Apartheid

Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Apartheid

Bericht door Fjodor »

Bert Mulder schreef:
Joannah schreef: Dus Bert, je zal je niet verzetten tegen een Overheid die straks het teken van het beest in de rechterhand of voorhoofd verplicht, zonder welke men niets kan kopen of verkopen?
Dan zal ik dus niet kopen of verkopen...

Maar lang daarvoor ben ik allang op RF veroordeeld en gevierendeeld lijkt haast....
Ach Bert, doe toch niet zo heetgebakerd.. ik ben het eens met je standpunt, maar 'vierendelen' hoort nu eenmaal bij een forum. Doe dat vierendelen dan ook maar in stilheid aanvaarden.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Apartheid

Bericht door Bert Mulder »

Fjodor schreef: Ach Bert, doe toch niet zo heetgebakerd.. ik ben het eens met je standpunt, maar 'vierendelen' hoort nu eenmaal bij een forum. Doe dat vierendelen dan ook maar in stilheid aanvaarden.
tja, ik kan het niet helpen, heb wel een klein beetje rebel in me...

:paladin :barbare :pan :baton :fouet
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
gertje
Berichten: 637
Lid geworden op: 11 okt 2008, 01:18

Re: Apartheid

Bericht door gertje »

Bert Mulder schreef:
Fjodor schreef: Ach Bert, doe toch niet zo heetgebakerd.. ik ben het eens met je standpunt, maar 'vierendelen' hoort nu eenmaal bij een forum. Doe dat vierendelen dan ook maar in stilheid aanvaarden.
tja, ik kan het niet helpen, heb wel een klein beetje rebel in me...

:paladin :barbare :pan :baton :fouet

ik discrimineer niet, vind je best aardig :huhu
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Apartheid

Bericht door Bert Mulder »

gertje schreef:

ik discrimineer niet, vind je best aardig :huhu
Ik weet wel wie mijn echte vrienden zijn....

:yahoo :nananere ::salut :love :langue :)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
gertje
Berichten: 637
Lid geworden op: 11 okt 2008, 01:18

Re: Apartheid

Bericht door gertje »

Bert Mulder schreef:
gertje schreef:

ik discrimineer niet, vind je best aardig :huhu
Ik weet wel wie mijn echte vrienden zijn....

:yahoo :nananere ::salut :love :langue :)
:yahoo
jan33willem
Berichten: 81
Lid geworden op: 31 aug 2009, 22:19

Re: Apartheid

Bericht door jan33willem »

Bert Mulder schreef: tja, ik kan het niet helpen, heb wel een klein beetje rebel in me...

:paladin :barbare :pan :baton :fouet
Gezien jouw opvatting over gehoorzaamheid aan overheden is "rebel" wel het laatste dat op jou van toepassing is.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Apartheid

Bericht door Joannah »

Bert Mulder schreef:
Bonny schreef:Met enige verbazing las ik vanochtend in het 'Wist-je-dat' topic postings Nelson Mandela werd uitgemaakt voor terrorist en moordenaar. Daarnaast kwam het bij mij over alsof het apartheidsregime vergoelijkt werd.
Ik vin dat nogal wat, als je erin verdiept kun je -zeker als christen- dit toch niet goedkeuren??
Zie hieronder wat Apartheidswetten

Wikipedia artikel: "http://nl.wikipedia.org/wiki/Apartheid"
Als je bijvoorbeeld dit leest:
De wet op verbod van gemengde huwelijken (1949)
De ontuchtwet (1950) - verbod op seksuele relatie met ander ras.
De wet op bevolkingsregistratie (1950) - het registeren van ras was verplicht.
De groepsgebiedenwet (27 april 1950) - werkverbod van andere rassen in stedelijke gebieden.
De wet op aparte gerieven (1953) - verbod op het gebruiken van dezelfde openbare voorzieningen.
De wet op Bantoe-onderwijs (1953) - zwarten werden onderwezen in het Afrikaans
De wet op werkgelegenheden (1956) - betere banen waren gereserveerd voor blanken.
De wet op bevordering van Bantoe-zelfregering (1958) - bevorderen van onafhankelijkheid van thuislanden.
...dan is het toch begrijpelijk dat er tegenstand kwam. Dergelijke wetten werden in de jaren 30 bij onze oosterburen opgelegd! Wat voor recht hadden de blanken eigenlijk om dit op te leggen?
Bonny, als je goed leest, zul je ook bemerken dat ik racisme niet de hand boven het hoofd houdt. Ik verfoei het.

Maar Mandela was gewoon een moordenaar. En feit ook, dat hij zijn straf niet uitgezeten heeft, maar om politieke redenen vrij gezet is.

Over apartheid gesproken, niet om alles goed te keuren wat er gedaan werd, maar toch zten er goede trekken in, en waren, mijns insziens, de motieven erachter goed.

Je noemt:

De wet op verbod van gemengde huwelijken (1949)
De ontuchtwet (1950) - verbod op seksuele relatie met ander ras.
De wet op bevolkingsregistratie (1950) - het registeren van ras was verplicht.
De groepsgebiedenwet (27 april 1950) - werkverbod van andere rassen in stedelijke gebieden.
De wet op aparte gerieven (1953) - verbod op het gebruiken van dezelfde openbare voorzieningen.
De wet op Bantoe-onderwijs (1953) - zwarten werden onderwezen in het Afrikaans
De wet op werkgelegenheden (1956) - betere banen waren gereserveerd voor blanken.
De wet op bevordering van Bantoe-zelfregering (1958) - bevorderen van onafhankelijkheid van thuislanden


Het is waar, zij het niet politiek correct om het te zeggen, dat gemengde huwelijken vaak veel problemen meebrengen.
De ontuchtwet volgt uit het verbod op gemengde huwelijken, en ook uit Gods wet dat sex buiten huwelijk verboden is.
Registratie van ras is niet perse verkeerd. Het is maar wat je er mee doet. Hier in Canada moet je in de census (waar je ook op naam geidentificeerd kunt worden), moet je ook je ras opgeven. Canadees is pas op de laatste census een raskeus geworden...
Bantoe-onderwijs is een goed voornemen, daar dan de mensen in de landstaal kunnen werken. Wij moesten in Canada ook engels en/of frans leren...
Bevordering van zelfregering is het tegenovergestelde van racisme.

Hier in Canada (en in de US of A) hebben we nog steeds reservaten (thuislanden) voor de 'First Nations' oftewel 'Indianen'. Waar het land niet op individuele eigenschap staat, dat is verboden, maar op communele eigenschap. Ze zijn in veel gevallen vrijgesteld van belasting, etc. etc. Vaak als ze 18 worden, krijgen ze een grote uitkering van het reservaat (vanwege olieroyalties). Dat wordt vaak gauw in een auto en/of drank omgezet. Armoe, drank en drugs zijn er troef, terwijl al hun land braak ligt. Als ze nog vee hebben, zijn die vaak een gevaar op de weg, omdat de afrastering niet deugd....

En zo heeft Nederland ook zijn eigen problemen.

Laten we onze eigen problemen, in eigen land oplossen, en niet in een anders land interne zaken zitten rommelen....
Bevordering van zelfregering (in de onvruchtbaarste streken van het land, zoals Transkei, Ciskei en Boputatswana) is natuurlijk niet het tegengestelde aan racisme, maar tegengesteld aan solidariteit.
Dat een neger niet vooruitdenkt zoals wij, en veel minder aan bezit en materie hangt, maakt hem nog geen slechter mens.Integendeel.
Bovendien zijn ze veel verzoenender dan blanken
hadden we niet een bloedige bijltjesdag verwacht in ZA, als wraak voor de geleden ellende ?
Het systeem was door en door slecht, Bert en gebaseerd op angst en onwetendheid.Wij horen als christenen onze zwarte (christelijke)medemens niet anders te behandelen
Wel eens van Wouter Basson gehoord?(werkt nog steeds als hartchirurg in panorama, ziekenhuis in kaapstad.)
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Apartheid

Bericht door Bert Mulder »

Joannah schreef: Bevordering van zelfregering (in de onvruchtbaarste streken van het land, zoals Transkei, Ciskei en Boputatswana) is natuurlijk niet het tegengestelde aan racisme, maar tegengesteld aan solidariteit.
Dat een neger niet vooruitdenkt zoals wij, en veel minder aan bezit en materie hangt, maakt hem nog geen slechter mens.Integendeel.
Bovendien zijn ze veel verzoenender dan blanken
hadden we niet een bloedige bijltjesdag verwacht in ZA, als wraak voor de geleden ellende ?
Het systeem was door en door slecht, Bert en gebaseerd op angst en onwetendheid.Wij horen als christenen onze zwarte (christelijke)medemens niet anders te behandelen
Wel eens van Wouter Basson gehoord?(werkt nog steeds als hartchirurg in panorama, ziekenhuis in kaapstad.)
Weleens het boek gelezen:

'Apartheid, een wijze voorzorg'?

Over motieven gesproken...

Terwijl het binnenste van het hart, ook van mensen zoals Dhr. Verwoerd, ons onbekend is, moeten we daar afblijven. Zal ik de stelling onderhouden, dat terwijl Apartheid misschien niet zo uitgepakt is als voorzien was, het plan om de juiste redenen gemaakt is.

(terwijl ondertussen het huichelen van bijvoorbeeld de N. Amerikanen me de keel uithangt, die zich met Zuid Afrika bemoeien, terwijl ze thuis met het 'reservaten' (thuislanden!) probleem zitten.) Alle Indianen zijn toch maar dronkelappen.... (tongue in cheek)!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Apartheid

Bericht door huisman »

Bert Mulder schreef:
Joannah schreef: Bevordering van zelfregering (in de onvruchtbaarste streken van het land, zoals Transkei, Ciskei en Boputatswana) is natuurlijk niet het tegengestelde aan racisme, maar tegengesteld aan solidariteit.
Dat een neger niet vooruitdenkt zoals wij, en veel minder aan bezit en materie hangt, maakt hem nog geen slechter mens.Integendeel.
Bovendien zijn ze veel verzoenender dan blanken
hadden we niet een bloedige bijltjesdag verwacht in ZA, als wraak voor de geleden ellende ?
Het systeem was door en door slecht, Bert en gebaseerd op angst en onwetendheid.Wij horen als christenen onze zwarte (christelijke)medemens niet anders te behandelen
Wel eens van Wouter Basson gehoord?(werkt nog steeds als hartchirurg in panorama, ziekenhuis in kaapstad.)
Weleens het boek gelezen:

'Apartheid, een wijze voorzorg'?

Over motieven gesproken...

Terwijl het binnenste van het hart, ook van mensen zoals Dhr. Verwoerd, ons onbekend is, moeten we daar afblijven. Zal ik de stelling onderhouden, dat terwijl Apartheid misschien niet zo uitgepakt is als voorzien was, het plan om de juiste redenen gemaakt is.

(terwijl ondertussen het huichelen van bijvoorbeeld de N. Amerikanen me de keel uithangt, die zich met Zuid Afrika bemoeien, terwijl ze thuis met het 'reservaten' (thuislanden!) probleem zitten.) Alle Indianen zijn toch maar dronkelappen.... (tongue in cheek)!
Wel eens het boek gelezen : De Bijbel..... Ik wacht nog steeds op iemand die denkt dat Arpartheid Bijbels te onderbouwen is. Mijn Bijbel zegt in Rom 3 dat wij allemaal van God zijn afgevallen (blank en zwart). En dat in Christus geen jood en griek is geen man en vrouw geen blank en zwart maar één in Christus.
Apartheid was misschien vanuit blank oogpunt begrijpelijk maar absoluut onbijbels.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Apartheid

Bericht door Joannah »

Bert Mulder schreef:
Joannah schreef: Bevordering van zelfregering (in de onvruchtbaarste streken van het land, zoals Transkei, Ciskei en Boputatswana) is natuurlijk niet het tegengestelde aan racisme, maar tegengesteld aan solidariteit.
Dat een neger niet vooruitdenkt zoals wij, en veel minder aan bezit en materie hangt, maakt hem nog geen slechter mens.Integendeel.
Bovendien zijn ze veel verzoenender dan blanken
hadden we niet een bloedige bijltjesdag verwacht in ZA, als wraak voor de geleden ellende ?
Het systeem was door en door slecht, Bert en gebaseerd op angst en onwetendheid.Wij horen als christenen onze zwarte (christelijke)medemens niet anders te behandelen
Wel eens van Wouter Basson gehoord?(werkt nog steeds als hartchirurg in panorama, ziekenhuis in kaapstad.)
Weleens het boek gelezen:

'Apartheid, een wijze voorzorg'?

Over motieven gesproken...

Terwijl het binnenste van het hart, ook van mensen zoals Dhr. Verwoerd, ons onbekend is, moeten we daar afblijven. Zal ik de stelling onderhouden, dat terwijl Apartheid misschien niet zo uitgepakt is als voorzien was, het plan om de juiste redenen gemaakt is.

(terwijl ondertussen het huichelen van bijvoorbeeld de N. Amerikanen me de keel uithangt, die zich met Zuid Afrika bemoeien, terwijl ze thuis met het 'reservaten' (thuislanden!) probleem zitten.) Alle Indianen zijn toch maar dronkelappen.... (tongue in cheek)!
Oh of het hart van Hendrik Verwoerd me bekend is.. een psycholoog als Verwoerd wist heel goed hoe het uit zou pakken.
Niemand vraagt om zijn huidskleur, sexuele geaardheid of geslacht, en mag daar niet anders om behandeld of veroordeeld worden.
Apartheid is het meest bekende, maar ook beruchtste nederlandse woord aller tijden. Dat de NG Kerk er pas afstand van deed na de omwenteling zegt genoeg.'
Ik vind het erg zorgwekkend dat jij hier een totalitair systeem verdedigd, wat verdwijningen, moorden, medische experimenten etc. uitvoerde.
Er is niets mis met een gemengd huwelijk. Daar waar liefde woont, gebied de Heer zijn zegen.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Apartheid

Bericht door Bert Mulder »

Joannah schreef: Oh of het hart van Hendrik Verwoerd me bekend is.. een psycholoog als Verwoerd wist heel goed hoe het uit zou pakken.
Niemand vraagt om zijn huidskleur, sexuele geaardheid of geslacht, en mag daar niet anders om behandeld of veroordeeld worden.
Apartheid is het meest bekende, maar ook beruchtste nederlandse woord aller tijden. Dat de NG Kerk er pas afstand van deed na de omwenteling zegt genoeg.'
Ik vind het erg zorgwekkend dat jij hier een totalitair systeem verdedigd, wat verdwijningen, moorden, medische experimenten etc. uitvoerde.
Er is niets mis met een gemengd huwelijk. Daar waar liefde woont, gebied de Heer zijn zegen.
En dat slaat als een tang op een varken.

Ga ik niet eens antwoorden, zo stom is die reactie.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Apartheid

Bericht door JolandaOudshoorn »

Bert Mulder schreef:
Joannah schreef: Oh of het hart van Hendrik Verwoerd me bekend is.. een psycholoog als Verwoerd wist heel goed hoe het uit zou pakken.
Niemand vraagt om zijn huidskleur, sexuele geaardheid of geslacht, en mag daar niet anders om behandeld of veroordeeld worden.
Apartheid is het meest bekende, maar ook beruchtste nederlandse woord aller tijden. Dat de NG Kerk er pas afstand van deed na de omwenteling zegt genoeg.'
Ik vind het erg zorgwekkend dat jij hier een totalitair systeem verdedigd, wat verdwijningen, moorden, medische experimenten etc. uitvoerde.
Er is niets mis met een gemengd huwelijk. Daar waar liefde woont, gebied de Heer zijn zegen.
En dat slaat als een tang op een varken.

Ga ik niet eens antwoorden, zo stom is die reactie.
ik heb ook een gemengd huwelijk :bobo
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Apartheid

Bericht door Bonny »

Albion: aan je ervaringen in Zuid-Afrika en met Afrikanen wil ik niets af doen, daar kun jij beter over oordelen dan ik. Maar omdat zij een andere mentaliteit en arbeidsethos dan blanken hebben, is het dan moreel juist om ze als tweederangs burgers te beschouwen?

Bert Mulder schreef:Het is waar, zij het niet politiek correct om het te zeggen, dat gemengde huwelijken vaak veel problemen meebrengen.
De ontuchtwet volgt uit het verbod op gemengde huwelijken, en ook uit Gods wet dat sex buiten huwelijk verboden is.
Is het de staat geoorloofd om te bepalen met wie men mag huwen? Ik vind dat een grove schending van de privacy. Het is niet aan de overheid om te bepalen met wie er gehuwd kan worden.
Bert Mulder schreef:Registratie van ras is niet perse verkeerd. Het is maar wat je er mee doet. Hier in Canada moet je in de census (waar je ook op naam geidentificeerd kunt worden), moet je ook je ras opgeven. Canadees is pas op de laatste census een raskeus geworden....
Ook dit vind ik een gevaarlijke ontwikkeling. Het hoeft niet verkeerd te zijn, maar het kan zo gemakkelijk verkeerd gebruikt worden.In Nederland was voor de oorlog in de burgelijke stand keurig genoteerd van welk kerkgenootschap iedereen lid was. Heel leuk voor het Centraal Bureau voor de Statistiek en sociologen. Maar toen de Duitsers Nederland binnevielen hoefden ze alleen maar even langs het gemeentehuis te gaan om na te gaan wie er lid waren van een Israelitisch kerkgenootschap, zodat deze mensen naar Auschwitz konden worden vervoerd.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Apartheid

Bericht door Bert Mulder »

JolandaOudshoorn schreef: ik heb ook een gemengd huwelijk :bobo
Mijn geachte vriendin Jolanda,

Ik heb nergens en nooit iets tegen een gemengd huwelijk gezegd, behalve dat het vaak moeilijk kan zijn (kan mijn preciese woorden zo gauw niet herinneren, zou terug moeten lezen)...

Verder heb ik alle misstanden, etc, nooit goedgekeurd....

Maar om alle criminaliteit tijdens de blanke regering aan de Apartheid te hangen, is absurd...

Kun je net zo goed zeggen dat in Nederland euthenatie gepleegd wordt, omdat de SGP geen vrouwen toelaten...

De criminaliteit is te wijten aan de boosheid van ons aller harten, niet aan wetgeving of regeringsvorm...

En zogauw we allen ons zelf voor onze gebreken verantwoordelijk zien, zal het al gauw een stuk beter gaan...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Apartheid

Bericht door jvdg »

Bert Mulder schreef:
JolandaOudshoorn schreef: ik heb ook een gemengd huwelijk :bobo
Mijn geachte vriendin Jolanda,

Ik heb nergens en nooit iets tegen een gemengd huwelijk gezegd, behalve dat het vaak moeilijk kan zijn (kan mijn preciese woorden zo gauw niet herinneren, zou terug moeten lezen)...

Verder heb ik alle misstanden, etc, nooit goedgekeurd....

Maar om alle criminaliteit tijdens de blanke regering aan de Apartheid te hangen, is absurd...

Kun je net zo goed zeggen dat in Nederland euthenatie gepleegd wordt, omdat de SGP geen vrouwen toelaten...

De criminaliteit is te wijten aan de boosheid van ons aller harten, niet aan wetgeving of regeringsvorm...

En zogauw we allen ons zelf voor onze gebreken verantwoordelijk zien, zal het al gauw een stuk beter gaan...
Bert, ééns ben jij geëmigreerd naar een land waar de oorspronkelijke inwoners zijn vermoord en verdreven naar reservaten door blanke "christenen".
Mij bekruipt het gevoel dat al de emigranten, met overigens de beste bedoelingen, hebben geprofiteerd van het vuile handwerk van hun voorgangers.

Wil je dat meenemen in jouw beschouwingen over de "profiterende" indianen?

En dat ze in "verval" zijn geraakt, wiens schuld is dat?
Plaats reactie