kwaliteit aan te merken? Alle orgels gaan op den duur stuk, of het door een zogenaamd kwalitatief hoogstaande Nederlandse orgelbouwer is gemaakt, of door een Oost-Europeaan.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door Herman »

refo schreef:Wat is een afbraakprijs? Een orgel voor 3 ton terwijl een NL product 6 ton kost?
Een gezonde economische instelling heeft wat mij betreft ook voorrang.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Mijn voorkeur blijf wat betreft nieuwbouw van orgels bij Reil en Van Vulpen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door Hendrikus »

Herman schreef:
refo schreef:Wat is een afbraakprijs? Een orgel voor 3 ton terwijl een NL product 6 ton kost?
Een gezonde economische instelling heeft wat mij betreft ook voorrang.
Tja, wanneer het er allemaal niet toe doet zolang er maar geluid uit komt, dan kun je inderdaad bij zo'n skrabbelaar wel voordelig terecht. Altijd nog beter dit dan een electronisch apparaat.
Maar beschouw je een orgel ook nog als een kunstwerk, verwacht je ook nog een artistieke visie van de maker, mag het er ook nog enigszins verzorgd uitzien, en mag het ook nog enigszins klinken, dan kom je bij zo'n prijsvechter wel op de koffie.
Vergelijk nou dit ontwerp eens met het enigszins verwante front van de GerGem Krabbendijke, dan is duidelijk dat de firma Kaat & Tijhuis (naar Nederlandse begrippen een van de goedkopere firma's!) echt studie heeft gemaakt van 19e-eeuwse voorbeelden en een front heeft ontworpen wat daar overtuigend bij aansluit. Elspeet moet ook iets in die trant voorstellen, maar het klopt allemaal precies niet. Er zijn goedkope materialen gebruikt, het heeft geen allure. Krullen en bladgoud ja, maar dat hebben de zigeuners in de woonwagenkampen ook. Zijn de tongwerken stemvast? Ik moet het nog zien. Onlangs hoorde ik de cd van het Skrabl-orgel in Nijkerk. Luister daar voor de aardigheid die Rheinberger-sonate eens: het orgel komt adem tekort, het is vals en het klinkt als een slecht harmonium. En ga vervolgens eens luisteren in Gouda GerGem, Rijssen Noorderkerk, Apeldoorn Jachtlaankerk of ander recent werk van een ambachtelijke Nederlandse firma, dan hoor je het verschil wel. En kapot gaan die ook niet zo snel, geloof dat maar niet.

Het ligt er dus maar aan wat je van een orgel verwacht. En ook misschien wel, wat de positie van het orgel in de eredienst is. Een beetje grijze brei produceren als achtergrondje bij het binnenkomen van de menigte, een donkerbruine geluidsbedding produceren waar langzame psalmen zich doorheen mogen bewegen, tja, dat kan voor weinig geld al wel. En zet er dan een paar mooie krullen en een paar boekjes bladgoud op, dan lijkt het nog heel wat ook.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door Luther »

Hendrikus schreef:Tja, wanneer het er allemaal niet toe doet zolang er maar geluid uit komt, dan kun je inderdaad bij zo'n skrabbelaar wel voordelig terecht. Altijd nog beter dit dan een electronisch apparaat.
Wat vind je van de volgende visie: (citaat van een ledenvergadering)
"Dominee, we kunnen toch ook gewoon een electronisch orgel aanschaffen en dat aansluiten op de boxen? Het gaat er toch maar om dat we kunnen zingen en dat er iemand dat even begeleid?"
(Deze opvatting kreeg veel instemming.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:
Hendrikus schreef:Tja, wanneer het er allemaal niet toe doet zolang er maar geluid uit komt, dan kun je inderdaad bij zo'n skrabbelaar wel voordelig terecht. Altijd nog beter dit dan een electronisch apparaat.
Wat vind je van de volgende visie: (citaat van een ledenvergadering)
"Dominee, we kunnen toch ook gewoon een electronisch orgel aanschaffen en dat aansluiten op de boxen? Het gaat er toch maar om dat we kunnen zingen en dat er iemand dat even begeleid?"
(Deze opvatting kreeg veel instemming.)
Helemaal mee eens! Een half miljoen voor een orgel vind ik echt te veel (ook al krijgen we dan het keurmerk van Hendrikus :slurp ).
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door Eppo Gremdaat »

Wie zei ook weer `dat geld had beter aan de armen gegeven kunnen worden....` het had iets met olie (zeg maar parfum) te maken. ....... En de verhouding tussen orgel en olie klopt natuurlijk van geen kant. Maar wel met eventuele minderbedeelden in Elspeet.
Wie het vatten kan, vatte het.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Luther schreef:
Hendrikus schreef:Tja, wanneer het er allemaal niet toe doet zolang er maar geluid uit komt, dan kun je inderdaad bij zo'n skrabbelaar wel voordelig terecht. Altijd nog beter dit dan een electronisch apparaat.
Wat vind je van de volgende visie: (citaat van een ledenvergadering)
"Dominee, we kunnen toch ook gewoon een electronisch orgel aanschaffen en dat aansluiten op de boxen? Het gaat er toch maar om dat we kunnen zingen en dat er iemand dat even begeleid?"
(Deze opvatting kreeg veel instemming.)
Helemaal mee eens! Een half miljoen voor een orgel vind ik echt te veel (ook al krijgen we dan het keurmerk van Hendrikus :slurp ).
Dan zat Salomo wel erg fout toen het beste nog niet goed genoeg was voor de bouw van de tempel...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door Hendrikus »

Luther schreef:
Hendrikus schreef:Tja, wanneer het er allemaal niet toe doet zolang er maar geluid uit komt, dan kun je inderdaad bij zo'n skrabbelaar wel voordelig terecht. Altijd nog beter dit dan een electronisch apparaat.
Wat vind je van de volgende visie: (citaat van een ledenvergadering)
"Dominee, we kunnen toch ook gewoon een electronisch orgel aanschaffen en dat aansluiten op de boxen? Het gaat er toch maar om dat we kunnen zingen en dat er iemand dat even begeleid?"
(Deze opvatting kreeg veel instemming.)
Precies wat ik zeg. Als je er zo over denkt, why not?
Desnoods draait de koster een cd. Maakt toch niet uit? Als het maar wat wauwelt, en als we er een beetje bij kunnen "zingen".

Goed, met kerkmuziek heeft dat niks te maken natuurlijk. Maar kerkmuziek, daar doen wij niet aan, da's alleen maar Luthers gedoe.
Bij het avondmaal gebruiken we immers ook plastic bekertjes. Avondmaalszilver? Allemaal Luthers gedoe.

Goed, en wie vindt het dan nog gek dat alle vakorganisten de GG verlaten? De combinatie van zoveel liturgisch barbarisme en een kerkenraden die zonder enige kennis van zaken zich overal tegenaan bemoeien is de hond in de pot voor de kerkmuziek. Maar ach, dat is toch allemaal Luthers gedoe, dus waar maak je je druk over?
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door Afgewezen »

Hendrikus schreef:Precies wat ik zeg. Als je er zo over denkt, why not?
Desnoods draait de koster een cd. Maakt toch niet uit? Als het maar wat wauwelt, en als we er een beetje bij kunnen "zingen".

Goed, met kerkmuziek heeft dat niks te maken natuurlijk. Maar kerkmuziek, daar doen wij niet aan, da's alleen maar Luthers gedoe.
Bij het avondmaal gebruiken we immers ook plastic bekertjes. Avondmaalszilver? Allemaal Luthers gedoe.

Goed, en wie vindt het dan nog gek dat alle vakorganisten de GG verlaten? De combinatie van zoveel liturgisch barbarisme en een kerkenraden die zonder enige kennis van zaken zich overal tegenaan bemoeien is de hond in de pot voor de kerkmuziek. Maar ach, dat is toch allemaal Luthers gedoe, dus waar maak je je druk over?
Oké, je hebt een punt, Hendrikus. Ik heb toen ik in de St. Jan kerkte, genoten van het orgelspel, dat is waar. ;)
Maar als een gemeente krom moet liggen om de kosten op te kunnen brengen voor een kerkgebouw, is het dan realistisch om een peperduur ambachtelijk orgel aan te willen schaffen? Zeker als een gemeente niet eens over vakorganisten beschikt?
Gesloten