de eo en de christenunie

Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: de eo en de christenunie

Bericht door Marnix »

De EO is altijd een breed christelijke organisatie geweest. Van oorsprong met meer invloeden vanuit de gereformeerde hoek, maar het is altijd breed christelijk geweest en is dat nog steeds. Ze bestaat, zowel wat betreft de organisatie als de achterban uit christenen uit allerlei stromingen, PKN, hervormd, gereformeerde kerkverbanden, evangelisch, baptisten enz.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: de eo en de christenunie

Bericht door Marnix »

Overigens vraag ik me af wie de uitzending hebben gezien. In de post van de topicstarter wordt daar een heel negatief beeld over gevormd, wat volgens mij totaal niet terecht is.

Om maar even een wat genuanceerder beeld te geven, een citaat van de Netwerk-site:

Uitzending van 25 februari 2010
Na de val van het kabinet Balkenende IV maakt Netwerk de balans op van de drie jaar regeren door de ChristenUnie. Welke plannen heeft de partij kunnen uitvoeren en op welke thema's heeft de partij haar verkiezingsbeloften niet waar kunnen maken?

Speerpunten
Embryoselectie, zondagsrust, abortus, euthanasie, bijzonder onderwijs, het zijn de speerpunten van de ChristenUnie maar de vraag is hoeveel de partij bereikt heeft op deze punten.

Jaren '50
De komst van de partij in het kabinet levert drie jaar geleden verdeelde reacties op. De achterban is blij maar de progressieven vrezen dat Nederland terugkeert naar de jaren vijftig.

Spruitjeslucht of frisse wind
Netwerk maakt een rondgang en vraagt vriend en vijand naar een oordeel over de regeringsperiode van de ChristenUnie. Was het drie jaar lang spruitjeslucht of een frisse wind?

In de studio reageert partijleider André Rouvoet.


Opmerkelijk trouwens, dat mensen die alles veroordelen wat linkser is dan zij zijn, wel proberen de EO er op te pakken als die in een genuanceerde uitzending over de CU ook critici van de CU aan het woord laten.

Journalistiek gezien is het juist erg goed dat de EO niet alleen voorstanders van de CU aan het woord laat en zo zou vervallen tot propaganda-kanaal van de CU...

Jammer dat sommige reacties hier wat minder genuanceerd zijn, een negatief verhaal, of liever gezegd, een vals getuigenis, gelijk wordt geloofd zonder dat men de uitzending ook maar bekijkt, hoor en wederhoor toepast etc. Sterk hoor.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
ChristenConservatief
Berichten: 224
Lid geworden op: 14 jan 2010, 23:34

Re: de eo en de christenunie

Bericht door ChristenConservatief »

Verder ga ik maar niet teveel in op alle kritiek
Beetje een zwaktebod. Kom met argumenten tegen de kritiek of zeg er in het geheel niets over.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: de eo en de christenunie

Bericht door Marnix »

Het ging me vooral om het EO-bashen zoals Marie-Henriette bijv. weer prachtig doet... dat soort losse flodders... daar ga ik niet op in. Op de rest van de kritiek ben ik volgens mij gewoon ingegaan door aan te geven wat het doel was van de uitzending, hoe ze dat hebben aangepakt, dat voor- en tegenstanders aan het woord zijn geweest en het verhaaltje van een zogenaamde broedermoord, zoals de topicstarter het beschrijft, totaal niet aan de orde is.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: de eo en de christenunie

Bericht door Marnix »

Eh... wil je dat wat toelichten? Dat er een warme band is tussen EO en CU klopt... Maar dat laatste snap ik niet.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
ChristenConservatief
Berichten: 224
Lid geworden op: 14 jan 2010, 23:34

Re: de eo en de christenunie

Bericht door ChristenConservatief »

Marnix schreef:Eh... wil je dat wat toelichten? Dat er een warme band is tussen EO en CU klopt... Maar dat laatste snap ik niet.
De ondervraging van die pastoor was veel verbetener, doordringender en confronterender.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: de eo en de christenunie

Bericht door jakobmarin »

ChristenConservatief schreef:
Marnix schreef:Eh... wil je dat wat toelichten? Dat er een warme band is tussen EO en CU klopt... Maar dat laatste snap ik niet.
De ondervraging van die pastoor was veel verbetener, doordringender en confronterender.
Dat klopt dan toch met Galaten 6: laat ons goed doen aan allen, maar meest aan de huisgenoten des geloofs. :)
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: de eo en de christenunie

Bericht door Marnix »

Ik denk dat dat vooral met de ernst van het onderwerp te maken heeft. Het is echter volgens mij een heel waardig gesprek, waarbij stevig werd doorgevraagd maar wel op een normale manier... hij werd niet door midden gezaagd, aangevallen of wat dan ook. Ook klinkt er niet iets in door als: Jullie zijn gek, niet normaal of wat dan ook.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
ChristenConservatief
Berichten: 224
Lid geworden op: 14 jan 2010, 23:34

Re: de eo en de christenunie

Bericht door ChristenConservatief »

jakobmarin schreef:
ChristenConservatief schreef:
Marnix schreef:Eh... wil je dat wat toelichten? Dat er een warme band is tussen EO en CU klopt... Maar dat laatste snap ik niet.
De ondervraging van die pastoor was veel verbetener, doordringender en confronterender.
Dat klopt dan toch met Galaten 6: laat ons goed doen aan allen, maar meest aan de huisgenoten des geloofs. :)
Hmm als journalist dien je je werk objectief te doen, ongeacht persoon.
Plaats reactie