Christelijke visie opleggen aan anderen?

Gebruikersavatar
ChristenConservatief
Berichten: 224
Lid geworden op: 14 jan 2010, 23:34

Re: Christelijke visie opleggen aan anderen?

Bericht door ChristenConservatief »

Katholieken en remonstranten mochten niet deelnemen aan het maatschappelijk leven (lid worden van de Staten Generaal bijvoorbeeld). Je mocht blijven leven, maar verder je mond houden. Dat is geen echte vrijheid, hooguit een gedogen en nog steeds niet in overeenstemming met "Ik kan niet goedkeuren dat vorsten over het geweten van hun onderdanen willen heersen en hun de vrijheid van geloof en godsdienst ontnemen".
Nogmaals; In de 17e eeuw heersten onze vaderen niet over het geweten van hun onderdanen; als je rooms wilde zijn, prima. Alleen is het strijdig met Artikel 36 NGB (waar de SGP op gegrond is) om valse godsdiensten of theorieën openlijk toe te staan. Het is dus de kunst een evenwicht te vinden tussen de inhoud van de Acte van Verlaetinghe en voorgenoemd artikel van de NGB; met het 17e-eeuws beleid t.a.v. andersdenkenden heb je dat evenwicht.
Kun je dit wetenschappelijk onderbouwen? Lijkt me niet....derhalve laat ik dit soort stellingen maar voor wat ze zijn.
Hoezo moet ik wetenschappelijk onderbouwen dat de 17e eeuw de Gouden Eeuw was ? Denk aan de explosieve groei van de VOC, de kolonieën en de welvaart ten gevolge van dien. Dat ontkennen is hetzelfde als de Holocaust ontkennen.

Mocht je deze stelling derhalve willen laten voor wat ze is, lees dan even wikipedia. :garde
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Christelijke visie opleggen aan anderen?

Bericht door Bonny »

ChristenConservatief schreef:
Katholieken en remonstranten mochten niet deelnemen aan het maatschappelijk leven (lid worden van de Staten Generaal bijvoorbeeld). Je mocht blijven leven, maar verder je mond houden. Dat is geen echte vrijheid, hooguit een gedogen en nog steeds niet in overeenstemming met "Ik kan niet goedkeuren dat vorsten over het geweten van hun onderdanen willen heersen en hun de vrijheid van geloof en godsdienst ontnemen".
Nogmaals; In de 17e eeuw heersten onze vaderen niet over het geweten van hun onderdanen; als je rooms wilde zijn, prima. Alleen is het strijdig met Artikel 36 NGB (waar de SGP op gegrond is) om valse godsdiensten of theorieën openlijk toe te staan. Het is dus de kunst een evenwicht te vinden tussen de inhoud van de Acte van Verlaetinghe en voorgenoemd artikel van de NGB; met het 17e-eeuws beleid t.a.v. andersdenkenden heb je dat evenwicht.
Impliciet heersten ze dus wel, zie mijn redenering. Wilde je wat betekenen, dan moest je lid zijn van de Staatskerk, dus je eigen geweten opgeven.
ChristenConservatief schreef:
Bonny schreef:Kun je dit wetenschappelijk onderbouwen? Lijkt me niet....derhalve laat ik dit soort stellingen maar voor wat ze zijn.
Hoezo moet ik wetenschappelijk onderbouwen dat de 17e eeuw de Gouden Eeuw was ? Denk aan de explosieve groei van de VOC, de kolonieën en de welvaart ten gevolge van dien. Dat ontkennen is hetzelfde als de Holocaust ontkennen.
Nee, dat bedoelde ik niet. Je kunt niet bewijzen dat door dit gevoerde godsdienstbeleid de handelspositie sterk verbeterde door Gods voorzienigheid. Ik vind het zelfs een beetje naar blasfemie neigen.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Christelijke visie opleggen aan anderen?

Bericht door huisman »

Auto schreef:
parsifal schreef:
ChristenConservatief schreef: In de tijd dat onze regering dit beleid voerder, zagen we dat God ons land beloonde; de Gouden Eeuw brak aan; Nederland werd één van de grootste handelaren ter wereld! ''In het houden van God geboden (in het uiterlijke) is grote loon.''

Daar ik van mijn land hou en graag een terugkeer van de Gouden Eeuw zie, sta ik voorgenoemd beleid voor.
En we werden regelmatig in de pan gehakt door de Fransen, Engelsen en Muenster.
Natuurlijk ben ik het met je eens dat het houden van Gods geboden goed is voor een land (al zal het niet altijd tot economische voorspoed leiden), echter vrijheid is hierin ook belangrijk. Daarbij heeft Nederland ook geprofiteerd van het een veilige toevlucht zijn voor veel vluchtelingen die niet allemaal even gereformeerd waren.
Vergeten we ook even niet dat in die 'gouden' eeuw Nederland bovenaan stond met het handelen in slaven ...............
Ja precies ,of Nederland nu zo Christelijk was in die tijd is zeer discutabel. En uiterlijke welvaart is lang niet altijd een zegen.
Wat waren Meden en de Perzen welvarend in de tijd van Daniël, het grote Rome,Alexander de Grote, toch geen voorbeelden van christelijke rijken ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Faramir
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 dec 2009, 22:23

Re: Christelijke visie opleggen aan anderen?

Bericht door Faramir »

ChristenConservatief schreef:
Faramir schreef:
ChristenConservatief schreef: Dat is een prachtig en historisch citaat, waarmee ons land van het Spaans-roomse juk bevrijd werd.
Spijtig Dat hijzelf niet bij machte was om de uitspraak ook daadwerkelijk inhoud te geven. In de eeuwen daarna was er ook geen sprake van vrijheid in geloof en godsdienst. Niet voor protestantse minderheden en niet voor katholieken. Er kwam zelfs weer een staatskerk iets dat we sinds de val van het Romeinse Rijk niet meer hadden gekend in deze streken.
Vergelijk voorgenoemde tijd eens met de late Middeleeuwen en de roomse vervolgingen... Geef mij maar de Gouden Eeuw! :garde
Protestanten konden hun eigen diensten zo'n beetje ongestoord houden. Het werd pas een probleem toen protestanten als beesten tekeer gingen in katholieke kerken tijdens de beeldenstorm. Pas toen greep de koning daadwerkelijk in. Van roomse vervolging is geen sprake geweest daar de vervolging vanuit de Spaanse troon kwam.

Maar goed, mensen mochten dus katholiek zijn. Enkel kloosters werden afgebrand of afgebroken, dan wel als stal gebruikt. Kerken werden allemaal ontheiligd en altaarstenen werden in de ingang gelegd. Alle katholieke eigendommen (kerken, kloosters enz enz) werden afgenomen en vervolgens aan de staatskerk gegeven. Katholieken mochten geen processies meer houden (getuige de stille tocht van afgelopen weekend) en als katholiek kon je een baantje bij de overheid (of officiers functie in het leger) wel vergeten. Alle bestuursfuncties waren voorbehouden aan protestanten (ook in katholieke regio's). Geloven mocht nog net ja, maar je werd ermee veroordeelt tot de bedelstaf als je niet het staatsgeloof aannam.

De Gouden Eeuw, een eeuw waarin Nederland zich van zijn meest onchristelijke kant liet zien. Veroveringstochten, slavenhandel, het koloniale tijdperk begon enz enz. Hoezee. Ga jij maar terug naar de Gouden Eeuw, ik blijf hier wel waar godsdienstvrijheid bestaat.

Katholieken zijn in Nederland niet altijd even aardig, netjes geweest soms ronduit onbeschoft, maar als jij denkt dat protestanten ook maar 1 haar beter zijn dan vergis je je lelijk en dan kan ik je aanraden om eens neutralere geschiedenis te lezen.
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
Gebruikersavatar
ChristenConservatief
Berichten: 224
Lid geworden op: 14 jan 2010, 23:34

Re: Christelijke visie opleggen aan anderen?

Bericht door ChristenConservatief »

Protestanten konden hun eigen diensten zo'n beetje ongestoord houden. Het werd pas een probleem toen protestanten als beesten tekeer gingen in katholieke kerken tijdens de beeldenstorm. Pas toen greep de koning daadwerkelijk in. Van roomse vervolging is geen sprake geweest daar de vervolging vanuit de Spaanse troon kwam.
knip, spreek de ander fatsoenlijk aan mvg Jet
Maar goed, mensen mochten dus katholiek zijn. Enkel kloosters werden afgebrand of afgebroken, dan wel als stal gebruikt. Kerken werden allemaal ontheiligd en altaarstenen werden in de ingang gelegd. Alle katholieke eigendommen (kerken, kloosters enz enz) werden afgenomen en vervolgens aan de staatskerk gegeven. Katholieken mochten geen processies meer houden (getuige de stille tocht van afgelopen weekend) en als katholiek kon je een baantje bij de overheid (of officiers functie in het leger) wel vergeten. Alle bestuursfuncties waren voorbehouden aan protestanten (ook in katholieke regio's). Geloven mocht nog net ja, maar je werd ermee veroordeelt tot de bedelstaf als je niet het staatsgeloof aannam.
De beeldenstormen zijn altijd scherp afgekeurd door Willem van Oranje. Je had in die tijd twee soorten geuzen: echte gelovigen die streden voor godsdienstvrijheid, tegen de Spanjaarden en hun Bloedraad. Zij streden onder Willem van Oranje.

Er was echter ook een aardig groot gedeelte die niets ontzag in hun roof en plunderlusten: de vazallen van Lumey waren hier een voorbeeld van. Door deze wrede woestaards zijn de roomse geestelijke bij Gorkum op gruwelijke wijze omgebracht. Ieder christen zal deze daden ook scherp afwijzen. Ik uiteraard ook!
De Gouden Eeuw, een eeuw waarin Nederland zich van zijn meest onchristelijke kant liet zien. Veroveringstochten, slavenhandel, het koloniale tijdperk begon enz enz. Hoezee. Ga jij maar terug naar de Gouden Eeuw, ik blijf hier wel waar godsdienstvrijheid bestaat.
Er zijn dingen verkeerd gegaan in de kolonieën. Dit gebeurde echter net zo goed in de Portugese, Spaanse en Engelse kolonieën. Dat is vervelend, maar heeft in wezen weinig te maken met het staatsbestel waar ik het over had.
Katholieken zijn in Nederland niet altijd even aardig, netjes geweest soms ronduit onbeschoft, maar als jij denkt dat protestanten ook maar 1 haar beter zijn dan vergis je je lelijk en dan kan ik je aanraden om eens neutralere geschiedenis te lezen.
"Er is niemand die goed doet, ook niet tot één toe." Ik zal dat nooit tegenspreken. Maar, of je het leuk vind of niet, de tijden van Inquisitie waren objectief gezien duisterder tijden dan de tijden van de Republiek.
Impliciet heersten ze dus wel, zie mijn redenering. Wilde je wat betekenen, dan moest je lid zijn van de Staatskerk, dus je eigen geweten opgeven.
Je mocht het rooms-katholieke geloof belijden, alleen niet in het openbaar. Dit uit de gedachte dat de regering valse godsdiensten moet weren uit het openbare leven. Hoe kan een christen daarop tegen zijn ?
Nee, dat bedoelde ik niet. Je kunt niet bewijzen dat door dit gevoerde godsdienstbeleid de handelspositie sterk verbeterde door Gods voorzienigheid. Ik vind het zelfs een beetje naar blasfemie neigen.
Mijn motivatie voor mijn verbandlegging tussen een regering naar de Bijbel en welvaart put ik uit de Bijbel: "In het houden van Gods geboden is grote loon." Dat zagen we in de 17e eeuw.

:paladin
Faramir
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 dec 2009, 22:23

Re: Christelijke visie opleggen aan anderen?

Bericht door Faramir »

Schokkend dat je de winsten van een kleine elite over de rug van gewone burgers, slaven en andersdenkenden het loon Gods durft te noemen. God zij dank leven we nu in een tijd van godsdienstvrijheid.
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
Plaats reactie