29 miljard, hoe gaan we dat wegwerken?

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: 29 miljard, hoe gaan we dat wegwerken?

Bericht door Tiberius »

Zosinus schreef:Ik vind dat we als samenleving ook de opgave hebben als rentmeesters met ons culturele erfgoed om te gaan.
Dat mag je vinden, dat recht ontzeg ik jou (en Josephus niet), maar ik ben het daar niet mee eens.
Bovendien moet je je dan eerst eens afvragen, wat ons culturele erfgoed nu eigenlijk is. Dan kan ik wel andere zaken opnoemen die beschermwaardiger zijn dan vele dingen, die kunst genoemd worden.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: 29 miljard, hoe gaan we dat wegwerken?

Bericht door Tiberius »

Gian schreef:
Tiberius schreef:Ik kan me wel vinden in het standpunt van Memento: laat ieder zijn eigen hobby's bekostigen.
Religie valt binnenkort ook onder hobby's.
Principieel valt daar wel wat van af te dingen, uiteraard, maar als het om het bekostigen gaat, heb ik daar niet zo'n moeite mee.
Maar dat zou dan wel voor al dat soort zaken gelden, dus ook voor muziek, sport, etc.
Precies zoals Memento lagerop zegt: wie daarvan wil genieten, moet daar ook maar voor betalen.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: 29 miljard, hoe gaan we dat wegwerken?

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:Maar dat zou dan wel voor al dat soort zaken gelden, dus ook voor muziek, sport, etc.
Precies zoals Memento lagerop zegt: wie daarvan wil genieten, moet daar ook maar voor betalen.
Je vergeet (of ontkent?) daarmee wel dat cultuur en sport ook een maatschappelijke functie hebben. Neem een bibliotheek. Wie daarvan wil genieten, zal daarvoor inderdaad betalen d.m.v. een abonnement. Maar als zo'n abonnement volledig kostendekkend zou moeten zijn, is het voor veel mensen niet te betalen, terwijl ze er toch van zouden willen genieten. Daarom vind ik het uitstekend dat een overheid in zo'n geval financieel bijspringt. En ja, dat betekent inderdaad dat daar indirect ook aan wordt meebetaald door mensen die niets met bibliotheken hebben en die slechts zien als een privé-hobby van boekenwurmen. Eenzelfde redenering kun je loslaten op concertzalen of amateursportverenigingen. Zolang mensen daarin geen maatschappelijk belang kunnen ontdekken, zullen ze deze zaken inderdaad slechts beschouwen als privé-hobby en er daarom niet indirect aan willen meebetalen.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: 29 miljard, hoe gaan we dat wegwerken?

Bericht door Tiberius »

Nogmaals: van mij mag je dat vinden, maar ik deel die mening niet.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: 29 miljard, hoe gaan we dat wegwerken?

Bericht door memento »

Josephus schreef:
Tiberius schreef:Maar dat zou dan wel voor al dat soort zaken gelden, dus ook voor muziek, sport, etc.
Precies zoals Memento lagerop zegt: wie daarvan wil genieten, moet daar ook maar voor betalen.
Je vergeet (of ontkent?) daarmee wel dat cultuur en sport ook een maatschappelijke functie hebben. Neem een bibliotheek. Wie daarvan wil genieten, zal daarvoor inderdaad betalen d.m.v. een abonnement. Maar als zo'n abonnement volledig kostendekkend zou moeten zijn, is het voor veel mensen niet te betalen, terwijl ze er toch van zouden willen genieten. Daarom vind ik het uitstekend dat een overheid in zo'n geval financieel bijspringt. En ja, dat betekent inderdaad dat daar indirect ook aan wordt meebetaald door mensen die niets met bibliotheken hebben en die slechts zien als een privé-hobby van boekenwurmen. Eenzelfde redenering kun je loslaten op concertzalen of amateursportverenigingen. Zolang mensen daarin geen maatschappelijk belang kunnen ontdekken, zullen ze deze zaken inderdaad slechts beschouwen als privé-hobby en er daarom niet indirect aan willen meebetalen.
Sja, waarom de hobby-club van boekenlezers (bibliotheek) wel, en een groep hobby-programmeurs (die graag ook subsidie willen op hun PC's) niet? Om nog maar te zwijgen over bepaalde kunst en muziek, die rijk overladen worden met subsidie, maar waar alleen de hogere sociale klassen, die toch geld genoeg hebben, naartoe gaan? Waarom de gemiddelde Nederlander laten meebetalen aan de hobby van een stel rijkelui?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: 29 miljard, hoe gaan we dat wegwerken?

Bericht door refo »

Een zelfde redenering gaat ook op voor kinderbijslag.
Een zelfde redenering gaat zelfs op voor kinderen zelf: als je die wilt, prima, maar dan betaal je de (medische) kosten van de bevalling zelf. En als dat eenmaal op papier staat kun je dat nog uitbreiden.
Een zelfde redenering gaat op voor gehandicapte kinderen. Prima, dat je wilt dat ze toch geboren worden, maar dat is dan je eigen (financiele) feestje.

Het nuttigheidsbeginsel moeten we maar niet toe gaan passen. Want dat is net als met het weer. De boer wil regen want het land is droog. Maar ik wil naar het strand en wil mooi weer.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: 29 miljard, hoe gaan we dat wegwerken?

Bericht door memento »

refo schreef:Een zelfde redenering gaat ook op voor kinderbijslag.
Een zelfde redenering gaat zelfs op voor kinderen zelf: als je die wilt, prima, maar dan betaal je de (medische) kosten van de bevalling zelf. En als dat eenmaal op papier staat kun je dat nog uitbreiden.
Een zelfde redenering gaat op voor gehandicapte kinderen. Prima, dat je wilt dat ze toch geboren worden, maar dat is dan je eigen (financiele) feestje.

Het nuttigheidsbeginsel moeten we maar niet toe gaan passen. Want dat is net als met het weer. De boer wil regen want het land is droog. Maar ik wil naar het strand en wil mooi weer.
Kinderen zijn wel degelijk nuttig, die moeten straks alle oude mensen betalen en onze maatschappij draaiend houden. Dus puur vanuit pragmatisch oogpunt, is het extra stimuleren van het krijgen van kinderen helemaal zo gek nog niet.

Daarnaast, als het gaat om gehandicapte kinderen: De intrinsieke waarde van het leven is niet te vergelijken met de vermeende waarde van kunst, muziek en sport.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: 29 miljard, hoe gaan we dat wegwerken?

Bericht door Tiberius »

Het is inderdaad droevig gesteld als je een mensenleven op één lijn gaat stellen met stomme beelden.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: 29 miljard, hoe gaan we dat wegwerken?

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:Nogmaals: van mij mag je dat vinden, maar ik deel die mening niet.
Maar dan ben ik wel benieuwd waarom jij vindt dat cultuur en sport geen maatschappelijke functie hebben en dat die zaken alleen een privé-hobby zijn.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: 29 miljard, hoe gaan we dat wegwerken?

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef:
Tiberius schreef:Nogmaals: van mij mag je dat vinden, maar ik deel die mening niet.
Maar dan ben ik wel benieuwd waarom jij vindt dat cultuur en sport geen maatschappelijke functie hebben en dat die zaken alleen een privé-hobby zijn.
Welke maatschappelijke functie vind je cultuur en sport dan hebben?
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: 29 miljard, hoe gaan we dat wegwerken?

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:
Josephus schreef:
Tiberius schreef:Nogmaals: van mij mag je dat vinden, maar ik deel die mening niet.
Maar dan ben ik wel benieuwd waarom jij vindt dat cultuur en sport geen maatschappelijke functie hebben en dat die zaken alleen een privé-hobby zijn.
Welke maatschappelijke functie vind je cultuur en sport dan hebben?
Jij mag eerst antwoorden.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: 29 miljard, hoe gaan we dat wegwerken?

Bericht door memento »

Josephus schreef:
Tiberius schreef:
Josephus schreef:
Tiberius schreef:Nogmaals: van mij mag je dat vinden, maar ik deel die mening niet.
Maar dan ben ik wel benieuwd waarom jij vindt dat cultuur en sport geen maatschappelijke functie hebben en dat die zaken alleen een privé-hobby zijn.
Welke maatschappelijke functie vind je cultuur en sport dan hebben?
Jij mag eerst antwoorden.
Heel simpel: Hij (en ik ook) zien geen maatschappelijke functie voor muziek, kunst en sport. Tenminste, geen functie die niet via het commerciële systeem van vraag en aanbod gereguleerd kan worden.

Die 0,001% van de bevolking (vaak de hogere inkomens) die zich aan gesubsidieerde kunst en muziek vergapen, dat valt toch niet onder "maatschappelijk nut"?

Maar noem maar welke functie het heeft, dan kunnen wij wel vertellen wat daar niet aan klopt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: 29 miljard, hoe gaan we dat wegwerken?

Bericht door refo »

memento schreef:
refo schreef:Een zelfde redenering gaat ook op voor kinderbijslag.
Een zelfde redenering gaat zelfs op voor kinderen zelf: als je die wilt, prima, maar dan betaal je de (medische) kosten van de bevalling zelf. En als dat eenmaal op papier staat kun je dat nog uitbreiden.
Een zelfde redenering gaat op voor gehandicapte kinderen. Prima, dat je wilt dat ze toch geboren worden, maar dat is dan je eigen (financiele) feestje.

Het nuttigheidsbeginsel moeten we maar niet toe gaan passen. Want dat is net als met het weer. De boer wil regen want het land is droog. Maar ik wil naar het strand en wil mooi weer.
Kinderen zijn wel degelijk nuttig, die moeten straks alle oude mensen betalen en onze maatschappij draaiend houden. Dus puur vanuit pragmatisch oogpunt, is het extra stimuleren van het krijgen van kinderen helemaal zo gek nog niet.

Daarnaast, als het gaat om gehandicapte kinderen: De intrinsieke waarde van het leven is niet te vergelijken met de vermeende waarde van kunst, muziek en sport.
Dat vind jij en ik misschien ook wel, maar dat is nu precies het probleem. Wie gaat uitmaken wat nut heeft?
Het zal namelijk niet de SGP zijn die de normen gaat vaststellen.
Daarom: als je het nuttigheidsprincipe gaat prediken en jezelf als norm neemt, dan zou men wel eens het nuttigheidsprincipe over gaan nemen en niet jouw normen.

En: geldstromen die binnen Nederland lopen indammen lost niet zo heel veel op. Die potjes stromen weer verder naar ondernemingen die personeel hebben.

Al jaren roept men: we hebben teveel ambtenaren! Dat zal best. Maar als je er 1 uitgooit bespaar je misschien 50.000 euro bruto. Hij betaalt 10000 belasting, dus de BV NL kost het 40k Ik noem maar wat. Als hij geen ander werk vindt komt hij toch ten laste van de gemeenschap. Dat kost aan uitkering 25k? De echte besparing is nog maar 15k. Maar die 15 werd ergens anders weer uitgegeven. Dus de supermarkt en de autohandel etc worden ook slechter ervan. De netto-opbrengst is zodoende zeer gering. Daarom gebeurt er op dat gebied ook zo weinig.

Maar zo is het met alle bezuinigingen die in NL blijven. Je kunt van alles roepen, maar volg de geldstroom verder. Er gaat geld naar sportclubs. Als iemand niet ziet dat dat een maatschappelijke functie heeft dan wordt het tijd dat hij eens buiten de deur gaat. maar goed: ik ben daartegen. (want ik sport niet, dus heeft het geen nut) Dus ik schaf het af. Maar dat geld wordt niet in een kluis gestopt, daar worden economische dingen mee gedaan. En als de leden zelf hun voetbal moeten betalen hebben ze geen geld meer voor een televisie. En zit de bruingoedhandelaar duimen te draaien en verlies te leiden.

Weet je nog die bezuiniging die aangekondigd werd dat 65+ers met een partners <55 geen toeslag meer kregen vanaf 2011? Dat zou x miljoen opleveren. uiteindelijk was het minder dan x/2 miljoen op departementsnivo en het is zelfs afgeschaft. Vermoedlijk omdat het de BV NL niets opleverde.

Kortom: het is allemaal niet zo makkelijk.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: 29 miljard, hoe gaan we dat wegwerken?

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef:
Tiberius schreef:
Josephus schreef:
Tiberius schreef:Nogmaals: van mij mag je dat vinden, maar ik deel die mening niet.
Maar dan ben ik wel benieuwd waarom jij vindt dat cultuur en sport geen maatschappelijke functie hebben en dat die zaken alleen een privé-hobby zijn.
Welke maatschappelijke functie vind je cultuur en sport dan hebben?
Jij mag eerst antwoorden.
Ik zie geen maatschappelijke functie in zaken als cultuur en sport (zoals je al geconstateerd had), maar mogelijk mis ik iets, dus dat verneem ik graag.

Om een aanzetje tot antwoorden te geven: iets heeft pas een maatschappelijke functie als de hele maatschappij er nut van heeft. Bij vele kunstuitingen is dat niet het geval en bij sport al helemaal niet.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: 29 miljard, hoe gaan we dat wegwerken?

Bericht door memento »

@Refo: de truck is dus subsidies weghalen op dingen, die het financiële systeem niet beïnvloeden. Dus geld weghalen bij dingen waarvoor mensen toch niet zelf gaan betalen omdat ze het het geld niet waard vinden, of subsidies weghalen op dingen waarvoor mensen best willen betalen, en daarmee niet in koopkracht achteruit gaan.

Verder klopt je redenering niet: Het financiële systeem stort niet in, als je er een klein percentage aan onttrekt (lees: bezuinig).
Plaats reactie