PKN-dominee tegen PVV.

Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

PKN-dominee tegen PVV.

Bericht door Sola Scriptura »

Predikanten moeten vanaf de kansel veel steviger stelling nemen tegen het 'gedoogakkoord' van VVD, CDA en PVV. Dat zegt Harry Pals, predikant van de Protestantse Kerk in Nederland in Doesburg. Hij roept sinds zaterdag collega's op om in de preek van zondag een CDA-VVD-kabinet met gedoogsteun van de PVV, te veroordelen.

Pals vindt het onaanvaardbaar dat PVV-leider Geert Wilders mag blijven zeggen dat de islam een kwaadaardige ideologie is. Pals: "Ik ben verbijsterd. CDA en VVD accepteren steun van een partij die de islam als religie ontkent. Daarmee leggen ze hun politieke opdracht neer om de grondwet te respecteren. Ze maken de ideeën van de PVV salonfähig."

Bron: De Gelderlander


http://www.kerknieuws.nl/nieuws.asp?oId=18627

*

Werkelijk belachelijk, kerk en staat is gescheiden, En de PVV is juist goed voor dit linkse naieve nederland!
---knip--- Blijf met respect spreken, zeker over ambtsdragers; mvg Tib DE SGP is niet pro wilders, maar steunt wel sommige punten, net als ik!
---knip--- Blijf met respect spreken, zeker over ambtsdragers; mvg Tib
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: PKN-dominee tegen PVV.

Bericht door Marie-Henriëtte »

Ik wil helemaal geen "politieke voorkeuren" van een dominee horen tijdens een dienst.
hervormde
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 jan 2008, 21:49

Re: PKN-dominee tegen PVV.

Bericht door hervormde »

Kent Nederland ook nog kritische denkers? Ik zou willen vragen aan alle critici om eens na te denken over de programma's van PvdA, D'66, Groen Links, VVD. Ook hier krijgt de seculiere religie ideologische trekjes. Denk nog maar eens aan de roze actie tijdens de eucharistie in Den Bosch. Deze ideologiestrijders kennen bijna hetzelfde fanatisme als velen binnen de islam. De stad Utopia bestaat (helaas) nog steeds in vele religies. Juist het bestaan van deze stad maakt een religie tot een ideologie. Daarom heeft Christus ook gezegd dat Zijn Koninkrijk niet van deze wereld is. Christenen zijn pelgrims en vreemdelingen. Helaas heeft ook het christendom deze ideologische tijden gekend. Denk maar aan de kruistochten. Maar daarbij overvragen ze wel het Woord. Het Woord vraagt om God lief te hebben boven alles en onze naaste als ons zelf. We moeten als een kaars branden.

Tegen deze achtergrond is de actie van vele CDA-prominenten en deze predikant onbegrijpelijk.
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: PKN-dominee tegen PVV.

Bericht door Marie-Henriëtte »

Opvallend genoeg zijn bijna alle "CDA-prominenten" met kritiek op het komende kabinet, afkomstig uit de PKN. Behalve Van Agt dan, die er ook weer zo nodig een tandje moest bijzetten:

http://www.refdag.nl/nieuws/politiek/vo ... v_1_496583
Laatst gewijzigd door Marie-Henriëtte op 16 aug 2010, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: PKN-dominee tegen PVV.

Bericht door tukkertje »

Schoenmaken blijft bij je leest.

Geen politieke praatjes vanaf de kansel.
claus
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: PKN-dominee tegen PVV.

Bericht door claus »

Nemen deze predikanten ook stelling tegen de D'66 oftewel D'niks-politici? Zij morrelen het meest en het hardst, al jarenlang, aan de christelijke normen in onze samenleving en propageren zaken die iedere keer weer dwars tegen Gods Woord en Zijn wetten in gaan: weg met christelijke scholen, euthanasie, abortus, e.d. Dat vind ik verreweg de gevaarlijkste partij, zeker voor christenen. Moslims bewijzen wereldwijd hun afkeer van niet-moslims en in het RD haalde men zeer recent kernteksten uit de koran aan. Daarin komt overduidelijk uit wie de islamieten ten diepste zijn en wat ze moeten belijden. Dat is bedreigend voor u, voor jou, voor mij en alle mensen op de wereld die niet tot het Mohammedanisme behoren. Niet stoppen voordat iedereen de islamgodsdienst belijdt. Dat staat er! Is dat niet het allerdreigendste gevaar? In de zevende eeuw na Chr. versloeg Karel Martel de opdringende Mohammedanen nog in de slag bij de Ebro, als een middel in Gods hand. In de elfde eeuw hebben o.a. Seldsjoeken in midden-Europa moslims tegengehouden en nu, anno 2010, is d.m.v. infiltratie, vrijwel de hele westerse wereld op den duur rijp om òf ten onder te gaan òf moslim te worden. Daarom is het goed dat naast onze SGP (op waardige wijze!!), toch ook Wilders soms van zich laat horen op dit terrein. Helaas is hij ook niet-christen. Dat is zeker waar, maar hij heeft wel goede uitspraken op het terrein van de dreigementen van de islam. En dominees moeten al helemaal geen politiek bedrijven op de pullpit.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: PKN-dominee tegen PVV.

Bericht door Auto »

En daarnaast heb ik nog nooit 1 predikant gehoord die op deze wijze geaggeerd heeft tegen de linkse actie groepen. Tegen de politici die wetten overtreden hebben, die buiten proportioneel aan diverse acties hebben deelgenomen. Er zijn linkse actiegroepen die verder gaan dan de gemiddelde PVV'er.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: PKN-dominee tegen PVV.

Bericht door parsifal »

Natuurlijk moeten predikanten hun mond opentrekken tegen maatschappelijke misstanden. Op de een of andere manier lijkt het acceptabel om te waarschuwen tegen D66, terwijl waarschuwen tegen de PVV de scheiding tussen kerk en staat in gevaar brengt.

In principe moet een predikant kunnen spreken zoals Barth dat deed of Bonhoeffer. De PVV lijkt gewetensvrijheid niet te willen steunen. Er zijn grote verschillen tussen de nazis en de PVV. Waar de Nazis groepen aanpakte op afkomst, doet Wilders het in een veel mildere vorm op grond van geloof, (al weet ik niet of de vorm ook milder is dat hoe de nazis het voor zeg 1936 deden). Echter ik denk dat we moeten accepteren als Christenen dat het geloof van iemand net zo veilig moet zijn bij de staat als zijn afkomst. Er mag nooit wettelijke dwang zijn om iemand van zijn geloof af te brengen, of wettelijke achterstelling op grond van religie (wat door bijvoorbeeld de voorgestelde hoofddoekenbelasting wel gebeurt).

Misschien moet een predikant niet waarschuwen tegen de PVV, maar zij moet zeker sommige van de ideeen van de PVV heel hard veroordelen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: PKN-dominee tegen PVV.

Bericht door parsifal »

Auto schreef:En daarnaast heb ik nog nooit 1 predikant gehoord die op deze wijze geaggeerd heeft tegen de linkse actie groepen. Tegen de politici die wetten overtreden hebben, die buiten proportioneel aan diverse acties hebben deelgenomen. Er zijn linkse actiegroepen die verder gaan dan de gemiddelde PVV'er.
Ik kan me toch nog herinneren dat communisme als een anti-christelijke macht werd gezien en ook zo benoemd vanaf de preekstoel. Verder moet een predikant ook waarschuwen tegen politiek activisme wat gepaard gaat met geweld, als dat in de kerk lijkt te spelen (toch heb ik het idee dat in veel kerken meer mensen zitten met een ongezonde afkeer van moslims, dan sympathisanten van bijvoorbeeld het dieren-bevrijdingfront of hun geweldadige internationale broertjes).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Solipsis
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2010, 20:53

Re: PKN-dominee tegen PVV.

Bericht door Solipsis »

parsifal schreef:Natuurlijk moeten predikanten hun mond opentrekken tegen maatschappelijke misstanden. Op de een of andere manier lijkt het acceptabel om te waarschuwen tegen D66, terwijl waarschuwen tegen de PVV de scheiding tussen kerk en staat in gevaar brengt.

In principe moet een predikant kunnen spreken zoals Barth dat deed of Bonhoeffer. De PVV lijkt gewetensvrijheid niet te willen steunen. Er zijn grote verschillen tussen de nazis en de PVV. Waar de Nazis groepen aanpakte op afkomst, doet Wilders het in een veel mildere vorm op grond van geloof, (al weet ik niet of de vorm ook milder is dat hoe de nazis het voor zeg 1936 deden). Echter ik denk dat we moeten accepteren als Christenen dat het geloof van iemand net zo veilig moet zijn bij de staat als zijn afkomst. Er mag nooit wettelijke dwang zijn om iemand van zijn geloof af te brengen, of wettelijke achterstelling op grond van religie (wat door bijvoorbeeld de voorgestelde hoofddoekenbelasting wel gebeurt).

Misschien moet een predikant niet waarschuwen tegen de PVV, maar zij moet zeker sommige van de ideeen van de PVV heel hard veroordelen.
Helemaal mee eens. Meewerken aan de verwezenlijking van de PVV in het kabinet is allesbehalve christelijk.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: PKN-dominee tegen PVV.

Bericht door Luther »

Solipsis schreef: Helemaal mee eens. Meewerken aan de verwezenlijking van de PVV in het kabinet is allesbehalve christelijk.
Dat lijkt me onzin: prof. W.J. op 't Hof heeft zelfs de PVV als voorbeeld aan de SGP gesteld.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: PKN-dominee tegen PVV.

Bericht door jvdg »

Luther schreef:
Solipsis schreef: Helemaal mee eens. Meewerken aan de verwezenlijking van de PVV in het kabinet is allesbehalve christelijk.
Dat lijkt me onzin: prof. W.J. op 't Hof heeft zelfs de PVV als voorbeeld aan de SGP gesteld.
Geen onzin, Ds. Op 't Hof is predikant en hoogleraar en dient derhalve geen politieke uitspraken te doen.
Solipsis
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2010, 20:53

Re: PKN-dominee tegen PVV.

Bericht door Solipsis »

Luther schreef:
Solipsis schreef: Helemaal mee eens. Meewerken aan de verwezenlijking van de PVV in het kabinet is allesbehalve christelijk.
Dat lijkt me onzin: prof. W.J. op 't Hof heeft zelfs de PVV als voorbeeld aan de SGP gesteld.
En die mening zou een bepaalde autoriteit moeten uitstralen omdat het een professor is? Die autoriteit heeft deze man al ruimschoots verloren sinds zijn standpunt over leggings.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: PKN-dominee tegen PVV.

Bericht door Luther »

Solipsis schreef:
Luther schreef:
Solipsis schreef: Helemaal mee eens. Meewerken aan de verwezenlijking van de PVV in het kabinet is allesbehalve christelijk.
Dat lijkt me onzin: prof. W.J. op 't Hof heeft zelfs de PVV als voorbeeld aan de SGP gesteld.
En die mening zou een bepaalde autoriteit moeten uitstralen omdat het een professor is? Die autoriteit heeft deze man al ruimschoots verloren sinds zijn standpunt over leggings.
Ik bedoelde: prof Op 't Hof vind de PVV wel christelijke trekken hebben.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: PKN-dominee tegen PVV.

Bericht door caprice »

tukkertje schreef:Schoenmaken blijft bij je leest.

Geen politieke praatjes vanaf de kansel.
Laat ik het eens een keertje met Tukkertje eens zijn.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Plaats reactie