Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door ejvl »

DDD schreef: Ik zou niet weten waarom gemeentezang alleen zou moeten worden begeleid door de componist van "Toen onze mop een mopje was". Als ze dan nog zouden zeggen Mendelssohn, Goudimel of Sweelinck... Maar dat terzijde.
Ha, probeer jij maar eens niet-ritmische samenzang te begeleiden met Goudimel, dat klinkt niet echt fraai :)
Dan kun je nog beter Drenth spelen...
Overigens, de andere "oudvaders" die je noemt word over het algemeen niet echt gewaardeerd om in een eredienst te spelen in tegenstelling tot Zwart, Asma en Heykoop bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door Hendrikus »

ejvl schreef:
DDD schreef: Ik zou niet weten waarom gemeentezang alleen zou moeten worden begeleid door de componist van "Toen onze mop een mopje was". Als ze dan nog zouden zeggen Mendelssohn, Goudimel of Sweelinck... Maar dat terzijde.
Ha, probeer jij maar eens niet-ritmische samenzang te begeleiden met Goudimel, dat klinkt niet echt fraai :)
Dan kun je nog beter Drenth spelen...
Overigens, de andere "oudvaders" die je noemt word over het algemeen niet echt gewaardeerd om in een eredienst te spelen in tegenstelling tot Zwart, Asma en Heykoop bijvoorbeeld.
Besef je wel dat je nu spreekt op basis van een beperkt stukje van de kerkelijke kaart? Gelukkig zijn er ook gemeenten en gemeenteleden die een wat ruimere blik op kerkmuziek hebben dan jij nu aanduidt. Want dan ben je toch wel erg eenzijdig...
~~Soli Deo Gloria~~
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door Marieke »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Marieke schreef:
-DIA- schreef: Persoonlijk vind ik de bewerking van Peter Eilander erg mooi om
voor de dienst te spelen.
Welke?
Zoveel bewerkingen heeft hij ook weer niet geschreven dat je daar als organist een paar maanden mee vooruit kunt.
Maar wel mooie. Ik doelde met name op Psalm 25. Deze wordt nogal eens voor de diensten gespeeld. En een verkorte versie wordt ook wel als voorspel gebruikt.
Ik zou verder niet weten hoe het te omschrijven, dan zou ik een scan moeten
plaatsen. Maar de bewerking van psalm 25 van Eilander is zo bekend dat ik denk
dat dit niet nodig is.
Als je het fijn vindt om te luisteren naar muziek die zo voorspelbaar is dat je na drie tonen de volgende twaalf wel mee kunt fluiten, kan ik me voorstellen dat je dit waardeert. Het zijn alleen maar sequenzen, voortdurende herhaling van hetzelfde motief, steeds een toontje hoger of lager.
Zo één keer per jaar in combinatie met andere bewerkingen van psalm 25 kan dat heel mooi zijn hoor. Niet te vaak, maar dat geldt voor alle bewerkingen.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door DDD »

ejvl schreef:
DDD schreef: Ik zou niet weten waarom gemeentezang alleen zou moeten worden begeleid door de componist van "Toen onze mop een mopje was". Als ze dan nog zouden zeggen Mendelssohn, Goudimel of Sweelinck... Maar dat terzijde.
Ha, probeer jij maar eens niet-ritmische samenzang te begeleiden met Goudimel, dat klinkt niet echt fraai :)
Dan kun je nog beter Drenth spelen...
Overigens, de andere "oudvaders" die je noemt word over het algemeen niet echt gewaardeerd om in een eredienst te spelen in tegenstelling tot Zwart, Asma en Heykoop bijvoorbeeld.
Nou, dat hangt er maar net van af wat voor orgel je hebt en wat voor smaak. Bij mijn ouders in de kerk een Pels en Van Leeuwen, in een andere gemeente waar ik vaak kom een Fama en Raatgever, en dan passen de anderen toch beter. (Van de eigen gemeente een Van Leeuwen, dat is niet veel bijzonders, vind ik zelf.) Ik hoor gelukkig nooit iets van Heykoop, misschien met uitzondering van één organist, maar ik denk meer dat hij uit zijn hoofd speelt. Ik hoor in ieder geval regelmatig Bach en Sweelinck in de kerk, en Goudimel ook, de laatste vooral vóór de collectezang. Bij bekende psalmen kan die als begeleiding worden gebruikt, met uitzondering van de eerste noten, maar ik weet niet of dat een bewerking ervan is, eerlijk gezegd, zo goed ben ik er niet in thuis. Wellicht dat een goede organist hem tijdens het spelen kan bewerken. Het gaat in alle gevallen om isoritmische gemeentezang.
Ik weet nog goed dat in de gemeente van mijn ouders enkele goede organisten werden benoemd. Eerst moesten sommige mensen daar aan wennen, maar dat duurde niet lang. Zelfs voor de minst muzikale aanwezig viel op dat het orgel ineens een stuk beter klonk, en ook bij iedere psalm een passende toon kon treffen. Er is dus hoop, ook voor gemeenten met een orgel van 1 miljoen maar zonder organist.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door ejvl »

Hendrikus schreef: Besef je wel dat je nu spreekt op basis van een beperkt stukje van de kerkelijke kaart? Gelukkig zijn er ook gemeenten en gemeenteleden die een wat ruimere blik op kerkmuziek hebben dan jij nu aanduidt. Want dan ben je toch wel erg eenzijdig...
Niet genoemd, maar ik bedoelde de wat rechtsere kant, de (oud)ger gem (in ned), overigens hoeft daar helemaal niets verkeerd mee te zijn, gewoonten hoeven niet verkeerd te zijn, maar de tientallen die ik ken, word het niet gewaardeerd om bijvoorbeeld Sweelinck te spelen, en het is inderdaad maar een beperkt stukje, want ik weet ook ger gems waar het wel gespeeld word.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door ejvl »

DDD schreef: Nou, dat hangt er maar net van af wat voor orgel je hebt en wat voor smaak. Bij mijn ouders in de kerk een Pels en Van Leeuwen, in een andere gemeente waar ik vaak kom een Fama en Raatgever, en dan passen de anderen toch beter. (Van de eigen gemeente een Van Leeuwen, dat is niet veel bijzonders, vind ik zelf.) Ik hoor gelukkig nooit iets van Heykoop, misschien met uitzondering van één organist, maar ik denk meer dat hij uit zijn hoofd speelt. Ik hoor in ieder geval regelmatig Bach en Sweelinck in de kerk, en Goudimel ook, de laatste vooral vóór de collectezang. Bij bekende psalmen kan die als begeleiding worden gebruikt, met uitzondering van de eerste noten, maar ik weet niet of dat een bewerking ervan is, eerlijk gezegd, zo goed ben ik er niet in thuis. Wellicht dat een goede organist hem tijdens het spelen kan bewerken. Het gaat in alle gevallen om isoritmische gemeentezang.
Ik weet nog goed dat in de gemeente van mijn ouders enkele goede organisten werden benoemd. Eerst moesten sommige mensen daar aan wennen, maar dat duurde niet lang. Zelfs voor de minst muzikale aanwezig viel op dat het orgel ineens een stuk beter klonk, en ook bij iedere psalm een passende toon kon treffen. Er is dus hoop, ook voor gemeenten met een orgel van 1 miljoen maar zonder organist.
Ik vind de zetting van Goudimel geweldig om op een (historisch) kerkorgel te spelen, vooral met de CF in de tenor en dan met een tongwerk, prachtig.
Officieel is het een koor zetting, niet geschikt voor begeleiding op het orgel, maar ritmisch kan het best vind ik.
Niet ritmisch, en dan traag, slepend, vind ik het niet mooi, ik houd bijvoorbeeld niet van 2 of 3 dezelfde akkoorden achter elkaar, bijvoorbeeld psalm 68: "Die God is ons een God van heil" om die drie noten met hetzelfde akkoord, bijvoorbeeld 3 keer achter elkaar D-D-FIS-D, te spelen, ik weet niet of in dit geval Goudimel dat zo heeft genoteerd, maar het is maar een voorbeeld, Worp of Sanderman vind ik dan weer beter passen.
Maar gelukkig heeft niet iedereen dezelfde smaak, anders zou het maar een saai boeltje worden op het kerkorgel :) .
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door Marieke »

DDD schreef:
ejvl schreef:
DDD schreef: Ik zou niet weten waarom gemeentezang alleen zou moeten worden begeleid door de componist van "Toen onze mop een mopje was". Als ze dan nog zouden zeggen Mendelssohn, Goudimel of Sweelinck... Maar dat terzijde.
Ha, probeer jij maar eens niet-ritmische samenzang te begeleiden met Goudimel, dat klinkt niet echt fraai :)
Dan kun je nog beter Drenth spelen...
Overigens, de andere "oudvaders" die je noemt word over het algemeen niet echt gewaardeerd om in een eredienst te spelen in tegenstelling tot Zwart, Asma en Heykoop bijvoorbeeld.
Nou, dat hangt er maar net van af wat voor orgel je hebt en wat voor smaak. Bij mijn ouders in de kerk een Pels en Van Leeuwen, in een andere gemeente waar ik vaak kom een Fama en Raatgever, en dan passen de anderen toch beter. (Van de eigen gemeente een Van Leeuwen, dat is niet veel bijzonders, vind ik zelf.) Ik hoor gelukkig nooit iets van Heykoop, misschien met uitzondering van één organist, maar ik denk meer dat hij uit zijn hoofd speelt. Ik hoor in ieder geval regelmatig Bach en Sweelinck in de kerk, en Goudimel ook, de laatste vooral vóór de collectezang. Bij bekende psalmen kan die als begeleiding worden gebruikt, met uitzondering van de eerste noten, maar ik weet niet of dat een bewerking ervan is, eerlijk gezegd, zo goed ben ik er niet in thuis. Wellicht dat een goede organist hem tijdens het spelen kan bewerken. Het gaat in alle gevallen om isoritmische gemeentezang.
Ik weet nog goed dat in de gemeente van mijn ouders enkele goede organisten werden benoemd. Eerst moesten sommige mensen daar aan wennen, maar dat duurde niet lang. Zelfs voor de minst muzikale aanwezig viel op dat het orgel ineens een stuk beter klonk, en ook bij iedere psalm een passende toon kon treffen. Er is dus hoop, ook voor gemeenten met een orgel van 1 miljoen maar zonder organist.
En waarom is er nou precies dan hoop voor als er geen organist is?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Voor mij liever Worp, dan Martin Mans, Jan Peter Teeuw, Marco den Toom en gelijkaardige.
Soms heeft Peter Eilander best aardige koraalbewerkingen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door Luther »

Johann Gottfried Walther schreef:Voor mij liever Worp, dan Martin Mans, Jan Peter Teeuw, Marco den Toom en gelijkaardige.
Soms heeft Peter Eilander best aardige koraalbewerkingen.
Uiteindelijk is er voor mij maar één koraalboek dat hier bovenuit stijgt en dat zijn de koraalbewerkingen van Dick Sanderman!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door refo »

Luther schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Voor mij liever Worp, dan Martin Mans, Jan Peter Teeuw, Marco den Toom en gelijkaardige.
Soms heeft Peter Eilander best aardige koraalbewerkingen.
Uiteindelijk is er voor mij maar één koraalboek dat hier bovenuit stijgt en dat zijn de koraalbewerkingen van Dick Sanderman!
Lijkt me lastig. Hoe zet je het vast tijdens het orgelspelen?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:
Luther schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Voor mij liever Worp, dan Martin Mans, Jan Peter Teeuw, Marco den Toom en gelijkaardige.
Soms heeft Peter Eilander best aardige koraalbewerkingen.
Uiteindelijk is er voor mij maar één koraalboek dat hier bovenuit stijgt en dat zijn de koraalbewerkingen van Dick Sanderman!
Lijkt me lastig. Hoe zet je het vast tijdens het orgelspelen?
Scherp opgemerkt. Precies om die reden hebben Engelse orgels vaak een paar pinnetjes op de muzieklessenaar: daar klem je dikke liedboeken achter vast, zodat ze niet de lucht in vliegen ;)
Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door DDD »

Een broekklem voor op de fiets werkt ook.
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door Marieke »

Luther schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Voor mij liever Worp, dan Martin Mans, Jan Peter Teeuw, Marco den Toom en gelijkaardige.
Soms heeft Peter Eilander best aardige koraalbewerkingen.
Uiteindelijk is er voor mij maar één koraalboek dat hier bovenuit stijgt en dat zijn de koraalbewerkingen van Dick Sanderman!
Is ook prachtig (niet alles vind ik), maar als je nu alleen dat koraalboek en die bewerkingen weer gaat spelen, word het ook weer eenzijdig.
Alhoewel, hij schrijft in vele stijlen.
Maar, ik moet toegeven, dat doet Marco den Toom in z'n koraalboek ook.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door -DIA- »

Marieke schreef:
Luther schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Voor mij liever Worp, dan Martin Mans, Jan Peter Teeuw, Marco den Toom en gelijkaardige.
Soms heeft Peter Eilander best aardige koraalbewerkingen.
Uiteindelijk is er voor mij maar één koraalboek dat hier bovenuit stijgt en dat zijn de koraalbewerkingen van Dick Sanderman!
Is ook prachtig (niet alles vind ik), maar als je nu alleen dat koraalboek en die bewerkingen weer gaat spelen, word het ook weer eenzijdig.
Alhoewel, hij schrijft in vele stijlen.
Maar, ik moet toegeven, dat doet Marco den Toom in z'n koraalboek ook.
Met alle respect voor Dick Sanderman, hij is beslist een goede organist, maar
voor mij wordt hij wel eens wat te ingewikkeld. Dan heb ik wel voorkeur voor
een iets eenvoudiger werk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door Mister »

Hier zijn we ondertussen blijkbaar uitgepraat over het nieuwe orgel der GG Elspeet. :lock
Gesloten