Apartheid

albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Apartheid

Bericht door albion »

Joannah schreef:
helma schreef:
Letstalk schreef:
Zelf ben ik getuige geweest dat mijn tantes en ooms goed voor hun 'meiden en tuinmannen' geweest zijn.
We gingen er hele middagen voor op stap. Dan werd vanalles ingekocht. Daarnaast kregen ze nog een salaris.

Ook herinner ik mij dat de 'meid' van een van mijn tantes eens huilde en vertelde dat ze niet rond kon komen omdat haar man behoorlijk dronk. Mijn tante zei dat ze blij was ze daar mee kwam, want ze zei dat ze meer geld kon krijgen.
'Jij moet alles met missies bespreek', zei ze. De 'meid' reageerde:'Ek ga aan almal vertel dat ek 'n baie goeie missies het'.
Mijn tante zou ook gaan verhuizen. Maar mijn tante zorgde voor haar voor een ander werkplek.

Wat de remigratie betreft is mij niet bekend. Een aantal nichten en neefs (geboren en getogen ZA-ers) zijn net geemigreerd naar Australie en Amerika.
Mijn schoonouders zijn ook vanwege veiligheidsoverwegongen teruggekomen
Mijn man heeft z'n hele jeugd in Z.A. gewoond
Zijn ouders waren ook altijd erg goed voor de meiden/knechten
Maar op een dag hoorde mijn schoonpa een van de jongens zeggen dat als de zwarten de baas werden hij als eerste zijn baas dood zou steken.
Hij vroeg aan zijn jongen wat die zou doen als de zwarten het voor het zeggen kregen in Z.A.
"dan schiet ik eerst die missies dood en dan jou".

terwijl mijn schoonouders altijd dachten dat ze een goede band hadden opgebouwd met hen.
Dit verhaal heb ik al 100 keer gehoord, wat een kolder, zeg.
Enfin, het bang maken heeft in ieder geval gewerkt, ha ha..
nederlanders zijn niet bijster populair in ZA, "dutchmen" is niet echt een kompliment.
Hoe zou dat toch komen.
We zijn toch allemaal zo goed voor de arme zwartjes geweest?
Mijn aangetrouwde familie heeft er ook gezeten, het hele gezin moest er naartoe nadat tannie gedroomd had en zei dat haar was ingegeven dat het met Nederland slecht zou aflopen.
Hoppa, allemaal de SAL in naar Joburg,( Randburg natuurlijk, hartelijk ontvangen door de locale kerkmensen)enfin, na een jaar of 6,7 geloof ik, had ze weer gedroomd, God werd er wederom bijgehaald om een excuus te hebben terug te gaan.
De kerk in Nederland had alles geregeld, zelfs de koelkast was gevuld, bij terugkomst.
de kinderen waren gewend geraakt aan spugen naar negers en eenmaal in nederland terug kregen ze geregeld een pak slaag als ze weer eens een zwarte uitmaakten voor kaffer.
Ik hoop maar dat er veel mensen zijn die zich wat beter gedragen (hebben), maar de apartheid is voor niemand goed geweest, niet voor blanken, en ook niet voor zwarten.

Ik begrijp nu wel je negatieve houding. Wij woonden in ZA 1952-1958. Ik weet niet wanneer zij er naar toe zijn geëmigreerd?

Ik vind spugen naar negers of wie dan ook minderwaardig. Uitschelden precies het zelfde. Vind ik een laag allooi hebben.
Maar zoals Helma het beschreef, dat geloof ik graag.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Apartheid

Bericht door Democritus »

Joannah schreef:
Democritus schreef:@Joannah

Ik lees in jouw woorden dat je eigenlijk wel begrip kan opbrengen voor de handelswijze van de zwarte Afrikaner met de Blanke?
Soort van eigen schuld dikke bult. Jullie hebben de Zwarten onderdrukt dus.....

Maar is dit een Bijbelse houding.

Nogmaals ik praat het gedrag van de Bkanken niet goed en degenen die schuldig zijn aan misdaden moeten gestraft worden.
Een afrikaner is blank, een afrikaan is zwart :-), hoewel sommige blanken in ZA zichzelf ook afrikaan ipv europeaan noemen.
Een afrikaner is een blanke zuidafrikaan, die afrikaans praat (wat lyk soos nederlands;-))

Wat is een bijbelse houding?
mensen onderdrukken?
Nee dat is niet Bijbels. Maar nogmaals: hoe sta jij tegenover het feit dat nu Afrikaners systematisch worden vermoord door Afrikanen. Is dit nu een typisch geval van jammer? Wraak voor 400 jaar onderdrukking? Of is dit net zo verfoeibaar als de onderdukking van de Afrikaan.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: Apartheid

Bericht door sela »

best veel mensen die ZA kennen hier. interessant.
'denk dat het slaaf geweest zijn, of onderdrukking, best heel wat sporen achter kan laten, tot in het zoveelste geslacht.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Apartheid

Bericht door albion »

sela schreef:best veel mensen die ZA kennen hier. interessant.
'denk dat het slaaf geweest zijn, of onderdrukking, best heel wat sporen achter kan laten, tot in het zoveelste geslacht.

Als ik de boeken las van Nijnatten-van D...(?) en las hoe het toeging in Drenthe als je bij de boer werkte, die van het standpunt uitging
wat van mijn knecht is, is van mij, dat dát dan ook niet veel scheelde.

Ik weet wel dat hier op ons dorp de oudere mensen niet zo 'boer' vriendelijk zijn, vanwege hun gedrag ten opzichte van hun arbeiders.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Apartheid

Bericht door Joannah »

Democritus schreef:
Joannah schreef:
Democritus schreef:@Joannah

Ik lees in jouw woorden dat je eigenlijk wel begrip kan opbrengen voor de handelswijze van de zwarte Afrikaner met de Blanke?
Soort van eigen schuld dikke bult. Jullie hebben de Zwarten onderdrukt dus.....

Maar is dit een Bijbelse houding.

Nogmaals ik praat het gedrag van de Bkanken niet goed en degenen die schuldig zijn aan misdaden moeten gestraft worden.
Een afrikaner is blank, een afrikaan is zwart :-), hoewel sommige blanken in ZA zichzelf ook afrikaan ipv europeaan noemen.
Een afrikaner is een blanke zuidafrikaan, die afrikaans praat (wat lyk soos nederlands;-))

Wat is een bijbelse houding?
mensen onderdrukken?
Nee dat is niet Bijbels. Maar nogmaals: hoe sta jij tegenover het feit dat nu Afrikaners systematisch worden vermoord door Afrikanen. Is dit nu een typisch geval van jammer? Wraak voor 400 jaar onderdrukking? Of is dit net zo verfoeibaar als de onderdukking van de Afrikaan.
Of het systematisch is, waag ik te betwijfelen, het is een geweldadiger land dan Nederland, maar vooralsnog komen er veel meer zwarten om het leven bij moorden en geweld dan blanken.
Ieder verloren mensenleven is te betreuren, zwart of blank.
Beide is verfoeibaar, zou ik zeggen.
De blanken hebben trouwens ook veel goeds gedaan, begrijp me niet verkeerd, mede dankzij de blanken is het land nog steeds een geweldig (vakantie-)land.
natuurlijk heeft ieder ras zijn eigenaardigheden, maar dat maakt ze niet beter of slechter...respecteren we die verschillen, is de vraag....
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Apartheid

Bericht door Marie-Henriëtte »

Wat zal het Zuid Afrikaanse volk getraumatiseerd zijn. Jarenlang als “untermensch” behandeld worden is niet niets. De borden met daarop “White Persons Only” komen voor mij geheel overeen met “Verboden voor Joden”. Ook zijn er overeenkomsten met de beruchte rassenwetten van Neurenberg en de apartheidswetten in het voormalige Zuid Afrika. Eigenlijk werden de donkere mensen ten tijde van het apartheidssysteem net zo behandeld als de Joden, zigeuners en gehandicapten ten tijde van het nazidom. Alleen is er één verschil. De nazi’s hebben zes miljoen Joden en duizenden andere mensen systematisch vermoord, dit had ook bij de donkere mensen in Zuid Afrika kunnen gebeuren, maar gelukkig is het nooit zo ver gekomen. Laten we hopen dat het Zuid Afrikaanse volk hier ooit nog bovenop komt. WO2 ligt voor iedereen nog vers in het geheugen, dat zal voor het apartheidssysteem in Zuid Afrika net zo moeten zijn.

Nelson Mandela las tijdens zijn gevangenschap het dagboek van Anne Frank.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Apartheid

Bericht door Bert Mulder »

Al degenen die zo hard tegen Apartheid schreeuwen:

1. Hebben jullie je wel eens in de voorgeschiedenis verdiept? Terug naar Riebeek? Terug naar de grote Trek? Heb je de volksaard proberen te begrijpen?

2. Heb je wel eens hand in eigen boezem gestoken? Bijvoorbeeld de refozuil tegen de moslemzuil nu in Nederland? ( of voor degenen van ons in N Amerika, blanken tegenover de natives, of the African-Americans(geloof dat dat de tegenwoordige politiek-correcte betiteling is)....

Mijn positie is, dat we al onze naasten, wat voor kleur dan ook, naar de 2e tafel van Gods heilige wet behandelen moeten. Met liefde die gelijk staat aan hoewel we ons zelf lief hebben dus. En niet de misdaden van welk persoon dan ook, van wat voor ras hij dan ook is, goedpraten. Maar wel de persoon, aan de hand van ras, cultuur, geschiedenis proberen te begrijpen...

Zo heb ik eens op kantoor (over 20 jaar geleden al) met een native meisje samengewerkt. Heel scherp, deed haar werk zeer goed. Maar ze had geheel geen concept van een klok...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Apartheid

Bericht door Marie-Henriëtte »

De heer Hendrik Verwoerd is een student geweest in nazi-Duitsland van Dr. Eugen Fischer: de beruchte nazi-rassenleraar. Ik vraag mij weleens af of het nazidom en de rassenleer van Dr. Eugen Fischer een inspiratiebron zijn geweest voor de heer Verwoerd en zijn apartheidssysteem.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17362
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Apartheid

Bericht door huisman »

Marie-Henriëtte schreef:De heer Hendrik Verwoerd is een student geweest in nazi-Duitsland van Dr. Eugen Fischer: de beruchte nazi-rassenleraar. Ik vraag mij weleens af of het nazidom en de rassenleer van Dr. Eugen Fischer een inspiratiebron zijn geweest voor de heer Verwoerd en zijn apartheidssysteem.
Kan bijna niet anders kijk maar eens naar onderstaand citaat :
During this time, a man named Dr. Eugen Fischer was invited to German Southwest Africa as an anthropologist to study the Herero. He wrote the famed book Principles of Human Heredity and Racial Hygiene in which he claimed that the Herero were animals, that the German race was superior
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Apartheid

Bericht door Joannah »

Marie-Henriëtte schreef:Wat zal het Zuid Afrikaanse volk getraumatiseerd zijn. Jarenlang als “untermensch” behandeld worden is niet niets. De borden met daarop “White Persons Only” komen voor mij geheel overeen met “Verboden voor Joden”. Ook zijn er overeenkomsten met de beruchte rassenwetten van Neurenberg en de apartheidswetten in het voormalige Zuid Afrika. Eigenlijk werden de donkere mensen ten tijde van het apartheidssysteem net zo behandeld als de Joden, zigeuners en gehandicapten ten tijde van het nazidom. Alleen is er één verschil. De nazi’s hebben zes miljoen Joden en duizenden andere mensen systematisch vermoord, dit had ook bij de donkere mensen in Zuid Afrika kunnen gebeuren, maar gelukkig is het nooit zo ver gekomen. Laten we hopen dat het Zuid Afrikaanse volk hier ooit nog bovenop komt. WO2 ligt voor iedereen nog vers in het geheugen, dat zal voor het apartheidssysteem in Zuid Afrika net zo moeten zijn.

Nelson Mandela las tijdens zijn gevangenschap het dagboek van Anne Frank.
Ik denk niet dat het zo ernstig is, het systeem deugde niet, maar de meeste mensen waren niet zo vijandig tegenover zwarten als velen denken, ze werkten in hun tuinen, pasten op de kinderen, verzorgden ze, enz enz. En zo is het nog steeds, ze komen over de vloer bij blanken, er is best veel vertrouwen.de verzoeningscommisie is een zeer plausibel antwoord geweest op wat er gebeurd is.
Ik denk dat Verwoerd heel veel onnodig verziekt heeft en op de spits gedreven.
mensen zoeken elkaars soort zowiezo wel op, daar hoeft geen wet zich mee te bemoeien.
Kijk maar naar de nederlandse gemeenschappen in Canada bv....
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Apartheid

Bericht door Bert Mulder »

Joannah schreef:
Ik denk niet dat het zo ernstig is, het systeem deugde niet, maar de meeste mensen waren niet zo vijandig tegenover zwarten als velen denken, ze werkten in hun tuinen, pasten op de kinderen, verzorgden ze, enz enz. En zo is het nog steeds, ze komen over de vloer bij blanken, er is best veel vertrouwen.de verzoeningscommisie is een zeer plausibel antwoord geweest op wat er gebeurd is.
Ik denk dat Verwoerd heel veel onnodig verziekt heeft en op de spits gedreven.
mensen zoeken elkaars soort zowiezo wel op, daar hoeft geen wet zich mee te bemoeien.
Kijk maar naar de nederlandse gemeenschappen in Canada bv....
Er zijn echt geen Nederlandse ghettos in Canada hoor...

En ook niet in de USA...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Apartheid

Bericht door Marie-Henriëtte »

Joannah schreef:Ik denk niet dat het zo ernstig is, het systeem deugde niet, maar de meeste mensen waren niet zo vijandig tegenover zwarten als velen denken
Inderdaad was de situatie van Joden, zigeuners en gehandicapten wel ernstiger, daar zij daadwerkelijk vervolgd en vermoord werden. Maar de gedachte dat donkere mensen inferieur zijn aan blanken, en dat er niet getrouwd mag worden tussen blanke en donkere mensen om het blanke ras zuiver te houden, toont wel overeenkomsten met het nazisme en de daaraan verbonden "rassenhygiëne". Het "Herrenvolk" voelde zich namelijk ook verheven boven bepaalde rassen. Zulke gedachten en wetten zijn mijns inziens niet gezond en Bijbels al helemaal niet. En ook al waren de blanken “vriendelijk” tegen donkere mensen, edoch hebben zij hen niet gelijkwaardig behandeld.

Overigens las de niet-blanke Afrikaanse Navanethem Pillay (thans rechter) op jonge leeftijd alle verslagen van de Neurenberger processen. Door het lezen hiervan kreeg zij de hoop dat de verantwoordelijken achter het apartheidssysteem ooit weleens veroordeeld zouden worden.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Apartheid

Bericht door Bonny »

Bert Mulder schreef:Al degenen die zo hard tegen Apartheid schreeuwen:

1. Hebben jullie je wel eens in de voorgeschiedenis verdiept? Terug naar Riebeek? Terug naar de grote Trek? Heb je de volksaard proberen te begrijpen?
De grote trek volgens Wikipedia
De Grote Trek is de naam voor de tocht waarmee de Nederlandstalige boeren van Zuid-Afrika zich onttrokken aan het Britse koloniale bestuur door naar het oosten en noorden te trekken in de periode rond 1840.

In jaren 1830 - 1850 trokken naar schatting ca 12.000 Boeren (Voortrekkers) naar de toekomstige provincies Natal, Oranje Vrijstaat en Transvaal om te ontsnappen aan het Brits gezag, voortdurende grensoorlogen met de "kaffers" (van het Arabische kafir wat ongelovige betekent), Brits kolonialisme en verengelsing, en om de groeiende bevolkingsdruk te verlichten.

Hoewel sommige historici beweren dat ook de afschaffing van slavernij een rol speelde, was het zo dat de trekkende boeren meestal geen slaven hadden en zich gewoon geen slaven konden veroorloven. De grote meerderheid van de voortrekkers hield zich bezig met het weiden van kudden.

Niettemin werd de Engelse verordening (Ordnance) 50 die in 1828 werd uitgevaardigd en die gelijke rechten beloofde aan alle 'vrije personen met niet-blanke huidskleur' (free persons of colour) wel als een steen des aanstoots gezien door de boeren, zoals uit vele hedendaagse bronnen blijkt. De diverse republieken met korte levensduur, die door de voortrekkers werden opgericht, hadden, volgens hun interpretatie van de bijbel (zie Sem en zijn broer Cham die in de Genesis door Noach vervloekt werd), allemaal ongelijkheid van de rassen in hun grondwet opgenomen.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Apartheid

Bericht door Bonny »

Bert, wil je hier nog eens op antwoorden?
Bert Mulder schreef:Het is waar, zij het niet politiek correct om het te zeggen, dat gemengde huwelijken vaak veel problemen meebrengen.
De ontuchtwet volgt uit het verbod op gemengde huwelijken, en ook uit Gods wet dat sex buiten huwelijk verboden is.
Is het de staat geoorloofd om te bepalen met wie men mag huwen? Ik vind dat een grove schending van de privacy. Het is niet aan de overheid om te bepalen met wie er gehuwd kan worden.
Bert Mulder schreef:Registratie van ras is niet perse verkeerd. Het is maar wat je er mee doet. Hier in Canada moet je in de census (waar je ook op naam geidentificeerd kunt worden), moet je ook je ras opgeven. Canadees is pas op de laatste census een raskeus geworden....
Ook dit vind ik een gevaarlijke ontwikkeling. Het hoeft niet verkeerd te zijn, maar het kan zo gemakkelijk verkeerd gebruikt worden.In Nederland was voor de oorlog in de burgelijke stand keurig genoteerd van welk kerkgenootschap iedereen lid was. Heel leuk voor het Centraal Bureau voor de Statistiek en sociologen. Maar toen de Duitsers Nederland binnevielen hoefden ze alleen maar even langs het gemeentehuis te gaan om na te gaan wie er lid waren van een Israelitisch kerkgenootschap, zodat deze mensen naar Auschwitz konden worden vervoerd.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Apartheid

Bericht door Jacobse »

nog even terug naar Zuid-Sfrika en de boeren aldaar.
Gedurende de Franse bezetting van Nederland, eigenlijk van het grootste deel van West-Europa, onder Napoleon, heeft Great Brittain de Nederlandse kolonie van Zyuid-ASfrika zolang "voor Nederland "onder haar hoede genomen. Maar toen de Franse hegemonie verbroken was, heeft GB eenvoudigweg Zuid-Afrika maar gehouden!Onrechtmatig derhalve.
Niet zo verbazingwekkend dat de boeren daar niet zo een zin in hadden, en vrij wilden zijn en blijven, en later- met alles achter te laten - weggetrokken zijn naar door hen gestichte noordelijker gelegen grondgebied met daarop vrije staten. Waar GB "belangstelling "voor kreeg, toen diamanten werden gevonden in Kimberley plus goud in Witwatersrand.
Opdat we niet vergeten.
Thomas
Plaats reactie