Tempo zingen

Plaats reactie
Bidner
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 okt 2012, 22:04

Tempo zingen

Bericht door Bidner »

Weet u, dat het "per vers" in één Psalm niet altijd op hetzelfde tempo uitkomt. Een voorbeeld is te tonen, dat Psalm 75 vers 1 op vers 6 een tijdsverschil heeft van 3 seconden. Dat komt omdat in vers 6 er veel meer lettergrepen zijn die om een langere uitspraak vragen. Dit is dus maar een weet. Verder heeft deze stelling niet veel toegevoegde waarde.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Tempo zingen

Bericht door Hendrikus »

Bidner schreef:Weet u, dat het "per vers" in één Psalm niet altijd op hetzelfde tempo uitkomt. Een voorbeeld is te tonen, dat Psalm 75 vers 1 op vers 6 een tijdsverschil heeft van 3 seconden. Dat komt omdat in vers 6 er veel meer lettergrepen zijn die om een langere uitspraak vragen. Dit is dus maar een weet. Verder heeft deze stelling niet veel toegevoegde waarde.
Nou nou, alweer wat geleerd.
Niet dat ik 't snap hoor, maar dat ligt ongetwijfeld aan mijn beperkte inzicht in deze materie.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Tempo zingen

Bericht door Zita »

Ik heb d'r niet zoveel verstand van, maar als je een metronoom laat tikken komt het toch iedere keer weer aardig gelijk uit.
Gebruikersavatar
Ichtus
Berichten: 2162
Lid geworden op: 26 jul 2007, 22:37

Re: Tempo zingen

Bericht door Ichtus »

Hendrikus schreef:
Bidner schreef:Weet u, dat het "per vers" in één Psalm niet altijd op hetzelfde tempo uitkomt. Een voorbeeld is te tonen, dat Psalm 75 vers 1 op vers 6 een tijdsverschil heeft van 3 seconden. Dat komt omdat in vers 6 er veel meer lettergrepen zijn die om een langere uitspraak vragen. Dit is dus maar een weet. Verder heeft deze stelling niet veel toegevoegde waarde.
Nou nou, alweer wat geleerd.
Niet dat ik 't snap hoor, maar dat ligt ongetwijfeld aan mijn beperkte inzicht in deze materie.
:wiz
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen!
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Tempo zingen

Bericht door Eppo Gremdaat »

Daarom ben ik zo blij met de nieuwe (nòu,... nieuw... al van 1968) berijming. En wordt het niet eens tijd om onberijmd te gaan zingen? (ondeugende opmerking, maar ik maak deze toch)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Tempo zingen

Bericht door Hendrikus »

Eppo Gremdaat schreef:Daarom ben ik zo blij met de nieuwe (nòu,... nieuw... al van 1968) berijming. En wordt het niet eens tijd om onberijmd te gaan zingen? (ondeugende opmerking, maar ik maak deze toch)
Emigreer naar Engeland, daar doen ze ´t al jaaaren.

En in Nederland kan het tegenwoordig ook:
http://www.boekencentrum.nl/boeken/Nico ... ziel/23782
Via dit boek kun je de psalmen onberijmd zingen, hetzij op een chant, hetzij op een abdijtoon.
~~Soli Deo Gloria~~
Marco
Berichten: 3594
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Tempo zingen

Bericht door Marco »

Bidner schreef:Weet u, dat het "per vers" in één Psalm niet altijd op hetzelfde tempo uitkomt. Een voorbeeld is te tonen, dat Psalm 75 vers 1 op vers 6 een tijdsverschil heeft van 3 seconden. Dat komt omdat in vers 6 er veel meer lettergrepen zijn die om een langere uitspraak vragen. Dit is dus maar een weet. Verder heeft deze stelling niet veel toegevoegde waarde.
Nou, dat zal dan wel onberijmd zijn. In mijn psalmboeken van 1773, 1968 en 1985 hebben de coupletten over het algemeen hetzelfde aantal lettergrepen, netjes verdeeld over halve en kwartnoten. :fi
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Tempo zingen

Bericht door refo »

De letters per noot zijn in vers 1 precies 3 en in vers 6 3,69.
Maar volgens mij zegt dat niets.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Tempo zingen

Bericht door DDD »

Bidner schreef:Weet u, dat het "per vers" in één Psalm niet altijd op hetzelfde tempo uitkomt. Een voorbeeld is te tonen, dat Psalm 75 vers 1 op vers 6 een tijdsverschil heeft van 3 seconden. Dat komt omdat in vers 6 er veel meer lettergrepen zijn die om een langere uitspraak vragen. Dit is dus maar een weet. Verder heeft deze stelling niet veel toegevoegde waarde.
Bij mij is het niet zo. Ze duren exact even lang, als je maar goed maat houdt. Ik kan me nauwelijks een tempo voorstellen waarbij je struikelt over de woorden. Maar als het niet meer lukt om de woorden van ieder vers in een bepaald tempo zorgvuldig uit te spreken dan is de grens tussen eerbiedig en oneerbiedig wel bereikt, denk ik zo.

Probeer het zelf maar eens: http://www.psalmboek.nl/zingen.php?psID ... D=6&s=rit6
Plaats reactie