Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Eveline de Pater
Berichten: 283
Lid geworden op: 02 okt 2009, 10:37

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door Eveline de Pater »

refo schreef:Overigens vind ik het verschil in prijs volgens de advertorial nogal tegenvallen. Een orgel van 4 ton, Nederlands fabricaat, kost bij Skrabl 3 ton. Daar de overdrijvingsmarge uithalend kom je op een verschil van een halve ton. Nog steeds geld, maar ik had het idee dat ze het voor de helft deden. En dan praat je over bedragen.
Hoe zou de aanbesteding in Elspeet gegaan zijn? Dat is namelijk ook best een kunst op zichzelf. Die verkoper van Skrabl lijkt me een gladde rakker. En daar moet je verweer tegen hebben, want ze leren niet orgels verkopen, maar klanten in het pak te steken.
De prijs in NL moest niet 4 ton zijn, maar 6 ton, heb ik begrepen!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:Overigens vind ik het verschil in prijs volgens de advertorial nogal tegenvallen. Een orgel van 4 ton, Nederlands fabricaat, kost bij Skrabl 3 ton. Daar de overdrijvingsmarge uithalend kom je op een verschil van een halve ton. Nog steeds geld, maar ik had het idee dat ze het voor de helft deden. En dan praat je over bedragen.
Hoe zou de aanbesteding in Elspeet gegaan zijn? Dat is namelijk ook best een kunst op zichzelf. Die verkoper van Skrabl lijkt me een gladde rakker. En daar moet je verweer tegen hebben, want ze leren niet orgels verkopen, maar klanten in het pak te steken.
Over de "aanbesteding" kun je alleen maar gissen, want het is een schenking geweest. Dus er is een deal gemaakt tussen de schenker en de Sloveen. Elspeet heeft daar verder geen weet van, denk ik maar zo.
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
refo schreef:Overigens vind ik het verschil in prijs volgens de advertorial nogal tegenvallen. Een orgel van 4 ton, Nederlands fabricaat, kost bij Skrabl 3 ton. Daar de overdrijvingsmarge uithalend kom je op een verschil van een halve ton. Nog steeds geld, maar ik had het idee dat ze het voor de helft deden. En dan praat je over bedragen.
Hoe zou de aanbesteding in Elspeet gegaan zijn? Dat is namelijk ook best een kunst op zichzelf. Die verkoper van Skrabl lijkt me een gladde rakker. En daar moet je verweer tegen hebben, want ze leren niet orgels verkopen, maar klanten in het pak te steken.
Over de "aanbesteding" kun je alleen maar gissen, want het is een schenking geweest. Dus er is een deal gemaakt tussen de schenker en de Sloveen. Elspeet heeft daar verder geen weet van, denk ik maar zo.
Berust deze posting op feitelijke informatie? Dat het een schenking is, hoeft zeker niet te betekenen dat er een deal is gemaakt tussen schenker en bouwer.
Als je het niet zeker weet, is deze posting nogal suggestief.
klever
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 nov 2012, 19:51

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door klever »

Hendrikus schreef:
klever schreef:
sirdanilot schreef:^ Dat is Oudtestamentisch. We leven onder het Níeuwe Verbond, wist je dat? Newsflash !

Jij ziet nu dingen die door 'heidenen' zijn gemaakt als een soort 'onrein' iets. Of dingen die op zondag zijn gemaakt, of wat dan ook. Leg me maar eens uit hoe dat aansluit op het Nieuwe Verbond.
De apostel Paulus onderwijst de Galaten in hfst. 6:10 :" laat ons goed doen aan allen, maar meest aan de huisgenoten des geloofs". En dat staat toch echt in het nieuwe testament.
De vraag is natuurlijk of je op basis van deze tekst per definitie de opdracht aan een gemeentelid moet geven. Ik ben geneigd om te zeggen: bij gelijkwaardige kwaliteit en bij een acceptabel prijsverschil: ja. Maar als de huisgenoot des geloofs beduidend mindere kwaliteit levert en/of aanzienlijk duurder is, dan weet ik het zo net nog niet. Er staat immers "meest", en dat begrip laat zeker ruimte voor uitzonderingen.

Maar in dit topic is dat allemaal niet zo relevant, want het orgel is niet betaald door de gemeente. Het was een gegeven paard. En je weet hoe het met gegeven paarden gaat.
Die slaan nog wel eens op hol. :)
op de weg naar de vrijstad staan geen rustbankjes
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door Simon »

Eveline de Pater schreef:
refo schreef:Overigens vind ik het verschil in prijs volgens de advertorial nogal tegenvallen. Een orgel van 4 ton, Nederlands fabricaat, kost bij Skrabl 3 ton. Daar de overdrijvingsmarge uithalend kom je op een verschil van een halve ton. Nog steeds geld, maar ik had het idee dat ze het voor de helft deden. En dan praat je over bedragen.
Hoe zou de aanbesteding in Elspeet gegaan zijn? Dat is namelijk ook best een kunst op zichzelf. Die verkoper van Skrabl lijkt me een gladde rakker. En daar moet je verweer tegen hebben, want ze leren niet orgels verkopen, maar klanten in het pak te steken.
De prijs in NL moest niet 4 ton zijn, maar 6 ton, heb ik begrepen!
Dergelijke bedragen zouden beter aan Woord en Daad besteed kunnen worden.
Maar dat is mijn mening.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door WimA »

Simon schreef:
Eveline de Pater schreef:
refo schreef:Overigens vind ik het verschil in prijs volgens de advertorial nogal tegenvallen. Een orgel van 4 ton, Nederlands fabricaat, kost bij Skrabl 3 ton. Daar de overdrijvingsmarge uithalend kom je op een verschil van een halve ton. Nog steeds geld, maar ik had het idee dat ze het voor de helft deden. En dan praat je over bedragen.
Hoe zou de aanbesteding in Elspeet gegaan zijn? Dat is namelijk ook best een kunst op zichzelf. Die verkoper van Skrabl lijkt me een gladde rakker. En daar moet je verweer tegen hebben, want ze leren niet orgels verkopen, maar klanten in het pak te steken.
De prijs in NL moest niet 4 ton zijn, maar 6 ton, heb ik begrepen!
Dergelijke bedragen zouden beter aan Woord en Daad besteed kunnen worden.
Maar dat is mijn mening.
De mijne ook hoor.

Laat elke burgerlijke gemeente 1 orgel hebben in een kerk voor de "show business", dan kunnen de andere kerken functioneel doen waarvoor ze zijn en gezamenlijk dat ene orgel gebruiken.

Men zegt - terecht - veel over het weggooien van voedsel maar over het 90% van de tijd ongebruikt staan van zo'n orgel hoort men weinig. Ook dat is echter een "verkwisting van Zijn gaven"
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door eilander »

WimA schreef: Men zegt - terecht - veel over het weggooien van voedsel maar over het 90% van de tijd ongebruikt staan van zo'n orgel hoort men weinig. Ook dat is echter een "verkwisting van Zijn gaven"
Dit is voor mij een volstrekt nieuw argument.
Al eens nagedacht over hoeveel tijd je auto eigenlijk stil staat? Tja, die kost ook niet zoveel, daar heb jij weer gelijk in.

Ik vind een oproep tot soberheid en doelmatigheid, ook bij een kerkorgel, wel op zijn plaats. Maar we moeten ook weer niet overdrijven: een kerkorgel gaat heel lang mee en heeft een daadwerkelijke en goede functie in de eredienst.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door WimA »

eilander schreef:
WimA schreef: Men zegt - terecht - veel over het weggooien van voedsel maar over het 90% van de tijd ongebruikt staan van zo'n orgel hoort men weinig. Ook dat is echter een "verkwisting van Zijn gaven"
Dit is voor mij een volstrekt nieuw argument.
Al eens nagedacht over hoeveel tijd je auto eigenlijk stil staat? Tja, die kost ook niet zoveel, daar heb jij weer gelijk in.
Ook daar kan inderdaad wel goed over worden nagedacht. Prijs, gebruik etc. dient in verhouding te zijn. Overigens telt er nog wel een iets ander argument, een auto die veel stil staat gaat iig langer mee dan een auto die veel rijdt. De km stand is heel belangrijk. Dat geld niet! zozeer voor een kerkorgel, en zeker niet voor oude instrumenten. Daar is stilstand juist achteruitgang en veel gebruik het behoud van het ding, m.a.w. als men een auto en een kerkorgel wil vergelijking dient men de prijs te delen door de "draaiuren" en niet door de leeftijd.
eilander schreef:Ik vind een oproep tot soberheid en doelmatigheid, ook bij een kerkorgel, wel op zijn plaats. Maar we moeten ook weer niet overdrijven: een kerkorgel gaat heel lang mee en heeft een daadwerkelijke en goede functie in de eredienst.
Eens. We moeten niet overdrijven.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door Tiberius »

WimA schreef:Men zegt - terecht - veel over het weggooien van voedsel maar over het 90% van de tijd ongebruikt staan van zo'n orgel hoort men weinig. Ook dat is echter een "verkwisting van Zijn gaven"
Dan moeten de kerkbanken en de kansel er ook maar uit: die staan ook minstens 90% van de tijd leeg.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door Simon »

Tiberius schreef:
WimA schreef:Men zegt - terecht - veel over het weggooien van voedsel maar over het 90% van de tijd ongebruikt staan van zo'n orgel hoort men weinig. Ook dat is echter een "verkwisting van Zijn gaven"
Dan moeten de kerkbanken en de kansel er ook maar uit: die staan ook minstens 90% van de tijd leeg.
Die kosten slechts een fractie van het orgel.
Bovendien is er voor een orgel een veel goedkoper alternatief.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door Tiberius »

Simon schreef:
Tiberius schreef:
WimA schreef:Men zegt - terecht - veel over het weggooien van voedsel maar over het 90% van de tijd ongebruikt staan van zo'n orgel hoort men weinig. Ook dat is echter een "verkwisting van Zijn gaven"
Dan moeten de kerkbanken en de kansel er ook maar uit: die staan ook minstens 90% van de tijd leeg.
Die kosten slechts een fractie van het orgel.
Dat was zijn criterium niet...
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door Erasmiaan »

Simon schreef:
Tiberius schreef:
WimA schreef:Men zegt - terecht - veel over het weggooien van voedsel maar over het 90% van de tijd ongebruikt staan van zo'n orgel hoort men weinig. Ook dat is echter een "verkwisting van Zijn gaven"
Dan moeten de kerkbanken en de kansel er ook maar uit: die staan ook minstens 90% van de tijd leeg.
Die kosten slechts een fractie van het orgel.
Bovendien is er voor een orgel een veel goedkoper alternatief.
Alle kleine beetjes maken één grote. Voor kerkbanken en kansel is er ook een goedkoper alternatief.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door Herman »

Simon schreef:Dergelijke bedragen zouden beter aan Woord en Daad besteed kunnen worden.
Maar dat is mijn mening.
Je mag deze mening hebben, prima.

Wel twee dingen. Oudere mensen hebben doorgaans een zeer sterke binding met de eigen gemeente, meer dan met een zendingsveld. Ik zou hun gemoedsrust niet willen ontzeggen als ze een deel van hun vermogen aan de kerk nalaten. Dat is gewoon eerlijke en oprechte liefdadigheid. (Hier komt het spreekwoord van het gegeven paard om de hoek kijken).

Het tweede is dat sommige mensen zo goed bedeeld zijn met het slijk der aarde, dat het hun niet uitmaakt of ze hier of daar een miljoentje in een stichtinkje of goede doelenfonds stoppen waaruit langdurige meerjarige projecten worden gefinancierd. Als ze dan op maandagmorgen ook nog eens een orgel willen schenken, wie zijn wij dan om te beoordelen of er niet een ander bestedingspatroon te bedenken is.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door WimA »

Tiberius schreef:
WimA schreef:Men zegt - terecht - veel over het weggooien van voedsel maar over het 90% van de tijd ongebruikt staan van zo'n orgel hoort men weinig. Ook dat is echter een "verkwisting van Zijn gaven"
Dan moeten de kerkbanken en de kansel er ook maar uit: die staan ook minstens 90% van de tijd leeg.
Ook prima inderdaad om over na te denken. Maar ik heb de neiging om eerst het laag hangende fruit te benoemen, dat levert het snelst het meeste op.
En niets doen omdat het niet optimale gebruik niet volkomen uitgebannen kan worden lijkt me geen goede argumentatie.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door refo »

Tja, die orgels.
Als men wil dat er goede organisten komen, moeten er ook goede orgels zijn.
Als er mensen zijn die goede organisten zijn willen ze een goed orgel.
Maar wie moet dat dan betalen voor die organisten?

Mijn dochter speelt niet onverdienstelijk blokfluit.
Op een muziekconcours in de SintJan te Gouda speelde ze op een goedkoop exemplaar.
Volgens kenners had ze met een goed exemplaar de eerste prijs kunnen winnen. Toen had ze 'maar' de derde prijs.
Die eerste prijs ging naar iemand die orgel speelde. Die mocht gratis en voor niets op het Moreau-orgel.
Gesloten