Popmuziek duivels?

Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: popmuziek duivels?

Bericht door Joannah »

Mara schreef:
Fjodor schreef:
Mara schreef:Jawel, ik luister regelmatig radio, radio 4. classic FM, regionale zender, de nieuwsberichten op regio en radio 2, op zaterdag vaak radio 5.
Maar ik weet niet eens waar ik 1 moet vinden :nonnon
nou goed, daar zit ook allerlei muziek tussen die er op de jijdaar avonden waarschijnlijk niet doorheen komt..
Ik ben ook geen jijdaar bezoeker, te oud ;)
Gat in de markt: Udaar
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: popmuziek duivels?

Bericht door helma »

Gijdaar hadden ze hier al bedacht voor een wat meer rechtsere variant :huhu
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: popmuziek duivels?

Bericht door refo »

Fjodor schreef:
helma schreef:
Fjodor schreef:En klassieke muziek?
Bach en Händel is het enige wat ik weleens luister
verder word ik altijd erg onrustig van klassieke muziek.
Ik zal trouwens zelf nooit muziek aanzetten in huis; alleen in de auto.
En dat is altijd geestelijke muziek.
Dan ben je een goed voorbeeld denk ik zo.
De vraag is alleen: wanneer is muziek 'geestelijk'?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: popmuziek duivels?

Bericht door helma »

Data Poplezingen:

Zaterdag 12 Februari Genemuiden
Zaterdag 5 Maart Opheusden
Zaterdag 2 April Zwolle
Zaterdag 21 Mei Urk
Zaterdag 4 Juni Elburg
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: popmuziek duivels?

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:
Fjodor schreef:
helma schreef:
Fjodor schreef:En klassieke muziek?
Bach en Händel is het enige wat ik weleens luister
verder word ik altijd erg onrustig van klassieke muziek.
Ik zal trouwens zelf nooit muziek aanzetten in huis; alleen in de auto.
En dat is altijd geestelijke muziek.
Dan ben je een goed voorbeeld denk ik zo.
De vraag is alleen: wanneer is muziek 'geestelijk'?
En is geestelijke muziek bedoeld om als achtergrondbehangetje te fungeren tijdens het autorijden of tijdens de koffie?
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: popmuziek duivels?

Bericht door helma »

meestal zingen we in de auto mee.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9190
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: popmuziek duivels?

Bericht door parsifal »

Soms wordt muziek ook behoorlijk gekerstend.

Ik ben nu in Boston als drie keer naar het Symphony Orchestra geweest. De laatste keer werd een stuk van Mussorgsky gespeeld. Later las ik dat dit bekende stuk door Mussorgsky bedoeld was als de beschrijving van een heksensabbat en dat Mussorgsky op zijn zachtst gezegd nogal gecharmeerd was van paganisme en satanisme (net als iemand als Liszt trouwens). Het stuk wat opgevoerd werd door het orkest was echter een bewerking door Rimsi Korsakov, waarbij enkele minuten voor het eind van het stuk kerkklokken zijn toegevoegd en een heel vreedzaam einde. Het stuk is zo veranderd in een soort van beschrijving van de overwinning op de duisternis.

Al had ik me vooraf in de muziek verdiept had ik mogelijk 5 minuten na het begin van het concert gekomen om pas binnengelaten te worden voor de stukken van Beethoven en Prokoviev werden gespeeld. Toch is het op zich een interessant fenomeen, wat je ook in sommige Christelijke muziek ziet. Een aanbiddingslied op de melodie van "Rule Brittania" of op de negende van Beethoven. Of meer populair "Wat de toekomst brengen moge" op wijs van "The Rose" uit een film over Janis Joplin enz.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: popmuziek duivels?

Bericht door helma »

D.V. Zaterdag 5 Maart Opheusden:
Waar: 'Sporthal de Biezenwei', Fazantstraat 30, Opheusden
Hoe laat: Aanvang lezing 19u (!), inloop v.a. 18u

Gastheer: ds. W.van Vlastuin



Afbeelding
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: popmuziek duivels?

Bericht door Mara »

Mijn dochter kwam me net roepen, mam kijk eens. Ik schrok me naar, dacht dat ze een popconcert bekeek. Het bleek de eo jongerendag te zijn :oO Donkere zaal, verlicht door toneellichten, terwijl het buiten zulk heerlijk weer is. Een rockband, jongens met leren jack of T shirt aan, armen vol tattoo's. Ik verstond niet wat hij zong, zo hard, jankende gitaren. De jongeren werden verzocht mee te springen.
Knevel zou er ook nog heen gaan, twitterde hij. Zou hij zich daar prettig voelen ? Moeten zo onze jongeren "gelokt" worden ? Ik werd er zo droevig van. Mijn man die ook even meekeek, vroeg: wat is het verschil met Pinkpop ?
Wat is de duivel slim. Hij hoeft niet veel te doen vandaag.
En de EO zal ongetwijfeld wel weer zeer positief praten over deze dag :huhu
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: popmuziek duivels?

Bericht door Fjodor »

Mara schreef:Mijn dochter kwam me net roepen, mam kijk eens. Ik schrok me naar, dacht dat ze een popconcert bekeek. Het bleek de eo jongerendag te zijn :oO Donkere zaal, verlicht door toneellichten, terwijl het buiten zulk heerlijk weer is. Een rockband, jongens met leren jack of T shirt aan, armen vol tattoo's. Ik verstond niet wat hij zong, zo hard, jankende gitaren. De jongeren werden verzocht mee te springen.
Knevel zou er ook nog heen gaan, twitterde hij. Zou hij zich daar prettig voelen ? Moeten zo onze jongeren "gelokt" worden ? Ik werd er zo droevig van. Mijn man die ook even meekeek, vroeg: wat is het verschil met Pinkpop ?
Wat is de duivel slim. Hij hoeft niet veel te doen vandaag.
En de EO zal ongetwijfeld wel weer zeer positief praten over deze dag :huhu
Wat is er mis met leren jacks, met t-shirts, met gitaarmuziek, met donkere zaal, met teksten die je niet verstaat, met springen?
Je bekritiseerd enkel vorm, en geen inhoud..
En er is wel degelijk een groot verschil met pinkpop. Ik ben best op die evangelische dagen of festivals geweest, maar het is echt een heel andere sfeer dan wereldse festivals.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: popmuziek duivels?

Bericht door Fjodor »

Mara schreef:Mijn dochter kwam me net roepen, mam kijk eens. Ik schrok me naar, dacht dat ze een popconcert bekeek. Het bleek de eo jongerendag te zijn :oO Donkere zaal, verlicht door toneellichten, terwijl het buiten zulk heerlijk weer is. Een rockband, jongens met leren jack of T shirt aan, armen vol tattoo's. Ik verstond niet wat hij zong, zo hard, jankende gitaren. De jongeren werden verzocht mee te springen.
Knevel zou er ook nog heen gaan, twitterde hij. Zou hij zich daar prettig voelen ? Moeten zo onze jongeren "gelokt" worden ? Ik werd er zo droevig van. Mijn man die ook even meekeek, vroeg: wat is het verschil met Pinkpop ?
Wat is de duivel slim. Hij hoeft niet veel te doen vandaag.
En de EO zal ongetwijfeld wel weer zeer positief praten over deze dag :huhu
Wat is er mis met leren jacks, met t-shirts, met gitaarmuziek, met donkere zaal, met teksten die je niet verstaat, met springen?
Je bekritiseerd enkel vorm, en geen inhoud..
En er is wel degelijk een groot verschil met pinkpop. Ik ben best op die evangelische dagen of festivals geweest, maar het is echt een heel andere sfeer dan wereldse festivals.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: popmuziek duivels?

Bericht door Mara »

Fjodor schreef:
Mara schreef:Mijn dochter kwam me net roepen, mam kijk eens. Ik schrok me naar, dacht dat ze een popconcert bekeek. Het bleek de eo jongerendag te zijn :oO Donkere zaal, verlicht door toneellichten, terwijl het buiten zulk heerlijk weer is. Een rockband, jongens met leren jack of T shirt aan, armen vol tattoo's. Ik verstond niet wat hij zong, zo hard, jankende gitaren. De jongeren werden verzocht mee te springen.
Knevel zou er ook nog heen gaan, twitterde hij. Zou hij zich daar prettig voelen ? Moeten zo onze jongeren "gelokt" worden ? Ik werd er zo droevig van. Mijn man die ook even meekeek, vroeg: wat is het verschil met Pinkpop ?
Wat is de duivel slim. Hij hoeft niet veel te doen vandaag.
En de EO zal ongetwijfeld wel weer zeer positief praten over deze dag :huhu
Wat is er mis met leren jacks, met t-shirts, met gitaarmuziek, met donkere zaal, met teksten die je niet verstaat, met springen?
Je bekritiseerd enkel vorm, en geen inhoud..
En er is wel degelijk een groot verschil met pinkpop. Ik ben best op die evangelische dagen of festivals geweest, maar het is echt een heel andere sfeer dan wereldse festivals.
Ik had deze vraag wel verwacht. :huhu En welk verschil in sfeer bedoel je precies ? En ik kan de inhoud niet bekritiseren, want die is niet te verstaan. Maar ik heb wel zo mn vermoedens. Het zal wel blijven steken bij: We love you Jesus. Bless me.
Arme kinderen.
Bij pinkpop is het duidelijk, hier is het nog gemener. Onder het mom van aanbidding, wordt hun ziel weggetrokken. :fi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: popmuziek duivels?

Bericht door helma »

We praten niet over de EO jongerendag
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: popmuziek duivels?

Bericht door helma »

Poplezing Jijdaar; vanavond Elburg

D.V. Zaterdag 4 Juni Elburg:
Waar: Oosterkerk, Klaverplein2, Elburg
Hoe laat: Aanvang lezing 19(!),
inloop v.a. 18u
Gastheer: ds. J.F.Schuitemaker (opening avond) & Gert Jansen (vervolg leiding van de avond)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: popmuziek duivels?

Bericht door helma »

Naar wie luister jij?

Laat jij je gedachten vullen door de Heilige Geest,
of door het instrument van het rijk van de duisternis: popmuziek?

Is het zo erg dan?
Kom luisteren, kijken en beleven.

VANAVOND (18 JUNI) houdt stichting Jij daar!
in Rotterdam de inmiddels veelbesproken popmuzieklezing met het thema:

"Hinken op twee gedachten"

Wartburg college Guido de Bres,
Smeetslandseweg 127, Rotterdam-IJsselmonde.
Aanvang lezing 19.30, inloop vanaf 19.00 uur.

Zowel jongeren als ouderen:
Hartelijk welkom!
Er is plaats genoeg!
Plaats reactie