motie SGP: minaret tast Nederlandse cultuur aan

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

motie SGP: minaret tast Nederlandse cultuur aan

Bericht door helma »

SGP: minaret tast Nederlandse cultuur aan
Gereformeerde partij roept dinsdag in een motie aan de Tweede Kamer op tot 'terughoudendheid' met toekomstige bouw van minaret
De SGP zal morgen in de Tweede Kamer een motie indienen die oproept tot terughoudenheid met de bouw van minaretten in de toekomst. De streng gereformeerde partij vindt minaretten, anders dan kerktorens, niet passen in het culturele landschap van Nederland. Ze zouden 'vervreemdend werken' en de 'Nederlandse identiteit aantasten'. SGP-kamerlid Kees van der Staaij zei dit maandag in het Radio 1-journaal, naar aanleiding van het minaretverbod dat Zwitserland dit weekend per referendum goedkeurde. Het Zwitserse referendum zorgde in Europa voor verdeelde reacties. Frankrijk keurde het verbod af. Minister van Buitenlandse Zaken Maxime Verhagen veroordeelde het minaretverbod niet.


http://www.joop.nl/politiek/detail/arti ... w_minaret/
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: motie SGP: minaret tast Nederlandse cultuur aan

Bericht door Luther »

helma schreef:SGP: minaret tast Nederlandse cultuur aan
Gereformeerde partij roept dinsdag in een motie aan de Tweede Kamer op tot 'terughoudendheid' met toekomstige bouw van minaret
De SGP zal morgen in de Tweede Kamer een motie indienen die oproept tot terughoudenheid met de bouw van minaretten in de toekomst. De streng gereformeerde partij vindt minaretten, anders dan kerktorens, niet passen in het culturele landschap van Nederland. Ze zouden 'vervreemdend werken' en de 'Nederlandse identiteit aantasten'. SGP-kamerlid Kees van der Staaij zei dit maandag in het Radio 1-journaal, naar aanleiding van het minaretverbod dat Zwitserland dit weekend per referendum goedkeurde. Het Zwitserse referendum zorgde in Europa voor verdeelde reacties. Frankrijk keurde het verbod af. Minister van Buitenlandse Zaken Maxime Verhagen veroordeelde het minaretverbod niet.
Hoezeer ik ook vindt dat een minaret wezensvreemd is aan de Nederlandse cultuur, toch ben ik niet voor een dergelijke motie. Om de volgende redenen:
- We moeten dan eerst duidelijk maken wat de vrijheid van godsdienst voor ons inhoudt. (Of eventueel eerlijk zijn, en zeggen dat je die vrijheid ook wilt afschaffen.)
- We maken gebruik van dezelfde vrijheden en rechten als kerken; kunnen we in een democratie dingen ontzeggen aan anderen, die we zelf koesteren?
- Beginnen we niet aan de verkeerde kant als we de torens van godshuizen gaan verbieden; die minaretten verdwijnen vanzelf als moslims zich tot christen bekeren. (Taak voor ons?)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: motie SGP: minaret tast Nederlandse cultuur aan

Bericht door helma »

ja dat gevoel had ik ook gelijk.

Van der Staay wil het met name hebben over de verandering van culttur door de minaretten
Kerktorens zijn vanouds beeldbepalend voor Nederlandse dorpen
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: motie SGP: minaret tast Nederlandse cultuur aan

Bericht door Luther »

helma schreef:ja dat gevoel had ik ook gelijk.

Van der Staay wil het met name hebben over de verandering van culttur door de minaretten
Kerktorens zijn vanouds beeldbepalend voor Nederlandse dorpen
Ja, maar dan breng je jezelf in een warnet van discussies, die uiteindelijk tot de vraag leidt: "Waarom zullen we kerktorens nog wel accepteren. Wat hebben we met de geschiedenis te maken?"
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bureaucraat
Berichten: 603
Lid geworden op: 01 jun 2009, 11:41

Re: motie SGP: minaret tast Nederlandse cultuur aan

Bericht door Bureaucraat »

De SGP ziet volgens mij relatief veel jonge aanhang zwichten voor de geluiden die Wilders laat horen. Het is dus, naar mijn inschatting, meer een poging om aan die mensen te laten zien dat ook de SGP kritisch is ten aanzien van de islam.

Persoonlijk vind ik het zeer onverstandig dat juist de SGP met een dergelijke motie komt, mocht dit bericht op waarheid berusten. De vrijheid van godsdienst wordt hiermee ernstig aangetast, en zal uiteindelijk ook leiden tot een meer kritische benadering van christenen. Overigens vraag ik mij af in hoeverre deze motie hout snijdt, daar volgens mij de welstandscommissie gaat over architectuur, en niet de Tweede Kamer.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: motie SGP: minaret tast Nederlandse cultuur aan

Bericht door Luther »

Bureaucraat schreef:De SGP ziet volgens mij relatief veel jonge aanhang zwichten voor de geluiden die Wilders laat horen. Het is dus, naar mijn inschatting, meer een poging om aan die mensen te laten zien dat ook de SGP kritisch is ten aanzien van de islam.
Precies. Het is dan ook onbegrijpelijk dat zefs de SGP de oren laat hangen naar de PVV.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: motie SGP: minaret tast Nederlandse cultuur aan

Bericht door refo »

Ik zou er geen probleem mee hebben als er geen kerktorens meer gebouwd mogen worden.
Wat moeten we ermee?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11419
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: motie SGP: minaret tast Nederlandse cultuur aan

Bericht door Mister »

refo schreef:Ik zou er geen probleem mee hebben als er geen kerktorens meer gebouwd mogen worden.
Wat moeten we ermee?
Kerkklokken in hangen. :hum
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: motie SGP: minaret tast Nederlandse cultuur aan

Bericht door refo »

Zo kan het ook:
Afbeelding
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Bureaucraat
Berichten: 603
Lid geworden op: 01 jun 2009, 11:41

Re: motie SGP: minaret tast Nederlandse cultuur aan

Bericht door Bureaucraat »

Qua design vind ik dat toch heel erg magertjes. Tenzij het natuurlijk past binnen de industriële omgeving.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: motie SGP: minaret tast Nederlandse cultuur aan

Bericht door Tiberius »

Bovendien kan je er niet op zien hoe laat het is.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: motie SGP: minaret tast Nederlandse cultuur aan

Bericht door memento »

Tiberius schreef:Bovendien kan je er niet op zien hoe laat het is.
Daar heeft iedereen tegenwoordig een horloge mobieltje voor...
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: motie SGP: minaret tast Nederlandse cultuur aan

Bericht door BJD »

Vanavond Kees van de Staaij over de minaret.. te zien bij Pauw en Witteman. Voor degene die geen tv hebben te zien middels livestream bij http://www.pauwenwitteman.nl
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: motie SGP: minaret tast Nederlandse cultuur aan

Bericht door rekcor »

Luther schreef:
helma schreef:ja dat gevoel had ik ook gelijk.

Van der Staay wil het met name hebben over de verandering van culttur door de minaretten
Kerktorens zijn vanouds beeldbepalend voor Nederlandse dorpen
Ja, maar dan breng je jezelf in een warnet van discussies, die uiteindelijk tot de vraag leidt: "Waarom zullen we kerktorens nog wel accepteren. Wat hebben we met de geschiedenis te maken?"
Sterker nog, ik vrees dat kerktorens ook steeds minder tot de Nederlandse cultuur gaan behoren, zodat de SGP zich op termijn in de eigen voet schiet...
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: motie SGP: minaret tast Nederlandse cultuur aan

Bericht door Bert Mulder »

rekcor schreef:
Sterker nog, ik vrees dat kerktorens ook steeds minder tot de Nederlandse cultuur gaan behoren, zodat de SGP zich op termijn in de eigen voet schiet...
Tja, godsdienstvrijheid is ook geen kenmerk van de SGP...

Wat eerder de nadruk zou verdienen, is dat de overheid tot taak heeft beide tafels van Gods wet te onderhouden...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie