Balkenendes politieke einde nadert

Als Balkenende vertrekt, doet het CDA er goed aan om als lijsttrekker te kiezen:

Piet-Hein Donner, thans minister van SZ&W
6
17%
Camiel Eurlings, thans minister van V&W
16
46%
Pieter van Geel, thans fractievoorzitter van de CDA-TK-fractie
0
Geen stemmen
Jan-Kees de Jager, thans staatssecretaris van Financiën
0
Geen stemmen
Ab Klink, thans minister van VWS
0
Geen stemmen
Maxime Verhagen, thans minister van BuZa
10
29%
Jack de Vries, thans staatssecretaris van Defensie
3
9%
 
Totaal aantal stemmen: 35

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Balkenendes politieke einde nadert

Bericht door Luther »

Ik las vanmorgen in De Volkskrant het volgende bericht:
De Volkskrant schreef:Balkenende in de rug aangevallen
Den Haag - De sfeer in de coalitie verslechtert. De premier heeft vrijwel geen vrienden meer.
Premier De minister van Buitenlandse Zaken luistert niet meer naar hem over Uruzgan. Staatsgeheime, beschadigende notulen uit de Trêveszaal vinden hun weg naar RTL Nieuws. Hij staat alleen in het Westerscheldedossier. En anonieme CDA-bronnen lekken zijn ambities voor een hoge post in Brussel – uitgerekend op de dag dat de premier moet schitteren in het Prinsjesdagdebat.

Premier Balkenende verliest gezag, en dat is funest voor de coalitie. Vijf weken nadat de regeringspartijen fris uit de zomer hernieuwd vertrouwen in elkaar uitspraken, verzandt het ene na het andere debat weer in gedoe. Met dit keer geen twijfelende PvdA als oorzaak, maar een eroderende positie van de minister-president.

‘Ik heb de sfeer in de coalitie niet eerder zo snel zien omslaan’, zegt een ChristenUnie-bron. ‘Er is een gisting gaande in het CDA.’

Kritiek krijgt de premier al langer, nieuw is dat hij wordt aangevallen in de rug – vanuit zijn eigen CDA, vanuit zijn eigen kabinet. Ook de oppositie is ongekend hard. Niet Balkenendes beleid moet het ontgelden, maar de premier als persoon. De beschuldigingen zijn ronduit respectloos. Ook de motie van wantrouwen van VVD, SP en PVV is veelzeggend.

Welbeschouwd is Balkenende het initiatief al kwijt sinds het begin van de crisis. Terwijl in Frankrijk en Groot-Brittannië Sarkozy en Brown lof kregen voor hun optreden, ging in Nederland vicepremier Bos met de complimenten aan de haal. Balkenende moest zijn verlies nemen in het Irak-onderzoek en de Catshuisbrand.

Het is de cumulatie van problemen die zijn positie verzwakt. Een slechte dag bij de Politieke Beschouwingen kan een incident zijn. Maar ook in de voorbereiding ging van alles mis. Dat Balkenende een hele paragraaf over werkgelegenheid ‘vergat’ – niet het minste thema in tijden van crisis – ligt niet aan een nacht slecht slapen.

Ook deze week ontglipten de premier zaken. In een op zichzelf handig betoog suste hij woensdag de spanningen rondom een langer verblijf van Nederlandse militairen in Uruzgan.

Minister Verhagen (Buitenlandse Zaken) trok zich echter niets aan van Balkenendes strategie, hij juinde de onenigheid weer even hard op. Ook het Westerscheldedebat hielp de premier donderdag niet vooruit.

Balkenendes intimi vatten de enquête waarin driekwart van de achterban de premier graag naar Brussel ziet vertrekken, vooralsnog op als compliment: de CDA-leden ‘gunnen’ hem die hoofdrol in Europa. De mogelijkheid dat de kiezer Balkenende graag om andere redenen zijn premierschap ziet beëindigen, wordt voor het gemak weggewuifd.
Ik ben bang dat dit artikel de spijker op de kop slaat. Balkenende past niet in dit linkse kabinet. Wat vinden jullie van de stelling: "Het CDA moet deze coalitie snel laten klappen en Balkenende moet vervangen worden door een nieuwe lijsttrekker."
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Balkenendes politieke einde nadert

Bericht door Luther »

Ik twijfel overigens nog tussen Ab Klink en Camiel Eurlings als beste opvolger en heb voorlopig Camiel Eurlings gekozen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Balkenendes politieke einde nadert

Bericht door Auto »

Luther schreef:Ik twijfel overigens nog tussen Ab Klink en Camiel Eurlings als beste opvolger en heb voorlopig Camiel Eurlings gekozen.

Het zal dan toch Verhage worden als lijsttrekker. Eurlings is net een jonge stier in de wei. Donner komt niet over maar doet het goed als soufleur.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Balkenendes politieke einde nadert

Bericht door Luther »

Auto schreef:
Luther schreef:Ik twijfel overigens nog tussen Ab Klink en Camiel Eurlings als beste opvolger en heb voorlopig Camiel Eurlings gekozen.

Het zal dan toch Verhage worden als lijsttrekker. Eurlings is net een jonge stier in de wei. Donner komt niet over maar doet het goed als soufleur.
Ik denk inderdaad, na de ontwikkelingen deze week dat het kabinet zo ergens in januari 2010 valt; Maxime Verhagen lijsttrekker wordt en Camiel Eurlings fractievoorzitter.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Balkenendes politieke einde nadert

Bericht door Marie-Henriëtte »

Maxime Verhagen en Camiel Eurlings, doe maar rooms.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Balkenendes politieke einde nadert

Bericht door Ander »

Marie-Henriëtte schreef:Maxime Verhagen en Camiel Eurlings, doe maar rooms.
precies, dat zou wel erg zijn. Maar ja, de CDA-prominenten zijn overwegend rooms, volgens mij.
Balkenende maakt de rit gewoon af, overigens.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Balkenendes politieke einde nadert

Bericht door Auto »

Marie-Henriëtte schreef:Maxime Verhagen en Camiel Eurlings, doe maar rooms.
Was eerder ook hoor. Van Agt, Lubbers, de Hoop Scheffer en nog een paar figuren.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Balkenendes politieke einde nadert

Bericht door refo »

Jack de Vries.
Dat is het slimste jongetje van het CDA.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Balkenendes politieke einde nadert

Bericht door Luther »

Ander schreef:
Marie-Henriëtte schreef:Maxime Verhagen en Camiel Eurlings, doe maar rooms.
precies, dat zou wel erg zijn. Maar ja, de CDA-prominenten zijn overwegend rooms, volgens mij.
Balkenende maakt de rit gewoon af, overigens.
Inderdaad, Balkenende maakt de rit inderdaad af. Die rit duurt echter waarschijnlijk nog maar 3 maanden.
En Rooms-Katholiek, ach, de verwatering van het christelijk gedachtegoed is bij de CDA-protestanten niet anders. Dat vind ik niet zo'n punt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Balkenendes politieke einde nadert

Bericht door Marie-Henriëtte »

refo schreef:Jack de Vries.Dat is het slimste jongetje van het CDA.
Je moet flink bezuinigingen, maar de missie in Afghanistan laat je wat betreft bezuinigingen volledig buiten het schot. Ik weet niet hoor, maar is dat slim?
Laatst gewijzigd door Marie-Henriëtte op 03 okt 2009, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Balkenendes politieke einde nadert

Bericht door Marie-Henriëtte »

Uiteindelijk heb ik bij de Poll mijn keuze ingevuld voor de Protestantse Minister Donner. Hij heeft zich de afgelopen maanden van zijn beste kant laten zien wat betreft de problematiek rondom de AOW en heeft goede argumenten aangevoerd om de AOW-leeftijd te verhogen. Het was Donner die zijn ruggengraat toonde toen bijna heel Nederland hem overschreeuwde om met zijn handen van de AOW af te blijven, en nog steeds houdt hij vast aan zijn standpunt. Donner mag dan misschien wel geen leider zijn, maar de roomse Verhagen en Eurlings zijn dat voor mij evenmin.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Balkenendes politieke einde nadert

Bericht door Auto »

Marie-Henriëtte schreef:Uiteindelijk heb ik bij de Poll mijn keuze ingevuld voor de Protestantse Minister Donner. Hij heeft zich de afgelopen maanden van zijn beste kant laten zien wat betreft de problematiek rondom de AOW en heeft goede argumenten aangevoerd om de AOW-leeftijd te verhogen. Het was Donner die zijn ruggengraat toonde toen bijna heel Nederland hem overschreeuwde om met zijn handen van de AOW af te blijven, en nog steeds houdt hij vast aan zijn standpunt. Donner mag dan misschien wel geen leider zijn, maar de roomse Verhagen en Eurlings zijn dat voor mij evenmin.
Ik denk qua politiek en qua kennis dat het op dit moment de grootste van het CDA is. Alleen het probleem is voor de verkiezer .............. hij is stoffig en komt niet over. Commercieel niet te verkopen ...
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Balkenendes politieke einde nadert

Bericht door Luther »

Auto schreef:
Marie-Henriëtte schreef:Uiteindelijk heb ik bij de Poll mijn keuze ingevuld voor de Protestantse Minister Donner. Hij heeft zich de afgelopen maanden van zijn beste kant laten zien wat betreft de problematiek rondom de AOW en heeft goede argumenten aangevoerd om de AOW-leeftijd te verhogen. Het was Donner die zijn ruggengraat toonde toen bijna heel Nederland hem overschreeuwde om met zijn handen van de AOW af te blijven, en nog steeds houdt hij vast aan zijn standpunt. Donner mag dan misschien wel geen leider zijn, maar de roomse Verhagen en Eurlings zijn dat voor mij evenmin.
Ik denk qua politiek en qua kennis dat het op dit moment de grootste van het CDA is. Alleen het probleem is voor de verkiezer .............. hij is stoffig en komt niet over. Commercieel niet te verkopen ...
Inderdaad!
En dat geldt (weliswaar in mindere mate) ook voor Ab Klink.
Qua "merk" en debattechniek steekt Camiel Eurlings er echt bovenuit. Maar misschien wordt het een wijn die te vroeg aangebroken is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Balkenendes politieke einde nadert

Bericht door albion »

Marie-Henriëtte schreef:Uiteindelijk heb ik bij de Poll mijn keuze ingevuld voor de Protestantse Minister Donner. Hij heeft zich de afgelopen maanden van zijn beste kant laten zien wat betreft de problematiek rondom de AOW en heeft goede argumenten aangevoerd om de AOW-leeftijd te verhogen. Het was Donner die zijn ruggengraat toonde toen bijna heel Nederland hem overschreeuwde om met zijn handen van de AOW af te blijven, en nog steeds houdt hij vast aan zijn standpunt. Donner mag dan misschien wel geen leider zijn, maar de roomse Verhagen en Eurlings zijn dat voor mij evenmin.
Dit beleid hebben we ook aan Donner te danken, en let vooral op de pedagogische tik:
J/M schreef: Ouders die hun kind slaan, moeten wettelijk harder worden aangepakt, volgens Minister Donner van Justitie. Hij presenteert dit jaar nog een voorstel dat het recht op een geweldloze opvoeding voor kinderen vastlegt. ‘De ouderlijke macht is geen dekmantel voor geweld,’ aldus Donner. Onderzoekers schatten dat een op de vijf jongeren herhaaldelijk geslagen wordt.

De minster wil het Burgerlijk Wetboek zodanig aanpassen dat geweld door ouders tegen hun kinderen als ongepast wordt betiteld. Het gaat Donner in eerste instantie om het herhaaldelijk slaan van kinderen. ‘Maar als het juridisch niet anders kan, ben ik ook bereid de pedagogische tik ter discussie te stellen.’ Duitsland, Zweden, Denemarken en Noorwegen kennen al een wettelijk vastgelegde norm over het recht op een geweldloze opvoeding.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Balkenendes politieke einde nadert

Bericht door Marie-Henriëtte »

@Albion,

Ik denk niet dat het verkeerd is om je kind een (lichte) tik over de vingers te geven als het -na herhaald waarschuwen(!)- blijft draaien aan de knopjes van een gasfornuis alsof het speelgoed betreft. Maar de aanpak wat betreft het bestraffen van kinderen zoals de evangelische voorganger Goldschmeding voorschrijft, is niet zo fraai. Het eerste voorbeeld wat ik beschreef is duidelijk een pedagogische tik, maar Ds. Goldschmeding meent ook dat zijn aanpak onder de definitie ‘pedagogische tik’ valt. Ouders kunnen hun kinderen mishandelen met de verdediging dat zij hun kinderen een ‘pedagogische tik’ geven. Dit is niet toelaatbaar en daarom ben ik het ook van harte met Minister Donner eens dat de lijnen betreffende dit onderwerp nog wel wat strakker aangetrokken mogen worden.
Plaats reactie