motie SGP: minaret tast Nederlandse cultuur aan

Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: motie SGP: minaret tast Nederlandse cultuur aan

Bericht door Marnix »

Tja, Hitler zag zichzelf ook als de gesel van God... de Joden hadden het zwaarst gezondigd en verdienden straf.... Als ik dit zo lees had hij recht van spreken.

Ik denk dat je over dit soort zaken terughoudend moet zijn, dat past kleine mensjes beter dan dit soort grootspraak, waarmee ze op Gods rechterstoel gaan zitten en vanaf daar het gebeuren verklaren.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33249
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: motie SGP: minaret tast Nederlandse cultuur aan

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Tja, Hitler zag zichzelf ook als de gesel van God... de Joden hadden het zwaarst gezondigd en verdienden straf.... Als ik dit zo lees had hij recht van spreken.
Inderdaad.

Ter aanvulling:
Je moet dat van twee kanten zien. Gods voorzienigheid sluit de menselijke verantwoordelijkheid niet uit maar in. Een dader kan zich niet achter Gods voorzienigheid verschuilen, maar in één en dezelfde daad kan een slachtoffer wel Gods voorzienigheid zien.
Bureaucraat
Berichten: 603
Lid geworden op: 01 jun 2009, 11:41

Re: motie SGP: minaret tast Nederlandse cultuur aan

Bericht door Bureaucraat »

Ik ben het met Marnix eens dat we aardse gebeurtenissen, zoals de holocaust, niet in goddelijk kader moet plaatsen. Dit omdat wij niet afweten van eventuele beweegredenen van God om al dan niet over te gaan tot het toepassen van aardse straffen.

Verder vraag ik mij nog af, Tiberius, wat de waarde is van het feit dat de Nederlandse samenleving ooit is vormgegeven volgens christelijke maatstaven als we in het heden kunnen constateren dat de aanhangers van het christendom minder dan de helft van de samenleving vormen.

Ik hoor sommigen onder ons pleiten voor het tegengaan of beperken van minaretten of andere islamitische uitingen omdat moslims ons dwingend zaken zouden willen opleggen. Is het bewust handhaven van christelijke normen niet juist eenzelfde vorm van religieuze dictatuur als we dit plaatsen in het licht van de religieuze achtergrond van de bevolking?
Laatst gewijzigd door Bureaucraat op 08 dec 2009, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: motie SGP: minaret tast Nederlandse cultuur aan

Bericht door Bonny »

@Tiberius
Misschien waar, maar als een slachtoffer spreekt van Gods voorzienigheid, zal de dader dit al gauw gaan gebruiken voor zijn eigen rechtvaardiging.
Voorbeeld: als jij me een tik geeft, zou ik daarna kunnen zeggen dat het Gods voorzienigheid is. Jij hoort me dat zeggen en gebruikt dat weer om te zeggen: Bonny had straf verdiend en ik (Tiberius) was de gesel in Gods voorzienigheid. Of zo
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33249
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: motie SGP: minaret tast Nederlandse cultuur aan

Bericht door Tiberius »

Bonny schreef:@Tiberius
Misschien waar, maar als een slachtoffer spreekt van Gods voorzienigheid, zal de dader dit al gauw gaan gebruiken voor zijn eigen rechtvaardiging.
Voorbeeld: als jij me een tik geeft, zou ik daarna kunnen zeggen dat het Gods voorzienigheid is. Jij hoort me dat zeggen en gebruikt dat weer om te zeggen: Bonny had straf verdiend en ik (Tiberius) was de gesel in Gods voorzienigheid. Of zo
Dat is dus precies de omgekeerde en onjuiste redenatie.
Ik heb hier een situatie in gedachten, zoals Jozef tegen zijn broers zei: Gijlieden wel, gij hebt kwaad tegen mij gedacht; doch God heeft dat ten goede gedacht.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33249
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: motie SGP: minaret tast Nederlandse cultuur aan

Bericht door Tiberius »

Bureaucraat schreef:Verder vraag ik mij nog af, Tiberius, wat de waarde is van het feit dat de Nederlandse samenleving ooit is vormgegeven volgens christelijke maatstaven als we in het heden kunnen constateren dat de aanhangers van het christendom minder dan de helft van de samenleving vormen.
Wat bedoel je precies en waarom vraag je dat aan mij?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23839
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: motie SGP: minaret tast Nederlandse cultuur aan

Bericht door refo »

Bonny schreef:@Tiberius
Misschien waar, maar als een slachtoffer spreekt van Gods voorzienigheid, zal de dader dit al gauw gaan gebruiken voor zijn eigen rechtvaardiging.
Voorbeeld: als jij me een tik geeft, zou ik daarna kunnen zeggen dat het Gods voorzienigheid is. Jij hoort me dat zeggen en gebruikt dat weer om te zeggen: Bonny had straf verdiend en ik (Tiberius) was de gesel in Gods voorzienigheid. Of zo
God heeft -zoals Hij Zelf gezegd heeft - de goddeloze wel gemaakt voor de dag van het kwaad (=de dag waarop Israel gestraft moet worden), maar de goddeloze zelf kan zich daarop niet beroepen als hij oorlogsmisdaden begaat.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: motie SGP: minaret tast Nederlandse cultuur aan

Bericht door Bonny »

refo schreef:
Bonny schreef:@Tiberius
Misschien waar, maar als een slachtoffer spreekt van Gods voorzienigheid, zal de dader dit al gauw gaan gebruiken voor zijn eigen rechtvaardiging.
Voorbeeld: als jij me een tik geeft, zou ik daarna kunnen zeggen dat het Gods voorzienigheid is. Jij hoort me dat zeggen en gebruikt dat weer om te zeggen: Bonny had straf verdiend en ik (Tiberius) was de gesel in Gods voorzienigheid. Of zo
God heeft -zoals Hij Zelf gezegd heeft - de goddeloze wel gemaakt voor de dag van het kwaad (=de dag waarop Israel gestraft moet worden), maar de goddeloze zelf kan zich daarop niet beroepen als hij oorlogsmisdaden begaat.
Okee, maar dat doen/deden sommigen dus wel (nazi's bijvoorbeeld)
The Groom's still waiting at the altar
Bureaucraat
Berichten: 603
Lid geworden op: 01 jun 2009, 11:41

Re: motie SGP: minaret tast Nederlandse cultuur aan

Bericht door Bureaucraat »

Tiberius schreef: Wat bedoel je precies en waarom vraag je dat aan mij?
Volgens mij beroep jij je ergens op het zgn. historische christelijke karakter van de Nederlandse samenleving. Vandaar mijn vraag aan jou, die mijns inziens toch vrij duidelijk is.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33249
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: motie SGP: minaret tast Nederlandse cultuur aan

Bericht door Tiberius »

Bureaucraat schreef:
Tiberius schreef: Wat bedoel je precies en waarom vraag je dat aan mij?
Volgens mij beroep jij je ergens op het zgn. historische christelijke karakter van de Nederlandse samenleving. Vandaar mijn vraag aan jou, die mijns inziens toch vrij duidelijk is.
Zou dat in dit topic geweest moeten zijn?
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: motie SGP: minaret tast Nederlandse cultuur aan

Bericht door Marie-Henriëtte »

refo schreef:
Marie-Henriëtte schreef:Premier Erdoğan van Turkije over de minaretten:

"The minarets are our bayonets, the domes our helmets, the mosques our barracks and the faithful our army."

Er zit dus best een "diepgaande betekenis" aan de minaretten vast.
Kan wezen, maar waarom gaan de schotels dan in dezelfde motie?
De SGP keurt sowieso schotels af vanwege de doeleinden waarvoor zij worden gebruikt. :tilt Wellicht dienen zij ook nog een motie in tegen de tv in het huis van christenen. Zou wel zo fair zijn, maar is moeilijk te brengen natuurlijk.
Marnix schreef:Tja, Hitler zag zichzelf ook als de gesel van God... de Joden hadden het zwaarst gezondigd en verdienden straf.... Als ik dit zo lees had hij recht van spreken.
Waar lees je dat, dat dit de motieven waren van Hitler voor de volkerenmoord op zes miljoen Joden? Of is het slechts een zelf verzonnen voorbeeld? Het zou haast wel het tweede moeten zijn denk ik, bij Hitler ging het namelijk om de zuiverheid van het ras, niet om religie. Zelfs Joden die zich hadden bekeerd tot het christendom al in de jaren 20 bijvoorbeeld, werden op transport gezet. Dit vanwege de rassenwetten van Neurenberg die bepaalde dat zij tot het "Joodse ras" behoorden. Later werden ook gehandicapte kinderen (baby's) en Sinti en Roma vervolgd (vermoord) omdat zij niet voldeden aan het "arische ras". Wie weet wie er nog meer vervolgd zouden worden, als er niet ingegrepen zou zijn.
Laatst gewijzigd door Marie-Henriëtte op 08 dec 2009, 22:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: motie SGP: minaret tast Nederlandse cultuur aan

Bericht door Joannah »

Marie-Henriëtte schreef:
refo schreef:
Marie-Henriëtte schreef:Premier Erdoğan van Turkije over de minaretten:

"The minarets are our bayonets, the domes our helmets, the mosques our barracks and the faithful our army."

Er zit dus best een "diepgaande betekenis" aan de minaretten vast.
Kan wezen, maar waarom gaan de schotels dan in dezelfde motie?
De SGP keurt sowieso schotels af vanwege de doeleinden waarvoor zij worden gebruikt. :tilt Wellicht dienen zij ook nog een motie in tegen de tv in het huis van christenen. Zou wel zo fair zijn, maar is moeilijk te brengen natuurlijk.
Marnix schreef:Tja, Hitler zag zichzelf ook als de gesel van God... de Joden hadden het zwaarst gezondigd en verdienden straf.... Als ik dit zo lees had hij recht van spreken.
Waar lees je dat, dat dit de motieven waren van Hitler voor de volkerenmoord op zes miljoen Joden? Of is het slechts een zelf verzonnen voorbeeld? Het zou haast het wel tweede moeten zijn denk ik, bij Hitler ging het namelijk om de zuiverheid van het ras, niet om religie. Zelfs Joden die zich hadden bekeerd tot het christendom al in de jaren 20 bijvoorbeeld, werden op transport gezet. Dit vanwege de Rassenwetten van Neurenberg die bepaalde dat zij tot het "Joodse ras" behoorde. Later werden ook gehandicapten kinderen (baby's) en Sinti en Roma vervolgd (vermoord) omdat zij niet voldeden aan het "arische ras". Wie weet wie er nog meer vervolgd zouden worden, als er niet ingegrepen zou zijn.
Laatst gewijzigd door Joannah op 08 dec 2009, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: motie SGP: minaret tast Nederlandse cultuur aan

Bericht door Wilhelm »

Luther schreef:
memento schreef:Een SGP-onwaardige motie. Als het was geweest "Islam tast Nederlandse cultuur aan" dan had ik dat kunnen begrijpen. Maar zeuren over minaretten die het straatbeeld ontsieren, heeft geen enkel doel...
Helemaal mee eens.
Gisteren verdedigde Van der Staaij zich in Pauw en Witteman tegenover een moslima, die tevens advocate is. Hij kwam er maar moeilijk uit.
Vanochtend vond ik hem op radio 1 wel sterk : http://www.eo.nl/programma/ditisdedag/2 ... e=11188823
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: motie SGP: minaret tast Nederlandse cultuur aan

Bericht door Marie-Henriëtte »

Luther schreef:
memento schreef:Een SGP-onwaardige motie. Als het was geweest "Islam tast Nederlandse cultuur aan" dan had ik dat kunnen begrijpen. Maar zeuren over minaretten die het straatbeeld ontsieren, heeft geen enkel doel...
Helemaal mee eens.
Gisteren verdedigde Van der Staaij zich in Pauw en Witteman tegenover een moslima, die tevens advocate is. Hij kwam er maar moeilijk uit.
Zo'n moslima als advocate had de tramconducteur van de GVB wel kunnen gebruiken. Hij mag geen kruisje meer dragen, omdat kettinkjes sindskort niet meer respresentatief zijn in combinatie met de nieuwe de bedrijfskleding van de GVB. Dat terwijl moslima's als conducteur wel een hoofddoek mogen blijven dragen in de tram. Zij krijgen zelfs een shawl uitgereikt die zij als hoofddoek mogen gebruiken. Tegenwoordig worden hoofddoeken ook als een sierraad gedragen. Discrimineert de GVB? Ik ben benieuwd hoe Famile Arslan haar cliënt zou verdedigen.

Tramconducteur mag geen kruis aan kettinkje dragen

AMSTERDAM – Een tramconducteur uit Amsterdam mag na tien jaar van het Gemeentelijk Vervoersbedrijf (GVB) geen kettinkje met een kruis meer op zijn bedrijfskleding dragen.

De man vocht de maatregel maandag aan tijdens een kort geding dat diende bij de Amsterdamse rechtbank. „Het kruis is voor mij alles. Het is een teken van de liefde van Jezus Christus Die Hij aan het kruis aan mij heeft gegeven”, aldus de conducteur.

Verder lezen kan hier: http://www.refdag.nl/artikel/1450195/Tr ... ragen.html
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: motie SGP: minaret tast Nederlandse cultuur aan

Bericht door Joannah »

Marie-Henriëtte schreef:
Luther schreef:
memento schreef:Een SGP-onwaardige motie. Als het was geweest "Islam tast Nederlandse cultuur aan" dan had ik dat kunnen begrijpen. Maar zeuren over minaretten die het straatbeeld ontsieren, heeft geen enkel doel...
Helemaal mee eens.
Gisteren verdedigde Van der Staaij zich in Pauw en Witteman tegenover een moslima, die tevens advocate is. Hij kwam er maar moeilijk uit.
Zo'n moslima als advocate had de tramconducteur van de GVB wel kunnen gebruiken. Hij mag geen kruisje meer dragen, omdat kettinkjes sindskort niet meer respresentatief zijn in combinatie met de nieuwe de bedrijfskleding van de GVB. Dat terwijl moslima's als conducteur wel een hoofddoek mogen blijven dragen in de tram. Zij krijgen zelfs een shawl uitgereikt die zij als hoofddoek mogen gebruiken. Tegenwoordig worden hoofddoeken ook als een sierraad gedragen. Discrimineert de GVB? Ik ben benieuwd hoe Famile Arslan haar cliënt zou verdedigen.

Tramconducteur mag geen kruis aan kettinkje dragen

AMSTERDAM – Een tramconducteur uit Amsterdam mag na tien jaar van het Gemeentelijk Vervoersbedrijf (GVB) geen kettinkje met een kruis meer op zijn bedrijfskleding dragen.

De man vocht de maatregel maandag aan tijdens een kort geding dat diende bij de Amsterdamse rechtbank. „Het kruis is voor mij alles. Het is een teken van de liefde van Jezus Christus Die Hij aan het kruis aan mij heeft gegeven”, aldus de conducteur.

Verder lezen kan hier: http://www.refdag.nl/artikel/1450195/Tr ... ragen.html
En dat allemaal tijdens een regering waarin CDA en CU aan het bewind zijn.
Raar he, dat er zoveel PVV gaan stemmen?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Plaats reactie