Herman van Veen: Pas op PVV, wordt niet als NSB!

Is de vergelijking tussen de PVV en de NSB terecht?

Ja
5
17%
Nee
15
50%
Een beetje
9
30%
Weet niet
1
3%
 
Totaal aantal stemmen: 30

Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Herman van Veen: Pas op PVV, wordt niet als NSB!

Bericht door Josephus »

sela schreef:waar deze discussie mee was dat van veen bedoelde dat er bij de pvv nu niet - zoals bij gewone partijen - beïnvloeding door leden mogelijk is. dat lijkt me een vrij nuchtere constatering. dat hij verwees naar de nsb is feitelijk gezien correct.
Sela, feitelijk klopt dat inderdaad. Probleem is alleen dat deze vergelijking altijd een bepaalde ondertoon heeft. Niemand kan mij wijsmaken dat deze vergelijking volledig neutraal bedoeld is. De letters NSB hebben nu eenmaal een connotatie met 'landverraad' en 'jodenvervolging'. Als je dat wil ontkennen ben je óf naïef óf je kent de geschiedenis niet. Dat is net zoiets als tegen iemand zeggen dat hij de retoriek van Adolf Hitler heeft. Puur theoritisch kun je dat inderdaad volstrekt neutraal bedoelen, maar in de praktijk zal niemand dat geloven. En als je er verder helemaal niets mee bedoelt (wat ik dus niet geloof), waarom zeg je het dan überhaupt? Dan kun je er immers ook niets van leren.

Los daarvan: waarom moet er altijd worden vergeleken? Pak Wilders gewoon aan op basis van inhoudelijke argumentatie.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Herman van Veen: Pas op PVV, wordt niet als NSB!

Bericht door Marie-Henriëtte »

Luther schreef:Vul in de toespraken van Wilders het woord "Joden" in en je weet wat ik bedoel.
Het woord "joden" hoef je daar helemaal niet in te vullen, want moslims zijn nu eenmaal geen joden, hoe graag jij dat ook zou zien om een partij in diskrediet te brengen die jou niet aanstaat. Ga eens praten met Burgemeester Aboutaleb of Marcouch en vraag of zij zich in deze tijd "de Jood" voelen uit de jaren '30-40 in Nederland. Ik denk dat je een verassend antwoord krijgt, want onder andere Burgemeester Aboutaleb heeft aangegeven dat islamfobie niet alleen te wijten valt aan de autochtoon, maar dat de moslim ook best een keer bij zichzelf ten rade mag gaan.
Laatst gewijzigd door Marie-Henriëtte op 13 nov 2009, 00:04, 2 keer totaal gewijzigd.
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: Herman van Veen: Pas op PVV, wordt niet als NSB!

Bericht door sela »

Marie-Henriëtte schreef:
sela schreef:waar deze discussie mee was dat van veen bedoelde dat er bij de pvv nu niet - zoals bij gewone partijen - beïnvloeding door leden mogelijk is. dat lijkt me een vrij nuchtere constatering. dat hij verwees naar de nsb is feitelijk gezien correct.
Maar waarom de NSB en bijvoorbeeld niet de KVP? Bij laatstgenoemde partij waren er in het verleden (na WOII zelfs) ook niet zoveel leden, en als ze er waren, dan hadden zij het niet voor het zeggen, maar de grote bestuursman. Dus misschien kun je antwoord geven op de vraag waarom de NSB en niet een vergelijking met een andere partij uit verleden die ook geen leden had? Die zijn er namelijk wel.
omdat herman van veen een steen uit de muur tussen oost en west berlijn heeft proberen te zingen (ik verwijs je nogmaals naar de bronnen)? hij is geen politicus maar een artiest en die denken conceptueel. nb: in zijn persverklaring maakte hij duidelijk dat democratie beschermd wordt door leden. ik vind zijn vergelijking met de begin jaren van die en deze partij wel treffend eigenlijk. in mijn gedachten maak ik niet direct de stap naar de holocaust. wel denk ik terug aan wilders die zei: 'als je in de koran alle teksten verwijderd over geweld houd je een boekje over zo dik als een donald duck'. check de Bijbel. ik ben er wel voor. evenwicht, ook door leden.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Herman van Veen: Pas op PVV, wordt niet als NSB!

Bericht door Luther »

sela schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
sela schreef:waar deze discussie mee was dat van veen bedoelde dat er bij de pvv nu niet - zoals bij gewone partijen - beïnvloeding door leden mogelijk is. dat lijkt me een vrij nuchtere constatering. dat hij verwees naar de nsb is feitelijk gezien correct.
Maar waarom de NSB en bijvoorbeeld niet de KVP? Bij laatstgenoemde partij waren er in het verleden (na WOII zelfs) ook niet zoveel leden, en als ze er waren, dan hadden zij het niet voor het zeggen, maar de grote bestuursman. Dus misschien kun je antwoord geven op de vraag waarom de NSB en niet een vergelijking met een andere partij uit verleden die ook geen leden had? Die zijn er namelijk wel.
omdat herman van veen een steen uit de muur tussen oost en west berlijn heeft proberen te zingen (ik verwijs je nogmaals naar de bronnen)? hij is geen politicus maar een artiest en die denken conceptueel. nb: in zijn persverklaring maakte hij duidelijk dat democratie beschermd wordt door leden. ik vind zijn vergelijking met de begin jaren van die en deze partij wel treffend eigenlijk. in mijn gedachten maak ik niet direct de stap naar de holocaust. wel denk ik terug aan wilders die zei: 'als je in de koran alle teksten verwijderd over geweld houd je een boekje over zo dik als een donald duck'. check de Bijbel. ik ben er wel voor. evenwicht, ook door leden.
Eens met Sela!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Oosterling
Berichten: 85
Lid geworden op: 19 mar 2009, 23:15

Re: Herman van Veen: Pas op PVV, wordt niet als NSB!

Bericht door Oosterling »

-
Laatst gewijzigd door Oosterling op 24 feb 2010, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Herman van Veen: Pas op PVV, wordt niet als NSB!

Bericht door Marie-Henriëtte »

sela schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
sela schreef:waar deze discussie mee was dat van veen bedoelde dat er bij de pvv nu niet - zoals bij gewone partijen - beïnvloeding door leden mogelijk is. dat lijkt me een vrij nuchtere constatering. dat hij verwees naar de nsb is feitelijk gezien correct.
Maar waarom de NSB en bijvoorbeeld niet de KVP? Bij laatstgenoemde partij waren er in het verleden (na WOII zelfs) ook niet zoveel leden, en als ze er waren, dan hadden zij het niet voor het zeggen, maar de grote bestuursman. Dus misschien kun je antwoord geven op de vraag waarom de NSB en niet een vergelijking met een andere partij uit verleden die ook geen leden had? Die zijn er namelijk wel.
omdat herman van veen een steen uit de muur tussen oost en west berlijn heeft proberen te zingen (ik verwijs je nogmaals naar de bronnen)? hij is geen politicus maar een artiest en die denken conceptueel. nb: in zijn persverklaring maakte hij duidelijk dat democratie beschermd wordt door leden. ik vind zijn vergelijking met de begin jaren van die en deze partij wel treffend eigenlijk. in mijn gedachten maak ik niet direct de stap naar de holocaust. wel denk ik terug aan wilders die zei: 'als je in de koran alle teksten verwijderd over geweld houd je een boekje over zo dik als een donald duck'. check de Bijbel. ik ben er wel voor. evenwicht, ook door leden.
Sela, dat is ook niet netjes van Wilders dat hij moslims hun heilige boek met bladzijdes probeert in te perken, dat zou ik ook niet fijn vinden als hij dat over de Bijbel zei. Maar hoe vaak is onze geliefde Bijbel wel niet door het slijk gehaald? Google eens op: De Schrift Betwist door Maarten 't Hart. Vele (ongelovige) mensen genoten van het blasfemische boek van Maarten 't Hart, maar als wordt voorgesteld de Koran te verkleinen tot een Donald Duck, dan staan diezelfde mensen (meestal uit de linkse hoek) allemaal op hun achterste benen. Dat is geen islamfobie, maar christofobie, maar wat doen we eraan?
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Herman van Veen: Pas op PVV, wordt niet als NSB!

Bericht door Josephus »

Even uit een ander topic gehaald:
De Stentor schreef: ARNHEM - De Gelderse SGP-fractievoorzitter Eppie Klein is gisteren diep door het stof gegaan. Hij bood in een emotioneel betoog tijdens een vergadering van Provinciale Staten van Gelderland zijn excuses aan voor harde kritiek op de islam. "Ik heb het verkeerd gedaan." Klein haalde vrijdag tijdens een debat voor SGP-jongeren uit naar de islam die hij een godsdienst zonder liefde noemde en dat dit geloof Nederland weinig tot geen goeds had gebracht.

Ook zei hij dat hij aan de keukentafel wel eens het grapje had gemaakt dat een foto van een brandende moskee een mooie foto was. Volgens hem zou het het beste zijn als er geen moskeeën in Nederland bij zouden komen.

Het kwam hem op veel kritiek van collega-Statenleden te staan. Woensdagochtend zei hij dat hij onzorgvuldig was geweest en onvoldoende had benadrukt dat elke godsdienst uitwasssen kent, 'óok mijn kerk'. Klein zei dat hij met zijn uitspraken zijn partij schade had berokkend.
Kan de SGP op basis hiervan nu ook als staatsgevaarlijk worden beschouwd (immers: de vrijheid van godsdienst is een belangrijk fundament van onze rechtsstaat)? En mag er nu ook worden vergeleken met brandende synagogen in de jaren dertig van de vorige eeuw?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Herman van Veen: Pas op PVV, wordt niet als NSB!

Bericht door Marie-Henriëtte »

-
Laatst gewijzigd door Marie-Henriëtte op 12 nov 2009, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Oosterling
Berichten: 85
Lid geworden op: 19 mar 2009, 23:15

Re: Herman van Veen: Pas op PVV, wordt niet als NSB!

Bericht door Oosterling »

-
Laatst gewijzigd door Oosterling op 24 feb 2010, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: Herman van Veen: Pas op PVV, wordt niet als NSB!

Bericht door sela »

luister eens, als jullie op wilders willen stemmen, dan is dan jullie goed recht. daar kan ik weinig op tegen hebben. maar als we wilders' partij volwassen willen zien of op eenzelfde wijze opererend als de rest (die allemaal verantwoording hebben af te leggen n.a.v. de interactie met leden) dan moet er wellicht toch iets veranderen in de structuur van deze partij. als partij vertegenwoordig je het volk. check zijn move in de gemeentelijke- en provinciale verkiezingen. ook gericht op geen beïnvloeding van leden. hij wil aan jullie geen verantwoording afleggen. denk ik soms.
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Herman van Veen: Pas op PVV, wordt niet als NSB!

Bericht door Marie-Henriëtte »

sela schreef:luister eens, als jullie op wilders willen stemmen, dan is dan jullie goed recht. daar kan ik weinig op tegen hebben. maar als we wilders' partij volwassen willen zien of op eenzelfde wijze opererend als de rest (die allemaal verantwoording hebben af te leggen n.a.v. de interactie met leden) dan moet er wellicht toch iets veranderen in de structuur van deze partij. als partij vertegenwoordig je het volk. check zijn move in de gemeentelijke- en provinciale verkiezingen. ook gericht op geen beïnvloeding van leden. hij wil aan jullie geen verantwoording afleggen. denk ik soms.
Ga graag eens in op mijn posting over de Bijbel, de Koran en de vrije kritiek daarop. Ik denk overigens dat geen van ons allen hier op Wilders stemt, maar dat men gewoon een eerlijke discussie wil voeren.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Herman van Veen: Pas op PVV, wordt niet als NSB!

Bericht door Luther »

Oosterling schreef: Er is dus 1 overeenkomst met de NSB, ten aanzien van een deel van de organisatiestructuur. Het gaat inhoudelijk helemaal nergens over. Het is bedoeld om de PVV in diskrediet te brengen, te beledigen en te kwetsen.

Mussert waarschuwde voor een aanstaande Europese oorlog en was voorstander van Europese samenwerking. Kun je partijen die heden ten dage hetzelfde voorstaan ook gelijk stellen aan de NSB?
Op dat punt wel dus, ja!
De vergelijking wordt juist uit zorg gemaakt, om niet in dezelfde structuren als in de jaren '30/'40 te vervallen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Herman van Veen: Pas op PVV, wordt niet als NSB!

Bericht door Luther »

Josephus schreef:Even uit een ander topic gehaald:
De Stentor schreef: ARNHEM - De Gelderse SGP-fractievoorzitter Eppie Klein is gisteren diep door het stof gegaan. Hij bood in een emotioneel betoog tijdens een vergadering van Provinciale Staten van Gelderland zijn excuses aan voor harde kritiek op de islam. "Ik heb het verkeerd gedaan." Klein haalde vrijdag tijdens een debat voor SGP-jongeren uit naar de islam die hij een godsdienst zonder liefde noemde en dat dit geloof Nederland weinig tot geen goeds had gebracht.

Ook zei hij dat hij aan de keukentafel wel eens het grapje had gemaakt dat een foto van een brandende moskee een mooie foto was. Volgens hem zou het het beste zijn als er geen moskeeën in Nederland bij zouden komen.

Het kwam hem op veel kritiek van collega-Statenleden te staan. Woensdagochtend zei hij dat hij onzorgvuldig was geweest en onvoldoende had benadrukt dat elke godsdienst uitwasssen kent, 'óok mijn kerk'. Klein zei dat hij met zijn uitspraken zijn partij schade had berokkend.
Kan de SGP op basis hiervan nu ook als staatsgevaarlijk worden beschouwd (immers: de vrijheid van godsdienst is een belangrijk fundament van onze rechtsstaat)? En mag er nu ook worden vergeleken met brandende synagogen in de jaren dertig van de vorige eeuw?
Ik heb de uitspraken van Klein ook al als ontzetten'dom gekwalificeerd.
En inderdaad, de SGP moet de vrijheid van godsdienst niet afwijzen, want dan keert ze zich ook tegen de rechtstaat.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: Herman van Veen: Pas op PVV, wordt niet als NSB!

Bericht door sela »

Marie-Henriëtte schreef:
sela schreef:luister eens, als jullie op wilders willen stemmen, dan is dan jullie goed recht. daar kan ik weinig op tegen hebben. maar als we wilders' partij volwassen willen zien of op eenzelfde wijze opererend als de rest (die allemaal verantwoording hebben af te leggen n.a.v. de interactie met leden) dan moet er wellicht toch iets veranderen in de structuur van deze partij. als partij vertegenwoordig je het volk. check zijn move in de gemeentelijke- en provinciale verkiezingen. ook gericht op geen beïnvloeding van leden. hij wil aan jullie geen verantwoording afleggen. denk ik soms.
Ga graag eens in op mijn posting over de Bijbel, de Koran en de vrije kritiek daarop. Ik denk overigens dat geen van ons allen hier op Wilders stemt, maar dat men gewoon een eerlijke discussie wil voeren.
ik begrijp je vraag, maar vraag me ook af wat de invloed in deze discussie is van maarten 't hart?
btw: ook ik probeer op een - een hopelijk eerlijke wijze - discussie te voeren.
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Herman van Veen: Pas op PVV, wordt niet als NSB!

Bericht door Marie-Henriëtte »

Luther schreef:Vul in de toespraken van Wilders het woord "Joden" in en je weet wat ik bedoel.
Nee, eigenlijk begrijp ik het nog steeds niet zo goed. Mij is bijvoorbeeld niet bekend dat 55% van de Joden in Rotterdam tussen de 12 en 24 jaar oververtegenwoordigd waren in de misdaadstatistieken. Ook is mij niet bekend dat veel Joodse jongeren in Gouda vrouwen nariepen met goedkope woorden. Zo zijn er nog wel meer aspecten waar ik vraagtekens bij plaats met deze vergelijking van Joden met Nederlandse moslims zonder enige nuancering daarbij.
Plaats reactie