het lid van de Tweede Kamer de heer Boekestijn

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

het lid van de Tweede Kamer de heer Boekestijn

Bericht door Jacobse »

De heer Boekestijn is opgestapt als lid van de Tweede Kamer, na het een en ander verteld te hebben over de inhoud van het gesprek, op uitnodiging van de koningin, van Kamerleden met de koningin die om geheimhouding van gesprekken had gevraagd.
Het lijkt op zichzelf niet goed, dat na het accoord gaan met het bewaren van geheimhouding, er toch over naar buiten gebracht is door een Kamerlid. Maar:
is het wel goed dat het staatshoofd, de koningin, gesprekken wil met Kamerleden, en daar onder gevraagde geheimhouding haar eigen visie neerlegt en op die wijze invloed wil uitoefenen?
Het Parlement als gekozen vertegenwoordiging van de burgers heeft zijn eigen verantwoordelijkheid, en staat in zekere zin tegenover de Regering is de Ministerraad, om voorstellen van de Regering ( wetsvoorstellen ) en beleid van de Regering ( de uitvoering van de regels, het zogenaamde bestuur ) te toetsen, en mag ook zelf althans de Tweede Kamer met initiatiefwetsvoorstellen komen. Overleg tussen de Regering en het Parlement kan dan efficiënt zijn, hoezeer de verantwoordelijkheden verschillend en verscheiden zijn.
De koningin staat daar buiten en behoort daarvan als Staatshoofd onafhankelijk te zijn en daarom er buiten te blijven; zij is ( erfelijk ) Staatshoofd, en is in die hoedanigheid vertegenwoordiger intern ( signeren van wetten en van algemene maatregelen van bestuur en van andere - door de Ministers voorbereide - Koninklijke besluiten) en extern ( ontvangst van andere Staatshoofden, en bezoek bij andere Staatshoofden, namens Nederland ) van Ndederland als Staat en van hetgeen Nederland als Staat heeft beslist of besluit.
Gesprekken met personen in hun hoedanigheid van Kamerlid lijken dan ook niet juist; Kamerleden zouden dat vanuit hun verantwoordelijkheid niet moeten doen, en als toch een gesprek zou gaan plaatsvinden dat niet doen onder en met het geven van geheimhouding.
De heer Boekestijn is als Kamerlid teruggetreden; hij had de belofte van gegeven geheimhouding niet mogen breken, maar evenzo had hij eerder, als lid van de Tweede Kamer, die belofte niet moeten afleggen, of voor de uitnodiging wel moeten bedanken. Lijkt me.
Thomas
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: het lid van de Tweede Kamer de heer Boekestijn

Bericht door jvdg »

Jacobse schreef: Maar:
is het wel goed dat het staatshoofd, de koningin, gesprekken wil met Kamerleden, en daar onder gevraagde geheimhouding haar eigen visie neerlegt en op die wijze invloed wil uitoefenen?
Het Parlement als gekozen vertegenwoordiging van de burgers heeft zijn eigen verantwoordelijkheid, ....
De kamerleden zijn gekozen door de burgers.
Als het goed is weerspiegelen deze kamerleden de meningen, wensen en gevoelens van die kiezer.
Wil de Koningin op de hoogte blijven van wat in den lande leeft, lijkt deze methode van periodieke gesprekken met kamerleden een efficiënte methode.

Dat ze op die manier ook invloed wil uitoefenen betwijfel ik.
Zoals je zelf al stelt hebben de kamerleden hun eigen verantwoordelijkheid.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: het lid van de Tweede Kamer de heer Boekestijn

Bericht door Zonderling »

Het lijkt mij trouwens dat de koningin wat gedachten uitwisselt wat nooit helemaal kan zonder ook iets van haar eigen gedachten prijs te geven. Maar dat zij daarmee mogelijk zou bedoelen om invloed uit te oefenen, lijkt mij nogal vergezocht. Zo werkt het echt niet meer in Nederland. Bovendien ging het gesprek - zoals uit het lekken van de heer Boekestijn gebleken is - niet over inhoudelijke politiek, maar bijvoorbeeld over de vraag of het politiek debat zich niet te veel laat leiden door incidenten en media. Dat lijkt mij geen verkeerde vraag van een staatshoofd aan onze parlementariërs.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: het lid van de Tweede Kamer de heer Boekestijn

Bericht door Gian »

Ik krijg het idee dat de hr. Boekesteun de wachtgeldregeling meer zag zitten dat de drukte van het kamerlidmaatschap.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: het lid van de Tweede Kamer de heer Boekestijn

Bericht door Bert Mulder »

Gian schreef:Ik krijg het idee dat de hr. Boekesteun de wachtgeldregeling meer zag zitten dat de drukte van het kamerlidmaatschap.
Excuse my ignorance...

wat is 'wachtgeldregeling'?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11409
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: het lid van de Tweede Kamer de heer Boekestijn

Bericht door Mister »

Bert Mulder schreef:
Gian schreef:Ik krijg het idee dat de hr. Boekesteun de wachtgeldregeling meer zag zitten dat de drukte van het kamerlidmaatschap.
Excuse my ignorance...

wat is 'wachtgeldregeling'?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wachtgeld
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: het lid van de Tweede Kamer de heer Boekestijn

Bericht door Rens »

Gian schreef:Ik krijg het idee dat de hr. Boekesteun de wachtgeldregeling meer zag zitten dat de drukte van het kamerlidmaatschap.
hij heeft zélf aan z'n stutten getrokken.........beter dan een trap onder de achterste de fractie/kamer uit...........
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Plaats reactie