EU-burgerinitiatief: Sonntagsschutz

Plaats reactie

Ik steun dit initiatief en zal dat ook op de site bekend maken.

Ja
4
100%
Nee
0
Geen stemmen
Weet niet
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 4

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

EU-burgerinitiatief: Sonntagsschutz

Bericht door Luther »

Zojuist kreeg ik een mail binnen met een wat mij betreft behartenswaardig initiatief. Hoewel de motivering wellicht ons wat horinzontaal overkomt, is het m.i. toch goed om dit initiatief te steunen.

De mail luidde als volgt:
Beste mensen,

Op 1 december 2009 is het nieuwe EU-verdrag van Lissabon van kracht geworden. In dit verdrag is ook opgenomen dat er door burgers van de EU een z.g. “burgerinitiatief” genomen kan worden wat de Europese Commissie verplicht het onderwerp van dit initiatief op de agenda te plaatsen.
Voor zo’n burgerinitiatief zijn ten minste 1.000.000 (1 miljoen) steunbetuigingen nodig die bovendien uit een representatief aantal lidstaten moeten komen.
In Duitsland is door de heer Martin Kastler het initiatief genomen om het eerste burgerinitiatief in Europa te organiseren met als motto (vrij vertaald) “Op zondag zijn papa en mama er voor ons”.
Doel van de aktie is om het onderwerp zondagsrust in geheel Europa op de agenda en als wet aangenomen te krijgen, en daarmee het recht vast te leggen dat elke EU-burger recht heeft op een werkvrije zondag.
Bij deze de oproep om deze aktie te ondersteunen met uw deelname op http://www.free-sunday.eu
Deze site er op dit moment alleen nog in het Duits, maar er is voldoende uit op te maken.
Ondersteun dit initiatief, ga naar http://www.free-sunday.eu en vul daar uw naam en emailadres in.
Stuur deze mail door naar uw contacten en familie en publiceer het bericht in uw media (kerkbode, plaatselijke krant, twitter, msn etc. etc.)
Bijvoorbaat onze dank.

Met vriendelijke groeten,
In de toelichting las ik op de site:
"Sonntags gehören Mami und Papi mir"
Erste Europäische Bürgerinitiative für einen europaweiten Sonntagsschutz

Wir brauchen einen arbeitsfreien Sonntag in ganz Europa,

•weil Kinder einen Familientag brauchen, der als arbeitsfreier Tag geschützt ist
•weil dies Europa hilft, zur kinderfreundlichsten Region der Welt zu werden
•weil der Sonntag nach EU-Recht der wöchentliche Ruhetag für Kinder und junge Menschen ist
•weil Schulen und öffentliche Institutionen von jeher sonntags nicht gearbeitet haben und dies trotz des vielfältigen religiösen, kulturellen und ethnischen Hintergrunds auch in Zukunft nicht zu tun gedenken
•weil Studien den gesundheitlichen Vorteil des freien Sonntags belegen
•weil der Mensch freie Zeit braucht - für Ruhe, Ehrenamt, Hobbies und Religion
•weil der arbeitsfreie Sonntag ein tragendes Element des europäischen Sozialmodells und Teil des europäischen Kulturerbes ist
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: EU-burgerinitiatief: Sonntagsschutz

Bericht door jvdg »

Dit bericht heb ik al eerder in een topic geplaatst.
Geeft niet hoor, hoe meer hoe beter.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: EU-burgerinitiatief: Sonntagsschutz

Bericht door Luther »

jvdg schreef:Dit bericht heb ik al eerder in een topic geplaatst.
Geeft niet hoor, hoe meer hoe beter.
Oh, sorry. Waar?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: EU-burgerinitiatief: Sonntagsschutz

Bericht door jvdg »

Luther schreef:
jvdg schreef:Dit bericht heb ik al eerder in een topic geplaatst.
Geeft niet hoor, hoe meer hoe beter.
Oh, sorry. Waar?
Topic: Zondagsrust in Europa; geplaatst op 17-02 2009.
Maar nogmaals: 't is goed zo.
Er zijn wss. meer forummers die het niet gezien hebben, en nu alsnog opgeroepen worden deze actie te steunen.
Plaats reactie