Apartheid

astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Re: Apartheid

Bericht door astroguy »

Jacobse schreef:nog even terug naar Zuid-Sfrika en de boeren aldaar.
Gedurende de Franse bezetting van Nederland, eigenlijk van het grootste deel van West-Europa, onder Napoleon, heeft Great Brittain de Nederlandse kolonie van Zyuid-ASfrika zolang "voor Nederland "onder haar hoede genomen. Maar toen de Franse hegemonie verbroken was, heeft GB eenvoudigweg Zuid-Afrika maar gehouden!Onrechtmatig derhalve.
Niet zo verbazingwekkend dat de boeren daar niet zo een zin in hadden, en vrij wilden zijn en blijven, en later- met alles achter te laten - weggetrokken zijn naar door hen gestichte noordelijker gelegen grondgebied met daarop vrije staten. Waar GB "belangstelling "voor kreeg, toen diamanten werden gevonden in Kimberley plus goud in Witwatersrand.
Opdat we niet vergeten.
Thomas
Onrecht gedaan aan de boeren door Britten, rechtvaardigd niet onrecht doen aan zwarten. Laten we even terugggaan naar dit topic.
Atze
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Apartheid

Bericht door Bert Mulder »

Bonny schreef:Bert, wil je hier nog eens op antwoorden?
Bert Mulder schreef:Het is waar, zij het niet politiek correct om het te zeggen, dat gemengde huwelijken vaak veel problemen meebrengen.
De ontuchtwet volgt uit het verbod op gemengde huwelijken, en ook uit Gods wet dat sex buiten huwelijk verboden is.
Is het de staat geoorloofd om te bepalen met wie men mag huwen? Ik vind dat een grove schending van de privacy. Het is niet aan de overheid om te bepalen met wie er gehuwd kan worden.
Bert Mulder schreef:Registratie van ras is niet perse verkeerd. Het is maar wat je er mee doet. Hier in Canada moet je in de census (waar je ook op naam geidentificeerd kunt worden), moet je ook je ras opgeven. Canadees is pas op de laatste census een raskeus geworden....
Ook dit vind ik een gevaarlijke ontwikkeling. Het hoeft niet verkeerd te zijn, maar het kan zo gemakkelijk verkeerd gebruikt worden.In Nederland was voor de oorlog in de burgelijke stand keurig genoteerd van welk kerkgenootschap iedereen lid was. Heel leuk voor het Centraal Bureau voor de Statistiek en sociologen. Maar toen de Duitsers Nederland binnevielen hoefden ze alleen maar even langs het gemeentehuis te gaan om na te gaan wie er lid waren van een Israelitisch kerkgenootschap, zodat deze mensen naar Auschwitz konden worden vervoerd.
1. Nee, Bonny, het is niet de taak hier van de staat om te zeggen wie wel of niet met elkaar mag trouwen. Ik wees slechts op de mogelijke moeilijkheden die vooral de kinderen uit een 'gemengd' huwelijk mee te maken kunnen hebben. Zo is er hier in Canada een mengras, de 'Metis' genoemd. Hun grote probleem was, dat ze niet (meer) bij de Indianen hoorden, en ook geen blanken waren. Iedereen haalde de neus voor hun op. (ondertussen de aanleiding geweest van de enige revolutie in Canadese geschiedenis)...

2. Zoals ik zei, niet perse verkeerd... Maar wat doet men met die informatie, is het gevaarlijke....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Apartheid

Bericht door gallio »

Bert Mulder schreef:.... Hier in Canada moet je in de census (waar je ook op naam geidentificeerd kunt worden), moet je ook je ras opgeven. Canadees is pas op de laatste census een raskeus geworden......

Nee, Bonny, het is niet de taak hier van de staat om te zeggen wie wel of niet met elkaar mag trouwen. Ik wees slechts op de mogelijke moeilijkheden die vooral de kinderen uit een 'gemengd' huwelijk mee te maken kunnen hebben. Zo is er hier in Canada een mengras, de 'Metis' genoemd. Hun grote probleem was, dat ze niet (meer) bij de Indianen hoorden, en ook geen blanken waren. Iedereen haalde de neus voor hun op. (ondertussen de aanleiding geweest van de enige revolutie in Canadese geschiedenis)......
Ras wordt niet door Stats Can gebruikt maar ethnische achtergrond.

Dat de Metis problemen hadden is niet zozeer omdat ze van gemengd ras waren maar omdat ze niet de rechten van de Indianen hadden maar wel als de Indianen leefden. Denk maar aan Louis Riel.

Ook sommige andere bevolkingsgroepen hebben of hadden veel 'intermarriage' met andere groepen maar dat geeft over het algemeen niet veel problemen. Ik denk met name aan mensen van Japanse achtergrond die in grote getalen met niet Japanners getrouwd zijn. Ook zullen er weinig Canadezen zijn die 100% zuiver Afro zijn.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Apartheid

Bericht door Bert Mulder »

gallio schreef:
Ras wordt niet door Stats Can gebruikt maar ethnische achtergrond.

Dat de Metis problemen hadden is niet zozeer omdat ze van gemengd ras waren maar omdat ze niet de rechten van de Indianen hadden maar wel als de Indianen leefden. Denk maar aan Louis Riel.

Ook sommige andere bevolkingsgroepen hebben of hadden veel 'intermarriage' met andere groepen maar dat geeft over het algemeen niet veel problemen. Ik denk met name aan mensen van Japanse achtergrond die in grote getalen met niet Japanners getrouwd zijn. Ook zullen er weinig Canadezen zijn die 100% zuiver Afro zijn.
En wat, mijn vriend, is dan wel het verschil tussen ras en ethnische achtergrond?

En over die rechten van de Indianen gesproken, dat is dus, als regering, voorrechten geven aan mensen van een bepaald ras, omdat ze van een bepaald ras zijn... Dat betekend dus, omkereerd, nadelen geven aan alle anderen, omdat ze niet tot dat bepaalde ras behoren....

Zie je waar je hier mee heen kunt gaan?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Apartheid

Bericht door gallio »

Bert Mulder schreef:
En wat, mijn vriend, is dan wel het verschil tussen ras en ethnische achtergrond?
Ethnicity
Ethnicity is somewhat multidimensional as it includes aspects such as race, origin or ancestry, identity, language and religion. It may also include more subltle dimensions such as culture, the arts, customs and beliefs and even practices such as dress and food preparation. It is also dynamic and in a constant state of flux. It will change as a result of new immigration flows, blending and intermarriage, and new identities may be formed.

Per http://www.statcan.gc.ca/concepts/defin ... e2-eng.htm
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Apartheid

Bericht door gallio »

Bert Mulder schreef: En wat, mijn vriend, is dan wel het verschil tussen ras en ethnische achtergrond?

En over die rechten van de Indianen gesproken, dat is dus, als regering, voorrechten geven aan mensen van een bepaald ras, omdat ze van een bepaald ras zijn... Dat betekend dus, omkereerd, nadelen geven aan alle anderen, omdat ze niet tot dat bepaalde ras behoren....

Zie je waar je hier mee heen kunt gaan?
Die voorrechten, mijn vriend, hebben ze niet vanwege ras maar vanwege historische gebeurtenissen. Als jij als Indiaan vanuit de US, Mexico of Bolivia naar Canada emigreert krijg je daar echt niet de voorrechten die de 'Canadese' Indianen hebben.
Plaats reactie