Klavarskribo

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Klavarskribo

Bericht door Hendrikus »

WimA schreef: Mischien wordt de discussie begrijpelijker als we het vergelijken met muziekschrift of muzieknotatie? Klavarscribo is gewoon veel eenvoudiger en intiutiever dan het klassieke notenschrift. Alleen is dat niet het enige argument wat telt. Toch schijnt de HSV - of haar aanhangers - de discussie tot dit enkele punt te - willen - versmallen.
Hoe zou het toch komen dat zoveel aanhangers van Klavarskribo de naam van dit systeem verkeerd spellen? Zeker als dit grepenschrift ten tonele wordt gevoerd in een discussie rond de (H)SV verbaast me dat.
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kritiek op de HSV inhoudelijk gewogen

Bericht door eilander »

jakobmarin schreef:
WimA schreef:Mischien wordt de discussie begrijpelijker als we het vergelijken met muziekschrift of muzieknotatie? Klavarscribo is gewoon veel eenvoudiger en intiutiever dan het klassieke notenschrift. Alleen is dat niet het enige argument wat telt. Toch schijnt de HSV - of haar aanhangers - de discussie tot dit enkele punt te - willen - versmallen.
Deze vergelijking gaat behoorlijk mank, omdat klaverscribo alleen voor toetsinstrumenten is (meestal alleen orgel) en notenschrift voor zo'n beetje alle muziekinstrumenten.
En dat is wel een hele simpele voorstelling van de verschillen tussen HSV en GBS.
De vergelijking gaat inderdaad wel mank: verschillen tussen klavarskribo en klassiek notenschrift hoor je niet.

Maar geef mij een blokfluit en ik speel de noten van een klavarstuk... waarom niet eigenlijk? De noten hebben in klavarskribo ook een naam.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kritiek op de HSV inhoudelijk gewogen

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:
jakobmarin schreef:
WimA schreef:Mischien wordt de discussie begrijpelijker als we het vergelijken met muziekschrift of muzieknotatie? Klavarscribo is gewoon veel eenvoudiger en intiutiever dan het klassieke notenschrift. Alleen is dat niet het enige argument wat telt. Toch schijnt de HSV - of haar aanhangers - de discussie tot dit enkele punt te - willen - versmallen.
Deze vergelijking gaat behoorlijk mank, omdat klaverscribo alleen voor toetsinstrumenten is (meestal alleen orgel) en notenschrift voor zo'n beetje alle muziekinstrumenten.
En dat is wel een hele simpele voorstelling van de verschillen tussen HSV en GBS.
De vergelijking gaat inderdaad wel mank: verschillen tussen klavarskribo en klassiek notenschrift hoor je niet.

Maar geef mij een blokfluit en ik speel de noten van een klavarstuk... waarom niet eigenlijk? De noten hebben in klavarskribo ook een naam.
Ja?
Hoe heet het zwarte bolletje hieronder?
Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Kritiek op de HSV inhoudelijk gewogen

Bericht door Jongere »

De gis of de as? (ik kan eigenlijk geen klavarskribo lezen)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kritiek op de HSV inhoudelijk gewogen

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
eilander schreef: Maar geef mij een blokfluit en ik speel de noten van een klavarstuk... waarom niet eigenlijk? De noten hebben in klavarskribo ook een naam.
Ja?
Hoe heet het zwarte bolletje hieronder?
Afbeelding
Volgens mij een as.
Blijkbaar weet je niet dat noten namen hebben, ook in klavarskribo??
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Kritiek op de HSV inhoudelijk gewogen

Bericht door Jongere »

Het punt is - denk ik - dat dezelfde toets nog niet dezelfde noot hoeft te zijn.

Hoe dit terug te vertalen valt richting de HSV is mij een raadsel. ;)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kritiek op de HSV inhoudelijk gewogen

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:
Hendrikus schreef:
eilander schreef: Maar geef mij een blokfluit en ik speel de noten van een klavarstuk... waarom niet eigenlijk? De noten hebben in klavarskribo ook een naam.
Ja?
Hoe heet het zwarte bolletje hieronder?
Afbeelding
Volgens mij een as.
Blijkbaar weet je niet dat noten namen hebben, ook in klavarskribo??
Ik wilde even aantonen waar het manco van Klavarskribo zit. Deze noot heet in dit geval gis, maar kan ook as heten, afhankelijk van z´n harmonische of melodische functie. In het notenschrift kun je dat dus zien aan de notatie, maar in klavar zie je alleen maar een toets die je moet indrukken, en je illustreert nu zelf dat daarbij het besef ontbreekt of ´t nou een as is of een gis.
Bedankt, je gaf precies het antwoord dat ik verwachtte ;)
~~Soli Deo Gloria~~
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Kritiek op de HSV inhoudelijk gewogen

Bericht door WimA »

Hendrikus schreef:
eilander schreef:
Hendrikus schreef:
eilander schreef: Maar geef mij een blokfluit en ik speel de noten van een klavarstuk... waarom niet eigenlijk? De noten hebben in klavarskribo ook een naam.
Ja?
Hoe heet het zwarte bolletje hieronder?
Afbeelding
Volgens mij een as.
Blijkbaar weet je niet dat noten namen hebben, ook in klavarskribo??
Ik wilde even aantonen waar het manco van Klavarskribo zit. Deze noot heet in dit geval gis, maar kan ook as heten, afhankelijk van z´n harmonische of melodische functie. In het notenschrift kun je dat dus zien aan de notatie, maar in klavar zie je alleen maar een toets die je moet indrukken, en je illustreert nu zelf dat daarbij het besef ontbreekt of ´t nou een as is of een gis.
Bedankt, je gaf precies het antwoord dat ik verwachtte ;)
Zo'n beeld in het notenschrift is toch ook niet zomaar te herkennen zijn als men midden uit een balk een akkoord plukt?
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Kritiek op de HSV inhoudelijk gewogen

Bericht door Simon »

Noten ook al afhankelijk van de context?
:yahoo
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kritiek op de HSV inhoudelijk gewogen

Bericht door Hendrikus »

WimA schreef:
Hendrikus schreef:
eilander schreef:
Hendrikus schreef: Ja?
Hoe heet het zwarte bolletje hieronder?
Afbeelding
Volgens mij een as.
Blijkbaar weet je niet dat noten namen hebben, ook in klavarskribo??
Ik wilde even aantonen waar het manco van Klavarskribo zit. Deze noot heet in dit geval gis, maar kan ook as heten, afhankelijk van z´n harmonische of melodische functie. In het notenschrift kun je dat dus zien aan de notatie, maar in klavar zie je alleen maar een toets die je moet indrukken, en je illustreert nu zelf dat daarbij het besef ontbreekt of ´t nou een as is of een gis.
Bedankt, je gaf precies het antwoord dat ik verwachtte ;)
Zo'n beeld in het notenschrift is toch ook niet zomaar te herkennen zijn als men midden uit een balk een akkoord plukt?
Zeker wel, er staat ofwel een gis ofwel een as, nooit een ding dat allebei zou kunnen zijn.
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kritiek op de HSV inhoudelijk gewogen

Bericht door eilander »

Hendrikus, ik erken nogmaals en graag mijn meerdere in jou. Maar het ging mij er even om dat ik ook een ander instrument dan toetsinstrumenten kan bespelen met klavarskribo voor mijn neus.

Maar dit is erg off-topic, straks krijgen we mot met een mod.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kritiek op de HSV inhoudelijk gewogen

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:Hendrikus, ik erken nogmaals en graag mijn meerdere in jou. Maar het ging mij er even om dat ik ook een ander instrument dan toetsinstrumenten kan bespelen met klavarskribo voor mijn neus.

Maar dit is erg off-topic, straks krijgen we mot met een mod.
O ja, ik heb ook wel eens samengespeeld met iemand die trompet speelde van Klavarskribo.
Vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan, zeggen ze dan op de markt.
O, sorry mods, we dwalen af ;)
~~Soli Deo Gloria~~
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Kritiek op de HSV inhoudelijk gewogen

Bericht door WimA »

Hendrikus schreef:
WimA schreef:
Hendrikus schreef:Ik wilde even aantonen waar het manco van Klavarskribo zit. Deze noot heet in dit geval gis, maar kan ook as heten, afhankelijk van z´n harmonische of melodische functie. In het notenschrift kun je dat dus zien aan de notatie, maar in klavar zie je alleen maar een toets die je moet indrukken, en je illustreert nu zelf dat daarbij het besef ontbreekt of ´t nou een as is of een gis.
Bedankt, je gaf precies het antwoord dat ik verwachtte ;)
Zo'n beeld in het notenschrift is toch ook niet zomaar te herkennen zijn als men midden uit een balk een akkoord plukt?
Zeker wel, er staat ofwel een gis ofwel een as, nooit een ding dat allebei zou kunnen zijn.
Dat begrijp ik wel, maar ook in het notenschrift zijn er toch voorvoegsels - aan het begin van de balk - die aangeven of die zwarte noot als een as of als ene gis moet worden beschouwd? En als je die niet afdrukt - lees: meeneemt in je voorbeeldje - dan is dat ook niet zomaar aan het akkoord te zien.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Kritiek op de HSV inhoudelijk gewogen

Bericht door WimA »

Hendrikus schreef:
Hendrikus schreef:
Hendrikus schreef:
WimA schreef: Ja?
Hoe heet het zwarte bolletje hieronder?
Afbeelding
Ik wilde even aantonen waar het manco van Klavarskribo zit. Deze noot heet in dit geval gis, maar kan ook as heten, afhankelijk van z´n harmonische of melodische functie. In het notenschrift kun je dat dus zien aan de notatie, maar in klavar zie je alleen maar een toets die je moet indrukken, en je illustreert nu zelf dat daarbij het besef ontbreekt of ´t nou een as is of een gis
Zo'n beeld in het notenschrift is toch ook niet zomaar te herkennen zijn als men midden uit een balk een akkoord plukt?
Zeker wel, er staat ofwel een gis ofwel een as, nooit een ding dat allebei zou kunnen zijn.
In klavarskribo is iig duidelijk welke toets er op een harmonium ingedrukt moet worden. Ongeacht welke naam eraan gegeven moet worden, afhankelijk van de toonsoort en de functie. Bij het notenschrif is dat totaal onduidelijk. Het is onduidelijk welke toets er ingedrukt moet worden en het is onduidelijk welke naam de noot heeft.

Neem nu de E, op de onderste lijn van de notenbalk van de G sleutel. Zonder allerlei voorvoegsels aan het begin van de balk of het stuk te plaatsen en te onthouden is het niet duidelijk of er een es, een e of een eis gespeelt moet worden, wat toch 3 verschillende toetsen zijn. Zonder voovoegsels is dan ook niet duidelijk wat de naam is van de noot.
Het komt er dus op neer dat in klavarskribo het mischien onduidelijk is wat de naam van een weergegeven noot is als allerlei opmerkingen aan het begin van de balk of stuk niet worden meegenomen maar iig is duidelijk welke toets ingedrukt moet worden. Bij noten is zelfs dat niet duidelijk.
Laatst gewijzigd door WimA op 14 sep 2012, 11:26, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Kritiek op de HSV inhoudelijk gewogen

Bericht door Afgewezen »

Hendrikus schreef:Hoe heet het zwarte bolletje hieronder?
Verkeerde vraag. Welke toets moet er ingedrukt worden, dát is de vraag die beantwoord wordt.
De leer van de toonladders of hoe het zoiets, is toch niet afhankelijk van de muzieknotatie?
Plaats reactie